برخی از مهارتهای فردی در مدارس فنلاند!

به منظور پرورش جامعه‌ای پیشرفته و سرآمد، در آموزش‌ برای كودكان ١٥-٩ سال فنلاند، موارد زیر در نظر گرفته می‌شوند:

 ١- مهارت درست لباس پوشيدن

٢- مهارت درست راه رفتن

٣- مهارت خوب حرف زدن

٤- مهارت حرف خوب زدن

٥- مهارت منظم بودن

٦- مهارت شعر خواندن

٧- مهارت نقاشی كردن

٨- مهارت نوشتن

٩- مهارت ترانه و دكلمه خواندن

١٠- مهارت بهداشت

١١- مهارت کار تيمی

١٢- مهارت انتقاد كردن

١٣- مهارت جرات ورزی و تمرین شجاعت

١٤- مهارت تشخيص درست از نادرست

١٥- مهارت درست غذا خوردن

١٦- مهارت گره زدن

١٧- مهارت كار با قيچی و برش زدن

١٨- مهارت سعی در خوش خط بودن

١٩- مهارت شستن اشيا

٢٠- مهارت مطالعه

٢١- مهارت مدیریت زمان

٢٢- مهارت كنترل خشم

٢٣- مهارت انتقاد پذیری و تحمل حرف مخالف

٢٤- مهارت پژوهش و تحقيق

٢٥- مهارت تشخيص دوست خوب

٢٦- مهارت بازی كردن

٢٧- مهارت غذا پختن

٢٨- مهارت كار با سوزن

٢٩- مهارت تشكر و سپاسگزاری  كردن

٣٠- مهارت خوب توجه كردن

٣١-مهارت تفكر كردن

٣٢- مهارت تفكر خوب داشتن

٣٣- مهارت دوست خوب پيدا كردن

٣٤- مهارت نگهداری دوست خوب

٣٥- مهارت نگهداری لوازم

٣٦- مهارت انتقاد پذیری و نقد شدن

٣٧- مهارت رازدار بودن

٣٨- مهارت برنامه ريزی كردن

٣٩- مهارت گذشت

٤٠- مهارت صبور بودن

فراگیریم و ارتقای این مهارت_های فردی می‌تواند آینده بهتری را برای خودمان و فرزندانمان فراهم آورد و سرآمدی فردی ما را تسهیل نماید.

"کتاب تحول نظام آموزش فنلاند- مرتضی روغنی"

تکرار تاریخ؛ شیوع بیماری همه‌گیر

این شعری بی‌زمان است که در سال ۱۸۶۹ (۱۵۱سال قبل) توسط کاتلین اومارا Kathleen O’Mara نوشته شده و سپس در طول شیوع بیماری همه‌گیر در سال ۱۹۱۹ دوباره منتشر شد.

“و مردم در خانه‌های ماندند:

و کتاب خواندند

و شنیدند

و استراحت کردند

و ورزش کردند

و بازی کردند و به هنر پرداختند

و راه‌های تازه‌ای از بودن را آموختند.

 

 

ادامه نوشته

پوپولیست ها بازندگان اصلی دوران پسا کرونا

جواد طالعی در رادیو فرانسه مطلب خواندنی را از سوی ماتیاس هورکس پژوهشگر آلمانی با این عنوان که پوپولیست‌ها بازندۀ اصلی بحران کرونا خواهند بود، بازتاب داده است که به زوایای جدیدی از تاثیرات بیماری جهانگیر کرونا پرداخته است.

ماتیاس هورکس، آینده پژوه سرشناس آلمانی، با اشاره به بحران برآمده از شیوع ویروس کرونا، می‌نویسد: «این روزها اغلب از من پرسیده می‌شود که "دوران کرونا کی به پایان می‌رسد و ما به شرایط عادی برمی‌گردیم؟" من می‌گویم هرگز. برخی مقاطع تاریخی وجود دارند که مسیر آینده را تغییر می‌دهند. ما از این مقاطع به عنوان "بحران عمیق" نام می‌بریم. ما اکنون در این بزنگاه قرار گرفته ایم».

ادامه نوشته

دنیای آینده چگونه خواهد بود؟

در بین مطالبی که این روزها مطالعه کردم، مطلبی با عنوان 9 پیش‌بینی از دنیای پسا کرونا بود که قابل توجه است. وضعیت و تحولی که در کسب و کارها در پسا کرونا اتفاق خواهد افتاد و یا محتمل است.

  • افول رابط کاربری لمسی
  • تقویت زیرساخت دیجیتال
  • نظارت دقیق تر از طریق اینترنت اشیاء و کلان داده
  • توسعه دارو با هوش مصنوعی
  • پزشکی از راه دور
  • افزایش خرید آنلاین
  • تکیه بیشتر بر ربات‌ها
  • گسترش وبینار
  • گسترش ورزش‌های الکترونیک

در ادامه به شرح هر یک پرداخته شده است.

ادامه نوشته

سناریوهای محتمل از شیوع ویروس کرونا

با بروز و شیوع ویروس کرونا، شاهد تاثیرات فراگیر این بیماری جهانگیر بر روی کسب و کارها و بالطبع اقتصاد جهانی هستیم. نظریه پردازان بسیاری هم اندیشه های خود را در قالب آینده نگری و تحلیل مطرح کرده اند.

به نظر می رسد با شیوع بیماری کووید-۱۹ کسب و کارها علاوه بر پنج نیروی رقابتی که مایکل پورتر مطرح می کند یعنی عرضه محصولات جایگزین، رقابت با رقبای موجود، تهدید ورود رقبای جدید، قدرت چانه زنی مشتریان و قدرت چانه زنی تأمین کنندگان، در یک زمینه ی دیگر نیز رقابت می کنند و آن برنامه ریزی برای آینده با وجود سناریوهای مختلف ادامه بیماری کووید-۱۹ است.

دانشمندان آمریکایی در مرکز تحقیق و خط مشی بیماری های عفونی در دانشگاه مینه سوتا (CIDRAP) سه سناریو را برای همه گیری «کووید ۱۹» طی ماه های آینده مطرح کرده اند. تحقیق دانشمندان دانشگاه مینه سوتا یکی از معتبرترین پژوهش‌هایی است که اخیرا در مورد سیر شیوع ویروس جدید کرونا منتشر شده است.

ادامه نوشته

سرنوشت را باید از سر نوشت

سرنوشت را باید از سر نوشت؛ شاید این بار کمی بهتر نوشت

ترانه سرنوشت با صدای همایون شجریان و آهنگسازی استاد انوشیروان روحانی

ادامه نوشته

ویروس مبارک کرونا

آقای دکتر محسن رنانی به مناسبت ۱۶ اردیبهشت، روز ملی توسعه مطلب خواندنی را با عنوان « ویروس مبارک کرونا» به رشته تحریر در آورده اند که توسط مجمع فعالان اقتصادی تلخیص شده است. در ادامه این مطلب را ملاحظه کنید.

ظهور حضرت کرونا، انقلاب سفیدی در زندگی و زمانه ما به راه انداخته است. ظهور این خواجه تاجدار، در این سال پایانی قرن ۱۴ شمسی برای ما تحولاتی را رقم خواهد زد که احتمالا از همه تحولات بعد از انقلاب ماندگارتر خواهد بود.

 کرونای مبارک، اصلاً نگران نباش، بمان و مأموریت خودت را تمام کن. تحولاتی که تو در بینش، اعتقادات، ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بشریت ایجاد می‌کنی بیش از تحولاتی است که جنگ‌های جهانی ایجاد کرده است. تو نشان دادی که شهر مقدس و نامقدس نداریم و تنها جان‌ها و روح‌ها می‌توانند مقدس باشند.  

