خدمات مشاوره مدیریت به کسب و کار شما

اگر میزان تحولات بیرونی سازمان شما بیش از میزان رشد درونی سازمان باشد، در این صورت سقوط سازمان حتمی است. (جک ولش)

بی شک رقابت در کسب و کار شما تنگاتنگ است. بی شک با قدرت پول نمی توانید همه مشکلات شرکت خود را حل کنید. گاهی اوقات بایستی به کمک ذره بین به محیط کسب و کار خود بنگرید. بهترین و موثرترین راه حل ها را انتخاب کنید.  تجربه 30 ساله ما در برنامه ریزی و اصلاح فرآیندهای کار در اختیار شما دوستان.

1- طراحی و آنالیز سیستم هاو فرآیندهای سازمانی
2- کارشناسی و برنامه ریزی منابع سازمانی
3- آسیب شناسی موانع سازمانی و راهکارهای رفع آن
4- تهیه طرح های جامع و برنامه راه سازمان
5- راه اندازی کارخانه تولید اطلاعات در کسب و کار شما

تماس با صاحب امتیاز وبگاه: 09123935377

موضوع هوش کسب و کار (BI)

مجموعه‌ای از نظریات، روش‌ها، فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود. هوش کسب و کار مقادیر بزرگی از اطلاعات را برای شناسایی و توسعه فرصت‌های جدید بکار می‌گیرد. بهره بردن از فرصت‌های جدید و اعمال یک استراتژی اثربخش می‌تواند مزیت بازار رقابتی و پایداری بلندمدت به ارمغان بیاورد. هوشمندی کسب و کار (Business Intelligence) به معنای فرآیند افزایش سود سازمان با استفاده از اطلاعات موجود در بازار است، بدین ترتیب هوشمندی کسب و کار نظام‌های مرتبط با داده شامل انبارداده، داده کاوی، تحلیل آماری، پیش‌بینی و پشتیبانی از تصمیم را به یکدیگر مرتبط می‌کند. حجم زیادی از داده‌ها‌ در پایگاه داده‌ها‌ انباشته و ذخیره‌ می‌شوند و روند افزایش آن همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که داده‌های در دسترس هر 5 سال دو برابر‌ می‌شود. تحقیقات انجام یافته نشان از آن دارد که سازمان‌ها امروزه تنها بخش کوچکی از داده‌ها‌یشان را برای تحلیل استفاده می‌نمایند. در یک دهه گذشته تقریباً تمامی سازمان‌ها، سرمایه‌گذاری‌ های بسیاری بر روی تکنولوژی اطلاعات اعم از نرم‌افزار و سخت‌افزار کرده‌اند. سازمان‌ ها و شرکت‌ ها و محیط پیرامونی آنها، امروزه با سرعت حرکت و تغییر می‌کنند. اخذ اطلاعات صحیح در زمان صحیح اساس، پایه تصمیم گیری موفق و چه بسا بقای سازمان است، اما همیشه شکاف عمیقی بین اطلاعات مورد نیاز مدیران تجاری و انبوه داده‌هایی وجود دارد که طی عملیات‌های روزمره شرکتی در بخش‌های مختلف آن جمع‌آوری می‌شوند. ضمن آنکه برخی اطلاعات از خارج از سیستم‌های عملیاتی و حتی خارج از سازمان و از طریق اطلاعات بازار و رقبا تامین می‌گردند. بیشترین بهره‌مندی بدست آمده از هوشمندی کسب وکار، امکان دسترسی بی‌واسطه به داده‌ها توسط تصمیم‌گیرندگان در تمام سطوح سازمان است. در این صورت این افراد قادر خواهند بود که با داده‌ها‌ تعامل داشته باشند و آنها را تحلیل کنند و در نتیجه بتوانند کسب وکار را مدیریت کنند، کارایی را بهبود بخشند، فرصتها را کشف کنند و کارشان را با بازدهی بالا انجام دهند. در ساده‌ترین حالت، هوشمندی کسب و کار اطلاعاتی راجع به وضع کنونی کسب وکار به مدیران تحویل می‌دهد. با استفاده از هوشمندی کسب وکار، اطلاعات در زمان مناسب و با انعطاف بیشتری در اختیار مدیران قرار داده‌ می‌شود. تصمیم‌گیرندگان باید در هر زمان و هر مکان بتوانند بدون نیاز به واسطه، به اطلاعات مربوطه مراجعه کرده و انواع تحلیل‌ها‌ی مورد نظر خود را انجام دهند.

راه اندازی «مدیا سیتی»

برنامه ریزی برای راه اندازی «مدیا سیتی» برای شتابدهی به استارتاپ های حوزه رسانه و شبکه های اجتماعی  در دستور کار قرار گرفت.

ابوالحسن فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برنامه مرکز ملی فضای مجازی برای حمایت از استارتاپ های حوزه شبکه های اجتماعی اظهار داشت: در حال حاضر درصدد مطالعه و بررسی پتانسیل های موجود برای توسعه تکنولوژی پیام رسان ها با ایجاد یک محیطی حمایتی هستیم.

