لزوم تدوین یک قانون جامع و مانع برای ساماندهی صندوق های بازنشستگی کشور

✍️ وحید محمد زاده

✅ در هنگام تدوین برنامه ششم توسعه کشور یکی از ابر چالش هایی که دولت و مجلس بعنوان یک امر بسیار بحث برانگیز با آن مواجه و اتفاق نظر داشتند ، آینده صندوق های بازنشستگی کشور بود که به دلایل مختلف از مدار و مسیر خود خارج شده بودند و به موسساتی تبدیل شده بودند که نمی توانند فلسفه ایجاد و هدف قانونگذار و خود را محقق نمایند.

✅ این موسسات به دلیل انتصاب مدیران دولتی ناکارآمد و غیر متخصص که با علوم اقتصادی و سرمایه گذاری ، بنگاهداری و بازارسازی و بازاریابی بیگانه بودند و پس از خروج از سمت هایی در مدیریت کلان دولتها و نمایندگی مجلس بیکار می شدند حسب ارتباطات مقامات به هیات مدیره و مدیریت حوزه های ستادی و هلدینگ ها و شرکتهای وابسته به صندوق ها وصل و منصوب می شدند و با عملکرد غیر تخصصی خود و تصمیم گیری های غیر منطقی و غیر اقتصادی که حاصل بی دانشی و بی تجربگی آنها در سمت های اقتصادی حساس بود این سازمانهای اقتصادی معظم و ثروتمند را ورشکسته و بحران زا کردند و از طرفی این صندوق ها حیاط خلوت دولتهای مختلف نیز بشمار می آمد که به دلیل عدم شفافیت و عدم در معرض شیشه ای شدن و در دید قرار گرفتن فعالیتها و عملکرد مدیران ، صورتهای مالی و نحوه انتصابات و نحوه پرداخت حقوق و مزایای مدیران همیشه توسط بازنشستگان بعنوان جامعه هدف و افکار عمومی و رسانه ها  به آنها با دیده شک و تردید نگریسته می شد و درواقع جامعه و ذی نفعان به دلیل تاریکخانه ای که بر تصمیمات ، اقدامات و عملکرد این موسسات سایه افکنده بود و بحث وجود و توسعه فساد اداری ، مالی و اقتصادی را در آنها تقویت می کرد همواره به  عملکرد این قبیل موسسات با نگرانی ، بدگمانی و شبهه چشم می دوختند و حتی اگر پرسشی هم از فعالیتها و عملکرد آنها توسط برخی  رسانه ها ، خبرنگاران و ذی نفعان صورت می گرفت با عدم پاسخگویی و فقدان شفافیت مدیران و مقامات روبرو می شدند.

ادامه نوشته

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی

از میان همه‌ی رسانه‌های تبلیغاتی، تلویزیون، رادیو و بیلبورد جزو گران قیمت‌ترین رسانه‌ها هستند که کسب و کارهای کوچک و بسیاری از استارت آپ‌ها به احتمال زیاد نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

در چنین شرایطی بهترین راهکار، استفاده از بازاریابی پارتیزانی یا چریکی (Guerrilla Marketing) است.

تفاوت بازاریابی سنتی و چریکی

اصلی‌ترین تفاوت این دو در تاکتیک‌های آن‌هاست که در مورد بازاریابی چریکی بر این موارد تاکید زیادی دارد:

خلاقیت

 روابط خوب

 رضایت

جی کانرد لویسون، پدر بازاریابی چریکی، این استراتژی را اینگونه توصیف می‌کند:

    روحیه و ماهیّت بازاریابی چریکی همواره یک چیز است: دستیابی به هدفهای متعارف مانند سود و جلب رضایت مخاطب، با استفاده از روش‌های غیر متعارف و با سرمایه‌گذاری بر روی انرژی، به جای پول.

همانطور که دیدیم، بازاریابی چریکی به راحتی قابل پیاده‌سازی بوده و هزینه مالی آن بسیار پایین است. با اینحال، می‌تواند یک تاثیر قابل توجه در مخاطب داشته باشد و برند را به شکلی جذاب و خلاقانه به مشتری معرفی نماید. دقیقاً به خاطر همین ویژگی‌ها بوده که این روش بازاریابی، تا به امروز، توانسته موفقیت‌های بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک در جای جای دنیا به همراه داشته باشد.

هدف اصلی بازاریابی پارتیزانی آن کسب و کارهای کوچکی بودند که به دنبال روش‌های ساده و کم خرج برای جذب مخاطب هستند. اما این نوع از بازاریابی لزوماً منحصر به تجارت‌های کوچک نیست و تا به حال، بسیاری از برندهای تجاری بزرگ نیز با موفقیّت از آن استفاده کرده‌اند.

اصول تبلیغات چریکی را می‌توان در بازاریابی اینترنتی نیز پیاده‌سازی کرد. ما می‌توانیم با یک هزینه کم، راهکارهایی پیدا کنیم که مخاطبان خود را غافلگیر کنیم و نام خود را در ذهن آنها حک کنیم. البته، برای این منظور بهتر است که شناخت درستی از فضای اینترنت پیدا کنیم و دقیقاً با ویژگی‌ها، مزایا و معایب بازاریابی آنلاین آشنا باشیم.

 

نمونه ای از کاربرد هنر در روش های تاثیرگذار بازاریابی چریکی با هزینه اندک

آیا رسانه ملی در پنج سال آینده نابود می شود؟

🔸 محمد ابوالحسنی، تهیه کننده  برنامه های طنز و انتقادی«دیرین دیرین» در همایش سالیانه دیمارک(دیجیتال مارکتینگ)در محل مرکز همایش های بین‌المللی سازمان صدا وسیما 8 مرداد 98 سخنرانی داشت که حاوی نکات جالبی در خصوص بازاریابی نوین می باشد.

امروز قصد دارم بی خیال بیان حرف های کلیشه‌ای و تکراری شوم و بی هیچ ملاحظه‌ای فکرهایی که مدت ها در سرم می گذرد را با شما به اشتراک بگذارم.

پنج سال پیش فکر این‌که رسانه ملی با چند هزار میلیارد بودجه مصوب و حدود پنجاه هزار همکار و در اختیار داشتن تعداد زیادی شبکه های  رادیویی و تلویزیونی، برای تبلیغ برنامه های پربیننده اش مثل عصر جدید، حالا خورشید و یا راه اندازی شبکه تلویزیونی جدیدش (ایران کالا)، به یک برند محتوای دیجیتال در فضای مجازی روی بیاورد، فقط خنده دار نبود، بلکه اگر نگوییم احمقانه، خوش‌خیالانه و فانتزی به نظر می‌رسید. (البته مدیرانی که در رسانه ملی  درک و شناخت درستی نسبت به رسانه و فضای مجازی دارند و سعی می کنند پیوند رسانه ملی و فضای مجازی را برقرار کنند را باید قدر دانست و ستود، چرا که هنوز برخی از مدیران مثل کبک سرشان را زیر برف فرو برده‌اند)

هر چقدر که حرف هایی که پنج سال پیش،  و در هنگام طراحی "دیرین دیرین" میزدم،  برای آن موقع عجیب و باور نکردنی بود، اما  امروز می بینیم که شد!

ادامه نوشته

مهارت خود هیپنوتیزم؛ راه اتصال با ضمیر ناخودآگاه

سخنرانی مهارت های خود هیپنوتیزم توسط استاد صمد ولیزاده در سالن مفتح در تاریخ 10 مرداد 98 برگزار شد. بحث هیپنوتیزم همواره جذاب و یر ابهام بوده است. درخواست انسان از نیروهای متافیزیکی برای کسب آرامش و درمان همواره در آئین ها و کیش های مختلف مطرح بوده است. خلسه همان هیپنوتیزم است که سه مرحله دارد. در فرهنگ اسلامی؛ عرفان گفته می شود. در فرهنگ ایرانی؛ مغان گفته می شود. حافظ علیه الرحمه اشاره دارد که:

در خرابات مغان نور خدا می‌بینم

این عجب بین که چه نوری ز کجا می‌بینم

در فرهنگ مسیحی؛ مسمر(نام پزشک اتریشی) گفته می شود. فواید درمانی هیپنوتیزم 170 نوع بیماری را درمان می کند. آلفا یک تکنیک هیپنوتیزم است. 10 درصد ضمیر آدمی را ضمیر خود آگاه تشکیل میدهد که همانا حواس پنجگانه آدمی و سبک زندگی است و 90 درصد دیگر را ضمیر ناخودآگاه تشکیل میدهد. سوال اساسی این است که چطور میتوان 90 درصد باقیمانده را به کنترل و فرمان در آورد.

