آسیب شناسی مدیریت صدا و سیما

مدیر پیشین شبکه تلوزیونی جام جم به بیان بررسی مشکلات مدیریتی رسانه ملی پرداخت و تنگنای مالی در عین گستردگی کار را باعث این مشکلات دانست.

به گزارش جماران، سعید فانیان در این مطلب نوشته است: مدیریت و هدایت صدا و سیما، جلب نظر مخاطبان و کسب اعتماد آنان، به دلایل متعدد هر روز سخت و سخت تر می شود.

    الف- حجیم بودن و عظیم بودن این رسانه دیگر نمی تواند یک عامل قدرت و اهرم مدیریت پیش برنده و توسعه دهنده باشد. همیشه زیادی جمعیت کارکنان بویژه بخش ناکارآمد نیروی انسانی که به دلایلی غیراصولی و خارج از ضابطه وارد مجموعه شده اند، باعث افت کیفیت و کندی روند امور یک سازمان می شود. صدا و سیما نیز همواره درگیر این مشکل بوده است اما این معضل در شرایط تنگنای مالی و کمبود بودجه فشار مضاعفی بر مدیریت سازمان وارد می کند و اینک صدا و سیما دقیقاً دچار همین شرایط است.

ادامه نوشته

دور همی آدم ها برای فرهنگ و هنر

شهاب حسینی بازیگر فیلم «فروشنده» اثر اصغر فرهادی

برنده جایزه بازیگری در جشنواره «کن فرانسه»

  

«تلاش ادامه دارد و ادامه خواهد داشت و ما باید کار کنیم. حس خودم یک مقداری ترس است برای این که از این به بعد کارم یک خرده سخت تر می شود و باید تلاش بیشتری بکنم، ولی از این بابت که امشب مردم ایران خوشحال شدند، به خصوص این که از هفت جایزه جشنواره کن، دو جایزه اش سهم کشور ما شد خیلی خوشحالم و از آقای فرهادی به خاطر اعتماد کردن به من تشکر می کنم»

«وقتی آدم ها برای فرهنگ و هنر دور هم جمع می شوند، چقدر همه شان مهربان تر و دوست داشتنی تر هستند و زبان همدیگر را بهتر می فهمند. شاید فرهنگ و هنر جایگزین بسیار خوبی برای جنگ باشد و امیدوارم به دنیایی که هیچ وقت هیچ جنگی در آن نباشد و همه مسائلش از طریق فرهنگ و هنر حل شود».

 

 

درس مدیریتی: تحولی دیگر برای تعالی رسانه صدا و سیما

این روزها تغییرات در راس مدیریت سازمان صدا و سیما در مرکز توجه افکار عمومی و در صدر اخبار حوزه رسانه می باشد. در یک چرخش سریع «عبدالعلی علی‌عسکری» سکان رسانه ملی را در دست گرفت و «محمد سرافراز» پس از یک دوره 18 ماهه مدیریتی سازمان را ترک کرد.

اقدام به تغییرات ساختاری با هدف چابک سازی و مدیریت بهینه منابع و ساماندهی منابع درآمدی سازمان از مهمترین اهداف مورد توجه مدیریت اسبق به حساب می آید. گرچه به تمام و کمال نرسید. کمی دورتر نیز «عزت الله ضرغامی» سخن از «جراحی سازمانی» به میان آورده بود که به زعم ایشان این اقدام خود نیازمند داشتن «بودجه و منابع مالی» بود  و اهداف «تحول سازمانی» مشارالیه نیز در حد تدوین دو سند راهبردی «افق رسانه» باقی ماند.

در یک بررسی اجمالی در هر دوره میتوان جنبه هایی از «تحول در سازمان رسانه» را ملاحظه کرد.

مروری بر عملکرد در بخش «مدیریت سازمانی» گویای این حقیقت است که از هدف گذاری، برنامه ریزی و یافتن شیوه های جدید انجام کار برای کسب نتایج بهتر در «سازمان رسانه» غافل مانده ایم. روزمرگی، توسعه بی برنامه، تعارفات معمول و بسیاری دیگر موجب شده است که دچار نوعی «کسالت سازمانی» بشویم که روز به روز مُضمن تر نیز می شود.

بی گمان همه ما دوست داریم موفق شویم. چه در زندگی شخصی و چه در تجربه سازمانی و چه در عرصه ملی.

بنابراین در این مساله تفاوتی با دیگران نداریم و برخلاف آنچه به ما آموخته اند خواستن توانستن نیست. صرف فعل خواستن شما را به مقصود توانستن نخواهد برد. توانستن قواعدی دارد که باید آن را از علوم مختلف و به ويژه «مدیریت» آموخت.

مدیریت زیبا و بی رحم است. زیبایی و بی رحمی مدیریت به این است که قواعدی دارد، اگر رعایت کنید شما به موفقیت خواهید رسید و اگر نکنید هر چقدر هم که بخواهید و تلاش کنید، به نتیجه مطلوب نمی رسید.

یک مثال ساده!... دو نفر از کشتی در حال غرق شدن به دریا پریده اند. یکی شنا کردن بلد است و دیگری نه. هر دو به یک میزان خواهان رهایی از این وضعیت هستند. هر دو به یک میزان دست و پا می زنند. پس تا این جا در دو فاکتور مساوی هستند (خواستن و تلاش)، اما یکی رهایی می یابد و به موفقیت می رسد و دیگری می ماند و می میرد. تفاوت در چه بود؟ مهارت و رعایت قواعد شناگری.

در دنیای پیچیده و پر تغییر امروزی، نمی توان به این الگو که «بالایی ها فکر کنند و پائینی ها عمل کنند»، بسنده کرد. فکر و عمل باید در تمامی سطوح یکپارچه شود.

یکی از این قواعد کلیدی «مدیریت»، معماری درست و اتصال پنج عنصر زیر به یکدیگر است:

🔘 پیوند دادن استراتژی به شرایط محیطی و ويژگی های درونی سازمان.

🔘 اتصال برنامه های عملیاتی به استراتژی های سازمانی

🔘 پیوند دادن تخصیص منابع به برنامه های عملیاتی مبتنی بر استراتژی

🔘 اتصال ارزیابی و کنترل عملکرد به برنامه ها و تخصیص منابع

🔘 و در نهایت پیوند مشوق ها و تصمیم گیری ها به عملکرد.