ادامه نوشته

کرونا بیماری نیست؛ بیداری است

اخیرا ویدئو پر بازدیدی را در فضای مجازی دیدم که اشاره به ورود زمین به عصر آکواریوس داشت. نو شدن زمین و دوره ای که انرژی های کیهانی به سوی کره زمین بیشینه است. همچنین از آنجا که این ورود همزمان شده است با بیماری جهانگیر کرونا، عده ای می پندارند که این خود گواهی و شاهدی بر ورود بر این دوره است و زمینیان بایستی به رحمت الهی توکل کرده و اتصال خود را با کائنات و خالق عالم هستی تجدید و مورد توجه قرار دهند. دین و بدهی خود را به زمین ادا کنند و حلقه دوستی ها و انسانیت را بگسترانند. کلیپ مورد اشاره مربوط به شاخه ای از عرفان شرقی است. اشاره به رشته سوکایسی (Sokaisi System) دارد که هنرمندان ذن و علاقه مندان فلسفه های بودیسم و غیره آن را رصد کرده اند. فلسفه این رشته ها (طریق) است. البته عرفای بسیاری در ایران زمین نیز بوده اند. (اشاره حافظ به مغان). حتی در فرهنگ اسلامی و مسیحی نیز بوده است(مسمر). شما نور خدا و طریقت را به هر شکل و نحو وطریقی میتوانی جستجو کنی. مهم قدرت ذهن در شناخت است.

طی سال های گذشته در جهان به عدد باورمندان به قدرت ذهن در تسلط به خویشتن(ناخودآگاه) و جذب انرژی از کائنات افزوده شده است.

معجزات بسیاری در سال های گذشته را شاهد هستیم که نمونه آن در فیلم استرالیایی(قدرت باور) یا راز هست که از تلویزیون ایران هم پخش شد. (The Secret) . کتاب راز و یا قانون جذب هم در ایران توسط مترجمین مختلفی کرارا چاپ شده است. و اما موضوع علمی بودن!

این رشته کاملا علمی است و از فلسفه وارد علوم مهندسی، پزشکی، اقتصاد و حتی مارکتینگ هم شده است. علوم شناختی  (Cognitive  Science) سعی بر شناخت جهان دارند. سرمایه انسان توانایی شناخت است. با علوم شناختی میتوان به عظمت عالم و انسان پی برد. در شاخه پزشکی و روانشناسی موسوم به هیپنوتراپی در ایران در سال جاری به عنوان رشته علمی تائید و مورد تصویب وزارت بهداشت و درمان هم قرار گرفت.

در خصوص (طریقت) علما بدرستی می گویند که طریق را باید لمس کرد و نه شنید، باید پای در آن نهاد و نه به تماشا نشست! به همین قیاس در مورد قانون جذب، این قانون با جملات عمل نمی کند، بلکه با تصورات و احساس عمل می کند. احساس به فکر نیرو می‌بخشد. در خصوص قدرت ذهن، منابع بیشمار است. آیات قرآنی و نوشته های وین دایر و راندا برن و دیگران حداقل در ایران میدونم طرفداران بسیار دارد. چرا که مترجمین متعدد دست به ترجمه این آثار زده اند. مؤسسه مطالعات علوم شناختی حداقل 20 سال هست که زیر نظر دانشگاه شهید بهشتی، در ایران فعال هست. دکتر کمال خرازی هم رئیس فعلی این نهاد است. دانشجو در رشته های مدلسازی شناختی، تربیت ذهن و اعصاب و تعدادی دیگر می گیرند. به علت موثر بودن آموزه ها در تسلط بر ضمیر ناخودآگاه که منجر به رشته هیپنوتراپی گردیده است، اواخر سال گذشته وزارت بهداشت و درمان رسما نیز این رشته و فعالیت علمی را تصویب کرده است.

آیا مهندسان مدیران بهتری هستند؟

امروزه مدیران عامل بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا؛ مهندس هستند. کدام ویژگی در مهندسان باعث شده است که این افراد مهارت‌های رهبری داشته باشند؟

در گذشته مردم معتقد بودند که برای مدیرعامل شدن باید مدرک مدیریتی یا مالی داشته باشند؛ اما امروزه همه چیز تغییر کرده است و مدیرعامل ۷ مورد از با ارزش‌ترین شرکت‌های دنیا مهندس هستند.

البته جای تعجب نیست که همه‌ آن‌ها از جمله اپل، آلفابت، مایکروسافت، آمازون، فیسبوک و تنسنت بزرگ‌ترین شرکت‌های "سیلیکون‌ ولی" هستند.

در اینجا برخی از دلایلی که باعث شده مهندسان بتوانند در بزرگترین شزکت های دنیا مدیریت موفقی داشته باشند شرح می دهیم:

۱. مهارت در پیدا کردن مشکل و حل مسئله

حل کردن مسائل یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در رشته‌ی مهندسی یاد می‌گیرید. استراتژی‌های زیادی برای پیدا کردن مشکلات و ارائه‌ راه حل برای آن‌ها وجود دارد. 

مهندس‌ها مخرب نیستند؛ بلکه دوست دارند بدانند ابزارها چگونه کار می‌کنند و باز کردن قطعات بهترین راه حل این موضوع است.

 ۲. پذیرفتن شکست به‌عنوان بخشی از فرآیند

اگر می‌خواهید کسب‌و‌کار خود را یک‌شبه رشد دهید باید اهل ریسک کردن باشید. این یعنی ممکن است در طول مسیر بارها با شکست مواجه شوید.

مهندسان می‌دانند که شکست یعنی یک پله به جواب نزدیک‌تر شده‌اند.

 ۳. فرهنگ یادگیری مداوم

مهندسان طوری تربیت می‌شوند که نسبت به یادگیری مشتاق باشند. زمانی که در دانشگاه تحصیل می‌کنید، با چند زبان برنامه‌نویسی آشنایی پیدا می‌کنید؛ اما ممکن است زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوید این زبان‌ها قدیمی و از رده خارج شده باشند. شما به‌عنوان یک مهندس باید مدام در حال یادگیری موضوعات جدید باشید.

این موضوع در مورد کسب‌و‌کار نیز صدق می‌کند. باید موضوعات روز دنیا را پیگیری کنید و قبل از رقبا به فکر پیدا کردن راه حلی برای آن باشید.

سندی بر بیماری سیاه در دهه سی

در شهر ممسنی در غرب شیراز سنگ قبری وجود دارد که تمام آنچه در آن دوران سیاه گذشته را شرح می‌دهد، روی این سنگ قبر نوشته شده است: «وفات مرحمت پناه علی رضا ولد صدق ملا علی نجات جاوید الله در سنه ۱۳۳۷ قمری ناخوشی و بلائی بر کل ربع مسکون نازل که تمام حکیمان از معالجه آن حیران و سرگردان و از غره شهره صفر تا پانزده شهر مذکور تمامی انسان را سه قسم و دو قسم آن هلاک و یک قسم باقی و آن یک قسم از عهده کفن و دفن برنیامدند. علات ناخوشی عطسه و سرفه بود. بجهت عبرت نوشته شد.»

 

کرونا و آموزه های بیل گیتس

مطلب زیر منسوب به بیل گیتس هست. در هر صورت مطلب قابل تاملی است.