برای این منظور مطالب زیادی گفته شده است تا جایی که فقط در تهران روزانه چیزی حدود 120 سخنرانی ارائه می شود. اما چرا آن جواب مطلوب گرفته نمی شود؟ پاسخ های متعددی وجود دارد از جمله کاربردی نبودن مطالب، تئوری صرف بودن، نوعا آموزش ها جنبه انگیزشی است و جنبه نصیحت دارد. نوعا انتظار داریم خیلی سریع به پاسخ برسیم حال آنکه ممارست و تمرین نیاز داریم و بسیاری دیگر.

نکته در تحریک، تسلط و مدیریت ضمیر ناخودآگاه آدمی است. توصیه و تکنیک های ارائه شده از سوی دکتر ولیزاده معطوف ضمیر ناخودآگاه است. روش های آموزشی ایشان حدود 80 درصد عملی و مراقبه است و 20 درصد نقشه راه و چگونگی است.

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی

ادامه نوشته

بعد از حذف چهار صفر از پول ملی باید منتظر چه آثاری باشیم؟

حذف چهار صفر از واحد پول ملی (نه صرفا در ایران بلکه در هر اقتصاد مشابه) به هیچ وجه در شرایط تورمی به تغییر پارامترهای کلان اقتصادی منجر نخواهد شد. در حقیقت در این مقطع زمانی که سرعت تورم فزاینده کشور کنترل نشده و انتظارات تورمی آتی نیز کاهش نیافته است پیشنهاد دهندگان این طرح صرفا مایلند با استفاده از این بازی ریاضی، بر فضای ذهنی عموم جامعه در کوتاه مدت مسلط شوند تا بخشی از نارضایتی های اقتصادی موجود به دلیل کاهش قدرت مقایسه برای توده ی مردم به سطح کمتری تقلیل یابد.

مزایای استفاده از این تکنیک در شرایطی که پارامترهای کلان اقتصادی حامی اجرای این طرح باشند عبارت است از:

️کاهش حجم اسکناس

️نقل و انتقال ساده تر پول

️کاهش هزینه ی چاپ (Issuing & Destroying) پول

️ساده سازی محاسبات تجاری و مالی

️تقویت پول ملی در مقابل سایر ارزهای خارجی

️تاثیر مثبت روانی بر فضای ذهنی آحاد مردم

️احتمال داشتن سکه های جدید ارزشمند تر

معایب حذف صفر از پول ملی خصوصا در شرایط نا به هنگام و مدیریت نشده به قرار زیر مرتب می شوند:

🔸 حذف صفر منجر به تشدید رفتار تورمی در قیمت هایی خواهد شد که بعد از اعمال این روش دیگر معنا دار نخواهند بود به طور مثال در داد و ستد های روزانه بسیاری از پول های خرد کنونی دیگر معنادار نخواهند بود که در نتیجه میل رند شدن رو به بالا خواهند یافت یا در مثالی دیگر ارزش سهامی که در بازار بورس اوراق بهادار تهران در حال حاضر زیر 10 هزار ریال ارزش دارند به جهت میل به نزدیک ترین واحد پول رسمی جدید کشور دچار تَورّش خواهند شد.

🔸تاثیر روانی منفی بر کاهش ریاضی دستمزد ها

🔸باعث بالا رفتن احتمال خروج سرمایه های بیشتر از کشور و انتظار سرمایه گذاران برای سپری شدن حالت گذارای (Transient State) ناشی از دستور حذف صفر می گردد به طوری که بیشتر ایشان مایل به انتخاب پوزیشن Wait & See خواهند بود.

🔸زمانی که شرایط اجرای این تصمیم فراهم نباشد احتمال بازگشت صفرهای حذف شده کاملا وجود خواهد داشت.

🔸هزینه ی چاپ و نشر انواع اسکناس و سکه های جدید افزایش خواهد یافت

🔸در کوتاه مدت مشکل درک قیمت های جدید و گیجی عمومی در مواجهه با قیمت ها وجود خواهد داشت

🔸احتمال کاهش صادرات ناشی از تقویت (حتی ظاهری) ارزش پول ملی افزایش خواهد یافت

به طور خلاصه هرگاه دستور حذف چند صفر از واحد پول ملی بدون حمایتِ زیر ساخت های اقتصادی و به صورت ناگهانی صادر شود، تاثیر بسیار ناخوشایندی بر قدرت خرید مردم (People's Power Purchase) خواهد گذاشت.

کیفیت و هزینه های آن

مفهوم اصلی مدیریت کیفیت پروژه فهم و ادراک انتظارات مشتری برای کیفیت محصول و خدمات، جهت برآورده شدن آنها می باشد.

تامین کیفیت هزینه ها و تلاش مضاعفی به پروژه اضافه می نماید. هزینه های کیفیت دو بخش جزء اصلی دارد که شامل موارد زیر می باشد.

1-هزینه های تطابق (Conformance Cost): هزینه های مربوط به پروژه جهت تحقق کیفیت خوب محصول و یا سرویس مانند:

 هزینه های مربوط به برنامه مدیریت کیفیت (بر اساس میزان منابع مصرف شده در تهیه برنامه مدیریت کیفیت شامل تعریف معیارهای تکمیل، پذیرش و اصلاح)

 ‌ هزینه های مربوط به تعریف و مشخص نمودن استانداردهای کنترل کیفی مرتبط در سطح پروژه و یا سازمان

 ‌ هزینه های محاسبه شده بر اساس میزان منابع مصرف شده در بازبینی اقلام قابل تحویل و پیگیری های مربوطه

 ‌ هزینه های مربوط به تست و بازرسی جهت اطمینان از تحقق استاندارد های مشخص شده

 ‌ هزینه های مربوط به تهیه و پر نمودن  هزینه های مربوط به گروه های تخصصی کنترل و تضمین کیفیت در سازمان

2-هزینه های عدم تطابق (Non-Conformance Cost): هزینه های مرتبط با اصلاح مشکلات کیفی مانند:

 ‌دوباره کاری

 ‌ رفع اشتباهات و مشکلات و نقص ها

 ‌ مواد و مصالح دور ریز و اوراق

 ‌ هزینه های مربوط به گارانتی و وارنتی ارائه شده به مشتری

 ‌ هزینه های مربوط به پشتیبانی فنی مشتری پس از ارائه محصول و یا سرویس.

کسب و کارهای نوین؛ چشم انداز اقتصاد بدون واسطه

بیست و پنجمین دوره.نمایشگاه بین المللی الکامپ، الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک تهران 98 از تاریخ 27 لغایت 30 تیر ماه برگزار شد.

توسعه صنعت الکترونیک و کامپیوتر مرزهای کسب و کارها را در می نوردد و زمینه های جدید حرفه ای و کسب و کار را فراهم میآورد. طراحی اپلیکیشن های موبایلی، توسعه دات کام های ایرانی آکنده تر و بسیاری از شاخه های خدماتی را در بر می گرفت. همچنین تکنولوژی های نوظهوری از قبیل بلاکچین، توسعه فضای ابری(Cloud)ورود رمز ارزهای ایرانی(ققنوس)، نوآوری ها در کسب و کارهای سنتی و حذف واسطه ها و دلال ها، اهمیت یافتن بیش از پیش مخاطب با هدف ارائه خدمات و محتوای کیفی تر، ظهور استارت آپ های جوان جملگی چشم اندازهای امید بخشی را فراهم آورده اند.