اگر هر کدام از این پنج فرایند، سست و نادرست باشد، سازمان به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

بررسی دوباره زنجیره ارزش سازمانی، مدیریت محدودیت ها، گره زدن منافع مادی کارکنان به نوآوری، بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان، مهندسی مجدد روش ها و بسیاری مِتُدهای دیگر و صد البته  در کنار آن- درست صرف کردن « فعل خواستن» می تواند راهگشای دغدغه های امروز رسانه باشد.

 بدون تردید رئیس جدید صدا و سیما در معرض توجه است و در مقابل با چالش هایی از قبیل پاسخگویی به افکار عمومی و نهادهای نظارتی، بهره وری نیروی کار، کارایی و اثربخشی سازمانی روبرو است.

در این هنگامه چنانچه مدیریت با تکیه بر روش ها و موفقیت های گذشته، نیازها و حقایق جدید امروزی را تحلیل کند، بی شک دچار نوعی «نزدیک بینی استراتژیک» شده است. در حالی که محیط جدید و تغییر شرایط روش های متفاوتی را می طلبد.

امید آنکه تغییرات مدیریتی «تحولی برای تعالی رسانه» را به همراه داشته باشد.انشاالله.

دستيابي به شعار پيشرفت و مقاومت در رسانه ملي

این روزها تغییرات در راس کادر مدیریتی سازمان صدا و سیما در صدر اخبار حوزه رسانه می باشد. روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان یک «پايان تلخ» صدا و سيما - مشروح گزارش مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان پرداخته است که حاوی نکات ارزشمندی است.

آمدن «اين» رييس يا رفتن «آن» رييس؛ كداميك تالار هزار و صد نفري مركز همايش‌ها را مملو از جمعيت مي‌كند؟ ساكن ساختمان شيشه‌اي، رداي رياست از تن در مي‌آورد؛ آن هم جلوي چشماني كه مدت‌ها ممنوع‌التصويري را به دوش كشيدند و دم بر نياوردند؛ جلوي چشماني كه سال‌ها تجربه مديريت را بر قابي نوشتند و بر ديوار خانه‌نشيني آويختند و جلوي چشماني كه راز دل را بر زبان‌ها راندند؛ رازي به نام «عدم رضايت».

 مطلب مرتبط:معاونت سیاسی؛ شاه کلید تبدیل صدا و سیما به "رسانه ملی"

ادامه نوشته

راه اندازی کارخانه تولید اطلاعات

اگر میزان تحولات بیرونی سازمان شما بیش از میزان رشد درونی سازمان باشد، در این صورت سقوط سازمان حتمی است. (جک ولش)

فعالیت های قابل عرضه:

*** تولید محتوا برای کسب و کار شما

*** نگهداری و مدیریت محتوای تلگرام شما

*** نگهداری و مدیریت محتوای سایت شما

*** بالا بردن رتبه و بازدید سایت شما

*** بررسی فرایندهای کسب و کار شما و تعیین مبادی تولید اطلاعات

*** طراحی بانک های اطلاعاتی و سامانه های مرتبط

*** ویرایش و آماده سازی و انتشار اطلاعات

saeed45_rezaeian@

www.saeedrezaeian.ir

09123935377

رسانه و چالش های فناورانه

اگر میزان تحولات بیرونی سازمان شما بیش از میزان رشد درونی سازمان باشد، در این صورت سقوط سازمان حتمی است. (جک ولش)

 

مطلب مرتبط: رهبر انقلاب چه مأموریت‌هایی به رئیس جدید صدا و سیما محول کرد؟

 

متدلوژی جمع سپاری؛ راهکار حل مسئله جمعی

جمع‌سپاری یا انبوه‌سپاری (Crowdsourcing & Crowdfunding)  یکی از مهمترین روندهایی است که بصورت اساسی روشی که بنگاه های کسب وکار، دولت ها  و سازمان های بشر دوستانه  به بازار اینترنت و موبایل نگاه می کنند را تغییر می دهد. جمع سپاری نشان داده است که با استفاده از وب 2( وب تعاملی) ابزاری بالقوه برای حل مساله برای دولت و بخشهای غیر انتفاعی است. بطور خلاصه جمع سپاری یعنی تولید ایده از توده ها و گروه ها و تصمیم گیری و چگونگی سرمایه گذاری بر روی آن ایده است. در حال حاضر تعداد زیادی از کاربردهای جمع سپاری در مقوله های کسب و کار و اجتماعی بکار گرفته شده است. بسیاری از گروه ها و کمپین ها بر بستر فضای مجازی و فراخوان عمومی در اینترنت از این دست رویدادهای اجتماعی به حساب می آید. تمرکز جمع سپاری بر مشارکت دادن جمعیت در فعالیتهایی چون حل مسئله، تولید و توسعه مفاهیمی چون مشارکت در ایده سازی، نوآوری، تولید و فرایندهای ارائه خدمات است که بر کیفیت محصول، وفاداری و خشنودی مشتری اثری مستقیم دارد.

کنفرانس بین المللی جمع سپاری تهران

این همایش با حضور فعالان، سرمایه گذاران، کارآفرینان، شرکت های سرمایه گذاری و متخصصین موضوعات مرتبط در 31 اردیبهشت ماه در سالن همایش بین المللی کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.

هدف این همایش یک روزه، ایجاد فرصت پیدایش ایده های نوآورانه جدید در میان شرکت کنندگان درباره نقش کاتالیزوری مانند اینترنت برای فعالیت و نوآوری اجتماعی می باشد. همچنین دیگر اهداف این همایش آشنا و درگیر کردن کارآفرینان و ارزش آفرینان ایرانی با این مهم و معرفی و متصل کردن آنها با فعالان و متخصصان جمع سپاری از سراسر دنیا می باشد.

معرفی جمع سپاری – موارد استفاده از جمع سپاری

 

تجلیل از بزرگمرد عرصه فناوری اطلاعات ایران

دکتر علی­ اکبر جلالی در سال 1333 در شهرستان شاهرود دیده به جهان گشود. گرچه علاقمندی ایشان به روستای شاهکوه، زادگاه پدری­شان مثال­زدنیست ولی به دلیل شغل پدر هرگز در آن­ مکان زندگی نکرده­ است. دوران کودکی، نوجوانی و تحصیلات ابتدایی تا متوسطه­ی در شهرستان شاهرود سپری شد تا اینکه در سال 1354 پس از اخذِ مدرکِ دیپلم متوسطه برای ادامه­ی تحصیل در رشته­ی مهندسی برق به تهران عزیمت نموده اند.