ادامه نوشته

تفکر زندگی جمعی و عقلانیت اسلامی در تمدن‌سازی

یادداشتی از حیدر رحیم‌پور ازغدی

من بر این باور بودم که گزارش‌های زیادی گوشزد کند بیشترین آلاینده‌ها که محیط‌زیست را آلوده ساخته، مواد شیمیایی است و در این میان پدیده‌ای که باعث مرگ‌ومیر بسیاری از حیوانات می‌گردد پلاستیک‌ها و پسماندهای این‌چنینی است که گاهی بهاء این ظرف‌ها بیش از بهاء مظروف و محتوای آن است و اگر باور ندارید یکی از ظرف‌های پلاستیکی حاوی پنیر، ماست یا عسل را بکشید و قیمت آن را با قیمت بدون ظرف آن مقایسه کنید تا دریابید سهم زیادی از قیمت جنس، مربوط به ظرف آن بوده است و شما ناخودآگاه سه گرم محتوای بسته را شاید به قیمت شش گرم خریده‌اید.

ادامه نوشته

پانزده اشتباه مهلک مدیران

موسسات تحقیقاتی مدیریتی "هاروارد بیزینس مانیتور"، همه ساله با بررسی های میدانی، علمی و مصاحبه با مدیران با تجربه تلاش می کنند تا به معرفی اشتباهات رایج بین مدیران بپردازند، در ادامه پانزده اشتباه مهلک به ترتیب آمده است.

یک - نداشتن هدف، برنامه و چشم انداز مشخص
دو - نداشتن نظم در کارها و زمان
سه - بی توجهی به قوانین و مقررات
چهار - خود محوری و اعتقاد نداشتن به مشورت در تصمیم گیری
 پنج - اعتماد نکردن به کارکنان و تقسیم کار
شش - عدم استفاده از مدیران شایسته به جای افراد نزدیک و تملق گو
هفت - بی توجهی به موفقیت و پیشرفت های کاری کارکنان
هشت - دور بودن از کارکنان و اختصاص ندادن وقت خود به آن ها
نه - جدیت بیش از اندازه در مدیریت و برخورد با کارکنان
ده - مقاومت در برابر تغییرات
یازده - امتناع از فراگیری آموزش های جدید برای خود و کارکنان
دوازده - عدم ثبات در تصمیمات و نپذیرفتن اشتباهات
سیزده - مقایسه کارکنان بایکدیگر
چهارده - نداشتن سیستم نظام مند برای استخدام کارکنان در مجموعه
پانزده - عدم بررسی عملکرد سازمان و ارزش یابی.

آسیب شناسی و بهبود کسب و کار شما

اگر میزان تحولات بیرونی سازمان شما بیش از میزان رشد درونی سازمان باشد، در این صورت سقوط سازمان حتمی است. (جک ولش)

بی شک رقابت در کسب و کار شما تنگاتنگ است. بی شک با قدرت پول نمی توانید همه مشکلات شرکت خود را حل کنید. گاهی اوقات بایستی به کمک ذره بین به محیط کسب و کار خود بنگرید. بهترین و موثرترین راه حل ها را انتخاب کنید.  تجربه 30 ساله ما در برنامه ریزی و اصلاح فرآیندهای کار در اختیار شما دوستان.

1- طراحی و آنالیز سیستم هاو فرآیندهای سازمانی
2- کارشناسی و برنامه ریزی منابع سازمانی
3- آسیب شناسی موانع سازمانی و راهکارهای رفع آن
4- تهیه طرح های جامع و برنامه راه سازمان
5- راه اندازی کارخانه تولید اطلاعات در کسب و کار شما

تماس با صاحب امتیاز وبگاه: 09123935377

ادامه نوشته

اصلاح نظام اداری؛ یگانه راهکار توسعه در ایران

امروز گزارشی از دوست عزیزی به دستم رسید که بسیار مفید بود. بارها در باره دیوان سالاری اداری در ایران خوانده ایم. این گزارش که ظاهرا توسط مرکز پژوهش های مجلس در سال 91 منتشر شده - موضوع و مسئله سیاستگذاری در اقتصاد ایران را از منظر گروه مشاورین هاروارد مورد واکاوی قرار داده است. البته اصل گزارش مربوط به مطالعه این گروه در سال 1342 است. به هر روی مروری بر مشکلات نظام اداری در ایران در آن روزگار می باشد که عجیب شباهتی به مسائل امروز ما دارد.

کتاب «برنامه ریزی در ایران» نوشته مک لئود در سال 1342 است که مبنای این نوشتار است. با وجود این که نیم قرن از نگارش این کتاب ها می گذرد اما خواندن و بحث پیرامون آنها به ویژه در شرایط کنونی اقتصاد ایران توصیه می شود. آنها نقطه آغاز و شرط لازم برای بهبود عملکرد اقتصاد ایران را اصلاح نظام اداری ایران می دانند. این دیدگاه برای امروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز ماست. در شرایط کنونی که درآمدهای نفتی به شدت کاهش یافته اصلاح نظام اداری احتمالا تنها منبع رشد اقتصادی و راه مقابله با بیکاری و تورم در ایران است و از سوی دیگر به علت کمبود درآمدهای ارزی، احتمال پذیرش اصلاحات اداری – که همواره در برابر آن مقاومت می شود – افزایش یافته است.

