اشتباهات مهلک در حوزه مدیریت کسب و کار

در باب موفقیت های حوزه مدیریت مطالب زیادی منتشر می شود، لاکن تعیین و ثبت برخی از علت ها و علل ناکامی ها نیز بسیار پر سود است. آقای رابرت دانهام مدير پيشين سيستم هاي كامپيوتري  موتورولا  و بنيان گزار برنامة سراسري پرورش مديران اجرايي با توجه تجارب خود و مشاهده‌ی رفتار سایر مدیران ارشد اجرایی ، ۱۳ اشتباه فاحش را شناسایی کرده است  که معتقد است این اشتباهات مخصوص مدیران صنایع و شرکت‌های خاص نیست بلکه در تمام صنایع وجود دارد. به لحاظ اهمیت موضوع موارد شمرده شده در زیر درج شده است.

ادامه نوشته

تغییر دیدگاه از اقتصاد بازار به اقتصاد دانش بنیان و الزامات آن

تغییر همواره به سختی توسط حافظان سنت گذشته پذیرفته می­شود. اقتصاد دانش بنیان  در مقابل اقتصاد صنعتی و اقتصاد بازار، در یک فرآیند طولانی امکان پذیر است. در دهه گذشته بسیاری از فعالان این حوزه در کشور، فعالیت­های بسیار متنوعی را در خصوص شناخت اقتصاد دانش بنیان و تغییرات جهانی مرتبط با آن و همچنین اشاعه آن انجام داده اند.

یکی از بنیان­ های اقتصاد دانش بنیان، بنگاه ­هایی هستند که بخش عمده ­ای از فناوری و نوآوری را تولید و عرضه می­کنند. امروزه سهم دانشگاه ­ها و مخترعین فردی از کل اختراعات در حدود کمتر از 10 درصد است و در طرف دیگر بنگاه­ های بخش خصوصی در حدود 90 درصد از فناوری را تولید و عرضه می­ کنند. به همین دلیل است که توصیه می­شود بخش خصوصی برای استفاده از مواهب قانونی و حمایت­ های دولت می­بایستی از موضوعات قانونی و نحوه ورود به چرخه زیست بوم دانش بنیان آگاهی داشته باشد. البته این تغییر دیدگاه به سادگی میسر نمی­شود و نیازمند اقناع و مشروعیت بخشی برای دیدگاه جدید است. خوشبختانه در سال­های گذشته با تاسیس معاونت فناوری ریاست جمهوری مرجع رسیدگی به فعالیت­ های دانش بنیان ایجاد شده است و قوانین موضوعه نیز به فراخور در دولت­ های گذشته اقدام شده است.

در حال حاضر برخی حمایت­ ها از شرکت­ ها و موسسات دانش بنیان بشرح زیر است:

  1. تامین مالی(مثل اعطای تسهیلات، کمک های مالی و مواردی از این دست)
  2. معافیت­ های مالی(مانند معافیت­های مالیاتی، عوارض، تعرفه­ ها، گمرگی و غیره)
  3. خرید و تسهیل تقاضا(مانند خریدهای دولتی، لیزینگ محصولات و غیره)
  4. کاهش ریسک(مانند سرمایه گذاری خطر پذیر؛ بیمه­ های مختلف، بیمه­ های مسئولیت و غیره)
  5. استفاده از امکانات دولتی(مانند استفاده از آزمایشگاه ­ها، کارگاه­ های دانشگاه­ ها و غیره)
  6. مشوق­ های فعالیت(مانند حمایت­ از حضور در نمایشگاه های تخصصی و امثالهم)

بخشی از این حمایت­ ها مالی است که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می­شود و بخشی دیگر از حمایت­ ها، مانند معافیت­ های مالیاتی و گمرکی، باید توسط سایر دستگاه­ های مرتبط ارائه شود.

پیرو درخواست شرکت­ ها و بنگاه ­های کسب و کار؛ چندی پیش در همین وبگاه الزامات و آمادگی های اولیه برای ورود به چرخه دانشی شدن را مطرح کردیم، اینک نیر به بهانه شعار سال که موضوع فعالیت­ ها و کسب و کارهای دانش بنیان می­باشد، این موارد باز نشر شده است، امید داریم مورد استفاده علاقه ­مندان واقع شود.

