دیوار و شیپور چگونه درآمدزایی میکنند؟
يكي از منابع آگاه نزديك به يكي از وبگاههای ذکرشده میگوید «سرمايه اوليه راهاندازی يك وبگاه اينترنتي بين 5 تا ده ميليون تومان است. براي راهاندازی وبگاه بايد به شرايط و تواناییهای خاصي مسلط بود. هر چه ميزان تواناییهای افراد بالاتر باشد سرمايه اوليه كمتري مورد نياز است.»
به گفته وي «اين وبگاهها با نيروي انساني 5 تا 100 نفر كار میکنند براي مثال كافه بازار بيش از 100 نفر نيرو دارد درحالیکه ديوار و شيپور با نيروي انساني 5 تا دهنفری فعاليت میکنند.»
وبگاه ديوار ۲ تا ۵ درصد از تراکنشهای اینترنت کشور و نزدیک به ۱۰ درصد ترافیک اینترنتی ایران را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار رسمي وبگاه ديوار ۹۰ میلیون بار در هفته دیده میشود و بیش از ۲۰ تا ۳۰ هزار آگهی هر روز روی وبگاه دیوار قرار میگیرد از ميان 30 هزار آگهي كه بر روي وبگاه قرار میگیرد اگر تنها ده درصد از اين آگهیها نياز به تمديد داشته باشد و با روش نردبان نياز به 3 هزار تومان هزينه داشته باشند درآمد روزانه اين وبگاه را میتوان بين 200 تا 300 هزار تومان تخمين زد.
البته آگهیهاي فوري هم مبلغي را به اين درآمد اضافه میکنند. درنتیجه با يك حساب سرانگشتی میتوان گفت اين وبگاه ماهيانه میتواند عددي نزديك به 9 ميليون تومان درآمد داشته باشد كه اين عدد در برابر ميزان درآمد وبگاههایي مانند ديجي كالا و امثالهم بسيار ناچيز است.
بررسی آمار تراکنشهای شاپرک بر بستر تلفن همراه بیانگر این است که استفاده از تلفن همراه در پرداختها در پایتخت بسیار بیشتر از سایر نقاط کشور رایج شده و در نیمه اول سال گذشته تعداد و ارزش تراکنشها در تهران به ترتیب 194.5 و 47.5 برابر سایر استانها بوده که این روند در مهرماه سال 95 با نسبت 215 برابری در تعداد تراکنشها و 61.2 برابری در مبلغ تراکنشها روند افزایشی دارد.
در سال گذشته بالغ بر 6766 هزار میلیارد ریال از طریق تلفن همراه برای خرید شارژ، پرداخت قبض و خدماتی ازایندست پرداختشده ولی بااینحال، سهم آن از کل حجم مبالغ خرید برخط از 5/ 0 درصد هم فراتر نرفت.
زیرا در هر فرآیند خرید برخط تنها مبلغ جابهجاشده حدود پنج هزار تومان بوده است. البته در این میان توسعه نسبی تجارت الکترونیکی و گسترش خدمات الکترونیکی سازمانهای دولتی و ارگانهای شهری بر مبنای اینترنت باعث شده، سهم اینترنت از پرداختهای برخط وضعیت بهتری داشته و حدود 6/ 2 درصد تعداد تراکنشها باشد.
1/ 7 درصد پرداخت آنها از طریق وبگاههای اینترنتی بوده تا به این وسیله حجم مبالغ تراکنشهای انجامشده از این سامانهها بیش از 98 هزار و 639 میلیارد تومان باشد. بهاینترتیب، در هر بار خرید اینترنتی که انجامگرفته گردش مالی بهطور متوسط 300 هزار تومان بوده است.
دیجی کالا بهعنوان یکی از بزرگترین استارتآپهای کشور که میتوان از آن بهعنوان یکی از موفقترین کسبوکارهای ده سال اخیر کشورمان یاد کرد تنها به حوزه فروش محصول بسنده کرد و خدماتی مانند مشاوره املاک، محصول دسته دوم و ... را در دسته فعالیتهای خود قرار نمیدهد.
دیجیکالا، البسکو، بامیلو، زنبیل و... نمانامهای شناختهشده خردهفروشی و فروش اینترنتی ایرانی هستند. سه سال پیش بود که مدیر دیجیکالا در یک رویداد رسمی خبر از فروش روزانه ۲۰۰۰ قلم کالا به ارزش متوسط هر قلم ۶۰۰ هزار تومان از این وبگاه داد.
اما واشنگتنپست سال گذشته در گزارشی اعلام کرد دیجی کالا روزانه بیشتر از 3000 قلم کالا به مشتریان میفروشد که با یک حساب سرانگشتی میتوان درآمد آن را بیشتر از 5 ميليارد تومان در ماه تخمين زد.
تقریباً شاخصهای این سبک برای همه شناختهشده است حتی برای کسانی که تخصص حرفهای وب ندارند. کافی است بتوانید کالا یا خدماتی را با قیمت و پشتیبانی مناسب به فروش برسانید. از مزایای این سبک امکان به دست آوردن سهمی از بازار هرچند کوچک در ابتدای کار، هزینه پائین فنی و اجرایی وب، امکان فعالیت با شرکای تجاری و تأمینکنندگان، توان و نرخ رشد بسیار بالا است و از معایب آن نیاز به سرمایه و نقدینگی قابلتوجه در شروع کار، رقابت شدید در برخی از بخشهای بازار خردهفروشی و خطرپذیری مالی بالا اشاره کرد.
در حال حاضر بانک مرکزی سهم هر ایرانی از خرید اینترنتی را یک خرید در ماه معرفی کرده است که با افزایش دارندگان تلفن همراه هوشمند در کشور باید منتظر سیلی از تقاضا برای خرید اینترنتی بود.