ادامه نوشته

نقش مدیریت در شعر پروین

امروز قطعه شعری را از خانم پروین اعتصامی خواندم که نقش مدیریت و اهمیت مدیریت زمان بخوبی بیان شده است.

جهد را بسیار کن عمر اندک است

کار را نیکو گزین فرصت یکی است

کاردانان چون رفو آموختند

 پاره‌های وقت بر هم دوختند

عمر را باید رفو با کار کرد

 وقت را کم با هنر بسیار کرد

 کار را از وقت چون کردی جدا

این یکی گردد جدا آن یک هبا

 گرچه اندر دیده و دل نور نیست

تا نفس باقیست، تن معذور نیست

وب سنجی: محتوای تصویری ارزش ارتباطی بیشتری از محتوای متنی دارد

محتوا پادشاه است و محتوای تصویری بسیار قدرتمندتر از محتوای متنی است؛یک تصویر آنلاین بیش از ۱۰۰۰ کلمه ارزش ارتباطی دارد.
موارد زیر بیانگر اهمیت استفاده از این نوع محتوا هستند:
1.  ۹۳% تمام ارتباطات بین انسان‌ها غیرزبانی است.
2.  ۹۰% اطلاعاتی که به مغز منتقل می‌شوند، بصری‌اند.
3.  اطلاعات بصری، ۶۰۰۰ بار سریع‌تر از متن، در مغز پردازش می‌شوند.
4.  پست‌های حاوی محتوای بصری نسبت به پست‌های معمولی، ۹۴% بازدید بیشتر دارند.
5.  افرادی که ویدیوی محصول را نگاه می‌کنند، ۸۵% تمایل بیشتری برای خرید آن محصول دارند.
6.  ۶۷% مشتریان کسب‌وکارهای اینترنتی معتقدند که کیفیت تصویر محصول در انتخاب و خرید آن بسیار مهم و تأثیرگذار است.
7.  ۴۰% مردم به محتوای بصری نسبت به متن ساده، بهتر پاسخ می‌دهند.
8.  اینفوگرافیک‌ها به میزان ۱۲% ترافیک وبسایت را افزایش می‌دهند.
9.  ۸۰% چیزی که افراد می‌بینند، در خاطرشان می‌ماند.
10.  استفاده از ویدیوها در صفحه فرود، نرخ تبدیل را ۸۶% افزایش می‌دهد.
11.  کاربران به‌طور متوسط، تنها ۲۰% کلمات یک صفحه وبسایت را می‌خوانند.
12.  صفحات ورود حاوی ویدیو، ۴۰ برابر بیشتر قابلیت به‌اشتراک‌گذاری دارند

شرکت آمازون متقاضیان استخدام را چگونه غافل گیر می کند؟

آمازون بزرگ‌ترین خرده‌فروش دنیا است، از کتاب گرفته تا شامپو، همه چیز می‌فروشد، و خیلی‌ها می‌خواهند آن‌جا کار کنند. ما فهرست طولانی سوال‌های مصاحبه را که کاربران ارائه کرده‌اند، در وب‌گاه گلس‌دُر(glassdoor.com) بررسی کردیم تا تامل‌برانگیزترین سوال‌هایی را که در آمازون پرسیده می‌شود، برای کارمندان آینده پیدا کنیم. شما این سوال‌ها را چگونه جواب می‌دهید؟