ادامه نوشته

ویژگی یک مدیر رسانه اجتماعی

امروز با گسترش روز افزون رسانه‌های اجتماعی بحث مدیریت آنها مطرح است. اگر شما یک بلاگ، شبکه اجتماعی یا به زبان ساده‌تر، یک رسانه اجتماعی داشته باشید به عنوان مدیر چه ویژگی های باید در شما باشد؟ یا شاید شما سازمان هستید می خواهید یک مدیر رسانه اجتماعی استخدام کنید او چه ویژگی های باید داشته باشد؟ مطمئا در ایران هنوز «مدیر رسانه اجتماعی» عنوان شغلی نیست اما «بهترین راه برای پیش بینی آینده، ساختن آن است».

۱- اشتیاق به رسانه های اجتماعی: در رسانه های اجتماعی شما بیشتر نیاز به یک هدایت کننده دارید تا یک مدیر! کسی که درک درستی از عملکرد و روابط رسانه های اجتماعی مختلف دارد و روزگار در آنها سپری کرده باشد. او باید بتواند با استفاده از رسانه های اجتماعی زندگی شخصی و حرفه ای خود را هدایت کند.

۲- مهارت های دستوری و املایی: در نوشتار همیشه اشتباه وجود دارد. ممکن است بیشتر مواقع تایپی باشد و برخی مواقع دستوری! اما از کسی که مدیریت یک جامع آنلاین را برعهده دارد این انتظار است که بیشترین مهارت ها را در قواعد دستوری و املایی داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که خشک و رسمی بنویسد بلکه باید زنده و جذاب قلم را به کار گیرد.

۳- توانایی رهبری: این توانایی شاید اکتسابی باشد اما استعداد نیز هست. مدیر رسانه اجتماعی باید بتواند برای اجتماع به شیوایی صحبت کند. این توانایی بیشتر در زمان بحران های احتمالی به کار می آید.

۴- اعتماد به نفس: اعتماد به نفس واقعی نه کاذب و نه بیش از اندازه! همیشه این نگاه وجود دارد که ما وقتی تعدادی مخاطب داریم ناخوداگاه اعتماد به نفسمان افزایش پیدا می کند باید آن را کنترل و مدیریت کرد. مدیر باید دکمه پست را فشار دهد و از عواقب آن واهمه نداشته باشد.

۵- دیسپلین (نظم) و تشکیلات: نوشتن یک پست برای وبلاگ در برنامه زمانبندی مشخص به سختی انجام می شود. مدیر با محتوای بکر، جالب و جذاب سعی در هدایت جامعه را داشته باشد. یک مدیر رسانه اجتماعی موثر از برنامه زمانبندی برای نوشتن سرمقاله و ابزارهای کنترلی برای اینکه مطمئن شود یک پست یا توئیت منتشر شده استفاده می کند. پاسخ به نظرات، درخواست‌ها و انتقادات اصولا کمی طول می کشد این کار باید برنامه خاص خود را داشته باشد.

۶- منش: یک مدیر رسانه اجتماعی از قوانین و مقررات هر رسانه اجتماعی به درستی آگاه است و طبق آن رفتار می کند. به نظرات صفحه و پست های بلاگ با وقار و زیبایی پاسخ می دهد.

۷- یک سطح رهبری: انتظار این است که در اولین فرصت به نظرات و درخواست ها رسیدگی شود اما وقتی تعداد کاربران بالا باشد پاسخگویی به آنها در کمترین زمان مشکل است. باید مجموعه از انتظارات را لیست کرده و مانند یک بانک اطلاعاتی داشته باشید و هر وقت شد از آن استفاده کنید.

۸- پوست کلفت بودن: اصولا دهن کاربران در رسانه های اجتماعی چاک و بست ندارد و برخی اوقات هرچه به ذهنشان برسد منتشر می کنند. مخصوصا اگر در جامعه فیزیکی به نیازهای آنها پاسخ داده نشود به قولی جامعه بسته باشد. به نوعی مدیر باید نقد پذیر باشد حال نقد منصفانه یا غیر منصفانه! البته باید حواسش به گزارش های مردمی برای مسدود سازی نیز باشد.

۹- پاسخگویی: شما نسبت به هرچه درباره شما توئیت می شود مسوول هستید. باید در کمترین زمان ممکن درخواست را به بخش مربوطه ارجاع و بعد اعلام کنید. اگر اشتباه کردید باید غرور را کنار بگذارید و به آن اعتراف کنید. دنیا دار مکافات است.

۱۰- کنجکاوری مداوم برای فهم بیشتر: فناوری و ابزارهای آنلاین مدام در حال تغییر هستند و محیط و کاربران نیز به نوبه خود تغییر می کنند. مدیر رسانه اجتماعی تنها وظیفه حفظ وضع موجود را ندارد بلکه باید مدام بخواند، فراگیرد و خود را توسعه دهد. زگهواره تا گور دانش بجوی مدیر!

منبع:سایت رسانه اجتماعی

روز معلم گرامی باد

دو تا شلوار توی خشکشویی
شبی کردند باهم گفت وگویی

یکی از آن دو خیلی شیکتر بود
کمی از آن یکی باریکتر بود

دوتا جیب بزرگ از پشت و رو داشت
همیشه لنگه اش خط اتو داشت

شکیل و خوشگل و ابریشمی بود
از آن اجناس شیک دیلمی بود

خلاصه جنس مرغوبی خفن داشت
کمربندی ز چرم کرگدن داشت

ادامه نوشته

هنر و سینما؛ ابزاری برای شناخت بین ‌فرهنگی

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور؛ مورخ یکشنبه 5 اردیبهشت در همایش اکران فیلم خارجی در ایران سخنرانی کرد.

موضوعات متعدد و قابل تامل در بخش مدیریت فرهنگی کشور محور اصلی بیانات مشارالیه بوده است. متن سخنان حسام‌الدین آشنا به شرح زیر است: چیزی که در مقطع کنونی شدیداً به آن نیاز داریم. نه فقط از آن رو که مسایل حل‌ناشده‌ی زیادی فراروی تصمیم‌گیران و دولتمردان قرار گرفته است، بلکه به این دلیل که مجال و فرصت آزمون و خطا و شکست نیز به پایان رسیده است.