1-ادعا نامه خود را در خصوص محصول با تاکید بر بخش دانشی مستندسازی کنید.

2-اقداماتی را که در بخش تحقیق و پژوهش انجام داده اید، فهرست کنید.(هزینه های بخش R&D و دستاوردها)

3-ویژگی ها و امتیازات محصول شما در قیاس با سایر محصولات مشابه چیست.(به لحاظ گارانتی و پشتیبانی خدمات)

4-کارآفرینی و ایجاد اشتغالی که با ورود محصول شما به بازار فراهم می آید، کدامند.

5-چنانچه محصول تولید شده و بازارسازی محصول صورت گرفته، میزان فروش در سال اعلام شود(با ذکر گزارش مالیاتی).

6-در فرآیند توسعه محصول چه ارزش افزوده ای ایجاد شده است.(وزن، فرم، شکل و فناوری)

7-محصول ارزآوری دارد و یا مانع خروج ارز از کشور شده است. بیان شود.

در همین رابطه مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر را در تماس با مهندس رضائیان 09123935377 جویا شوید.

مطلب مرتبط: سر نخ های مفید برای فرآیند دانش بنیان

خدمات مشاوره مدیریت و کسب و کار

گز نکرده، نبرید! ژاپنی ها می گویند اگر دو بار اندازه بگیری،

فقط یک بار پارچه را می بری، ولی اگر یکبار اندازه بگیری شاید مجبور شوی بارها و بارها پارچه را ببری و ضایعات به بار آوری.

پر واضح است که اقدام به ایجاد و یا توسعه کسب و کارها، اهمیتی کمتر از دوختن لباسی نو ندارد. شروع کسب و کار و اعمال مدیریت بر آن نیاز به بررسی و برنامه ریزی دقیق دارد. بی تردید رقابت در فضای کسب و کار و طی ده ماهه گذشته با بروز پدیده کرونا شرایط به شدت پیچیده و در مواردی غیر قابل کنترل شده است. امروزه مواجهه با محدودیت های بسیار روند فعالیت های بنگاه کسب و کار دچار آسیب های جدی می باشد. برخی از این موانع با منابع پولی و سرمایه ای نیز قابل رفع نیست. در غالب موارد بایستی به کمک شیوه های سیستماتیک و روش های مدیریتی نوین به محیط کسب و کار خود نگریسته و سازمان را دوباره واکاوی کرد. بهترین و موثرترین راه حل ها را انتخاب کنید.  تجربه 30 ساله ما در برنامه ریزی؛ آسیب شناسی و اصلاح ساختار، فرآیندهای کار و کارشناسی طرح های سازمانی میتواند در ساماندهی و بهبود امور به شما کمک کند.

1- آسیب شناسی موانع سازمانی و راهکارهای رفع آن

2- کارشناسی و برنامه ریزی منابع سازمانی

3- طراحی و آنالیز سیستم ها و فرآیندهای سازمانی

4- تهیه طرح های جامع و برنامه راه سازمان

5- راه اندازی کارخانه تولید اطلاعات در کسب و کار شما

6- مشاوره در زمینه ورود به حوزه سازمان های دانش بنیان

7- کارشناسی و مدیریت فضای مجازی شرکت و بنگاه کسب و کار

8- مستندسازی و تدوین طرح های سازمانی

9- طراحی نمادها و هویت سازمانی

10- مستند سازی های فنی و تخصصی محصولات

تماس با مشاور کسب و کار(مهندس رضائیان)-09123935377

هفت سین مدیران!

سال نو و ورود به قرن جدید آغاز شده است. انشاالله برای همه کسب و کارها سالی خوب و پر برکت باشد. مطلب زیبایی به دستم رسید که مناسب دانستم تا برای شروع کار تقدیم همه مدیران و کارشناسان حوزه کسب و کار نمایم. برای کسانی که سر و کارشان با علم مدیریت و شاخه‌های مختلف آن باشد، گردآوری هفت سینی از کلیدی‌ترین واژگان مدیریت و کسب و کار خالی از لطف نیست. در ادامه این هفت کلید واژه بیان خواهند شد:  

1⃣- سین یکم، سرمایه‌ی انسانی-بدون شک مهم‌ترین عنصر هر سازمانی، سرمایه‌ی انسانی آن سازمان است. تمامی آموزه‌های علم مدیریت در بستر سرمایه‌ی انسانی معنا پیدا می‌کنند. نمی‌توان سازمانی را متصور شد که بدون برنامه‌ریزی جامع در خصوص منابع انسانی و فرآیندهای مرتبط با آن به موفقیت بلندمدتی دست پیدا کند.