۱. “سخت‌ترین مشتری‌تان چه کسی بود؟”
۲. “چگونه خدمات وب آمازون را با لحنی گیرا و موجز معرفی می‌کنید؟”
۳. “بدترین اشتباهی که تا به حال مرتکب شده‌اید چه بوده‌است؟”
۴. “اگر مافوق‌تان چیزی را به شما آموزش دهد و با او مخالف باشید، چه می‌کنید؟”
۵. “توضیح دهید نیروی انسانی برای شما به چه معنی است.”
۶. “زاویه‌ی بین دست ما و عقربه‌ی دقیقه‌شمار یک ساعت آنالوگ چه¬قدر است؟”
۷. “چگونه تشخیص می‌دهیدیک کلمه وارونه‌خوانه است(از دو طرف به یک صورت خوانده می‌شود، م.)؟”
۸. “آیا مدیرعامل ما را می‌شناسید؟”
۹. “یک سری عدد از ۱ تا ۲۵۰ به صورت نامرتب وجود دارد، ولی یک عدد در آن نیست. آن عدد را چگونه پیدا می‌کنید؟”
۱۰. “آیا تمایل دارید ۴ روز در هفته، روزی ۱۰ ساعت سر پا کار کنید؟”
۱۱. “آیا فکر می‌کنید به جایی برسید که با عصبانیت محل را ترک کنید و هرگز برنشد؟”
۱۲. “آیا دزدی یک کارمند را اطلاع می‌دهید؟”
۱۳. “اگر اهل مریخ بودید مشکلات را چگونه برطرف می‌کردید؟”
۱۴. “چگونه آدم‌ها را متقاعد می‌کنید؟”
۱۵. “توصیف کنید پس از این‌که آدرس یک وب‌گاه را در مرورگر وارد می‌کنید و کلید اینتر را فشار می‌دهید چه اتفاقی می‌افتد.”
۱۶. “بگویید آخرین بار که مجبور شدید از کسی عذرخواهی کنید داستان از چه قرار بود.”
۱۷. “فرآیند قیمت‌گذاری کتاب‌های آمازون کیندل را برای من توضیح بدهید.”
۱۸. “اگر در محل کار کسی را در معرض خطر ببینید چه می‌کنید؟”
۱۹. “اگر به نحوی ۱۰۰۰۰ واحد از چیزی را اشتباهی ارسال کنید چه می‌کنید؟”
۲۰. “چگونه وب‌گاه آمازون را ارتقا می‌دهید؟”
۲۱. “۳۰ نفر زیر دست شما کار می‌کنند و کار ۲ نفر غیرمستقیم به کار شما ربط دارد. هر کارمند می‌تواند ساعتی ۱۵۰ واحد کار کند. هر روز کاری ۲ استراحت ۱۵ دقیقه‌ای و یک وقت نهار ۳۰ دقیقه‌ای دارد. در یک هفته‌ی کاری ۵ روزه، در کل چند واحد کار را می‌توانید انجام دهید؟”
۲۲. “سخت‌ترین وضعیتی که در زندگی‌تان با آن روبه‌رو شده‌اید چه بوده‌است؟”
۲۳. “چگونه به یک مشتری توضیح می‌دهید وای‌فای چیست؟”
۲۴. “شما آمازون هستید و سامسونگ ۱۰۰۰۰ سامسونگ گلکسی اس۳ را با ۳۴ درصد تخفیف به شما پیشنهاد می‌دهد. آیا این معامله‌ی خوبی است؟”
۲۵. “یک سامانه‌ی پرداخت برخط طراحی کنید.”
۲۶. “یک مثال از موقعیتی بیاورید که ۷۵ درصد پروژه را پیش برده‌بودید، و مجبور شدید راهبرد را کاملاً تغییر دهید-چگونه توانستید آن را به یک موفقیت تبدیل کنید؟”
۲۷. “آیا ما باید محصولاتی با برندهای غیررسمی بفروشیم؟”
۲۸. “اگر بفهمید صمیمی‌ترین دوست‌تان در محل کار دزدی می‌کند، چه می‌کنید؟”
۲۹. “شما با کدام اصل رهبری آمازون بیش‌تر موافق هستید؟”

کانال تلگرام وبگاه انفجار ذهن

بازدید از کانال ارتباطی تلگرام انفجار ذهن. در این کانال تلاش شده است  تا منتخبی از بهترین های نوآوری، مدیریت، فناوری و کمی هم شعر و شاعری! را با دوستان عزیزتر از گل در میان گذاریم. منتخبی از بهترین ها را در کانال انفجار ذهن به آدرس زیر دنبال کنید...

https://telegram.me/saeed45_rezaeian   

پانزده اشتباه مهلک مدیران

موسسات تحقیقاتی مدیریتی "هاروارد بیزینس مانیتور"، همه ساله با بررسی های میدانی، علمی و مصاحبه با مدیران با تجربه تلاش می کنند تا به معرفی اشتباهات رایج بین مدیران بپردازند، در ادامه پانزده اشتباه مهلک به ترتیب آمده است.

یک - نداشتن هدف، برنامه و چشم انداز مشخص
دو - نداشتن نظم در کارها و زمان
سه - بی توجهی به قوانین و مقررات
چهار - خود محوری و اعتقاد نداشتن به مشورت در تصمیم گیری
 پنج - اعتماد نکردن به کارکنان و تقسیم کار
شش - عدم استفاده از مدیران شایسته به جای افراد نزدیک و تملق گو
هفت - بی توجهی به موفقیت و پیشرفت های کاری کارکنان
هشت - دور بودن از کارکنان و اختصاص ندادن وقت خود به آن ها
نه - جدیت بیش از اندازه در مدیریت و برخورد با کارکنان
ده - مقاومت در برابر تغییرات
یازده - امتناع از فراگیری آموزش های جدید برای خود و کارکنان
دوازده - عدم ثبات در تصمیمات و نپذیرفتن اشتباهات
سیزده - مقایسه کارکنان بایکدیگر
چهارده - نداشتن سیستم نظام مند برای استخدام کارکنان در مجموعه
پانزده - عدم بررسی عملکرد سازمان و ارزش یابی.

پخش تبلیغات در شبکه ماهواره‌ای «جم»

مدتی است پخش آگهی های تبلیغاتی از شبکه ماهواره‌ای «جم» با هدف معرفی  کالای ایرانی جالب توجه است. فرهنگ سازی مصرف، مشتری مداری و ایجاد فضای رقابتی در کسب و کارها شیوه و مشی  برنامه سازی تبلیغاتی این شبکه می باشد. این تبلیغات محدود به کالاهای مصرفی نبوده و اخیرا حوزه خدمات بانکی و خطوط  هواپیمایی کشوری را نیز در بر داشته است. مطلبی را وبگاه تابناک در این خصوص منتشر کرده که خواندنی است.