نظر بیل گیتس در مورد ویروس کرونا

کووید -19 واقعا چه چیزی به ما یاد می دهد؟

من عمیقاً باور دارم که هدفی معنوی در پس هر آنچه اتفاق می‌افتد وجود دارد، چه برداشت ما از آن اتفاق خوب باشد، چه بد.

مایل هستم نظر خود در مورد آنچه ویروس کرونا با ما انجام می دهد را با شما به اشتراک بگذارم:

🔺 این ویروس به ما یادآوری می‌کند که ما همه برابر هستیم، صرف‌نظر از فرهنگ، مذهب، حرفه، وضعیت مالی یا میزان شهرت‌مان. این ویروس با همه ما به طور یکسان برخورد می‌کند، شاید ما هم باید همین کار را انجام دهیم. اگر حرف من را باور نمی‌کنید، از تام هنکس بپرسید.

🔺 به ما یادآوری می‌کند که همه به هم وصل هستیم و آنچه بر یک انسان اثر می گذارد، می تواند بر دیگری نیز اثر بگذارد. به ما یادآوری می‌کند مرزهای نادرستی که تعیین کرده‌ایم، ارزش زیادی ندارند، چرا که این ویروس نیازی به پاسپورت ندارد. این ویروس با قراردادن ما در تنگنا و بحران، کسانی را به ما یادآوری می کند که همیشه تحت ظلم واقع شده‌اند.

🔺 به ما یادآوری می‌کند که سلامت‌مان چه‌قدر با ارزش است و چگونه ما با خوردن غذاهای ناسالم و آب‌هایی آلوده به مواد شیمیایی، همیشه از آن غافل بوده‌ایم. اگر مراقب سلامت خود نباشیم، قطعا بیمار خواهیم شد.

🔺 به ما یادآوری می‌کند که زندگی چه‌قدر کوتاه است و اینکه مهم‌ترین کار هر انسان کمک به دیگران و بخصوص افراد سالخورده و بیمار است. هدف ما خریدن دستمال توالت نیست! 

🔺 به ما یادآوری می‌کند جامعه ما چ‍ه‌قدر ماده‌گرا شده و در هنگام سختی ها آنچه بدان نیاز داریم، نیازهای اولیه مانند آب و غذا و دارو است، نه تجملاتی که گاهی بدون دلیل بر آنها ارزش می گذاریم.

🔺 به ما یادآوری می‌کند خانه و خانواده چه‌قدر اهمیت دارند و چه‌قدر ما از آنها غافل بوده‌ایم. این ویروس ما را به خانه‌هایمان برگردانده تا دوباره بتوانیم وحدت خانواده خود را مستحکم کنیم.

🔺 به ما یادآوری می‌کند که کارِ اصلی ما شغلمان نیست. شغل کاری است که ما انجام می‌دهیم، نه آنچه بخاطر آن به دنیا آمده‌ایم. کارِ اصلی ما مراقبت از یکدیگر است، محافظت از یکدیگر و کمک به یکدیگر.

🔺 به ما یادآوری می‌کند که نفس خود را تحت کنترل داشته‌باشیم. یادآوری می‌کند هرچه‌قدر هم که فکر می‌کنیم بزرگ هستیم، یا دیگران فکر می‌کنند بزرگ هستیم، تنها یک ویروس می تواند دنیای ما را متوقف کند.

🔺 به ما یادآوری می‌کند که قدرتِ اختیار و اراده در دستان ماست. می توانیم انتخاب کنیم که همکاری کرده و به یکدیگر کمک کنیم، ببخشیم، تقسیم کنیم. یا می توانیم انتخاب کنیم خودخواه باشیم، احتکار کنیم، یا فقط از خودمان مراقبت کنیم. قطعاً در سختی‌ها است که هرشخص رنگ واقعی خود را آشکار میکند.

🔺 به ما یادآوری می‌کند که می توانیم صبور باشیم، یا وحشت‌زده شویم. می توانیم درک کنیم که چنین شرایطی بارها و بارها در طول تاریخ اتفاق افتاده و این نیز خواهد گذشت، یا بترسیم و امروز را آخر دنیا بدانیم و درنتیجه بیشتر باعث ضرر شویم تا سود.

🔺 به ما یادآوری می‌کند که این شرایط میتواند یک پایان یا آغازی دوباره باشد. می تواند زمانی برای تامل و درک باشد، برای یادگرفتن از اشتباهات؛ یا میتواند آغاز چرخه‌ای باشد که آنقدر ادامه می‌یابد تا ما نهایتا آنچه که باید را یاد بگیریم.

🔺 به ما یادآوری می‌کند که کره زمین بیمار است. یادآوری می کند باید همانطور که به سرعتِ خالی شدن قفسه های دستمال توالت نگاه می‌کنیم، به میزان جنگل‌زدایی نیز نگاهی داشته باشیم.

ما بیمار هستیم، چرا که خانه‌ی ما بیمار است.

🔺به ما یادآوری می‌کند که بعد از هر سختی، همیشه آسانی‌ست. زندگی یک چرخه است، و این نیز مرحله‌ای در این چرخه ی بزرگ است. نیازی نیست بترسیم، این نیز می گذرد.

درحالیکه تعداد زیادی کرونا/ کووید -19 را یک فاجعه‌ی بزرگ به‌حساب می‌آورند، من ترجیح می دهم آن را یک اصلاح‌کننده‌ی بزرگ ببینم. چیزی که فرستاده شده تا درس‌هایی که ظاهراً فراموش کرده‌ایم را به ما یادآوری کند و این بستگی به ما دارد که آنها را یاد بگیریم یا نه!

طراحی عطری که بوی وحشت میدهد

اخیرا یکی از اماکنی که دیر زمانی  جزو زندان­های مخوف دوره استالین در شوروی سابق بوده قرار است توسط طراحان و معماران تبدیل به یک مرکز تجاری بزرگ شود. طراح خوش ذوقی که تخصص طراحی رایحه را دارد اقدام به طراحی عطری کرده که یادآور خاطرات تلخ آن دوران است.

سازندگان این عطر تلاش می کنند که بوی خون، بوی آهن، وحشت، دادگاه نظامی  و مرگ را  در ساختمانی تداعی کنند که زمان استالین، هزاران نفر از مخالفان سیاسی رژیم شوروی را به اعدام محکوم کرده است. آنها مخالف تبدیل این ساختمان به یک محیط تجاری هستند و در واقع بوی اعتراض را طراحی کرده اند که القای کشتارجمعی دوره استالین است.

فعالان می خواهند این مکان تبدیل به یک موزه بشود و هدف از طراحی این عطر برای وادار کردن مردم به تفکر است.

منبع: بی.بی.سی

نقشه مهم بیکاری و اشتغال ده سال آینده ایران

فشردگی زمان، مکان و فناوری در عصر ارتباطات باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل در دهه پیش رو هست .

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد در ۵ ساله آینده بیش از ۷۰۰ میلیون شغل از سراسر جهان از دست می‌رود.

ما نمونه‌ی این تغییر سریع را در دو ساله اخیر با فراگیری دو اپلیکشن اسنپ و تپ سی در شهرهای بزرگ دیدیم.

وزارت ارتباطات به دلیل توسعه‌ی ارتباطات الکترونیک تا نزدیکی انحلال پیش می‌رود و اگر پیام رسان‌های جایگزین تلفن فراگیر شوند، کار زیادی برای انجام و درآمدی برای کارمند داری نخواهند داشت.

در مقابل این تغییرات به ظاهر ویران کننده مشاغلی هم به دلیل نوع زندگی جدید اضافه و یا اوج می‌یابد که آن هم در حد خودش جالب است.