ادامه نوشته

آنچه ظرف یک دقیقه در اینترنت رخ می‌دهد

زمان و مکان؛ دو مفهومی که در دنیای اطلاعات و ارتباطات به شدت تغییر کرده و از معنای گذشته خود فاصله گرفته‌اند. در این میان، شاید مفهوم زمان، بیش از هر چیز دیگر، دستخوش تغییر و تحول معنایی شده و این موضوع را می‌توان به خوبی از اینفوگرافی که مؤسسه مشاوره‌ای Excelacom به دست داده است درک کرد.

 اینترنت زمان خاص خودش را دارد و مفوم زمان در اینترنت متفاوت با مفهوم عام آن نزد همه ماست. طی یک دقیقه در مفهوم عام آن شاید نتوان کار زیادی انجام داد، ولی در اینترنت ظرف همین شصت ثانیه، اتفاقاتی رخ می‌دهد که تصور آن در خیال بسیاری از ما نمی‌گنجد.

از همین روی است که اینفوگرافی ارائه شده از سوی مؤسسه مشاوره‌ای Excelacom در نوع خود جالب توجه است. اینفوگرافی که نشان می‌دهد، بزرگ‌ترین برندهای امروز دنیای تکنولوژی طی ۶۰ ثانیه در اینترنت چه چیزی به دست می‌آورند.

ادامه نوشته

راز محبوبیت «تلگرام» در ایران چیست؟

آمار سایت بین‌المللی alexa که میزان مراجعه ایرانیان به دو  آدرس telegram.org و telegram.me را به ترتیب  3/45 و 5/80  درصد نشان می‌دهد و همچنین با اتکا به آمارهای اعلام شده از سوی مدیرعامل سرویس تلگرام که به تازگی (فوریه 2016) اعلام کرده این شبکه پیام‌رسان 100 میلیون کاربر فعال دارد و با انجام چند فرمول ریاضی، به این نتیجه رسیده است که تعداد کاربران ایرانی این شبکه نزدیک به 45 میلیون نفر است. آماری که چندان درست به نظر نمی‌رسد، چرا که 45 و 80 درصد نمایش داده شده از سوی سایت معروف alexa میزان ترافیک و در واقع استفاده کاربران ایرانی  از این پیام رسان را نشان می‌دهد.

ادامه نوشته

تاثیر شبکه های اجتماعی در روابط اجتماعی افراد

شبکه‌های اجتماعی بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی نسل جوان و افراد زیر 30 سال شده‌اند به گونه‌ای که آنها توانایی خود را برای برقراری ارتباط با دیگران از دست داده و تنها از طریق تلفن‌های هوشمند این ارتباط صورت می‌گیرد. نتایج به دست آمده از یک بررسی حاکی از آن است که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک و توییتر موجب می‌شود که از هر پنج نفر یک تن به افسردگی دچار شود.
تاثیر فعالیت در انواع شبکه‌های اجتماعی در وضعیت شغل فرد هم دیده می‌شود. کارفرمایان معتقدند بسیاری از نوجوانان پس از اتمام دوران مدرسه برای ورود به بازار کار آمادگی ندارند این در حالی است که آنان باید برای کاریابی و کسب مهارت‌های شغلی با افرادی خارج از گروه همسالان خود تعامل داشته باشند و ارتباطی رودررو با آنها برقرار کنند.
همچنین تعداد قابل توجهی مطالعه در مورد تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی انجام گرفته که نشان می‌دهد کاربری مداوم آنها با بروز احساس اضطراب، انزواطلبی و کاهش اعتماد به نفس در فرد مرتبط است.
 
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، کارشناسان معتقدند افراد از این شبکه‌های اجتماعی برای ارائه تصویر غیرواقعی از زندگی خود به دیگران استفاده می‌کنند و این رویه، تاثیر سوء روی بهداشت روانی کاربران دارد. به علاوه شبکه ‌های اجتماعی مانند مواد مخدر اعتیادآور هستند و این اعتیاد بیش از اینکه مفید باشد برای ما مضر است و بنابراین باید یاد بگیریم که هر زمان اراده کردیم به راحتی از آنها دست بکشیم.

۹ مرحله اجرایی جهت تهیه کمپین تبلیغاتی

به کلیه فعالیت هایی که در خصوص عملیات طراحی شده برای تبلیغ کردن یک صنعت یا کالاهای مربوط به آن را در مدیریت تبلیغات، “برنامه جامع تبلیغاتی Advertising campaign” یا کمپین تبلیغاتی می گویند. اجرای هر “برنامه جامع تبلیغاتی توسط یک “گروه تبلیغاتی” که متشکل از یک کارشناس یا گروه که وظایف دفتر تبلیغاتی را به انجام می رساند، تدوین و انجام می گردد.

یک دفتر تبلیغاتی، که دارای سازمان داخلی است، متشکل از چند مدیریت است، یک ورودی شرح وظایف تبلیغات و یک خروجی برنامه تبلیغاتی دارد. هر برنامه تبلیغاتی بسته به اوضاع و نوع بازار و مخاطبان تبلیغات ممکن است به روش مخصوص به خود تدوین شود.

ادامه نوشته

سیاستگذاری فضای مجازی سامان می یابد

رهبر معظم انقلاب، شهریورماه سال ۹۴ در حکم آغاز به کار دور دوم فعالیت شورای عالی فضای مجازی بر انحلال شوراهای موازی با این شورای عالی، تاکید کردند. در این راستا شورای عالی فضای مجازی در نخستین جلسه خود در سال ۹۵ که اوایل هفته جاری تشکیل شد، بر این مهم جامه عمل پوشاند و موضوع انحلال شوراهای عالی اطلاع رسانی، انفورماتیک، افتا (امنیت فضای تبادل اطلاعات) و فناوری اطلاعات را تصویب کرد.

ادامه نوشته

ایرانیان پای اینترنت چه می‌کنند؟

طبق آمارها نوع فعالیت کاربران اینترنت به گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که در این میان 58/3 درصد کاربران از این فضا بابت دریافت اطلاعات مربوط به کالا و خدمات استفاده کرده و در عین حال 37/5 درصد به ارسال و دریافت ایمیل می‌پردازند.