پس از آنکه شبکه ماهواره‌ای «جم» اقدام به پخش تبلیغ فیلم‌های سینمایی نمود، برخوردهایی با پخش کنندگان برخی از فیلم‌های سینمایی رخ داد. اکنون این شبکه ماهواره‌ای اقدام به تبلیغ خطوط هوایی ایران و همچنین برخی از بانک‌های بزرگ کشور نموده تا این پرسش پیش آید که آیا این مجموعه‌های بزرگ نیز مشمول تعقیب قضایی به جهت این تبلیغات خواهند شد؟

 

مطلب مرتبط: وضعیت آگهی صنایع در شبکه جم

ادامه نوشته

قتل عام انقلابی گنجشک ها به دستور مائو !

شیرزاد عبداللهی

✏️مائو رهبر انقلاب چین که خود را پیرو اندیشه مارکس و لنین و استالین می دانست، قبل از برنامه "جهش بزرگ" در سال 1958، سه حیوان " موش ، پشه و مگس " را به عنوان دشمنان خلق چین معرفی کرد و خواهان نابودی آنها شد. اما در جریان برنامه جهش بزرگ ، حوزه های حزبی گزارش دادند که گنجشکها بخش زیادی از محصولات کشاورزی را می خورند. مائو با جمع بندی نظرات ماموران حزبی ، فرمان قتل عام گنجشکها را صادر کرد و از توده های مردم خواست که به عنوان وظیفه انقلابی گنجشکها را نابود کنند.

✏️معلمان در مدرسه با حرارت دانش آموزان را علیه گنجشکها تحریک و گنجشکها را عامل گرسنگی و کمبود مواد غذایی اعلام می کردند . دانش آموزان مدارس و نظامیان نقش مهمی در این جنبش ایفا کردند. هر دانش آموز به عنوان وظیفه انقلابی روزانه با تیرکمان تعداد معینی گنجشک را شکار می کرد. بچه ها لانه های گنجشکها را ویران و تخم های انها را ازبین می بردند . نظامیان در سراسر کشور با زدن شیپور و طبل مانع نشستن گنجشکها روی شاخه درختان می شدند. گنجشکها روی هوا در اثر خستگی هلاک می شدند و سقوط می کردند.

 ✏️تحویل دادن لاشه گنجشکها تشویق و جایزه داشت. دانش آموزان لاشه گنجشکها را به نخ می کشیدند و تحویل مقامات حزبی می دادند و جایزه می گرفتند. تقریبا تمام  گنجشکها در چند ماه قتل عام شدند و لاشه های آنها با کامیون به حوزه های حزبی منتقل و پس از شمارش به دبیرخانه حزب در پکن گزارش می شد. اما داستان مطابق تئوری انقلابی صدر مائو پیش نرفت ! ناگهان سر وکله ملخ ها در مزارع پیدا شد. در غیبت گنجشکها تعادل اکوسیستم به هم خورده بود و جمعیت ملخ ها و دیگر آفات نباتی به صورت انفجاری افزایش یافته بود !

 ✏️معلوم شد که گنجشکها فقط از دانه غلات تغذیه نمی کردند بلکه حشراتی مانند ملخ ها را هم می خوردند. به دنبال قتل عام گنجشکها ، تولید محصولات کشاورزی به شدت پایین آمد و میلیونها نفر بر اثر گرسنگی مردند. از بالا دستور آمد که گنجشکها را نکشید، اما دیگر گنجشکی باقی نمانده بود!  مائو به اشتباه خود اعتراف نکرد.  اما تا چندسال یکی از واردات چین از اتحاد شوروی گنجشک زنده بود تا دوباره تعادل را به طبیعت برگردانند و جمعیت حشرات را با افزایش تعداد گنجشکها کنترل کنند.

 ✏️دخالت دولتها در اقتصاد ، فرهنگ و جامعه چیزی شبیه جنبش گنجشک کشی درچین است. کمونیستها اراده گرا بودند. آنها با نیات خوب، بزرگترین جنایات تاریخ را مرتکب شدند. مائو که تحصیلاتی در حد دیپلم موسطه داشت ، می خواست جامعه عقب مانده و فقر چین را با دستورالعمل های انقلابی به سرعت صنعتی و مرفه کند و تبعیض و نابرابری را بر اندازد. اما اقدامات او چون اراده گریانه و بر خلاف منطق تغییرات اجتماعی بود ، تعادل جامعه را به زد و نتایج معکوس به بارآورد و میلیونها انسان مثل موش آزمایشگاهی قربانی شدند.

آیا مسئله ما افراد هستند یا ساختارها؟

محمود سریع القلم

خاطرم هست سی و چهار سال پیش با استادم، جیمز روزنا، در پیاده رو، قدم می زدم که درحین بحث، دوچرخه سوار در پیاده رو را با علامت دست، نگه داشت و به او گفت: طبق بند دو ماده ۱۳۰ قانون شهرداری، شما نمی توانید در پیاده رو، دوچرخه سوار شوید. لطفاً در خیابان و در قسمت خط کشی شده دوچرخه سواری کنید.