تعدادی از کسب و کارهای خدماتی که بدون هر نوع واسطه ای کارآفرینی داشته اند اشاره شده است:

  1. صداگرافی: فناوری نوینی برای ماندگار کردن صدا از طریق چاپ تصویر و فرکانس صدای دلخواه شما به همراه یک کد QR  بر روی محصولات و کالاها. ایده جالبی که میتواند کاربردهای فراوان داشته باشد از جمله ارائه خدمات و یا هدیه دادن های سازمان ها و یا افراد بر پایه صدا.
  2. کارمنتو: اخذ مشاوره های رایگان در زمینه حسابرسی شرکت ها، امور مالیاتی و بیمه ای 
  3. ایران درخت مرکز خرید اینترنتی گل و گیاه
  4. واش لاین(خشکشویی آنلاین )  
  5. آکا(انجام کارهای اداری و غیر اداری در تهران) 
  6. لامینگو(پلتفرم هوشمند تنظیم و تولید قراردادهای حقوقی) 
  7. سه کنج(شبکه اجتماعی دکوراسیون داخلی) 
  8. بانیترو(پلتفرم تامین لوازم یدکی هر خودرویی)
  9. ترجمیار(مترجم متن PDF به فارسی)  
  10. آرادو (تامین محصولات باغی و کشاورزی از مزرعه تا منزل) 
  11. چه گوارا: تامین آب معدنی مصرفی شما(هر نوع برندی)  
  12. سرویس آنلاین چاپ عکس(اینستاچاپ)
  13. خرید انواع ماهی تازه جنوب از صیاد و تحویل درب منزل (ماهی دریا)
  14. توان تک: طراحی و ایجاد سرویس دسترس پذیری معلولین به فضای وب
  15. سلامی نو به بانوی ایرانی: ارائه خدمات آرایشی به بانوان در منزل(e_Face)   
  16. دکتر سوشا: ارائه خدمات مشاوره پزشکی 
  17. آمتون:مرکز ارائه خدمات مدیریت مجتمع های مسکونی و اداری    
  18. سوپر مارکت آنلاین 
  19. عافیت بازار: حفظ سلامتی و شناخت داروهای گیاهی   
  20. پورتال آنلاین دفتر شما(سرویس منشی تلفنی و سرویس تلفن گویا)
  21. بازاریاب: خرید آنلاین سوپرمارکت ها از شرکت های پخش 
  22. خرید ارزهای دیجیتال(ارز جو)  
  23. گینزا(معرفی صنایع دستی و کالایی شما- شبیه دیوار)   
  24. برازمان(ارائه تبلیغات تخصصی در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی
  25. پلتفرم امن احراز هویت دیجیتالی کاربران(UID)
  26. فرامحتوا: آژانس تخصصی بازاریابی محتوا 

نگارنده: مهندس سعید رضائیان(09123935377)

اقدام خداپسندانه کلینیک دندانپزشکی «تبسم امید»

کلینیک دندانپزشکی «تبسم امید» به مدیریت جناب آقای دکتر پارسیون از تاریخ ۱۵ تیر ۹۸ در تهران شروع به کار نموده است. این مرکز پزشکی با هدف ارائه خدمات «رایگان دندانپزشکی»  به افراد نیازمند و توانخواهان طراحی و آماده ارائه خدمات شده است . مرکز بصورت سازمان مردم نهاد(NGO) و کاملا مستقل از هر نهاد دولتی و سیاسی فعالیت می­کند.

کلیه دندانپزشکان عمومی و متخصصین می­توانند بصورت داوطلبانه در این مرکز اعلام همکاری نمایند(حداقل یک شیفت در ماه، صبح یا عصر).

گروه های هدف عبارتند از:  ایتام بی سرپرست و بدسرپرست ، کودکان کار، بیماران خاص و صعب العلاج، معلولین جسمی و ذهنی می باشند.

متقاضیان و مشمولین می توانند با داشتن معرفی نامه از مراکز اعتباری(همچون محک) و یا مددکاران اجتماعی از خدمات رایگان این مرکز برخوردار شوند.

از شما همکار ارجمند تقاضا داریم در جهت به ثمر رسیدن این امر ما یاری فرمایید.

جهت هر گونه سوال و توضیحات در خدمت شما هستم .09121200739

دیدگاه های برخی علما در خصوص ارزهای دیجیتال

بیت کوین که این روزها به عنوان یک صنعت از آن یاد می‌شود؛به دلیل مصرف برق زیاد با واکنش تند دولت مواجه شده است. همچنین مراجع نظرات متفاوتی در این خصوص دارند.

در چند ماه گذشته تعداد استخراج‌کنندگان بیت کوین در ایران به بیشترین حد خود رسیده است، تا جایی که وزارت نیرو این کار را به دلیل مصرف زیاد برق ممنوع اعلام کرده است، اما همچنین روز گذشته فیروزآبادی، رئیس شورای عالی فضای مجازی روز گذشته اعلام کرده است: «قانونی برای فعالیت ماینینگ در کشور نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم آنچه هم‌اکنون توسط عده‌ای از مردم انجام می‌شود، خلاف قانون است. چون قانونی وجود ندارد که با آن مغایرت داشته باشد.» ظاهراً انفعال در زمینه قانون‌گذاری حوزه ارز دیجیتال، موجب می‌شود کسانی که قصد وارد شدن به این حوزه را دارند، به نوعی با سردرگمی روبه‌رو شوند. اما نظر مراجع در این بین متفاوت است.

ادامه نوشته

نامه یك دختر خانم خطاب به رئيس شركت امريكائي مورگان

نامه یك دختر خانم زيبا خطاب به رئيس شركت آمريكائي مورگان خواندنی است. ایشان نامه‌اي بدين مضمون نوشته است:
مي‌خواهم در آنچه اينجا مي‌گويم صادق باشم. من 25 سال دارم و بسيار زيبا ، با سليقه و خوش‌اندام هستم. آرزو دارم با مردي با درآمد سالانه 500 هزار دلار يا بيشتر ازدواج كنم. شايد تصور كنيد كه سطح توقع من بالاست، اما حتي درآمد سالانه يك ميليون دلار در نيويورك هم به طبقه متوسط تعلق دارد چه برسد به 500 هزار دلار. من چندان زياد نيست. هيچ كس درآنجا با درآمد سالانه 500 هزار دلاري وجود دارد؟ آيا شما خودتان ازدواج كرده‌ايد؟ سئوال من اين است كه چه كنم تا با اشخاص ثروتمندي مثل شما ازدواج كنم؟ چند سئوال ساده دارم :1 -پاتوق جوانان مجرد كجاست؟2 - چه گروه سني از مردان به كار من مي‌آيند ؟3- چرا بيشتر زنان افراد ثروتمند ، از نظر ظاهري متوسطند ؟4- معيارهاي شما براي انتخاب زن كدامند ؟
امضا ، خانم زيبا

و اما جواب مدير شركت مورگان را در ادامه مطلب بخوانید:

ادامه نوشته

خدمات مشاوره مدیریت، فضای مجازی و برنامه ریزی کسب و کار

اگر میزان تحولات بیرونی سازمان شما بیش از میزان رشد درونی سازمان باشد،

در این صورت سقوط سازمان حتمی است. (جک ولش)

بی تردید رقابت در فضای کسب و کار عرصه را بر شما تنگ کرده است. امروزه با مواجهه با محدودیت های بسیار روند فعالیت های بنگاه کسب و کار دچار آسیب های جدی می باشد. برخی از این موانع با قدرت پول نیز قابل رفع نیست. در غالب موارد بایستی به کمک شیوه های سیستماتیک و روش های مدیریتی نوین به محیط کسب و کار خود نگریسته و  سازمان را دوباره واکاوی کرد. بهترین و موثرترین راه حل ها را انتخاب کنید.  تجربه 30 ساله ما در برنامه ریزی و اصلاح فرآیندهای کار  و کارشناسی طرح های سازمانی پیشکش شما دوستان.

1- طراحی و آنالیز سیستم ها و فرآیندهای سازمانی

2- کارشناسی و برنامه ریزی منابع سازمانی

3- آسیب شناسی موانع سازمانی و راهکارهای رفع آن

4- تهیه طرح های جامع و برنامه راه سازمان

5- راه اندازی کارخانه تولید اطلاعات در کسب و کار شما

6- مشاوره در زمینه ورود به حوزه سازمان های دانش بنیان

7- کارشناسی و مدیریت فضای مجازی شرکت و بنگاه کسب و کار

تماس با صاحب امتیاز وبگاه انفجار ذهن-09123935377

شخصیت فرد، سرنوشت او را رقم می‌زند

محمود سریع القلم

اگر رفتار چین و کره شمالی را در صحنه بین‌المللی مقایسه کنید، خواهید دید که اولی ضمن اینکه دومین کشور هزینه کننده نظامی است ولی با تولید، کار، زحمت، فکر و همکاری، در پی قدرت است. دومی با ادبیات و عملکرد نظامی، در پی اثبات خود است. اولی تبلیغ می‌کند که ما برای ۱,۳ میلیارد نفر به دنبال معاش معقول هستیم. دومی اصرار دارد راحت پذیرفته شود. اولی با قدرت نرم، خود را نشان می‌دهد و تصویر خود را با قدرت سخت شکل نمی‌دهد. دومی ظاهراً با قدرت نرم آشنا نیست و با سخت‌افزار می‌خواهد به رسمیت شناخته شود. اولی ۳۵ سال زحمت کشید تا به قدرت دوم اقتصادی جهان مبدل شود. دومی با ابزار نظامی و کلاهک هسته‌ای در پی کسب احترام است. اولی با قدرت اقتصادی، قواعد جدید منطقه‌ای و بین‌المللی طراحی می‌کند. دومی چون نمی‌تواند قاعده بسازد، مانع آنچه که موجود است می‌شود.