 براساس آمارهای مربوط به وضعیت ارتباطات کشور در سال 1394 جداولی درباره استفاده افراد و خانوارها از ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شده که براساس این جدول تا پایان دوره مذکور 97/6 درصد خانوارهای کشور دارای دسترسی به تلفن ثابت بوده‌اند. همچنین 61/5 درصد از جمعیت کشور از تلفن همراه استفاده می‌کنند و در عین حال 44/73 درصد از خانوارها دارای دسترسی به اینترنت محسوب می‌شود.

ادامه نوشته

چطوري جرايم رانندگي را قسطي پرداخت كنيم؟

رئيس مركز اجراييات پليس راهور ناجا از امكان پرداخت اقساطي جرايم رانندگي خبر داد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني پليس راهور، سرهنگ احمد كرمي اسد در تشريح جزئيات اين خبر گفت: رانندگان مي‌توانند از طريق سامانه پيامكي 1101202020با ارسال VIN خودرو مبلغ جرايم خود را دريافت كنند. همچنين رانندگان مي‌توانند با اضافه كردن ستاره (*) در پايان VIN ارسالي، شناسه قبض و پرداخت نيز دريافت كنند. رانندگان همچنين با مراجعه به سايت راهور 120به نشاني www.rahvar120.ir و درج شماره باركد پستي درج شده در پشت كارت خودرو قادر به دريافت صورت وضعيت تخلفات رانندگي خود خواهند بود. وي چگونگي پرداخت اقساطي تخلفات راهنمايي و رانندگي را چنين توضيح داد: تعدادي از افرادي كه به مركز اجراييات مراجعه مي‌كنند اعلام كرده‌اند كه به‌دليل مشكلات اقتصادي امكان پرداخت يكجاي تخلفات معوقه را ندارند لذا امكان پرداخت بخشي از تخلفات را فراهم كرديم. متقاضي در اين مرحله پس از مراجعه به سايت راهور 120وارد بخش استعلام مي‌شود. در اين بخش درگاهي به اسم پرداخت جرايم وجود دارد كه امكان پرداخت كلي و يا موردي مبلغ تخلفات در آن وجود دارد.

نقش و تأثیر شبکه تلگرام  در موضوعی مانند انتخابات

شبکه های اجتماعی دقیقاً و بلکه بیشتر از دیگر رسانه ها بخشی از زندگی روزمره‌ی ما شده‌اند. عوامل پیروزی هر یک از طرفین رقیب یعنی اعتدالیون؛ اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان در انتخابات بستگی بسیار به نوع ارتباط با مردم و تاثیرگذاری بر آرای آنان را دارد. ابزارهای نوین ارتباطی اجازه‌ی گفت‌وگوی کاندیداها  با رأی‌دهندگان را فراهم می‌کنند (ملاقات‌های خانه به خانه، جلسات سخنرانی در خانه‌ها و در جمع طرفداران و نظرسنجی از علاقه مندان). امکانی که در سایر رسانه های سنتی و حتی رادیو و تلویزیونی کشور وجود ندارد.

تجربه بهره برداری از ابزارهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی طی یک دهه گذشته در رویدادهای اجتماعی بیانگر این حقیقت است که در هر دوره رسانه‏‌ها کارکردهای متفاوتی پیدا می‌‏کنند! در انتخابات سال ۸۴ سامانه «اس.‌ام.‌اس» نقش اصلی را بر عهده داشت و در انتخابات سال ۹۲  شبکه اجتماعی فیس‌بوک وضعیت را تغییر داد.

هم اکنون۲۲ میلیون نفر در کشور عضو تلگرام هستند که از این تعداد ۱۵ میلیون نفر فعال هستند یعنی حدود یک چهارم ایرانی‌ها از برنامه پیام‌رسانی تلگرام استفاده می‌کنند و امکانات موجود در این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون محدودیت پیام‌ها و محتوای مدنظر خود را برای تعداد بیشماری از مخاطبان ارسال کنند. «یک ابزار مشارکتی فوق‌العاده!».

 و بی گمان انتخابات این دوره در سال 94 تا حد زیادی تحت تأثیر شبکه اجتماعی «تلگرام» خواهد بود. استفاده هوشمندانه از فناوری شبکه اجتماعی و مشارکت سازنده و آگاهی بخش در اجتماعات مجازی میتواند در ساخت آینده ای بهتر موثر باشد.

 

مطلب مرتبط: چرا تلگرام پیشتاز است؟           

باورهای خرافاتی به دانشگاه و ادامه تحصیل و...

دوست عزیز دکتر امیر دبیری مهر یادداشتی را در وبگاه تابناک نشر داده است که دردنامه امروز و دیروز نظام دانشگاهی، فارغ التحصیلان و قدری اشاره به فضای کسب و کار ماست. از آنجا که طی یکساله گذشته درگیر موضوع کنکور، انتخاب رشته و آینده تحصیلی دخترم بودم، و از سوی دیگر طی سی سال گذشته فضای کسب و کار دولتی، شبه دولتی و خصوصی کشور را تجربه کرده ام. خواندن این مطلب خیلی به من چسبید. براستی همه راه ها از دانشگاه نمی گذرد. «ساخت ذهن» و توانایی و مهارت محصول مولفه های بسیاری است که یکی هم میتواند کسب تحصیل در دانشگاه باشد.

بسیار کارآفرینانی که از اندک تحصیلاتی برخوردارند و متخصصین بسیاری را در کسب و کار خود بکار گرفته اند. گروه ها و هسته های کاری کوچکی که معادل یک سازمان عریض و طویل دولتی راندمان کاری دارند. هنرمندی که کار ساخت و ساز مسکن انجام میدهد، پزشکی که مزرعه داری میکند، دندانپزشکی که مجری تلویزیون میشود، اخراجی دانشگاهی که لقب ثروتمندترین مرد دنیا را به دست آورده است و بسیاری دیگر.

خواندن این مطلب را به کسانی که دنبال «تقویت باورهای فردی»، «واقع اندیشی» و «توهم زدایی» در حوزه علم و تحصیل و نظام دانشگاهی هستند، توصیه میکنم. در نظر داشته باشیم که واقع اندیشی رابطه مستقیم با موفقیت در زندگی دارد. انسان ها همواره با نوع تفکر خود و نگرشی که به جهان دارند از یکدیگر متمایز می شوند. پیوند به مطلب:  باورهای خرافاتی به دانشگاه و ادامه تحصیل و...