چرا در کشور ما، اینقدر تجزیه و تحلیل مسایل، حول و حوش افراد است؟ چرا برای اینکه بهتر زندگی کنیم، جامعۀ سالمی داشته باشیم، اقتصاد با ثباتی داشته باشیم، با فساد مالی مبارزه کنیم، تصور می کنیم باید متکی به افراد باشیم؟ چرا ما در پی افراد هستیم تا مسایل ما را حل کنند؟ بحث داغ دهها رسانه در کشور اینست که رئیس جمهور فعلی، آیا یک دوره ای است یا دو دوره؟ یا اگر فلان شخص از فلان جریان و جناح کاندیدا شود، مسایل ما حل می شود؟ آیا مبارزه با قاچاق که گفته می شود حدود نصف درآمد نفت کشور است با تغییر رییس و اعضای شورای مبارزه با قاچاق حل می شود؟

ادامه نوشته

اختلاف در آمارها «بلایی بزرگ» است

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن، اعضای شورای‌عالی آمار کشور و مدیران مرکز آمار ایران، «آمار و اطلاعات دقیق، متمرکز و علمی» را پایه اصلی در تصمیم‌گیری کارآمد برای کشور خواندند و با تأکید بر اهمیت طرح سرشماری عمومی، خطاب به مردم خاطرنشان کردند: همه مردم عزیز باید به طور جدی در این طرح مهم مشارکت کنند.

ایشان  آمار را ضرورتی قطعی و اصلی برای برنامه‌ریزی در خصوص منابع و نیازهای متنوع و گسترده کشور دانستند و افزودند: آحاد مردم عزیز برای آنکه تصمیم‌گیری‌ها در کشور، «درست، به‌جا و کارآمد» باشد، هم در این طرح مهم شرکت کنند و هم آمار و اطلاعات مورد نیاز را به صورت دقیق در اختیار دستگاههای آماری قرار دهند و آمارها نیز همچنانکه مسئولان گفته‌اند جنبه محرمانه دارد.

ادامه نوشته

سرمایه اجتماعی؛ نقدینگی سرد، نقدینگی داغ

سرمایه اجتماعی: نقدینگی داغ

نویسنده : محمد رضا شعبانعلی

سرمایه اجتماعی را به عنوان «منافع و دستاوردهای فردی یا جمعی» ناشی از همکاری و تعامل میان افراد و گروهها تعریف میکنند. شاید تعاریف متعدد باشد، اما خلاصه ی عمده تعریف ها در این حوزه، آن است که: «شبکه های اجتماعی، ارزش افزوده ایجاد میکنند». در میان منابع تولید و ارزش آفرینی، علاوه بر ابزارها، تکنولوژی، مدارک تحصیلی و دوره های آموزشی، باید جایگاهی نیز برای «حلقه های ارتباطی» در نظر گرفت.

ادامه نوشته

چرا برندهای ایرانی ماندگار نیستند؟

مهندس کلاهی عضو اتاق ایران

مایلم این پرسش چنین مطرح شود که چرا ما در ایران شرکت‌های ماندگار نداریم؟ یا چرا شرکت‌های ایرانی حتی در مقیاس منطقه‌ای (و نه بین‌المللی) رشد نمی‌کنند؟

به عنوان مثال پارس الکتریک همزمان با سامسونگ فعالیت خود را شروع کرد و زمانی از این شرکت جلوتر بود (شرکت پارس الکتریک پیش از سامسونگ تلویزیون رنگی تولید می‌کرد)  ولی امروز سامسونگ ابرقدرت الکترونیک و بزرگ‌ترین تولیدکننده تلویزیون در جهان بوده و موفق شده است نام‌هایی بزرگ مانند سونی، شارپ و توشیبا را به زانو درآورد حال آن که جا دارد بپرسیم جایگاه پارس الکتریک اکنون کجاست؟

یا چگونه هیوندای رتبه چهارم تولید خودرو در جهان را از آن خود کرده اما ایران خودرو بدون پرداخت حقوق گمرکی 100 درصدی نیز قادر به رقابت در بازار ایران نیز نیست؟

شرکت‌ها راکارآفرینان ایجاد می‌ کنند و معمولا در فاز نخست تکامل خود، حول محور بنیان‌گذاران رشد کرده و به دلیل رابطه تنگاتنگ مدیریت، پرسنل و مشتریان، در مقابل شرایط بازار بسیار حساس و چابک بوده و سریع واکنش نشان می‌دهند.

این نوع سازمان‌ها کوچک اند و تبادل اطلاعات و تصمیم‌گیری در قالب ساختاری غیر رسمی انجام می‌شود. ضمنا به علت ارتباط نزدیک و تنگاتنگ مالکان، مدیریت و پرسنل، انگیزه‌ها بسیار بالا بوده و عملکرد سره و ناسره سریع از هم تشخیص و تمیز داده می‌شود.

در چنین شرایطی، سازمان به سرعت رشد می‌کند اما همراه با رشد و تداوم موفقیت، مقیاس ها به اندازه ای بزرگ می شوند که ساختارهای غیر رسمی دیگر پاسخ‌گو نیست و سازمان می‌بایست فرآیندهای خود را تغییر دهد تا پرسنل و مدیران هماهنگ با اهداف کلان سازمان عمل کنند.