افراد، سازمان‌ها، گروه‌ها و کشور‌ها همه شخصیتی دارند که نسبتاً با ثبات است. منظور از شخصیت چیست؟ چقدر حوصله دارند؟ چقدر به دیگران گوش می‌کنند؟ چقدر از یک تا صد یک موضوع را دقیق محاسبه کرده‌اند و نه آنکه فقط تا ده بررسی کرده و متوقف شوند. چقدر احساسی و هیجان زده هستند؟ چقدر به تأیید دیگران نیاز دارند؟ چقدر علاقمندند تغییر کنند؟ چقدر زمان می‌برد تا به یک   موضوع واکنش نشان دهند؟ می‌شود ده سال، بیست سال و یا بیشتر صبر کرد؟ شاید بتوان گفت اینها مسائل فکری هستند ولی در عین حال روحیه، درون و مزاج افراد و کشورها را به نمایش می‌گذارند و همه نماد ضرب‌المثل معروف هستند که: Character is destiny.

ادامه نوشته

 

در اتاق‌هایتان، اداره‌ها نمی‌خواهم عکس‌ من را نصب کنید، رئیس‌دولت بودن مدل نیست، الگو نیست... در دیوارهای اتاق‌هایتان عکس فرزندانتان را نصب کنید تا هربار که تصمیمی می‌گیرید به چهره‌ی آنها نگاه کنید و بفکر آینده آنان باشید.

زلنسکی رئیس‌جمهور جدید اوکراین

 

ظهور و سقوط خودکار بیک

محسن قریب

🔹نام فامیلشان تحریریان بود و اصالتا اصفهانی بودند ولی ساکن تهران. کسب و کار پدرش هم فروش لوازم التحریر در بازار بود.  او فرزند چهارم خانواده تحریریان بود و نور چشمی پدر.  همین که دبستان را تمام کرد به حجره پدرش رفت و مشغول کار شد؛  شبانه درس میخواند و روزها کار میکرد. عاشق مکالمه به زبان انگلیسی بود و ول کن هم نبود. کلاس زبان میرفت و جوری شده بود که مثل بلبل انگلیسی حرف میزد.  از سربازی که آمد، زن گرفت و باز به حجره پدرش برگشت. فامیلشان را از تحریریان به رفوگران تغییر دادند. 

🔹اولین درخشش او زمانی بود که یک محموله مداد از ژاپن به ایران رسید و او کولاک کرد! چون همسرش برای مدادها منگوله های رنگی میساخت و ایده میداد تا فروش بهتر شود و با این کار سودشان چند برابر شده بود!  این بود که علی اکبر به فکر تجارت افتاد. چون خانواده ای مذهبی بودند و به حقشان قانع بودند، پدرش محافظه کار بود و بلند پروازی علی اکبر را که میدید میگفت آخر تو، کار دست من میدهی!

ادامه نوشته

طرحِ «خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما»

محمدرضا  جلائی‌پور

«به موجب قانون اساسی کنونی رئیس سازمان صدا و سیما را رهبر ایران انتخاب می‌کند، اما طبق اصل ۱۷۵ قانون اساسی خط مشی، ترتیب اداره‌ی سازمان و نظارت بر آن را قانون معین می‌کند. اما متاسفانه بعد از اصلاح قانون اساسی تا امروز هنوز قانون جامعی برای نحوه‌ی اداره‌ی سازمان صدا و سیما به تصویب مجلس نرسیده است و کم‌توجهی و کم‌کاری اصلاح‌طلبان در مجلس‌های سی‌ساله‌ی اخیر در این زمینه شایسته‌ی نقد است.

اخیرا بعد از حدود سی سال تاخیر طرح پیشنهادی «خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما» در کمیسیون فرهنگی مجلس طرح شده است و می‌تواند در ماه‌های پیش رو در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود. متاسفانه طرح پیشنهادی کنونی ضعف‌ها و مشکلات قابل توجهی دارد که، علی‌رغم اهمیت موضوع، چندان موضوع گفتگوی عمومی و صاحب‌نظران و نقد اصلاح‌طلبان قرار نگرفته است.

ادامه نوشته

انتخاب نرم افزار مدیریت خدمات آموزش در سازمان

تجزیه و تحلیل  یافته ها برای انتخاب نرم افزار مدیریت خدمات آموزش  در سازمان

بررسی ها نشان میدهد که سازمان ها منشأ غالب مشکلات، نابسامانی­ها و بحران­های اجتماعی را در سیستم­ها و فرآیند آموزشی خود جستجو میکنند. بنابراین آنچه در نسخه ­های پیچیده صاحب­نظران توسعه مورد تأکید است و تجربه کشورهای توسعه ­یافته نیز آن را تأکید میکند؛ سرمایه­گذاری برای « انسان» و «آموزش» مناسب نیروی انسانی به عنوان یکی از مهمترین ابزار در مسیر توسعه خواهد بود.

موسس کمپانی پاناسونیک ژاپن در جائی گفته است: خداوندا تو را شاکرم که به کشورم معادن طلا و زغال سنگ و مس و چاه‌های عظیم نفت و گاز ندادی! اما در عوضش نعمتی به ملت ما ارزانی داشتی که پایانی ندارد و آن نیروی انسانی سختکوش و باوجدان و کار آزموده است.

آموزش در کشورهای در حال توسعه به جهت وابستگی و پیوستگی به مفاهیمی از قبیل کیفیت، بهره وری، کاهش هزینه های تولید، مشتری و رضایت وی، شبکه توزیع، فناوری، مدیریت بنگاه، سودآوری، کوچک سازی، عملیات کاری و بسیاری مفاهیم نوظهور دیگر از اهمیت بیش از پیش برخوردار گردیده است.

در این عرصه میتوان اذعان داشت که نقش مراکز آموزش در کشور به لحاظ لجستیک علمی و آموزشی که برای کوشندگان و صاحبان کسب و کار فراهم میآورد، نقشی بی بدیل و ستودنی است.

در سال 97 پروژه  مشاوره و کارشناسی «گزینش نرم افزار مدیریت خدمات آموزش» برای یکی از دستگاه های آموزشی کشور اجرا شد.

در این پروژه موقعیت مرکز به جهات نهادی، در تعامل با سایر ارائه دهندگان دوره های آموزشی تخصصی(رقبا) و همچنین در تقابل با مشتریان مطالعه و بررسی شد.

در ادامه گزارش روند بررسی این پروژه را بخوانید...

 

ادامه نوشته

نشست نقد و بررسی برنامه تلویزیونی «عصر جدید»

در نشست نقد و بررسی برنامه تلویزیونی «عصر جدید» در دانشگاه تهران چه گذشت؟

نشست تلویزیون به همت انجمن علمی-دانشجویی ارتباطات دانشگاه تهران در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، در دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

روابط مالی سازمان صداوسیما و دولت

دکتر مهدی منتظرقائم به‌عنوان اولین سخنران جلسه با اشاره به چیستی اقتصاد سیاسی در تلویزیون و روابط مالی سازمان صداوسیما و دولت و راه‌های درآمدزایی بیان کرد که ما می‌خواهیم با استفاده از ابزار قدرت و مسائل مالی به اهدافمان برسیم.

او اظهار کرد که اقتصاد سیاسی هدف نیست و به منابع درآمد محدود نمی‌شود. همچنین صداوسیما به‌طور کامل عمومی و دولتی نیست؛ تنها ادعای عمومی‌بودن را دارد و در واقع این‌طور نیست.

منتظرقائم در ادامه‌ی سخنان خود گفت: با رواج ویدئو و پخش برنامه‌های ماهواره از سال ۱۳۷۲، نظام نتیجه گرفت که باید رادیو و تلویزیون را برای مقابله با جهانی‌شدن محتوا متکثر کند؛ بدین معنا که محتوای خود را در قالب‌ها و کانال‌های مختلفی تولید و عرضه کند. در واقع تلویزیون خودش را به‌عنوان نهاد استراتژیک معرفی کرد و از این مسئله به‌عنوان یک راه درآمدزایی استفاده کرد. ایشان در این باره بیان داشتند که لازمه‌ی متکثر کردن رسانه، پرداختن به عمومی‌سازی است که در نهایت، اغلب به خصوصی‌سازی می‌رسد.

ادامه نوشته

تختی؛ جهان پهلوانی که در زنده بودن مُرد

این فیلم شامل سه دوره از زندگی غلامرضا تختی در مقطع کودکی، نوجوانی، بزرگسالی و مبارزات مسابقات کشتی و فوت وی می‌پردازد. دیدن این فیلم را به همه دوستان توصیه می کنم.