به نظر می‌رسد بی‌توجهی به این تحولات رسما اضافه شدن آگاهانه به جرگه فقراست:

🔸در ده سال آینده ، برخی مشاغل رو به زوال به شرح ذیل است.

۱- رانندگی تاکسی

۲- بنگاه ملک

۳- انواع مغازه‌داری‌های کوچک

۴- آنتیک فروشی و لوازم خانگی

۵- آموزگاری و خدمات مدرسه و دانشگاه

۶- خیاطی هنرهای دستی به روش تولید سنتی

۷- کارگران صنعتی و ساده

۸- فروشندگی

۹- انواع دلالی و واسطه‌گری

۱۰- مشاغل اداری مربوط به امور اداری و تحویلداری

۱۱- اکثر کارمندان بانک

۱۲- دو ثلث از مشاغل کشاورزی

۱۴- پلیس راهنمایی

۱۵- خدمات پست و تلفن

۱۶- روزنامه‌ها و کتابفروشی‌ها

۱۷- کارمندان و هنرمندان شبکه‌های تلویزیونی

۱۸- انواع مشاغل صنایع کاغذ سازی

۱۹- خدمات حفاظتی و مراقبتی و انتظامات

۲۰- کارهای معدنی به ویژه در حوزه معادن رو به زوال

۲۱- صنعت نفت و صنایع مرتبط سوخت‌های فسیلی

☑️ در مقابل برخی مشاغل که بزینس‌های اصلی چند ساله آینده درایران محسوب می‌شود بدین شرح است.

۱- خدمات نگهداری از سالمندان

۲- نگهداری از بیماران روانی

۳- مشاغل حوزه گردشگری

۴- اپلیکیشن نویسی و خدمات شبکه

۵- توزیع شبکه‌ای کالا و خدمات

۶- خدمات حوزه روانپزشکی

۷- صنعت بیمه و ضمانت مالی و تامین اعتبار

۸- سرمایه‌گذاری رفاه شهری مانند شهربازی ، سرویس بهداشتی و...

۹- انواع مشاغل تاسیساتی

۱۰- تعمیرکاری و خدمات پس از فروش

۱۱- طراحی و اجرای آبرسانی زیر سطحی کشاورزی

۱۲- سرمایه‌گذاری آب (انتقال ، شیرین کردن، تسویه ، فرآوری)

۱۳- پزشک از راه دور

۱۴- صنعت نیروگاه‌های خانگی

۱۵- خدمات حقوقی دولت الکترونیک

۱۶- پیشخوان‌های سایبری دولت

۱۷- تبلیغات شبکه‌ای و فروش مجازی

۱۸- ناظر شبکه‌ی مشاغل بزرگ

۱۹- خدمات GIS

۲۰- خدمات پایش و احیا محیط زیست

۲۱- صنایع و اسکان دریایی

۲۲- ساخت و تعمیر ربات

۲۳- صنایع دستی لوکس

۲۴- فرآوری میوه

۲۵- موشن‌گرافی و طراحی تبلیغات الکترونیک

۲۶- مشاوره مدیریت رسانه‌ای و اقتصاد توجه

۲۷- علوم سنجش و آموزش از راه دور

و...

🔹یکی از شاخصه‌های دیگر عصر ارتباطات کوچک شدن و کم اثر شدن دولت‌هاست.بنابراین داشتن یک شغل دولتی نیز حاشیه امنیتی برای هیچکسی محسوب نمی‌شود.

وقتی تا چند سال آینده بسیاری از وظایف ادارات دولتی و عمومی و بانک‌ها حذف می‌شود ، بی‌شک حدود دوم سوم مشاغل اداری دولتی و عمومی(شهرداری) در ده سال آینده به مخاطره می‌افتد.

بنابراین اگر کسی برای آینده خود و فرزندانش اهمیت قائل است. حتی اگر در  حال حاضر شغلی دارد ، باید با آموزش مجدد خودش یا سرمایه‌گذاری جدید به فکر کسب و کاری با شرایط جدید باشد.

منبع:دکترمحمدصادق دهنادی

نشان تضمین کیفیت کتاب

امروز کار خوبی را از ناشر کتاب به نام (انتشارات تدبیرگر صانعی) مشاهده کردم، که در نوع خود اقدام پسندیده ای بود و آن درج عبارتی به نام «نشان تضمین کیفیت کتاب» در ابتدای کتاب بود. بر خود فرض میدانم از اقدامات خوب دیگران تعریف کنم و به دیگران هم معرفی کنم. عبارت این بود:

ضمن تشکر از حسن انتخاب شما، چنانچه به هر دلیلی از کیفیت مطالب این کتاب ناراضی باشید، میتوانید با مراجعه به دفتر نشر، کتاب خود را با یکی از عناوین دیگر هم قیمت منتشر شده توسط انتشارات ما تعویض کنید.

فقدان تعریف صوت و تصویر فراگیر

مدیرکل سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت ارشاد: مشکل نبود تعریف مشخص از صوت و تصویر فراگیر است.

حمید ضیایی‌پرور گفت: صداوسیما دو تجربه شکست خورده آی پی تی وی به نام تلویزیون تعاملی و وی او دی به نام تلویزیون شیما دارد که هزینه ای حدود ۱۲ میلیارد تومان داشت.

بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری تمامی تنظیمات و مقررات صوت و تصویر فراگیر برعهده صداوسیما است و صداوسیما نیز بعد از این ابلاغیه سازمان جدیدی را راه انداخت به نام سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر یا همان ساترا البته راه‌اندازی چنین سازمانی در شرایطی که مثلا ما شورای عالی فضای مجازی را داریم یا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی را داریم، محل بحث است.

 [در مورد نامه اخیر قوه قضاییه] مشکل این است که هنوز تعریف مشخصی برای مساله صوت و تصویر فراگیر اعلام نشده است.  یک زمانی تفسیر این موضوع فقط پخش زنده بود اما امروز دامنه آن حتی به پادکست‌ها و خبرگزاری‌ها نیز رسیده است و امروز صدا و سیما می‌گوید اگر حتی خبرگزاری بخش فیلم و عکس دارد، باید بیاید از ما مجوز بگیرد.

براساس قانون مرجع تعریف صوت و تصویر فراگیر شورای عالی فضای مجازی است.

نگرانی بزرگتر این است که اگر این روند ادامه داشته باشد مردم از پلتفرم‌های داخلی خارج شوند و به سمت پلتفرم‌های خارجی بروندـ و این مساله به ضرر منافع ملی کشور خواهد بود.

راه‌حل این است که شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی تمام نمایندگان دخیل در این موضوع را دعوت کند و نظرات مختلف را بشنود و به یک تعریف مشخص درباره صوت و تصویر فراگیر برسند.

ده روند تکنولوژی در سال 2020

براساس آخرین گزارش کمپانی Baidu ده روند تکنولوژی در سال جدید به شرح زیر است. گسترش جایگاه هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، اینترنت اشیا، بلاک‌چین و پردازش کوانتومی از برترین روندهای سال جاری خواهد بود.