 

مطلب مرتبط: شغل آینده فرزندان و اشتباه فراگیر پدر و مادرها

این نکته را نمی‌دانستم و هم‌اکنون متوجه شدم.

من در ٢٦ سال کار در دانشگاه و جامعه، بسیار بسیار افراد کمی را کشف کرده‌ام که علاقه‌مند هستند بیاموزند و با دیتای دقیق صحبت کنند و بگویند من این نکته را نمی‌دانستم و هم‌اکنون متوجه شدم. یکی از جذابیت‌های داوس این است که کسی به کسی فخر نمی‌فروشد، پز نمی‌دهد، فیلم نمی‌آید، نمایش نمی‌دهد. من این عبارت (educate me) (به من بیاموز) بیل گیتس را از بیش از ١٠ برنده ادبیات و علوم نوبل، کیسینجر، نخست‌وزیران و سیاست‌مداران اروپایی و آسیایی شخصا شنیده‌ام.

چندی پیش محمود سریع‌القلم  گفتگویی را با روزنامه «شرق» در درباره اجلاس داوس ٢٠١٦ داشت  که حاوی برداشت ها و نکات قابل توجهی می باشد. در ادامه این مصاحبه آمده است.

ادامه نوشته

کانال تلگرام وبگاه انفجار ذهن

اخیرا مجالی دست داد تا کانال ارتباطی تلگرام انفجار ذهن را راه اندازی کنم. در این کانال تلاش خواهد شد تا منتخبی از بهترین های نوآوری، مدیریت، فناوری و کمی هم شعر و شاعری! را با دوستان عزیزتر از گل در میان گذاریم. منتخبی از بهترین ها را در کانال انفجار ذهن به آدرس زیر دنبال کنید...

https://telegram.me/saeed45_rezaeian    

کوسه های مدیریت

ژاپنی ها عاشق ماهی تازه هستند. اما آبهای اطراف ژاپن سال هاست که ماهی تازه ندارد. بنابر این برای غذا رساندن به جمعیت ژاپن قایق های ماهی گیری، بزرگتر شدند و مسافت های دورتری را پیمودند. ماهی گیران هر چه مسافت طولانی تری را طی می کردند به همان میزان برای بازگشت زمان بیشتری لازم بود .اگر بازگشت بیش از چند روز طول می کشید ماهی ها، دیگر تازه نبودند وژاپنی ها مزه این ماهی را نمی پسندیدند ..

برای حل این مسئله ، شرکتهای ماهی گیری فریزرهایی در قایق هایشان تعبیه کردند. آنها ماهی ها را گرفته  وروی دریا منجمد می کردند. فریزرها این امکان را برای قایقها و ماهی گیران ایجاد کردند که دورتر بروند و مدت زمان طولانی تری را روی آب بمانند. اما ژاپنی ها مزه ماهی تازه و منجمد را متوجه می شدند و مزه ماهی یخ زده را دوست نداشتند. 

بنابر این شرکتهای ماهیگیری مخزنهایی را در قایقها کارگذاشتند و ماهی را در مخازن آب نگهداری می کردند .ماهی ها پس از کمی تقلا آرام می شدند و حرکت نمی کردند. آنها خسته و بی رمق ، اما زنده بودند.

متاسفانه ژاپنی ها مزه ماهی تازه را نسبت به ماهی بی حال و تنبل ترجیح می دادند. زیرا ماهیها روزها حرکت نکرده و مزه ماهی تازه را از دست داده بودند.

پس شرکتهای ماهیگیری باید این مسئله را بگونه ای حل می کردند.

آنها چطور می توانستند ماهی تازه بگیرند؟

اگر شما مشاور صنایع ماهیگیری بودید ، چه پیشنهادی می دادید؟

رون هوبارد در اوایل سالهای ۱۹۵۰دریافت:

" بشر تنها در مواجهه با محیط چالش انگیز به صورت غریبی پیشرفت می کند"

برای نگه داشتن ماهی تازه شرکتهای ماهیگیری ژاپن هنوز هم از مخازن نگهداری ماهی در قایقها استفاده می کنند اما حالا آنها یک کوسه کوچک به داخل هر مخزن می اندازند. کوسه چندتائی از ماهی ها را می خورد اما بیشتر ماهیها با وضعیتی بسیار سرزنده به مقصد می رسند، زیرا برای فرار از کوسه تلاش میکنند.

گاهی وقتها کوسه ها برای پیشرفت و توسعه لازمند.

شیطنت طراحی در عکاسی

انتشار و برداشت گزینشی از تصاویر درباره اشخاص و به طور خاص سیاسیون برای تخریب این چهره‌ها روز به روز رو به فزونی می‌گذارد، ولی افکار عمومی در مقابل ارائه نسخه‌های معنادار تصاویر یا برداشت‌های معنادار از تصاویر معمول، باید چه رویکردی در پیش بگیرد؟

انتشار تصاویر دارای معنای چندگانه و یا تعبیرسازی از یک تصویر ساده، از اقدامات معمول غیراخلاقی در سطح رسانه‌های جهان و در بخش فوتوژورنالیسم است که معمولاً با هدف تخریب یک شخص یا گروه در دستور کار قرار می‌گیرد و در ایران نیز طی چند سال اخیر باب شده و رسانه‌هایی که در واقع صرفاً تریبون جریان‌ خود هستند، در مقاطع حساس نظیر انتخابات از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

در این شیوه تخریبی، عمدتاً از سه روش مختلف استفاده می‌شود؛ روش اول به عکاس بازمی‌گردد که عکاس با ثبت یک تصویر که متعلق به ثانیه‌ای است، می‌تواند مخاطب را در موقعیت پیش‌داوری غیرمنصفانه قرار دهد و معمولاً اشخاصی از ظرفیت این عکس که تعمداً یا سهواً ثبت شده، برای تخریب استفاده می‌کنند.

ادامه نوشته

رابطه بین خرید بستني وانيلي و خرابی خودروی شورولت!