بازیگران نقش مرحوم غلامرضا تختی

سال جدید، لطفاً مرا به دریا بیانداز!

دکتر مجتبی لشکربلوکی

آغاز سال جدید بهانه ای است برای اینکه در مورد سال آینده نقشه بکشیم. راستش را بخواهید می خواستم چند پیشنهاد «باکلاس!» برای سال جدید بدهم. از این قبیل:

پیشنهاد اول: امسال برخی جملات را بیشتر به کار بگیریم، این جملات عبارتند از: نمی دانم! اطلاع ندارم! و بلد نیستم! باید بیشتر فکر کنم و باید در این زمینه مطالعه کنم. این ها باعث می شود که راجع به هر چیزی اظهار نظر نکنیم. و ما چقدر به این نگفتن ها احتیاج داریم.

پیشنهاد دوم: امسال برخی جملات را از دایره زبان خود خارج کنیم مانند: آب از آب تکون نخواهد خورد، ما نه سر پیازیم نه ته پیاز، سنگ بزرگ علامت نزدن است! و اصولا تمام تکیه کلام ها و جملاتی که بی عملی، بی تفاوتی و بی کنشی را توجیه می کند.

پیشنهاد سوم: امسال کتاب های غیردرسی و و از غیر رشته خودمان بیشتر بخوانیم.

و .... اما راستش را بخواهید احساس کردم این ها خوب است و لازم و نسبتا با کلاس! اما ويژه سال پیش رو نیست. متاسفم از اینکه بگویم پیش بینی ها نشان می دهد احتمالا سال پیش رو سال سختی است (از عمق جانم آرزومندم پیش بینی ها بالکل غلط از آب در بیاید). فقر و بیکاری و نااطمینانی شرایط سختی را برای همه ما رقم خواهد زد. خانواده های بسیاری آسیب خواهند دید. آرزوهای بسیاری بر باد خواهد رفت. فکر می کنم امسال مهم ترین کاری که باید بکنیم این است که .. بگذارید اول یک داستان را با هم مرور کنیم:  

نویسنده ای بود که برای نوشتن مطالبش به لب دریا می‌رفت، او عادت داشت که قبل از شروع کارش در ساحل قدم بزند. یک روز که در ساحل راه می‌رفت هنگامیکه به پایین ساحل نگاه می‌کرد، کسی را دید که حرکاتش شبیه رقص بود. او از اینکه فردی در آن موقع برقصد تعجب کرد، بنابراین تندتر حرکت کرد تا به او برسد. وقتی نزدیکتر شد دید آن مرد جوان نمی‌رقصد. او خم می‌شود و از روی ساحل چیزی بر می‌دارد و آن را به اقیانوس پرتاب می‌کند. گفت: صبح بخیر، می توانم بپرسم چه کار می‌کنید؟ مرد جوان پاسخ داد: ستاره دریایی به دریا می‌اندازم.

پرسید چرا؟ جوان پاسخ داد: خورشید بالا آمده و آب دریا دارد می رود پایین و اگر آنها را به اقیانوس نیاندازم خواهند مرد. نویسنده گفت: طول این ساحل ده ها کیلومتر است و در کنارش میلیونها ستاره دریایی؟ ممکن نیست که بتوانی تاثیر بگذاری. مرد جوان گوش کرد و خم شد، ستاره دریایی دیگری برداشت و آن را به پشت امواج پرتاب کرد و برگشت و گفت: برای آن یکی که موثر بود.

او آشفته شده بود و نمی‌دانست چطور جواب دهد. بنابراین به خانه اش بازگشت تا نوشته‌هایش را از سر بگیرد. در تمام طول روز، وقتی می‌نوشت تصویر آن جوان در ذهنش بود. سعی کرد اعتنایی نکند ولی آن تصویر پابرجا ماند. او فهمید مرد جوان با آن کارش، تصمیم گرفته بود که تنها نظاره گر گذر زندگی در دنیا نباشد بلکه تصمیم گرفته بود در جهان عامل و منشا اثر باشد. از خودش خجالت کشید، آن شب آشفته حال به رخت خواب رفت، صبح از خواب بیدار شد و می دانست باید کاری بکند! بنابراین بلند شد، لباسش را پوشید، به ساحل رفت و مرد جوان را پیدا کرد و همراه او به انداختن ستاره دریایی به اقیانوس سپری کرد.

امسال ستاره های دریایی زیادی هستند که در این جزر و مد لعنتی، روی ساحل جا می مانند و نیاز دارند دوباره به دریا انداخته شوند [دوباره به زندگی بازگردند]: مادر سرپرست خانواری که دیگر نای کار کردن در خانه مردم را ندارد. زن جوانی که از شوهر معتاد و بیکارش طلاق گرفته و خانه پدری نیز برای بازگشت ندارد. جوان بیکاری که باید خرج مادر پیر و دو خواهر معصومش را بدهد. صنعت گری که به خاطر رکود و تورم چرخش نمی چرخد و ده ها طلبکار و شاکی دارد و صدها کارگر که چشمشان به دست های اوست و ... 

نگوییم حالا فرضا ما به این فرد کمک کردیم، آیا وضعیت کشور تغییر خواهد کرد؟ هر گاه چنین ابهامی در ذهن تان ایجاد شد به این دیالوگ فکر کنید؛ «طول این ساحل ده ها کیلومتر است و در کنارش میلیون ها ستاره دریایی؟ ممکن نیست که بتوانی تاثیر بگذاری. مرد جوان گوش کرد و خم شد، ستاره دریایی دیگری برداشت و آن را به پشت امواج پرتاب کرد و برگشت و گفت: برای آن یکی که موثر بود!» قرار هم نیست همه حمایت ها مالی باشد، گاهی اوقات با یک سفارش، یک ضامن شدن، یک جمله، یک لبخند، می شود به یک ستاره دریایی جا مانده دوباره زندگی بخشید.

خود من تصمیم گرفته ام، امسال بیشتر از گذشته از طریق موسسات نیکوکارنی و خیریه سهمم را ایفا کنم. همه ما می توانیم نقش کوچکی در تحقق این زیباترین نیایش آغاز سال داشته باشیم؛ حول حالنا الی احسن الحال! با انداختن یک ستاره کوچک دریایی به آغوش دریا!

درسهایی از کارگاه اجتماع

✍🏻 یادداشتی از پدرام سلطانی

💠در میان ما کم نیستند کسانی که سالیان درازی در عرصه های عمومی و اجتماعی حضور داشته اند، اما در این کارگاه به درس آموزی نپرداخته اند، یا آموخته هاى خود را به دیگران منتقل ننموده اند. هنگامی که برای سالها در چنین فعالیتهایی حضور پیدا می کنی، اگر اهل مداقه باشی، از رفتار و گفتار گروهی کثیر که با آنها برخورد می کنی یا همکار و همنشین می شوی، درسهای بی بدیلی می توانی بگیری. کسانی که اهل نکته سنجی در این باب باشند گروه پرشماری نیستند و همچنین کمتر اند کسانی که این نکات را به دیگران منتقل کنند. آنچه که من در این سالها کنش پیوسته ی اجتماعی یادگرفته ام از ارزشمندترین داشته های فکری خود می دانم. در آغاز سال، که مجال خوبی برای تغییر و دگرگونی است، ٢٠ نکته از این آموخته ها را به اختصار پیشکش می کنم.

١- ظاهر هر کس نمایی از استحکام شخصیت اوست. کسی که ظاهر خود را برپایه ی باور درونیش انتخاب می کند، و آن را به توصیه یا تحسین دیگران نمی سپارد، شخصیت قوی تری دارد.

٢- کسانی که زیاد سخن می گویند، کمتر حرفی برای گفتن دارند.

٣- آنکه مدام سخن دیگران را قطع می کند، شنونده ی خوبی نیست. او نمی تواند عمیق بیاندیشد و هرچه به ذهنش می رسد را سریع بر زبان جاری می کند.

٤- کسی که به عنوان آخرین نفر در یک مجلس سخن می گوید، بیش از همه یاد می گیرد.

٥- در همه جلسات اصرار به سخن گفتن نداشته باشید! زيرا پس از مدتی دیگران به گفته هایتان توجه نمی کنند و تأثیر سخنانتان بر آنان کمتر می شود.

٦- جواب های، هوی نیست. ابتدا کمی مکث است، برای اینکه آرامش خود را از دست ندهید، سپس یک لبخند کوتاه و پاسخی حساب شده

٧- کسانی که اهل زد و بند برای به دست آوردن مقام یا مال و ثروت هستند، ساده تر از آنچه خودشان تصور می کنند، شناخته و انگشت نما می شوند. این افراد دوستان پایدار و قابل اعتمادی نیستند.

