بازاریابی پارتیزانی یا چریکی
از میان همهی رسانههای تبلیغاتی، تلویزیون، رادیو و بیلبورد جزو گران قیمتترین رسانهها هستند که کسب و کارهای کوچک و بسیاری از استارت آپها به احتمال زیاد نمیتوانند از آن استفاده کنند.
در چنین شرایطی بهترین راهکار، استفاده از بازاریابی پارتیزانی یا چریکی (Guerrilla Marketing) است.
تفاوت بازاریابی سنتی و چریکی
اصلیترین تفاوت این دو در تاکتیکهای آنهاست که در مورد بازاریابی چریکی بر این موارد تاکید زیادی دارد:
خلاقیت
روابط خوب
رضایت
جی کانرد لویسون، پدر بازاریابی چریکی، این استراتژی را اینگونه توصیف میکند:
روحیه و ماهیّت بازاریابی چریکی همواره یک چیز است: دستیابی به هدفهای متعارف مانند سود و جلب رضایت مخاطب، با استفاده از روشهای غیر متعارف و با سرمایهگذاری بر روی انرژی، به جای پول.

همانطور که دیدیم، بازاریابی چریکی به راحتی قابل پیادهسازی بوده و هزینه مالی آن بسیار پایین است. با اینحال، میتواند یک تاثیر قابل توجه در مخاطب داشته باشد و برند را به شکلی جذاب و خلاقانه به مشتری معرفی نماید. دقیقاً به خاطر همین ویژگیها بوده که این روش بازاریابی، تا به امروز، توانسته موفقیتهای بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک در جای جای دنیا به همراه داشته باشد.
هدف اصلی بازاریابی پارتیزانی آن کسب و کارهای کوچکی بودند که به دنبال روشهای ساده و کم خرج برای جذب مخاطب هستند. اما این نوع از بازاریابی لزوماً منحصر به تجارتهای کوچک نیست و تا به حال، بسیاری از برندهای تجاری بزرگ نیز با موفقیّت از آن استفاده کردهاند.
اصول تبلیغات چریکی را میتوان در بازاریابی اینترنتی نیز پیادهسازی کرد. ما میتوانیم با یک هزینه کم، راهکارهایی پیدا کنیم که مخاطبان خود را غافلگیر کنیم و نام خود را در ذهن آنها حک کنیم. البته، برای این منظور بهتر است که شناخت درستی از فضای اینترنت پیدا کنیم و دقیقاً با ویژگیها، مزایا و معایب بازاریابی آنلاین آشنا باشیم.

نمونه ای از کاربرد هنر در روش های تاثیرگذار بازاریابی چریکی با هزینه اندک