مدیریت سنتی؛ کرونا و چالش های کسب و کار نوین

طی یکساله گذشته و در شرایط بروز بحران کرونا فرصت بررسی و گفتگو با کسب و کارهایی را داشتم که فراگیری کرونا فرصت های مغتنمی را برای فضای کسب و کار و بازار آنان فراهم آورده بود. با بروز بحران کرونا و شیوع جهان گیر آن شاهد زوال بسیاری کسب و کارها بودیم و از سوی دیگر ظهور کسب و کارهای نو پدید و ایضن کسب و کارهایی که رونق بازار آنان دو چندان و توسعه بازار به دست آورده اند.

نوع تجربه نگارنده بر مبنای دیده ها و مصاحبه ها با صاحبان کسب و کارهایی در حوزه محصولات بهداشتی و مواد غذایی بوده که در گذشته قبل از کرونا، قلمرو کوچکی از بازار محلی و منطقه ای را داشته و به شیوه کاملن سنتی مبادرت به اعمال مدیریت داشته اند و هم اینک با توسعه بازار و بالا رفتن حجم سفارشات، قواعد و تجارب مدیریت سنتی یارای پاسخگویی به انتظارات از کسب و کار را نیست.

به واقع ورود به بازارهای بزرگ و حرفه ای الزامات خود را دارد. در نمونه هایی که مورد بررسی قرار گرفتند کسب و کارهایی کوچک و متوسط (SME) بودند که نوعا فعالیت های خود را در شهرستان ها و مناطق آزاد داشته و با رونق بوجود آمده در صدد توسعه فعالیت ها و استقرار دفتر و یا مراکز تابعه در پایتخت را داشته اند.

مدیریت سنتی در پی توسعه بازار در سطح وسیع تری از کشور و حتی توسعه بازار و سودای صادرات محصول به کشورهای همسایه و منطقه را دارند.

عدم آمادگی های لازم از حیث سازمانی، شامل نبود زیر ساخت ها؛ نیروی انسانی کارآمد و اختلافات (حتی خانوادگی!) در نظام مدیریت بنگاه کسب و کار، درد سرهای مستهلک کننده و در مواردی عدم آشنایی با قواعد کار موجب خسارت های سنگین و حقوقی به پیکره کسب و کار را فراهم آورده و ورشکستگی و نابودی کسب و کار را نیز به همراه دارد.

این قبیل بنگاه ها به لحاظ  بافت فکری صاحبان کسب و کار و سیستم سنتی حجره ای در فرآیند کسب اطلاعات تفصیلی با هدف پیشبرد تحقیق و تحلیل با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند. گاهن همه راه ها به روم ختم می شود. همه کلیدها و همه داده ها انحصاری و متمرکز در حافظه فردی یکنفر بوده و گویی در نبود و فقدان وی همه رشته ها نیز پنبه می شود.  

مصاحبه های انجام شده با این عوامل به صورت نیمه ساختار یافته انجام پذیرفت و صرفن با هدف شناخت وضعیت موجود و ارائه راهکارهای اولیه انجام شد. سابقه فعالیت ها، وضعیت نیروی انسانی، گردش مالی، نوع تولیدات و مشتریان پرسش شد و در زمینه مشکلات کنونی و الویت بندی مشکلات بحث و روی راه حل های اثر سریع و گذر از این بحران ها گفتگو می شد.

در گفتگوها سعی می شد از مشاورین مجموعه در صورت وجود بهره گرفته شود و یا پیشنهاد بکارگیری و جذب مشاور سازمانی داده شود.  سازماندهی کسب و کارها از حیث ساختارسازی و روش های کار، استفاده از سامانه های اطلاعاتی و اصلاح ساختار، جذب نیروی انسانی کارآمد، توجه ویژه به کیفیت محصول و موضوع رضایت مشتری موضوعات مورد تاکید بودند.

بی شک مدیران برای دستیابی به اهداف سازمان خود هم باید به مسائل داخلی و هم  موضوعات بیرون سازمانی خود توجه کنند. هدف گذاری ها و تعریف و تعیین ماموریت های کاری کسب و کار، برنامه ریزی برای تامین منابع و مصارف، راهکارهای مدیریت منایع انسانی، استفاده از رویکردهای نوین در عرصه کسب و کار از قبیل مهندسی دوباره فرآیندها، مدیریت کیفیت و رویکردهای تحولی جملگی آموزه ها و تجارب مدیریتی است که می تواند کسب و کارهای سنتی را به سمت کسب و کارهای پیشرو و سرآمد رهنمون سازد.

این یادداشت بر مبنای گفتگو با مدیران مجموعه های کسب و کار سنتی و در پی بروز کرونا و تاثیرات آن از حیث ضرورت دگرگونی در نظام مدیریتی و توسعه ای بنگاه کسب و کارتنظیم شده است. مهندس سعید رضائیان 09123935377

خدمات مشاوره مدیریت و کسب و کار

گز نکرده، نبرید! ژاپنی ها می گویند اگر دو بار اندازه بگیری، فقط یک بار پارچه را می بری، ولی اگر یکبار اندازه بگیری شاید مجبور شوی بارها و بارها پارچه را ببری و ضایعات به بار آوری.

پر واضح است که اقدام به ایجاد و یا توسعه کسب و کارها، اهمیتی کمتر از دوختن لباسی نو ندارد. شروع کسب و کار و اعمال مدیریت بر آن نیاز به بررسی و برنامه ریزی دقیق دارد. بی تردید رقابت در فضای کسب و کار و طی ده ماهه گذشته با بروز پدیده کرونا شرایط به شدت پیچیده و در مواردی غیر قابل کنترل شده است. امروزه مواجهه با محدودیت های بسیار روند فعالیت های بنگاه کسب و کار دچار آسیب های جدی می باشد. برخی از این موانع با منابع پولی و سرمایه ای نیز قابل رفع نیست. در غالب موارد بایستی به کمک شیوه های سیستماتیک و روش های مدیریتی نوین به محیط کسب و کار خود نگریسته و سازمان را دوباره واکاوی کرد. بهترین و موثرترین راه حل ها را انتخاب کنید.  تجربه 30 ساله ما در برنامه ریزی؛ آسیب شناسی و اصلاح ساختار، فرآیندهای کار و کارشناسی طرح های سازمانی میتواند در ساماندهی و بهبود امور به شما کمک کند.

1- آسیب شناسی موانع سازمانی و راهکارهای رفع آن

2- کارشناسی و برنامه ریزی منابع سازمانی

3- طراحی و آنالیز سیستم ها و فرآیندهای سازمانی

4- تهیه طرح های جامع و برنامه راه سازمان

5- راه اندازی کارخانه تولید اطلاعات در کسب و کار شما

6- مشاوره در زمینه ورود به حوزه سازمان های دانش بنیان

7- کارشناسی و مدیریت فضای مجازی شرکت و بنگاه کسب و کار

8- مستندسازی و تدوین طرح های سازمانی

9- طراحی نمادها و هویت سازمانی

10- مستند سازی های فنی و تخصصی محصولات

تماس با مشاور کسب و کار(مهندس رضائیان)-09123935377