2⃣- سین دوم، سامانه‌های اطلاعاتی -کسب و کارِ امروز، نیاز به اطلاعات لحظه‌ای از وضعیت موجود سازمان، مشتریان، محیط و رقبا دارد. در واقع سامانه‌های اطلاعاتی یک‌پارچه، زیرساخت کسب و کارهای امروزی را می‌سازند. برنامه‌ریزی استراتژیک و عملیاتی بدون دسترسی به این اطلاعات امری محال خواهد بود.

3⃣- سین سوم، ساختار سازمانی، سازماندهی و برنامه‌ریزی-طراحی ساختار سازمانی و برنامه‌ریزی و سازماندهی برای دستیابی به اهداف کلان، در زمره‌ی وظایف کلاسیک مدیریت است. البته این کلاسیک بودن هرگز به معنای کم اهمیت بودن این وظایف نیست.

4⃣- سین چهارم، سیاست و رفتار سیاسی- محیط‌های چندفرهنگی و چندملیتی در کشوری با اقوام مختلف، نیازمند درک رفتار سیاسی و عمل به قواعد آن از سوی تک تکِ اعضای سازمان است. از راس هرم سازمانی تا پایین‌ترین سطح آن، هرچه میزان درک رفتار سیاسی در کارکنان بالاتر رود، حرکت سازمان به سوی رفتارهای بُرد - بُرد نیز تسهیل خواهد شد. به هر صورت، بروز رفتارهای سیاسی در سازمان اجتناب‌ناپذیر است، پس مدیریت آن نیز امری ضروری است.

5⃣- سین پنجم، سنجش، اندازه‌گیری و ارزیابی - هر آن چیزی را که نشود اندازه‌گیری کرد، نمی‌توان مدیریت کرد (جک ولش، مدیرعامل جنرال الکتریک). پس سنجش و ارزیابی عملکرد سازمان و کارکنان، پیش نیازِ بسیاری از فرآیندهای مدیرتی در کسب و کارهای امروزی است.

6⃣- سین ششم، سیستم‌ها و استانداردهای مدیریتی - استانداردهای مدیریت کیفیت، ایمنی و بهداشت، محیط زیست، مدل‌های تعالی سازمانی، مدل‌های بلوغ سازمانی و ... همگی بیان کننده‌ی قواعد جدیدی در زمینه‌ی مدیریت سازمان‌ها از منظرهای مختلف هستند. امروزه به خصوص اگر به دنبال گسترش کسب و کارتان در سطوح بین‌المللی و جهانی هستید، رعایت بسیاری از این استانداردها اجباری شده است و تاثیر مستقیمی بر کیفیت و تعیین قیمت محصول یا خدمت نهایی شما خواهند داشت.

7⃣- سین هفتم، سهم بازار - در نهایت تمام تلاش‌ها می‌بایست ابتدا به سوی حفظ سهم بازار موجود و سپس افزایش آن معطوف شود. در واقع تمامی سین‌های قبلی، باید در خدمت سین هفتم باشند.

بدیهی است که سین‌های دیگری نیز هستند که می‌توانند در این فهرست قرار گیرند، اما از نظر نگارنده، این موارد از مهم‌ترین واژگان و مفاهیم مدیریت و کسب و کارِ امروز هستند که می‌بایست مورد توجه ویژه واقع شوند. اگر بخواهیم از دیدگاه سیستم داینامیکی به قضیه نگاه کنیم، شاید بسیاری از نقاط اهرمی در سازمان‌ها در همین موارد نهفته باشند که بررسی این نقاط تامل و دقت خاصی را می‌طلبد.

❇️به امید آن که در سال جدید، با رویکردی جدید و با بهره گرفتن از تجربیات گذشته، سازمان‌های کشورمان بتوانند به تمامی اهداف از پیش تعیین شده برسند و محیطی پویا و یادگیرنده را برای تمامی کارکنان خلق کنند