1- بهره‌برداری عملیاتی کارخانه‌ها از هوش مصنوعی (AI Factories)

2- تولید تراشه‌های هوش مصنوعی (AI Chips)

3-  نفوذ  یادگیری عمیق در صنایع

4- گسترش یادگیری ماشین اتوماتیک (AutoML)

5- ارتقا جایگاه فناوری‌های هوش‌ محاسباتی و درک معنایی

6- یکپارچگی بیشتر پردارش زبان طبیعی(NLP) با پلتفرم‌های پردازشی

7- رشد تکنولوژی IOT به وسیله  فناوری‌های 5G و محاسبات لبه‌ای

8- گسترش حمل و نقل هوشمند در سطوح شهری

9- بهره‌برداری بیشتر از بلاک‌چین

10- رشد پردازش‌های ابری و هوش مصنوعی بواسطه پردازش کوانتومی

چگونه از افسردگی های این روزهای فضای مجازی رها شویم؟

 ✍️علیرضا دباغ

 🔻از آبان ماه امسال تا همین امروز که آخرین روزهای دی ماه سال 1398 را سپری می کنیم خبرهای بد و خشونت بار و مرگ آفرین به شکل فزاینده ای در کشور به گوش می رسد. وقایعی که هضم روانی هر یک از آنها به ماهها وقت نیاز دارد اما متأسفانه دست تقدیر چنان رقم خورده است که هنوز آوار نخستین حادثه را برنداشته، فاجعه ای دیگر بر سرمان خراب میشود. درک  این مصایب از قدرت و توان هر انسانی ساخته نیست. بی شک محققان و جامعه شناسان متوجه این نکته بوده و هستند و مطالعات خویش را بر رفتارهای اجتماعی متمرکز کرده و می کنند همانطور که جمعی از روانشناسان و فعالان حوزه ی سلامت روانی  نیز اخیرا درخصوص وضعیت روحی و روانی حاصل از این وقایع هشدار داده اند.

🔺از دید یک پژوهشگر علوم ارتباطات، باید اذعان کنم این حجم از تخریب روحی و روانی در رسانه های گروهی و بخصوص در شبکه های اجتماعی به مرز هشدار نزدیک شده است؛ و این موضوع سن آسیب روانی مخاطبان رسانه ها و کاربران اینترنت را از سطح کودک و نوجوان به سن بزرگسال افزایش داده است. اگر سازمانی مانند سازمان کنترل آلودگی هوا برای سنجش آلودگی روانی رسانه ای وجود داشت حتماً به تمام سنین هشدار میداد که در استفاده ی رسانه ای اعم از صداوسیما،ماهواره ها و شبکه های اجتماعی احتیاط نمایند؛ زیرا به سلامت ایشان صدمه وارد خواهد شد. اکنون با این مقدمه و تأکید براین نکته که منظورمان در این نوشته نه یک روزنامه یا مجله یا شبکه ی خاص رادیویی یا تلویزیونی است بلکه تمامی رسانه های داخلی و خارجی و شبکه های اجتماعی اعم از کانالهای تلگرامی یا گروههای واتس آپی و صفحات اینستاگرام با تمام گرایشهای سیاسی، اجتماعی گوناگون مدنظر این نوشته است ، در وضعیت بغرنج فعلی چند نکته ی ضروری برای پیشگیری از افسردگی و کاهش صدمات روحی و روانی ناشی از حضور در فضای جدید رسانه ای را یاداوری مینماید:

ادامه نوشته

چاپ دوم کتاب انفجار ذهن منتشر شد

کتاب انفجار ذهن که حاوی مجموعه مقالات سعید رضائیان طی سال های 1372 لغایت 1392 می باشد، در سال 1394 توسط انتشارات راز نهان به زیور طبع آراسته شد.

مجموعه یافته­ های مبتنی بر تجارب شخصی، فرصت­ های اجرایی و مطالعاتی نگارنده است که طی دو دهه گذشته در قالب مقالات و گفتارهای پراکنده در  مجلات تخصصی، برخی سمینارهای علمی کشوری و نشریات رسمی و پُر تیراژ در سه محور مدیریت سازمانی، رسانه و فناوری های نوین ارائه و منتشر شده است.

هم اینک و به کوشش انتشارات اسرار دانش و به مدیریت جناب جواد احمد زاده مراحل مجدد اخذ مجوز چاپ و انتشار کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپس مراحل اخذ شماره شناسنامه فیپا را از کتابخانه ملی اخذ کرده و به شماره کتابشناسی ملی 6059693 در بهمن ماه 1398 منتشر شده است.

کتاب انفجار ذهن منتشر شد

گزارش پایش ملی محیط کسب و کار ایران

روز گذشته سیزدهمین گزارش «پایش ملی محیط کسب و کار ایران» توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر شد. این گزارش که براساس نظرخواهی از بیش از 2700 فعال اقتصادی سراسر کشور تهیه و طی 13 فصل گذشته، هر فصل منتشر شده است، نشان می دهد که مشکل پیش روی فعالان اقتصادی برای کارآفرینی و تولید چیست. براساس نتایج این نظرسنجی، این موارد به ترتیب، مهم ترین چالش های پیش روی فعالان اقتصادی است:

1- غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات

2- بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر به کسب و کار

3 - دشواری تأمین مالی از بانک ها

در آینده به چه شغل هایی نیاز هست؟بیان یک گزارش!

مجمع جهانی اقتصاد با نظرسنجی از مدیران ارشد منابع انسانی در شرکت های پیشتاز جهان، گزارشی تحت عنوان «آینده شغل ها» را منتشر کرده که در آن 10 مهارتی که تا سال 2020 به آن ها نیاز خواهید داشت را معرفی کرده است. در ادامه به مواردی از این مهارتهای مهم و کلیدی خواهیم پرداخت این مهارتها عبارتند از :

ببینیم این مهارت هایی که آینده از ما انتظار دارد چه چیزهایی هستند!

1. حل مسائل پیچیده

در صدر فهرست مطلوب ترین مهارت های مورد نیاز تا سال 2020، توانایی حل مسائل پیچیده قرار می گیرد. این توانایی در گزارش مجمع جهانی اقتصاد به این شکل تعریف شده است:«ظرفیت حل مشکلات جدید و ناواضح در شرایط پیچیده دنیای واقعی.»

2. تفکر انتقادی

منطق و استدلال. تفکر انتقادی شامل توانایی استفاده از منطق و استدلال برای بررسی یک مشکل یا مسئله، در نظر گرفتن راهکارهای مختلف برای آن مشکل، و ارزیابی مزایا و معایب هر رویکرد است.

سازمان ها در سال 2020 علاقه زیادی به استخدام افراد دارای تفکر نقادانه خواهند داشت، و اضافه شدن چنین افرادی به هر تیمی خوشایند خواهد بود.

ادامه نوشته

ضرورت بررسی سطح کیفی ارائه خدمات الکترونیکی شده سازمان ها

شاید برای کمتر کسی پیش آمده باشد که گذرش به دستگاه های اداری و خدماتی دولتی افتاده باشد و از بروکراسی های رایج کلافه نشده باشد. حتی سازمان هایی که پیشقراول در ساماندهی و مکانیزاسیون فرآیندهای خود بوده اند نیز مصون از هزارتوی بروکراسی های پیچیده نیستند. دلایل متعددی را برای این عارضه سازمانی میتوان برشمرد، از جمله نبود تحلیل گران و معماران اطلاعاتی، ضعف در ساختارهای اطلاعاتی، آنومالی و آشفتگی در ساختارهای داده ای، پائین بودن ضریب همکاری در بین نهادها و دستگاه های دولتی، کمبود نیروی متخصص در بخش فکر افزار و برنامه ریزی سازمانی، بی انگیزگی در سطح مدیران به دلیل کوتاه بودن دوره عمر مدیریتی شان و بیشمار دلایل دیگری که میتوان بر شمرد.