بسیاری اوقات در گفت‌وگو با مشتری‌ها، پرسش‌ها و صحبت‌هایی پیش کشیده می‌شود که فروشندگان معمولی، پاسخ‌هایی کلیشه‌ای و اغلب نچسب به آنها می‌دهند. اما فروشندگان نابغه چگونه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهند؟
بخش پونتياك شركت خودروسازي جنرال موتورز شكايتي را از يك مشتري با اين مضمون دريافت كرد: «اين دومين باري است كه برايتان مي نويسم و براي اين كه بار قبل پاسخي نداده ايد، گلايه اي ندارم؛ چراكه موضوع از نظر من نيز احمقانه است! به هر حال، موضوع اين است كه طبق يك رسم قديمي، خانواده ما عادت دارد هر شب پس از شام به عنوان دسر بستني بخورد. سالهاست كه ما پس از شام راي گيري مي كنيم و براساس اكثريت آرائ نوع بستني، انتخاب و خريداري مي شود. اين را هم بايد بگويم كه من بتازگي يك خودروي شورولت پونتياك جديد خريده ام و با خريد اين خودرو، رفت و آمدم به فروشگاه براي تهيه بستني دچار مشكل شده است.
لطفا دقت بفرماييد! هر دفعه كه براي خريد بستني وانيلي به مغازه مي روم و به خودرو بازمي گردم، ماشين روشن نمي شود؛ اما هر بستني ديگري كه بخرم، چنين مشكلي نخواهم داشت. خواهش مي كنم درك كنيد كه اين مساله براي من بسيار جدي و دردسرآفرين است و من هرگز قصد شوخي با شما را ندارم. مي خواهم بپرسم چطور مي شود پونتياك من وقتي بستني وانيلي مي خرم، روشن نمي شود؛ اما با هر بستني ديگري راحت استارت مي خورد؟
مدير شركت به نامه دريافتي از اين مشتري عجيب، با شك و ترديد برخورد كرد؛ اما از روي وظيفه و تعهد، يك مهندس را مامور بررسي مساله كرد. مهندس خبره شركت، شب هنگام پس از شام با مشتري قرار گذاشت. آن دو به اتفاق به بستني فروشي رفتند. آن شب نوبت بستني وانيلي بود. پس از خريد بستني، همان طور كه در نامه شرح داده شد، ماشين روشن نشد!مهندس جوان و جوياي راه حل، 3 شب پياپي ديگر نيز با صاحب خودرو وعده كرد. يك شب نوبت بستني شكلاتي بود، ماشين روشن شد. شب بعد بستني توت فرنگي و خودرو براحتي استارت خورد. شب سوم دوباره نوبت بستني وانيلي شد و باز ماشين روشن نشد!
نماينده شركت به جاي اين كه به فكر يافتن دليل حساسيت داشتن خودرو به بستني وانيلي باشد، تلاش كرد با موضوع منطقي و متفكرانه برخورد كند. او مشاهداتي را از لحظه ترك منزل مشتري تا خريدن بستني و بازگشت به ماشين و استارت زدن براي انواع بستني ثبت كرد. اين مشاهده و ثبت اتفاق ها و مدت زمان آنها، نكته جالبي را به او نشان داد: بستني وانيلي پرطرفدار و پرفروش است و نزديك در مغازه در قفسه ها چيده مي شود؛ اما ديگر بستني ها داخل مغازه و دورتر از در قرار مي گيرند. پس مدت زمان خروج از خودرو تا خريد بستني و برگشتن و استارت زدن براي بستني وانيلي كمتر از ديگر بستني هاست.
اين مدت زمان مهندس را به تحليل علمي موضوع راهنمايي كرد و او دريافت پديده اي به نام قفل بخار(Vapor Lock) باعث بروز اين مشكل مي شود. روشن شدن خيلي زود خودرو پس از خاموش شدن، به دليل تراكم بخار در موتور و پيستون ها مساله اصلي شركت، پونتياك و مشتري بود
شرح حكايت
مشتريان به زبانهاي مختلفي سخن مي گويند. ايشان از ادبيات متفاوتي براي كلام گفتن بهره مي گيرند. اگر حرف مشتري را خوب گوش كنيم، مي توانيم با توجه به لحن گفتار ايشان درك فراتري از آنچه مي خواهند به گوش ما برسانند، داشته باشيم.
آيا همه حرفهاي مشتريان ما بايد منطقي، اصولي و مرتبط با موضوع باشد؟ اگر مشتري چيزي مي گويد كه به نظر مسخره و بي ربط است، يا شكايتي عجيب را طرح مي كند، چگونه برخوردي شايسته اوست؟
يك اتفاق نادر براي يك مشتري و پيام بظاهر احمقانه او مي تواند روشنگر مسير بهترين و زبده ترين مهندسان جنرال موتورز باشد. مثال ساده اي كه نقل شد، تاكيد بر اين موضوع دارد كه مشتري بهترين راهنما و كمك ما در بهتر شدن محصول و خدمات بنگاه ماست. اگر در پي نوآوري هستيم، بايد به طور جدي سازوكار «خوب گوش دادن» و «شنيدن» صداي مشتري را طراحي كنيم. شما مشتريان خود را مي شناسيد؟ صدايشان به گوشتان مي رسد؟
@saeed45_rezaeian

تأثیر دیجیتالی شدن بر تغییر مدل‌های کسب‌وکار

سپیده شفیعا , دانشگاه علامه طباطبایی

دیجیتالی شدن به اشکال مختلف می‌تواند موجب دگرگونی مدل‌های کسب‌وکار شود. الکترونیکی یا دیجیتالی شدن فرآیندی است که انسان از طریق ابزارها، فنون و رسانه‌های الکترونیکی مانند شبکه، اینترنت و رایانه، به تولید، تکثیر و انتشار معانی پرداخته و از طریق آن زندگی خود را سامان دهی کرده و معنا می‌بخشد. (Castells, 2001) یافته‌های آلی نشان می‌دهد که الکترونیکی شدن، چگونگی تولید، بازاریابی و توزیع کالا و خدمت را تغییر داده و این تغییرات، مدل‌های کسب‌وکار سنتی را تحت تأثیر قرارداده است.