 این مرحله همانند هر تغییر عمده‌ای، باعث ایجاد بحران می‌شود و سازمان‌هایی ماندگار خواهند بود که بتوانند این بحران‌ها را مدیریت کرده و به رشد خود ادامه دهند.

  می توان گفت تقریبا تمامی سازمان‌های ایرانی در این مرحله شکست خورده و در نتیجه به مراحل بعدی بلوغ سازمانی دست نمی‌یابند حال آنکه برندهای ماندگار و قوی توسط سازمان‌هایی به وجود می‌آید که در مرحله 4 و 5 تکامل سازمانی قرار دارند.

علت این عدم تکامل در ایران را می‌توان در مصادره شرکت‌های بزرگ پس از پیروزی انقلاب، سیاست‌های اقتصادی دهه 60 و سپس رشد  لجام گسیخته و سیطره صنایع مادر مبتنی بر مواد اولیه بر اقتصاد کشور جستجو کرد.

رشد بالای اقتصادی ایران در دهه 40 و 50 خورشیدی باعث ظهور شرکت‌های بزرگ و توانمندی شد. کفش ملی به سراسر اروپا صادرات داشت و ایرانیان با علاقه و افتخار از محصول‌های آن استفاده می‌کردند؛ گروه مینو برندی مطرح در سطح منطقه بود و مرحوم خسروشاهی خود سهام‌دار شرکتی مانند نستله بود و چه بسا در صورت ادامه مسیر، این شرکت را می‌خرید.

کفش بلا، استارلایت، پارس الکتریک، ارج و آزمایش همگی برندهایی مطرح، موفق و توانمند بودند. صنعت‌گران مطرح آن زمان مانند مرحوم ایروانی، لاجوردی، برخوردار و ... به این نتیجه رسیده بودند که برای تداوم رشد شرکت‌های خود، به سامانه و مدیریت حرفه‌ای نیاز دارند؛ نیازی که برای تامین آن از طریق استخدام مدیران خارجی، به‌کارگیری مشاوران بین‌المللی و حتی دعوت از دانشگاه هاروارد برای ایجاد نخستین شعبه آسیایی خود در ایران (ICMS) تلاش می‌کردند.

ادامه نوشته

انقلاب صنعتی چهارم و نشانه های ظهور

انقلاب صنعتی چهارم اصطلاحی است که این روزها از سوی اندیشمندان به شکلی جدی مورد استفاده قرار میگیرد. دنیای امروز در آستانه یک انقلاب جدید در حوزه فناوری قرار گرفته است؛ انقلابی که شیوه زندگی، کار کردن و نحوه ارتباط ما با یکدیگر را اساسا تغییر خواهد داد. این تغییر به لحاظ مقیاس، گستردگی و پیچیدگی اش به هیچ یک از اتفاقاتی که بشر تا امروز شاهد آن بوده، شباهت ندارد. هنوز هیچ کس نمی داند این انقلاب جدید چگونه در حال ظهور است اما یک مسئله مسلم است: واکنش به آن باید واکنشی یکپارچه و جامع باشد که تمام گروه های ذینفع در جامعه جهانی را از بخش های خصوصی و دولتی گرفته تا جوامع مدنی و گروه های دانشگاهی در بر بگیرد.

نخستین انقلاب صنعتی از قدرت آب و بخار برای مکانیزه کردن تولیدات صنعتی استفاده می کرد. دومین انقلاب مربوط به بهره گیری از قدرت برق در تولیدات صنعتی در سطح بسیار گسترده می شد و انقلاب سوم نیز از فناوری اطلاعات و الکترونیک برای مکانیزه کردن تولیدات در مقیاس کلان استفاده می کرد و حالا انقلاب صنعتی چهار بر پایه انقلاب سوم بنا شده است؛ انقلابی دیجیتال که از اواسط قرن گذشته در حال وقوع بود. مشخصه اصلی آن، تلفیق فناوری هایی است که حد فاصل میان حوزه های فیزیک، دیجیتال و زیست شناسی را کم رنگ تر از گذشته می کند.

سه دلیل عمده وجود دارد که ثابت می کند تغییراتی که در دنیای امروز شاهد آن هستیم، صرفا ادامه انقلاب صنعتی سوم نیست و خود، آغاز یک انقلاب چهارم به حساب می آید: سرعت، مقیاس گستردگی و اثرگذاری. سرعت پیشرفت های علمی در دنیای امروز بی سابقه است. علاوه براین، چنین پیشرفتی تمام صنایع در هر کشوری را نیز متحول کرده است. همچنین، وسعت و عمق این تغییرات از دگرگونی کامل نظام های حاکمیتی، مدیریتی و تولید حکایت دارد.

تأثیر بر مشاغل

اثرگذاری بر دولت ها

اثرگذاری بر مردم

در ادامه، ۱۳ نشانه ظهور و ورود به انقلاب صنعتی چهارم را بررسی می کنیم.

ادامه نوشته

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(13): راه‌اندازی تلویزیون خصوصی در ایران

راه‌اندازی تلویزیون خصوصی به صورت مجزا مغایر با قانون اساسی است اما در عین حال می‌توان با حفظ بدنه صدا و سیما، این سازمان در نقش ناظر و متولی، زمینه فعالیت شبکه‌های خصوصی را در بدنه این سازمان فراهم نماید و در واقع شبکه‌هایی با ساختار خصوصی راه اندازی شود که محتوایشان در یک سیگنال مشخص پس از نظارت و تایید ناظران پخش صداوسیما و از طریق تکنیسین‌های فنی و تجهیزات فنی صداوسیما پخش شود.