فاجعه آنجاست که این روزها در بین بخش خصوصی نیز این هیولای بروکراسی سایه افکنده و این بخش نیز از این عارضه مصون نمانده است. خبری را خواندم مبنی بر برنامه ریزی برای برگزاری چهارمین دوره رویداد «ارزیابی ملی تحول دیجیتال» در سازمان ها و شرکت ها که به همت دانشگاه تهران اجرا خواهد شد. اقدام بسیار پسندیده که میتواند در جهت سامان بخشی و هدایت گری بخش های خدماتی، اداری و تولیدی کشور و با هدف تشویق به اهمیت معماری سازمانی و رویکردهای مهندسی و علمی در پیاده سازی سامانه های اطلاعاتی و عملیاتی منجر شود. در ادامه مشروح خبر آمده است.

ادامه نوشته

نظر گردشگران چینی در باره گردشگری در ایران

حدود ۷۷ درصد چینی‌هایی که به ایران آمده‌اند از سفرشان راضی بوده‌اند. غذا و مهمان‌نوازی ایرانی بیشترین رضایت آن‌ها را جلب کرده و برخورد راننده‌های تاکسی، ‌چینی‌ها را ناراضی کرده است.

‌ آکادمی گردشگری چین براساس نظرسنجی که از گردشگران این کشور قبل و بعد از سفر به ایران انجام داده، نتیجه گرفته است: در سال ۲۰۱۸ سطح رضایت مسافران چینی از سفر ایران حدود ۷۹.۲۰ درصد بوده که در بین ۱۰۲ ملیتی که به ایران سفر کرده‌اند رتبه رضایت‌مندی چینی‌ها ۵۹ بوده است. در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۹ میزان رضایت چینی‌ها از سفر به ایران ۷۷.۳۸ درصد بوده که رتبه آن در بین ملیت‌های دیگر ۷۸ شده است.

چینی‌ها درباره ایران چه نظری دارند؟

نمودار آماری این گزارش که نسخه‌ای از آن در اختیار ایسنا قرار داده شده، نشان می‌دهد: سطح رضایت‌مندی چینی‌ها از سفر به ایران امسال در مقایسه با سال ۲۰۱۸، کمتر شده است.

در گزارش نظرسنجی آکادمی گردشگری چین آمده است: میانگین رضایت سایر ملت‌ها از سفر ایران ۸۵ درصد بوده که سطح رضایت‌مندی چینی‌ها در سال ۲۰۱۹ از این عدد کمی پایین‌تر بوده و به ۷۷.۳۸ درصد رسیده است.

بیشترین درصد رضایت چینی‌ها از مردم ایران و مهمان‌نوازی آن‌ها و کیفیت غذاهای ایران بوده که بالاتر از سطح میانگین رضای‌تمندی سایر ملیت‌ها است.

چینی‌ها از برخی زیر ساخت‌ها شامل اماکن تاریخی و کاخ‌ها، مراکز خرید، جابه‌جایی‌ها، تصویر مقصد، رقابت‌پذیری قیمت مقصد و تبلیغات دهان به دهان رضایت نسبی داشته‌اند اما درباره مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری میزان رضایت آن‌ها زیر ۷۰ درصد بوده است؛ عددی پایین‌تر از میانگین سطح رضایت سایر ملت‌ها.

 

 

ادامه نوشته

رهبری به سبک فرگوسن

🔘 فرگوسن موفق ترین مربی فوتبال جهان است. او این روزها وقت زیادی را در دانشکده مدیریت هاروارد می گذراند تا به دانشجویانی که MBA تحصیل می کنند کمک کند که مدیریت را بفهمند و رهبری را بیاموزند. بعضی از مهم ترین ایده ها، توصیه ها و تجربیات وی را در زیر می خوانید.

1- گوش سپردن به دیگران همیشه فایده دارد.

2- کسی نباید از دستورات من سرپیچی می کرد. هیچ کس را مستثنی نکردم.

3- بازیکنان باید با رقیب یا با خودشان رقابت کنند تا خوب باقی بمانند.

4- جوان ها هیچ وقت اولین فرد یا سازمانی را که به آنها فرصت داد فراموش نمی کنند. آنها با وفاداری خود که یک عمر طول می کشد این کار را جبران می کنند .

5- دوستی، چسب اتصال هر جمعی است که می خواهد از رقیب پیش بیفتد.

6- در یک باشگاه هیچ وقت نمی شود بدون کمک دیگران برنده شد .

7 - یکی از مهم ترین کلمات در زبان انگلیسی " آفرین " است.

8 - حضور رهبران و دیده شدن آنها در میدان به بازیکنان / کارکنان انگیزه می دهد.

9- همیشه می دانستم که تحسین بیشتر بر بازیکنان تاثیر دارد تا انتقاد ، لذا انتقاد را برای جلسات خصوصی و دور از چشم دیگران می گذاشتم.

10 - همیشه مواظب بودم که اگر بازیکنی را روی نیمکت می نشانم به او تاکید کنم که برای یک بازی دیگر و مهم تر او را لازم دارم.

11- سهل انگاری و رضایت از وضع موجود مثل رطوبت و موریانه می ماند.

12 - من همیشه برای انتخاب بازیکن یا همکار بدنبال نشانه هائی از اشتیاق، روحیه مثبت، اعتماد به نفس و شجاعت هستم.

13 - با یازده برنده جایزه نوبل ادبیات امکان قهرمانی در لیگ وجود ندارد.

14 - افراد موفق، از شکست هایشان بیشتر درس می گیرند.

15 - سعی می کردم صحبت هایم با تیم کوتاه و سر راست باشد.

16 - هر رهبر یک فروشنده است. هر کس که می خواهد رهبر بزرگی باشد باید کار فروش ایده و انگیزه به دیگران را خوب یاد بگیرد .

17 - داشتن رقیب و حریف خوب است چون تیم ها را وادار می کند بهترین توانائی های خود را در بازی به نمایش بگذارند.

مرگِ دانشگاه در ایران

🖋محمد باقر تاج الدین

📍نفَس دانشگاه در ایران به شماره افتاده است و دیگر رمقی برای او نمانده است و اگر نیک بنگریم گویی مرگ دانشگاه فرا رسیده است. دانشگاهی که زمانی مولد، پویا، زنده و موتور محرکه جامعه بوده است و قرار بود از طریق تربیت و تولید انسان سوژه محور، متفکر و خلاق زمینه و بستر توسعه همه جانبه باشدا کنون اما بسان بیماری در حال احتضار شده است که گویی نفسش به شماره افتاده و آرام آرام به مرگ نزدیک می‌شود.

📍بیراه نیست اگر گفته شود که کسانی و نهادهایی در جامعه خواهان مرگ دانشگاه بوده و از این بابت هیچ نگرانی ای به دل راه نمی دهند، چون دانشگاه را پدیده ای غربی دانسته و حتی آن را موجود مزاحمی تلقی می کنند و اگر به زبان نیاورند اما در دل می گویند: چه بهتر که دانشگاه نباشد!

🔻الف) نشانه های مرگ دانشگاه

📍رکود و رخوت علمی و پژوهشی؛ دانشگاه ها در ایران کم و بیش دچار رکود و رخوت علمی شده اند به گونه ای که به جز تولید مقالات علمی نه چندان کارآمد و کاربردی و تعدادی کتاب نه چندان پر مغز خبری از تولید علم و نظریه و پژوهش به معنای واقعی کلمه آن گونه که در دانشگاه های معتبر دنیا معمول است، نیست.