٨- با افراد بی ادب و لوده یکی به دو نکنید! این کار به غیر از اعصاب خردی حاصلی برایتان ندارد.

٩-اگر در حق کسی نیکی کردید، به رخش نکشید! مطمئن باشید که او روزی خواهد فهمید و روی کارتان چندین برابر ارزش خواهد گذاشت.

١٠-همیشه و در همه جا لبخند بزنید! این کار باعث می شود که شما محبوبتر و در یادها ماندگارتر شوید.

١١-منتظر نباشید که دیگران به شما سلام کنند! حتی اگر آنان کوچکتر یا دون پایه تر از شما باشند. سلام کردن احترام بیشتری برای شما به همراه خواهد آورد.

١٢- ارزش امضای خود را نگه دارید و آنرا بدون مطالعه و فهم کامل موضوع، زیر هیچ مطلب یا نامه ای نگذارید! اگر امضایی کردید پایش بایستید! کسانی که حرمت امضای خود را نگه نمی دارند یا آن را پس می گیرند، شخصیتهای ضعیفی شناخته می شوند.

١٣- در هر جلسه ای شرکت نکنید و برای هر کاری داوطلب نشوید! برای پر کردن وقتتان دست به اولویت بندی بزنید! شاید در ابتدا کسانی از این کار رنجیده شوند اما پس از مدتی شما را خواهند شناخت و آنان نیز برای وقتتان ارزش بالاتری قائل خواهند شد.

١٤- مسئولیت اجتماعی خود را به کار خیر محدود نکنید! سعی کنید تواناییها و علائقتان را در بهبود شرایط جامعه ی پیرامونی خود بشناسید و در حوزه ی مورد نظرتان پیوسته فعالیت کنید! این کار پس از مدتی فلسفه زندگی را برایتان زیباتر و قوی تر می کند.

١٥- با همگان دوستی کنید اما در گزینش همنشینانتان دست به انتخاب بزنید! وقت، دارایی ارزشمند شماست، پس ناگزیر باید وقتی که با دیگران می گذرانید را محدود به بهترین آنها کنید.

١٦- هر از چندگاهی مطالبی در نقد باورهای قدیمیتان بخوانید! اگر باورهای قدیمی را جابجا نکنید در ذهنتان رسوب می کنند و آنرا سخت و منجمد می کنند. در اینصورت شما به فردی متعصب و جزم اندیش بدل می شوید و دشمن تغییر و پیشرفت خواهید شد.

١٧- گوشهایتان را به روی تعریف دیگران از خودتان ببندید! تعریف و تمجید دیگران، قدرت خودارزیابی و  خودشناسی شما را می فرساید.

١٨- در احترام گذاشتن به دیگران امساک نکنید و دست به انتخاب نزنید! احترام، کلید قلب دوستان و قفل دهان دشمنانتان است.

١٩- از زندگی افراد موفق درس بگیرید، اما هیچکس را به عنوان الگوی واحد برنگزینید! موفقیت برای هر کس نسخه ای بی همتا و خاص است. هنر هر کس باید خلق ساخته ای بی نظیر از خودش و قابلیتهایش باشد.

٢٠- حس حسادت را در خودتان کنترل کنید! حسادت به دیگران، شما را از قابلیتهای خودتان غافل و با ستیز درونی و بیرونی با آن افراد مشغول می کند.

تجربه ی شخصی من حاکی از این است که افرادی که این خصائص ساده اما مهم را داشته باشند اقلیت کوچکی از اطرافیان ما را تشکیل می دهند، اما این اقلیت ممتاز، بسیار بر جمع تأثیرگذارند و مهمتر اینکه تأثیرشان ماندگار است.

 

چرا هر روز صبح نیویورک تایمز را می خوانند؟

دکتر محمود سریع القلم

اگر شخصی به طور مستقیم یا از طریق اینترنت، هر روز، روزنامۀ نیویورک ­تایمز را بخواند، متوجه چند نکته می شود:

۱) معنای رسانه چیست؟

۲) معنای خبرنگاری و گزارش نویسی چیست؟

۳) معنای آزادی بیان چیست ؟

۴) معنای تفکیکِ قوا چیست ؟

۵) و معنای “دقت” چیست؟

اولین شمارۀ نیویورک تایمز در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۲۳۰ (۱۶۸ سال پیش) منتشر شد. ۳۷۹۰ نفر برای این روزنامه کار می کنند، در ۲۷ کشور نمایندگی دارد و جوانترین خبرنگار آن ۵۱ سال سن دارد. اگر خواننده ای انگلیسی زبان بخواهد حدود ۵۰ صفحۀ روزانۀ نیویورک تایمز را مطالعه کند حدود ۵-۴ ساعت زمان می برد تا با طیفی از مسائلِ داخلی، تمام مناطق بین المللی، هنری، فرهنگی، و ورزشی آشنا و به روز شود. اما آنچه کلیدی است: دقتِ در آمار، جمله بندی های دقیق، واژگان استفاده شده، مفهوم سازی و طراحی برای فهم موضوعات است. هیجان، احساسات، اغراق گویی، وارونهِ جلوه دادن، فقط ۲۰ درصد یک موضوع را گفتن و ۸۰ درصد را حذف کردن، نمای یک موضوع را حیله گرانه تغییر دادن (Dissembling)، قهرمان سازی، فرد محوری، بی انصافی، فقط یک بعد از یک موضوع را گفتن و پیچاندن مسائل، در حداقل خود است.

اصولاً فهمِ دقیق و همه جانبۀ یک مسئله ، حداقل ۷۰ درصد آن است؛ سپس باید به راه حل فکر کرد. اگر شناخت مخدوش باشد، نمی توان پاسخ های دقیق پیدا کرد. وقتی داده ها (Inputs) اشتباه باشند، به طور طبیعی خروجی ها (Outputs) هم اشتباه خواهند بود. اگر مسئلۀ بیستم یک کشور به عنوان مسئلۀ یک آن جا بیفتد، عموم تصمیم گیری ها و اقدامات بعدی، وقت تلف کردن خواهد بود. اگر فردی، بنگاهی، کشوری و دولتی، مسئلۀ یک خود را با تفکر و دقت تشخیص ندهد، مجموعه کارها آب در هاون کوبیدن خواهد بود. دقتِ در شناخت سرنوشت ساز است. اطلاعات دقیق و بازبینی شده، شنیدن دیدگاه های مختلف، دقتِ بی نظیرِ حقوقی در قلم ، فرد زدایی از فهم پدیده ها، اولویت دادن به فکر در مقابل فرد و عفتِ کلام، جزء فرهنگ نیویورک ­تایمز است. اگر در شناخت خود و محیط دقیق و واقعی Objectivity)) نباشیم، به دور خود خواهیم چرخید.

بنابراین، در فهمیدنِ موضوعات می توان تلاش کرد تا:

 ۱) از هیجان و احساسات،

 ۲) وارونه جلوه دادن و

 ۳) فرد محوری فاصله گرفت.

بی دلیل نیست بیش از شش میلیون نفر در ۱۶۰ کشور هر روز صبح، نیویورک تایمز می خوانند؛ حتی بعضاً قبل از صبحانه.

نگرش من و چالشهای برتری

«محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی و نویسنده کتاب «نگرش من و چالشهای برتری» در مقدمه ترجمه فارسی کتاب خود چنین می گوید:بسیار خوشحالم که امروز این کتاب به زبان شیوای فارسی ترجمه شده است تا ایرانیان این ملت بزرگ و بافرهنگ، این همسایگان قدیمی و دیرآشنا و نیز همه فارسی زبانان –مردم تاجیکستان و افغانستان- بتوانند آن را بخوانند و بهره ببرند.

و امیدوارم و از خداوند بزرگ مسئلت می کنم ترجمه این کتاب سبب همدلی و تفاهم هرچه بیشتر میان دو ملت ایران و امارات متحده عربی باشد.»‌و اکنون بخشی هایی ازکتاب ارزشمند فوق :

احساس معصومیت سبب می شود که رهبر فکر کند که هیچ گاه اشتباه نمی کند و حق همیشه با اوست. هرگاه انسان به چنین حالتی رسید به قهقرا می افتد و خود و امتش را به سمت پرتگاهی عمیق می برد. بنگرید که مدعیان معصومیت در جهان عرب، ما را به کجا رساندند و بنگرید که «معصومان» در دیگر مناطق جهان، خود و ملت های خود را به کجا کشاندند.

