امروز "دیرین دیرین" یک برند رسانه‌ای دوست داشتنی است که بیش از هشتاد درصد ایرانی ها آن را می‌شناسند.

امروز برای شما از پنج سال آینده می‌گویم. قرار است در آینده‌ای نزدیک کدام یک از چیزهایی که امروز نشدنی و خیالبافانه به نظر می آید، به واقعیت تبدیل بشود؟

شاید حرف های امروز من، باور نکردنی و دور از واقعیت به نظر برسد، اما من به آن اعتقاد دارم و مطمئن هستم که اتفاق می افتد. سوال: پنج سال آینده، رسانه ملی چه جایگاهی دارد؟

 زمانی می گفتند رسانه ملی، رسانه ملی! سال‌ها بعد می گفتند در رسانه ملی ، اول شبکه سه پر بیننده است، بعد شبکه یک.‌ یعنی در آن روز مردم شبکه مورد علاقه داشتند.اما امروز مردم، به جای شبکه‌های محبوب،  برنامه‌های محبوب و مورد علاقه دارند.

مردم دوست دارند ، برنامه عصر جدید را ببینند، حال برایشان فرقی نمی کند که برنامه‌ی عصر جدید از کدام شبکه پخش می شود، شبکه سه یا شبکه یک!

حتی اگر در جایی غیر از رسانه ملی پخش شود هم آن را دنبال می کنند.

پس برنامه عصر جدید، یک برنامه پر مخاطب است، و این ربط مستقیمی به پر مخاطب بودن رسانه ملی ندارد!دیگر دوره‌ی این که رسانه‌ی ملی، بر صدر بنشیند، حرفی بزند و توقع داشته باشد، همه‌ی مردم آن را باور کنند و به‌به و چه‌چه کنند و به دیده منت بگذارند، گذشته است.

دیگر دوره‌ی این که رسانه‌ی ملی، به راحتی یک نفر را ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الاشتغال کند و توقع داشته باشد آن فرد، دیگر دیده نشود و از هستی ساقط شود، گذشته است.

سوال: پنج سال آینده، رسانه ملی چه جایگاهی دارد؟ رسانه‌ی ملی تا چه حد قرار است از جایگاهش سقوط کند و پایین‌تر بیاید؟ آیا رسانه ملی در پنج سال آینده نابود می شود؟

 جواب: نه! قرار نیست هیچ رسانه‌ای نابود بشود، حتی رسانه ملی! اما دیگر خبری هم از جلال و جبروت گذشته آن نخواهد بود.

رسانه ملی اگر با همین دست فرمان فعلی‌اش پیش برود، در پنج سال آینده، جایگاهی خواهد داشت خیلی معمولی، خیلی معمولی ، خیلی معمولی! جایگاه یک رسانه رسمی، مثل جایگاهی که امروز خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا) بین سایر خبرگزاری ها دارد.

سوال: پس گروهی که امروز کم یا زیاد، چشم‌شان به رسانه ملی است، به کجا کوچ می کنند؟ و چه چیزی قرار است جای رسانه ملی را در افکار عمومی بگیرد؟

جواب : شبکه‌ای ملی از رسانه‌های محلی

و این بخشی از رویکرد خلق ثروت در عصر جدید است. که شاید بشود   گفت، روند معکوس خدمات خرده‌فروشی!

در کشورهای پیشرفته سال‌ها تبلیغ می کردند، که مایحتاج روزانه‌ خود  را از هایپرمارکت ها خرید کنید. هم تنوع جنس دارد، هم تخفیف، هم قرعه‌کشی و جایزه!

اما حالا منطق خرده فروشی چند سالی‌است با چرخش جالبی مواجه شده است، امروز مردم اعتقاد پیدا کرده‌اند که به جای خرید از هایپر مارکت ها، از سوپر مارکت محله خود خرید کنند.

از فروشنده‌ای که هم محلی‌ آنهاست،

فروشنده‌ای که او و خانوادش را خوب می شناسد و موقع خرید ، با هم احوالپرسی می کنند.

یک احوالپرسی واقعی، به جای لبخند های مصنوعی، صندوق دارهای فروشگاه های زنجیره ای که به آن‌ها دیکته شده باید به مشتری موقع خرید لبخند بزنند، وگرنه اخراج می‌شوند. لبخند هایی که از ترس اخراج زده می شود، نه از روی محبت و دوستی!

مردمی که سال‌ها فقط ماست و دوغ و شیر پاستوریزه‌ی کارخانه‌ای مصرف می کردند، امروز به مصرف محصولات لبنی محلی روی آورده‌اند.

 و دنبال همان میوه های ارگانیک قدیم می گردند که مش اکبر باغبان، بدون کود شیمیایی و سم می کاشت، ...

... و حتی حاضرند، پول بیشتری هم پرداخت کنند.

ظرف‌های مسی که زمانی، مردم به نان خشکی می‌دادند تا ببرد، و به جایش ظرف تفلون می‌خریدند، مجددا روی میز شیک‌ترین و گران‌ترین رستوران ها قرار گرفته است.

دوستان، دوستان! در بازار محتوا و  رسانه هم،  همین اتفاق در حال رخ دادن است.

مردم علاقه دارند،  خبر را از یکی از جنس خودشان، هم زبان و هم لباس و هم مسلک خودشان، بشنوند. و به کلام او اطمینان کنند.

مردم علاقه دارند، یکی که خوب می‌شناسندش  و دوستش دارند، برایشان محتوای محلی جذاب درست کند.

پس، بخواهیم یا نخواهیم‌. بخواهند یا خواهند. پنج سال آینده قدرت، مرجعیت و ثروت از رسانه‌ملی رخت بر می بندد،  دیگر دور، دورِ رسانه‌های محلی است. رسانه هایی محلی که با شبکه‌ای ملی به هم متصل و مرتبط می شوند.

یعنی: بازار رسانه، از حالت متمرکز کاملا خارج می شود.

حجم بازار رسانه به شدت بزرگ می شود.

بازار رسانه‌های محلی، با شتاب زیاد، رونق می‌گیرد.

و این رسانه‌های محلی‌ است که محور توسعه‌ی کشور در زمینه های مختلف می شود.

پس اگر به کانتنت مارکتینگ فکر می کنید ، از بستر رسانه‌های محلی استفاده کنید که بازدهی مضاعف، خواهد داشت.

ضمن این که اگر هوشمندانه رفتار کنید، با سرمایه گذاری روی رسانه های محلی کوچک، چابک و خلاق ، علاوه بر مارکتینگ برای کسب و کار فعلی خود ( که دغدغه امروز شماست) ، می توانید  در یک کسب و کار رسانه ای خوب و آینده دار مشارکت کنید، که ممکن است  زمانی، سودش از کسب و کار فعلی شما بیشتر باشد.