ادامه نوشته

چرا سازمانهاي عريض و طويل كارايي ندارند؟

مورچه کوچکی بود که هر روز صبح زود سرکار حاضر می شد و بلافاصله کار خود را شروع می کرد. مورچه خیلی کار می کرد و تولید زیادی داشت و از کارش راضی بود.
سلطان جنگل (شیر) از فعالیت مورچه که بدون رئیس کار می کرد، متعجب بود. شیر فکر می کرد اگر مورچه می تواند بدون نظارت این همه تولید داشته باشد، به طور مسلم اگر رئیسی داشته باشد، تولید بیشتری خواهد داشت. بنابراین شیر یک سوسک را که تجربه ریاست داشت و به نوشتن گزارشات خوب مشهور بود، به عنوان رئیس مورچه استخدام کرد.
سوسک در اولین اقدام خود برای کنترل مورچه ساعت ورود و خروج نصب کرد. سوسک همچنین به همکاری نیاز داشت که گزارشات او را بنویسد و تایپ کند. سوسک بدین منظور و همچنین برای بایگانی و پاسخگویی به تلفن ها یک کارمند استخدام کرد،
شیر از گزارش های سوسک راضی بود و از او خواست که از نمودار برای تجزیه و تحلیل نرخ و روند رشد تولیدی که توسط مورچه صورت می گیرد، استفاده کند. تا شیر بتواند این نمودار ها را در گزارش به مجمع مدیران جنگل به کار برد.
سوسک برای انجام امور یک کامپیوتر و پرینتر لیزری خریداری کرد.سوسک برای اداره واحد تکنولوژی اطلاعات یک زنبور نیز استخدام کرد.
مورچه که زمانی بسیار فعال بود و در محیط کارش احساس آرامش می کرد، کاغذ بازی های اداری و جلسات متعددی که وقت او را می گرفت دوست نداشت.
شیر به این نتیجه رسید که فردی را به عنوان مدیر داخلی واحدی که مورچه در آن کار می کرد، بکار گمارد.این پست به ملخ داده شد. اولین کار ملخ خریداری یک فرش و صندلی برای کارش بود.
ملخ همچنین به کامپیوتر و کارمند نیاز داشت که آنها را از اداره قبلی خودش آورد تا به او در تهیه و کنترل بودجه و بهینه سازی برنامه ها محیطی که مورچه در آن کار می کرد، حال به مکانی فاقد شور و نشاط تبدیل شده بود. دیگر هیچ کس نمی خندید و همه غمگین و نگران بودند
با مطالعه گزارش های رسیده شیر متوجه شد که تولیدات مورچه کمتر از قبل شده است.
بنابراین شیر یک جغد با پرستیژ را به عنوان مشاور عالی استخدام کرد و به او ماموریت داد تا امور را بررسی کرده، مشکلات را مشخص و راه حل ارائه نماید. جغد سه ماه وقت صرف کرد و گزارشی در چند جلد تهیه نمود و در آخر نتیجه گرفت که مشکلات پیش آمده ناشی از وجود تعداد زیاد کارمند است و باید تعدیل نیرو صورت گیرد. پس بنابر این شیر دستور داد که مورچه را اخراج كنند زیرا مورچه دیگر انگیزه ای برای کار نداشت.

اجرای طرح ملی اینترنت اشیاء در ایران!

شاید این روزها بارها با واژه اینترنت اشیا برخورد کرده باشید و این سؤال برایتان پیش آمده باشد که اینترنت اشیا به چه معنا است در این خصوص مجری طرح ملی اینترنت اشیاء می‌گوید: در مجامع بین‌المللی بعد از انقلاب صنعتی فرانسه و انقلاب صنعتی سال 2000 که فراگیری اینترنت در سطح بین‌الملل بود، اینترنت اشیاء را انقلاب سوم صنعتی می‌نامند. در عصر فناوری مسیر کنونی دنیا به سمتی حرکت می‌کند که تمام اشیاء در اکوسیستمی قرار می‌گیرند که بتوانند با تمامی افراد تعامل داشته باشند و این همان اینترنت اشیاء است و زمانی که محتوای دیجیتال به آن نیز اضافه می‌شود اینترنت همه چیز (Internet of Everything - IoE) را به وجود می‌آورد.

شما در بیرون از منزل بسر می‌برید ولی در منزل اتوی شما روشن مانده است، بعد از مدتی با برنامه‌ای که روی چیپ‌های اتو و خانه هوشمند شما تعریف شده است، اتو از حضور نداشتن شما در خانه آگاه شده و خود هوشمندانه خاموش می‌شود. بنابراین اینترنت اشیاء یعنی تمام اشیاء، با تمامی انسان‌ها و در همه مکان‌ها، در حالت ایده‌آل، متصل می‌شوند و سرویس‌ها و خدماتی را ارائه می‌دهند تا کیفیت زندگی بشر در بالاترین سطح خود قرار بگیرد.

saeed45_rezaeian@

مطلب مرتبط:  اینترنت اشیاء

                 اینترنت اشیاء و مخاطرات آن

ادامه نوشته

اجرای برجام، فصلی نو در اقتصاد ایران

امروز؛

ايران انفجار اتمى اش رابا موفقيت انجام داد بدون آنکه بمبى بسازد!

امروز روز پایان نیست، روز آغاز است....

امروز روز تاریخی برای مردمان این سرزمین است...

ملت بزرگ ایران عزتمندانه مقاومت، مذاکره و توافق کرد

توافق هسته ای حاصل شد...

تحریم ها برداشته شد...

طرح كسب و كار (Business Plan)

تعريف: طرح كسب و كار سندي مكتوب است كه جزئيات كسب و كار پيشنهادي را مشخص ميكند. اين سند بايد ضمن تشريح موقعيت كنوني ، نيازها ، انتظارات و نتايج پيش بيني شده را شرح دهد و كليه جوانب آن را ارزيابي كند.

طرح هم براي صاحب آن و هم براي حمايت كنندگان مالي آن، به دلايل زير لازم است:

1- مهم آن است كه مالك درباره هدف خود از كسب و كار و منابعي كه براي آن نياز دارد به دقت فكر كند. اين موضوع در برآورد ميزان سرمايه مورد نياز، به وي كمك خواهد كرد.

2- بعيد به نظر ميرسد كه مالك كسب و كار، براي راه اندازي آن سرمايه كافي داشته باشد. حمايت كنندگان مالي-بانكها يا سرمايه گذاران ريسكي-بايد متقاعد شوند كه سرمايه گذاري در كسب و كار جديد، منطقي و درست است.

3- فرض بر اين است كه اگر كسب و كار ايده خوبي نداشته باشد، هم براي صاحب آن و هم براي حمايت كنندگان مالي آن، بايد اين موضوع را در مرحله برنامه ريزي و قبل از هدر رفتن مقدار زيادي از زمان و هزينه، شناسايي كنند.

ادامه نوشته