ما می خواهیم که دبی برترین شهر تجاری، گردشگری و خدمات در قرن بیست و یکم باشد. آری ما می توانیم زیرساخت پیشرفته و محیط الگوی مناسب برای ایفای این نقش را فراهم و پی ریزی کنیم.تجربه ما در امارات به ما یاد داد که فرق میان حکومت موفق و ناموفق گهگاه همان است که اولی دشواری ها را از سر راه مردمش بر می دارد و دومی بر سر راه مردمش قرار می دهد.یک بار به نزد پدرم رفتم و گفتم که نشریه ها درباره ما مطالب دروغ می نویسند. آنها درباره دبی چیزهایی می نویسند که درست نیست. پس از آن پیشنهاد کردم که جلوی آنها را بگیرد. اما او مرا آرام کرد و گفت: بهتر این است که همچنان به آنها اجازه فعالیت بدهی؛ چراکه اگر چیزهایی که درباره ما می نویسند، درست باشد، ما سزاوار انتقاد هستیم و حقمان است و اگر دروغ باشد، کسی آن را قبول نمی کند. پاسخی نداشتم؛ قانع از نزدش بیرون رفتم و پس از آن هیچ گاه خواستار لغو امتیاز نشریه ای نشدم.

هر کس از این شهر [دبی] دیدن کند فورا در می یابد که اینجا با دیگر جاها تفاوت دارد. او از زمان فرود هواپیمایش و تا زمانی که آنجا را ترک می کند برترین خدمات را می بیند. نگاه اول در ذهن مردم یک تاثیر دائمی از خود بر جای می گذارد. بنابرین استقبال خوب، مهمانداری خوب و یاری رسانی بسیار مهم است.در دبی خیابان ها تمیز، ساختمان هایی زیبا و باغ هایی که سازمان دهی آنها فوق العاده است، وجود دارد. ما به مردم نمی گوییم چه بپوشند، هنگامی که درون زیبا باشد، برون نیز خود را همساز می کند. کسانی که قدر برتری را می دانند و ارج می نهند، نوعی آراستگی و برازندگی و توجه به ظاهر و رفتار در آنها وجود دارد.یکی دیگر از صفات برتری دبی، احترام گذاشتن به ادیان و اعتقادات دیگران است. این امر به این خاطر است که دیگران به دین و اعتقادات ما احترام بگذارند.

ما اگر در سال ۱۹۷۷ به مردم می گفتیم که می خواهیم به چین و آمریکا ملحق شویم و چیزی بسازیم که انسان بتواند آن را از روی کره ماه ببیند، چه بسا می گفتند: خواب ببینید ای عرب ها؛ زیرا ارزان تر از حرف مفت فقط خواب دیدن است! دو سال بعد دبی ساخت بندر جبل علی را که ۶۷ اسکله داشت به پایان رساند و پس از آن بزرگ ترین پروژه مسکونی سیاحتی جهان یعنی پروژه جزایر نخل ساخته شد. [که از کره ماه دیده می شوند]

میان دین و مدرنیسم و یا میان دینمان و آنچه تمدن سالم ارائه می کند، هیچ نوع تناقضی نمی بینیم. از این رو هرگز برای دنیایمان از دینمان هزینه نمی کنیم زیرا در این صورت هم دینمان را از دست خواهیم داد و هم دنیایمان را!

من زمانی که رهبری می کنم، رهبر هستم؛ زمانی که بر پشت اسب نیکو هستم، شهسوارم؛ زمانی که شعر می نویسم، شاعرم و زمانی که در جلسه ای یا دیداری با دیگر هموطنانم هستم، شهروندی عادی هستم. خواسته هایم از دنیا اندک است و هرجا می روم، اتومبیلم، سجاده نمازم، ظرف آب و چه بسا ابزار صید، شغل، دلمشغولی ها و نگرشم را با خود همراه دارم.

«هرچند این کتاب را من خطاب به امت عربی و به ویژه برای مردم خودم در امارات متحده عربی نوشته ام اما همیشه علاقه مند بودم که همه مردم دنیا تا جایی که ممکن است به این کتاب دسترسی داشته باشند و آن را بخوانند و بدانند که در این گوشه عالم، در کناره خلیجی کوچک که روزگاری شاهد نبرد سهمگین نیاکان دلیر ما با دریای خروشان برای صید مروارید بوده است، راهبرانی با فکری روشن و نیتی پاک و عزمی راسخ و همتی بلند با همراهی مردمی سخت کوش و غیرتمند چگونه توانسته اند کمترین داشته های طبیعی را با بیشترین اندیشه ها و تدابیر درست و برترین علوم و فن آوری نوین دنیا و نیز گران ترین تجربیات دیگران تلفیق کرده و موفق به خلق دنیای جدید و متفاوتی شوند که امروز آرزوی هر انسانی در این کره خاکی است. دنیایی برخوردار از امنیت و آزادی، سرشار از سلامت و شادمانی و همراه با معیشت و رفاه.

ایران مال؛ پنجمین مجتمع بزرگ تجاری و گردشگری در جهان

بازار بزرگ ایران موسوم به «ایران مال» به عنوان یکی از پنج مال برتر جهان جزء عظیم‌ترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی است که بین دو کلان‌شهر تهران و کرج واقع شده است. «ایران‌مال» یک شرکت سهامی عام و فعلا متعلق به بانک آینده است.

گفته می شود می تواند سالانه به میلیون ها گردشگر از ایران و سایر نقاط جهان خدمات گسترده ارائه کند. این سازه شکوهمند را می‌توان نتیجه ایده و انگیزه ایرانی، توان فنی- مهندسی ایرانی، تلاش متخصصان و کارگران ایرانی دانست.

پروژه ایران مال با استفاده از بهترین مصالح، مواد اولیه و سازه‌ای برای تمام ایرانیان و نسل‌های آینده بهترین ارمغان را فراهم ساخته است.

ایوان الماس، بازار تاریخی(شریان فرهنگ و تجارت برگرفته از بازار بزرگ اصفهان)، مسجد پیامبر، باغ کتاب(برگرفته از کتابخانه جندی شاپور)، باغ دیدار(مجموعه گیاه شناسی)، ایوان اشراق(معماری نور و رنگ) و باغ ماهان از جاذبه های این مجموعه بزرگ است.

حوزه مدیریتی ایران؛ ضرورت تغییر رویکرد سنتی به توسعه یافته

حمیدرضا الوند کارشناس ارشد جامعه شناسی و حدود 24 سال در حوزه مسائل اجتماعی در ایران فعالیت کرده است. خبرگزاری ایرنا گفتگوی خواندنی را در مورد وضعیت مدیریت در ایران داشته است. این گفتگو حاوی نکات خواندنی در خصوص مدیریت، توسعه و شیوه های ضد توسعه، آسیب شناسی طرح ها و برنامه ها در ایران و الزامات آن می باشد.

وزارتخانه ها و سازمان های دولتی طبق آخرین برآوردها بیش از 2 میلیون نفر را در بدنه خود جای داده اند و مدیریت این تعداد نیروی انسانی به مهارت ها و تخصص های ویژه ای نیاز دارد که گاه نبود آن مهارت ها می تواند عواقب زیانباری را برای سازمان و در ابعاد کلی برای کشور در پی داشته باشد.

با وجود توسعه و پیشرفت ایران در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اما برخی از شیوه های متداول مدیریت در کشور، متناسب با یک کشور در حال توسعه نیست و همچنان در سبک و سیاق سنتی خود باقی مانده است و استمرار این نوع مدیریت که کارشناسان از آن به شیوه مدیریتی ضد توسعه ای یاد می کنند، موجب توقف و ایستایی در روند توسعه یافتگی کشور می شود.

ادامه نوشته

نظارت همگانی بهترین داروی مبارزه با فساد است

مهدی الوانی

مهدی الوانی در سال 1382به‌عنوان چهره ماندگار علم مدیریت کشور انتخاب شد. او فارغ‌التحصیل دکتری مدیریت دولتی از دانشگاه کالیفرنیای آمریکاست. وی مقالات و تالیفات زیادی در حوزه خویشتن‌شناسی مدیران، رفتار سازمانی، تصمیم‌گیری و تعیین خط‌مشی دولتی دارد. الوانی معتقد است: فسادی که امروز سیستم مدیریتی کشور دچار آن شده است ریشه اقتصادی ندارد و بیشتر زمینه‌های فرهنگی دارد؛ بنابراین نمی‌توان با چنین فسادی فقط با شمشیر قانون مبارزه کرد. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی خود معتقد است باز کردن این حلقه مدیریتی کار دشواری نیست و اراده سیاسی می‌خواهد. الوانی با انتقاد از قانون منع به کارگیری بازنشستگان هم می‌گوید در هیچ جای دنیا قانونی را نمی‌توانید بیابید که باتجربه‌ترین افراد و مدیران را به گوشه برانند. گفت‌وگوی همشهری با مهدی الوانی را بخوانید.