📍ناتوانی دانشگاه در حل مسائل کلان کشور؛ دانشگاه در ایران به دلایل گوناگون مانند انفصال از بدنه دولت و سازمان های سیاستگذاری، برنامه ریزی، مدیریتی و اجرایی که البته در موارد زیادی این انفصال کاملا به عمد و با هدف بوده است، ناتوان از حل و فصل مسائل کلان کشور شده است.  

📍ناتوانی دانشگاه در ارتباط برقرار کردن با جامعه؛ دانشگاه توان لازم برای ارتباط گرفتن با جامعه را ندارد و به همین دلیل راه حل هایی که ارائه می دهد چندان مفید به فایده برای جامعه نبوده و نیست. زبانی که دانشگاه ها به کار گرفته اند زبانی تخصصی و فنی است و لذا قابل فهم و درک برای عامه مردم نبوده و از این منظر راه حل هایی هم که ارائه می دهند قابل به کارگیری از طرف مردم نیز نیست. این موضوع البته بیشتر در حوزه علوم انسانی جای تأمل و نقد فراوان دارد.

📍کاهش شدید انگیزه علم آموزی؛ تقریبا هیچ انگیزه ای برای دانش اندوختن و علم آموزی برای دانش آموزان و دانشجویان از یک سو و استادان و پژوهشگران از سوی دیگر باقی نمانده است و اگر اندک انگیزه ای هم وجود داشت کاملا به محاق رفته و دیگر خبری از آن نیست.

📍عدم تربیت انسان سوژه و خلاق؛ دانشگاه ها در ایران سوژه خلاق تربیت نمی کنند بلکه مدرک به دستانی را تربیت که نه بلکه تولید می کنند که فاقد هرگونه خلاقیت و نوآوری و انگیزه بوده و هیچ مهارتی برای زندگی کردن و شغل داشتن و آینده خود را ساختن ندارند. از این منظر می توان گفت که دانشگاه بدل به کارخانه تولید مدرک شده است.

🔻ب) دلایل مرگ دانشگاه

📍افزایش بی منطق و بی مبنای تعداد دانشگاه ها در کشور؛تأسیس و راه اندازی تعداد زیاد دانشگاه و موسسات آموزش عالی در جای جای این کشور حتی در مناطقی که بیشتر شبیه روستا هستند و نه شهر چه مبنا و منطقی را دنبال می کند؟ برای مثال در شهر متوسطی چون سمنان تعداد ۳۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در حال فعالیت است و اگر بخواهیم نسبت جمعیت این شهر(جمعیت شهر سمنان مطابق آخرین برآوردها حدود ۲۰۰ هزار نفر است) به دانشگاه را برآورد کنیم می توانیم بگوییم که به ازای هر ۶۵۰۰ نفر ۱ دانشگاه در این شهر وجود دارد و این با کدام منطق و استانداردهای علمی و دانشگاهی قابل مقایسه است؟

📍رواج مدرک گرایی بی حد و حصر؛ همان گونه که آوردم دانشگاه در ایران نه تنها سوژه خلاق تربیت نمی کند بلکه تبدیل به کارخانه تولید مدرک شده است و این گونه است که زمینه مرگ خودش را فراهم نموده است.

📍کمّی گرایی به جای کیفی گرایی؛ نگاهی به تمامی سایت های دانشگاهی اعم از دولتی و آزاد نشان از این موضوع دارد که آن چه مهم است کمیت است و نه کیفیت به گونه ای که این دانشگاه ها همواره در حال ارائه آمار زیربنای دانشگاه، آزمایشگاه، کتابخانه، سالن ورزش، تعداد دانشجو، تعداد فارغ التحصیلان و...هستند اما هیچ خبری از کیفیت و نحوه تدریس، تولید دانش، تربیت انسان سوژه و متفکر نیست. برای مقایسه لطفا سری هم به سایت های دانشگاه ها در دنیا بزنید تا تفاوت را بهتر دریابید.  

📍عدم تناسب خروجی های دانشگاه با نیازهای واقعی جامعه به لحاظ کمّی و کیفی؛ خروجی های دانشگاه با واقعیت های موجود جامعه چه به لحاظ اشتغال و چه به لحاظ نیازمندی های گوناگون جامعه اعم از اقتصادی، فرهنگی، فنی و.... به لحاظ کمی و کیفی هیچ گونه تناسبی ندارد. طبق آخرین آمارهای مراکز آماری کشور حدود ۴۲ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که در برخی رشته ها مانند علوم محیط زیست و کشاورزی و حتی فنی و مهندسی وضعیت بسیار تأسف بار است.

راه اندازی کارخانه تولید اطلاعات

اگر میزان تحولات بیرونی سازمان شما بیش از میزان رشد درونی سازمان باشد، در این صورت سقوط سازمان حتمی است. (جک ولش)

فعالیت های قابل عرضه:

*** تولید محتوا برای کسب و کار شما

*** نگهداری و مدیریت محتوای تلگرام  و اینستاگرام شما

*** نگهداری و مدیریت محتوای سایت شما

*** بالا بردن رتبه و بازدید سایت شما

*** بررسی فرایندهای کسب و کار شما و تعیین مبادی تولید اطلاعات

*** طراحی بانک های اطلاعاتی و سامانه های مرتبط

*** ویرایش و آماده سازی و انتشار اطلاعات

saeed45_rezaeian@

www.saeedrezaeian.ir

 مهندس سعید رضائیان09123935377

آینده پژوهی جهان از زبان مدیر عامل شرکت بنز

«دیتر زیچه»  مدیر عامل شرکت خودروسازی بنز در سخنرانی اخیری که داشت اعلام کرد ۸۰ درصد رفت و آمدهای شهری در آینده حذف خواهد شد.

شهرها آلودگی صوتی کمتری خواهند داشت. برق با کمک روشهای نوین تولید ارزان خواهد شد. مشکل آب حل خواهد شد چون عمدتا به مصرف خوردن خواهد رسید. تا ۸۰ درصد از رفت و آمدهای شهری حذف خواهند شد و سیستمهای اطلاعاتی جای آنها را خواهند گرفت، بنا براین آلودگی هوا نداریم، تصادف به حداقل خواهد رسید و وقت بیشتری برای تفریح خواهیم داشت.

کشاورزی بدون خاک و مبتنی بر اطلاعات با بهره وری ۹۹ درصدی در مصرف آب، جای کشاورزی سنتی را خواهد گرفت. در پنج تا ده سال آینده نرم افزار و اطلاعات همه صنایع را خواهد بلعید.

در سال ۲۰۲۰ برنامه های کاربردی دیگری قادر خواهند بود از طریق آنالیز حالت‌های صورت بگویند که کلام گفته شده دروغ یا راست است! تصور کنید چه اتفاقی برای سیاستمداران خواهد افتاد!

ادامه نوشته

منابع مفید در رابطه با بازاریابی محتوا

محتوا عضو جدانشدنی تمام استراتژی‌های بازاریابی است. خواندن تجربیات بازاریابان موفق کلید اصلی رشد مهارت‌های تولید محتوای جدید و تأثیرگذار برای افزایش تعداد مشتری‌ها است.

بازاریابی محتوا چیزی فراتر از برگزاری کمپین‌های موفق و تلاش برای رشد کسب‌وکار است. بازاریابی محتوا یعنی پیدا کردن راه‌های جدید و خلاقانه برای جذب مشتری از طریق محتوای جذاب. یک بازاریاب محتوا نمی‌تواند با انجام کارهای تکراری و تقلید از سایر برندها کمپین موفقیت‌آمیزی طراحی کند. یاد گرفتن استراتژی‌های جدید و امتحان کردن ایده‌های نو به یک بازاریاب محتوا کمک می‌کند همیشه در کارش موفق باشد.