ادامه نوشته

بازنگری قانون مدیریت و نظارت بر صدا و سیما

به گزارش دیده بان ایران، احمدمازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در باره بررسی قانون نظارت بر صداوسیما گفت و گویی انجام داده است. بخشهایی از این مصاحبه را می خوانید:

کمیسیون فرهنگی اخیرا طرحی را مبنی‌بر تغییر نحوه نظارت بر سازمان صداوسیما تصویب کرده ‌است.

طرح خط‌مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و با قید اولویت در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

‌چه عواملی سبب شد که به سراغ تغییر نحوه نظارت بر این سازمان بروید؟

ادامه نوشته

قانون زندگی قانون باورهاست

اصولا فرق بین انسانها ، فرق میان باورهای آنان است .انسانهای موفق با باورهای عالی ، موفقیت را برای خود خلق میكنند.انسانهای ثروتمند ، باورهای عالی و ثروت آفرین دارند كه با اعتماد به نفس عالی خود و بدون توجه به تمام مسائل به دنبال كسب ثروت میروند و به لحاظ باورهای مثبتشان به ثروت مطلوب خود میرسند . 

قانون زندگی قانون باورهاست .باورهای عالی سرچشمه همه موفقیتهای بزرگ است .توانمندی یك انسان را باورهای او تعیین می‌كند .
انسانها هر آنچه را كه باور دارند خلق میكنند . باورهای شما دستاوردهای شما را در زندگی میسازند . زیرا باورها تعیین كننده كیفیت اندیشه‌ها ، اندیشه‌ها عامل اولیه اقدامها و اقدامها عامل اصلی دستاوردها هستند .

دکتر عبدالرضا رضائی نژاد دارفانی را وداع گفت

دوست عزیز دکتر عبدالرضا رضائی نژاد بازنشسته شرکت نفت بود و سال های عمر خود را صرف تحقیق و ترجمه کتاب های بسیار در حوزه مدیریت نوین و بازار کرد. ترجمه کتاب های روز دنیا از بزرگان و پیشروان علم مدیریت همچون پیتر دراکر، جیمز چمپی، کاتلر و دیگران از وی شخصیت مترجم پُرکاری را ساخته بود.

در جایی گفته بود: هیچ‌گاه کتابی را نگه‌نمی‌دارم و پس از مطالعه آن را هدیه می‌دهم چون عقیده دارم کتاب برای خواندن است نه نگه‌داشتن. من اصلا به عواید فروش کتاب‌هایم فکر نمی‌کنم. سهم من تنها شادی است که از کمک به علم و دانایی نصیبم می‌شود. هیچ‌گاه میل ترک وطن نداشته‌ام. اینجا را دوست دارم. این مملکت استثنایی است. تقریبا بیشتر کشورهای اروپایی را دیده‌ و مدتی در آن زندگی کرده‌ام اما هیچ‌جا را مثل وطنم نمی‌دانم. اینجا سرزمینی است با مردمانی شایسته که نگاه‌شان را، لبخند و غم‌شان را می‌شناسم و هرگز خودم را در میان آن‌ها غریبه نمی‌دانم.

روحش شاد و یادش گرامی

تعدادی از کتاب های ترجمه شده توسط ایشان عبارتند از:

1-      چالش های مدیریت در سده 21(پیتر دراکر)

2-      بازمهندسی فراگیر(جیمز چمپی)

3-      دنیای نمادین کسب و کار

4-      تنها بی پروایان پایدارند

5-      ممیزی بازاریابی

6-      مهندسی دوباره شرکت ها

7-      بابای دارا و بابای ندار

8-      کاتلر در مدیریت بازار(فیلیپ کاتلر)

9-      مدیریت بر قلب ها(کن بلانچارد)

10-  کشف خود...

11-  جک ولش، راه جنرال الکتریک

12-  اعتمادورزی، با شتاب

13-  درس هایی از مدیریت ژاپنی

14-  پیل و پشه(چاراز هندی)

15-  پیروزی پایدار

16-  ایده اثربخش

17-  رهیدن از قوانین کهنه

18-  نوآوری، بستر پیروزی

19-  رشد شتابان

20-  نظام های اطلاعات مدیریت

توسعه و پایداری صنعت صوت و تصویر فراگیر ملی

رئیس سازمان صدا و سیما در حکمی دکتر سیدصادق امامیان را به سمت معاون رئیس سازمان صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی منصوب کرد.

دکتر علی عسکری در این حکم توسعه و پایداری صنعت صوت و تصویر فراگیر ملی با حمایت از کارآفرینان و فعالان تولید محتوای بومی، استانداردسازی خدمات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، هدایت و نظارت بر تولید و انتشار محتوا و خدمات مبتنی بر اخلاق رسانه‌ای و فرهنگ اسلامی- ایرانی، صدور مجوز به ارائه‌کنندگان خدمات در این عرصه، تهیه و تنظیم نظام‌نامه‌ها،روش‌های اجرایی،دستورالعمل‌های کاربردی و ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر در راستای حمایت از خدمات‌دهندگان و تامین حقوق کاربران، حمایت و تحرک‌بخشی به حوزه تولید محتوا و خدمات و ایجاد نشاط اجتماعی برای افزایش سهم مصرف محتوای صوت و تصویر فراگیر از ترافیک داخلی و در نتیجه کاهش مصرف ترافیک بین‌المللی و محتوای غیربومی،زمینه‌سازی ارتقاء کسب و کار و اشتغال‌زایی در این حوزه،افزایش مراجعه کاربران بین‌المللی و همچنین استفاده هر چه بیشتر کاربران ایرانی از برترین محتواهای جهان و در نهایت تهیه دستورالعمل نظارت بر محتوا براساس ضوابط و استانداردهای پخش صوت و تصویر در سازمان صداوسیما و نیز زمینه‌سازی و تسهیل‌گری برای فعالان این حوزه را از مهمترین مأموریت‌های امامیان در این سمت برشمرده است.

ادامه نوشته

دیوار و شیپور چگونه درآمدزایی می‌‌کنند؟

فروش اینترنتی و کسب و کارهای مبتنی بر فناوری های نوین در ایران بیش از ده سال قدمت دارد اما در دو سال اخیر وبگاه‌های مختلفی با کاربردهای عمومی برای خدمات‌دهی به مشتریان راه‌اندازی شده‌اند. برای مثال اگر فردی به دنبال خرید خانه باشد، قبل از مراجعه به یک بنگاه معاملاتی به وبگاه دیوار، فایل مسکن و امثالهم مراجعه می‌کند. 

 30 هزار آگهي كه بر روي وبگاه قرار می‌گیرد اگر تنها ده درصد از اين آگهی‌ها نياز به تمديد داشته باشد و با روش نردبان نياز به 3 هزار تومان هزينه داشته باشند درآمد روزانه اين وبگاه را می‌توان بين 200 تا 300 هزار تومان تخمين زد.

 در حال حاضر هرگونه آگهی در حوزه خدمات، خدمات مختلف مشتریان و... را می‌توان بر روی این وبگاه‌های اینترنتی یافت. درحالی‌که  تمام آگهی‌های این وبگاه‌ها رایگان است و مخاطبان این وبگاه‌ها می‌توانند با آپلود کرد آگهی خود و تکمیل اطلاعات آگهی مورد نظر را بر روی وبگاه منتشر کنند. 

 در وبگاه‌هایی مانند شیپور و دیوار تنها دو آگهی است که نیاز به پرداخت هزینه دارد. آگهی‌دهندگان فقط برای آگهی‌های فوری و آگهی استخدام باید هزینه پرداخت کنند؛ اما تعداد این دو آگهی به‌اندازه‌ای نیست که بتواند این دو وبگاه را به‌عنوان یک کسب‌وکار موفق معرفی کند درنتیجه باید بررسی کرد که این وبگاه‌ها از چه طریقی درآمدزایی واقعی می‌کنند. 

 شاید بزرگ‌ترین برنامه دارندگان وبگاه دیوار، شیپور، ایسام و... فکر کردن به آینده‌ای باشد که از طریق سرمایه اجتماعی به‌دست‌آمده حاصل می‌شود؛ اما بر اساس اعلام صاحبان دیوار و شیپور این دو وبگاه درآمد خاصی نداشته و بیشتر بر روی سرمایه‌های اجتماعی خود تمرکز می‌کنند. 

ادامه نوشته