بهترین راه برای یاد گرفتن استراتژی‌های جدید و رسیدن به این هدف، استفاده از نصیحت بازاریابان و کارآفرینان مطرح دنیا است. از آنجایی که شرکت کردن در کارگاه‌ها یا کلاس‌های آموزشی هزینه‌بر است، خواندن جدیدترین کتاب‌ها می‌تواند در این رابطه دیدگاه خوبی به فرد بدهد. در ادامه‌ی این مقاله‌ به معرفی کتاب‌های برتر در زمینه‌ی بازاریابی محتوا می‌پردازیم. خواندن این کتاب‌ها به بهبود استراتژی بازاریابی و افزایش میزان فروش کمک می‌کند.

ادامه نوشته

نورو مارکتینگ و تاثیر آن در خرید آنلاین

امروزه ثابت شده است که ذهن ناخودآگاه انسان نسبت به ذهن خودآگاه وی تاثیر بیشتری بر زندگی و انتخاب هایش دارند. بر این پایه بازاریابان با استفاده از علوم شناختی و عصب شناسی به عنوان یک ابزار جدید در بازاریابی و تبلیغات استفاده می کنند و سعی میکنند افراد بیشتری را به وب سایت های خود جلب کنند، مدت زمان بیشتری افراد را در وب سایت نگه داشته و سپس بازدید کننده را روانه کانال خرید نمایند.

در بازاریابی عصبی یا همان نورو مارکتینگ (NeuroMarketing) بر رفتارهای مصرف کننده از دیدگاه مغز انسان و فرآیند تصمیم گیری مطالعه می شود. بیش از 90 درصد تصمیم گیری در خرید توسط بخش ناخودآگاه اتفاق می افتد. به همین دلیل ملاحظه می شود که شما مثلا رفته اید ماکارونی بخرید ولی در فروشگاه تیشرت و رب گوجه فرنگی نیز خریده اید. این به تکنیک های موثری اشاره دارد که به دستکاری در ضمیر ناخودآگاه مشتری فرمان میدهد. بازاریابی عصبی از جمله موضوعات بین رشته ای و نوظهور است که به درک بهتر عملکرد مغز کمک میکند و از این طریق به بهبود عملیات بازار یابی و فروش می انجامد.

مهمترین کاربردهای بازاریابی عصبی یا همان نورو مارکتینگ (NeuroMarketing) عبارتند از:

ادامه نوشته

علوم شناختی و تاثیر آن در نورو مارکتینگ

علوم شناختی(Cognitive Science) سعی بر شناخت جهان دارند. سرمایه انسان توانایی شناخت است. با علوم شناختی میتوان به عظمت عالم و انسان پی برد. این عملیات از طریق مغز و ذهن آدمی اتفاق می افتد. فلسفه ذهن شاخه‌ای از فلسفه است که به مطالعه ماهیت ذهن(Mind)، فعالیتهای ذهن، خصوصیات ذهن، هشیاری و رابطه آنها با بدن مادی می‌پردازد. روان‌شناسی شناختی به بررسی فرایندهای درونی ذهن(مکانیسم های نورونی یا همان سیم کشی ها و مدارات داخل مغز که حدود صد بیلیون سلول در مغز انسان است) از قبیل حل مسئله، حافظه، ادراک، شناخت، زبان و تصمیم گیری در موجودات زنده می‌پردازد. موضوعاتی ازاین قبیل که انسان و سایر موجودات چگونه و با چه ساختاری به درک، تشخیص و حل مسئله می‌پردازد و این که ذهن چگونه اطلاعات دریافتی از حواس (مانند بینایی یا شنوایی) را درک می‌کند و یا اینکه حافظه انسان چگونه عمل می‌کند و چه ساختاری دارد؛ از عمده مسائل قابل توجه دانشمندان این رشته می‌باشد که با استفاده از روش تحقیق علمی و بررسی موارد قابل مشاهده دنبال می‌شود و از این طریق فرایندها و پدیده‌های ذهنی مانند باور، خواست و انگیزش مورد مطالعه قرار می‌گیرد. گام بعدی شبیه سازی اعمال مغز در محصولات سایر رشته های مهندسی مثل روباتیک و غیره است. بطوریکه انسان بتواند فکر کند و ماشین بتواند عمل کند.

نوخاستگی(Emergence) توجیه حالات ذهنی انسان است. پدیده هایی مثل گوش دادن به موسیقی، یا شرکت در مراسم و مجالس عرفانی و مذهبی یا تاثیراتی که از دیدن یک تابلوی نقاشی میگیریم، جملگی پدیده های نوخاسته هستند. آثار دانشمندان، نمادهای فرهنگی، زبان مثال هایی از نوخاستگی هستند. فراکتال ها، تصاویر هندسی در طبیعت(برخال ها)، حتی شورش های اجتماعی که بر اثر تغییر احوال و احساسات جوامع شکل می گیرد، پدیده های نوخاسته هستند. استفاده از استعاره ها(سریال عروسکی کلاه قرمزی که به شدت از استعاره ها استفاده میکند) و غیره. ایشان معتقدند که با تولیدات هنری میتوانیم بر ضمیر ناخودآگاه مخاطب تاثیر گذارده و به شکل غیر مستقیم منجر به بروز رفتار هنجاری شویم. پرهیز از القائات مستقیم- خود مردم بتوانند احساس دریافت آگاهی کنند. مجموعه این تکنیک ها و علوم در سایر رشته از قبیل اقتصاد، مهندسی، آموزش و پرورش و ... نیز استفاده می شود.

استفاده از علوم شناختی در نورو مارکتینگ (NeuroMarketing).  شاخه ای از دانش بازاریابی است بطوریکه پیام هایمان را به گونه ای طراحی کنیم که برای مغز انسان جالب توجه و قابل دریافت باشد و مشتری و مخاطب رفتاری انجام دهد که مطابق اهداف پیام باشد. به این شیوه تمایل به خرید را در مشتری بوجود آورده ایم.

چرا تحصیل‌کرده‌ها کارآمد نیستند؟

دکتر محمود سریع القلم

اخیراً یک دانشجویِ کنجکاوِ دکتری از این نویسنده پرسید:

" کم نداریم مدیرانی که تحصیلاتِ عالیه دارند، از دانشگاه های خوب دنیا فارغ التحصیل شده اند و بسیار هم جهان دیده هستند. چرا آنها در مدیریت، تا این حد اشتباه کرده و هم چنان اشتباه می کنند؟"

به این دانشجو گفتم برای پاسخ به این سوال نیاز به زمان، فکر و مطالعه دارم چرا که واکاوی این موضوع، محتاج دقت و بحث طولانی است. به نظرم رسید که این دانشجو با یک یا چند فرض این سوال را مطرح می کند. اگر بتوانم فرض های او را استخراج و بررسی کنم شاید پاسخ‌ های مناسبی برای دغدغۀ او پیدا کنم.

به نظر می رسد در ذهن این دانشجو ، یک فرضِ اصلی و کانونی شکل گرفته است:

میانِ داشتنِ مدرک تحصیلی (به خصوص از یک دانشگاهِ خارج) و منطقی و کارآمد عمل کردن یک رابطۀ مستقیم وجود دارد.

ادامه نوشته