 

ادامه نوشته

نقش شبکه های اجتماعی در تحقيقات بازار

تزریق تحقیقات بازار از طریق شبکه های اجتماعی تعریف جدیدی برای چگونگی رسیدن به بینش مشتریان است. محققان شبکه های اجتماعی نیز اظهار می کنند که ۶۸% از شرکت های B2B از اطلاعات جمع آوری شده از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. در حالیکه ۵۹% از شرکت های B2C از آن برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کنند.

در زیر ۵ راهی که شبکه های اجتماعی تحقیقات بازار را تغییر داده است آورده می شود:
۱-  چک کردن نبض زمان واقعی
شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری سریع فکر و نظر را امکان پذیر می کنند. گرایش ها و تمایل مشتریان، شروعی مناسب برای برنامه ریزی به وسیله شبکه های اجتماعی است. اين موضوع به شما همچنین توانایی دیدن نوسانات تمایلات مشتریان را در کمترین زمان خواهند داد. باید از فیسبوک  و توییتر تشکر کرد که شما را قادر ساخته تا در یک دقیقه بفهمید آیا آگهی شما در یک زمینه موفقیت آمیز بوده یا به شکست منجر شده است.

۲-  از امتحان کردن راه های جدید نترسید
در بازاریابی سنتی مصرف کنندگان در نقش شنوندگان قرار داده می شوند که یک راه ارتباطی است که ما را به یاد سخنرانی والدین درباره مشق شب بچه های خود می اندازد.اما شبکه های اجتماعی خطوط ارتباطی هستند. بازاریابان اکنون از طريق شبکه های اجتماعی به بحث با بازار هدف خود می پردازند و می آموزند که آنها واقعا چه چیزی می خواهند ( بجای گفتن اینکه ما فکر میکنیم شما چه می خواهید).

۳-  بررسی بی پایان آغاز می شود
شبکه های اجتماعی خود یک بازاریاب با توانایی بررسی مخاطب هستند. ۵۰% کاربران شبکه های اجتماعی اظهار می کنند که خود درباره محصول می نویسند تا از دیگران در برابر تجربیات بدی که داشتند محافظت کنند. و نزدیک به یک چهارم آنها تجربیات منفی خود را برای مجازات شرکت ها به اشتراک می گذارند. یک محقق با گوش دادن و پیگیری کردن شبکه های اجتماعی می تواند به بررسی چیزهایی که مردم درباره آن موضوع یا محصول می گویند بپردازد.نکته قابل توجه اینکه تا زمانیکه مصرف کنندگان در حال صحبت هستند شما باید در داده ها شنا کنید.

۴-  تقسیم بندی های متعدد
برای محققان بازاریابی تقسیم بندی های اجتماعی به منظورامتحان تاکتیک های متعدد و جمع آوری محتوای مشتری-تولید مهم است. یک محقق بازاریاب توانایی اصلاح بخش های مشتری و گسترش دانش در بخش های خاص را دارد.

۵- هرچی پس انداز کنی به همان اندازه خرج میکنی
شبکه های اجتماعی فرصت هایی را برای پس انداز پول خلق می کنند. گروه های تمرکز، مصاحبه های عمیق، قوم نگاری و .. زمانبر و گرانقیمت هستند. با استفاده از یک رویکرد متمرکز با ابزارهای اندازه گیری مناسب، شبکه های اجتماعی  یک گزینه قابل دوام برای انجام تحقیقات بازار در هزینه های کمترخواهند بود و این همان چیزی است که CMO شما را، کمی کمتر از طول زمان بودجه بندی شده ذخیره می کند.

شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی در فعالیت های روزمره ی ما دارند، زندگی اجتماعی و حرفه ای ما را ساده می کنند و هم اکنون راه خود را به تحقیقات بازار پیدا کرده اند.
منبع : ترجمه شده از سایت

چالش های رادیو و تلویزیون (15): حضور رسانه ملی در فضای مجازی

به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، دكتر علي عسكري طي حكمي مهندس رضا قديمي را به سمت معاون فضاي مجازي سازمان صدا و سيما منصوب كرد.

مطالعه درباره تحولات فضاي مجازي و بين‌المللي، برنامه ريزي جامع در خصوص حضور موثر در "فضاي مجازي ملي" و طراحي براي آرايش جامع رسانه‌اي سازمان صدا و سيما در عرصه اينترنت جهاني، همكاري با ساير شبكه‌ها در جهت اثرگذاري و بهره‌برداري از فضاي مجازي به منظور افزايش ضريب نفوذ آن‌ها، ايجاد ساختارهاي مناسب در ساير بخش‍‌هاي سازماني به‌ويژه در مراكز استان‌ها، بهره‌گيري از منابع آرشيوي سازمان، اهتمام به راه‌اندازي خدمات جذاب و پرمخاطب تلويزيون تعاملي، راه‌اندازي شبكه اجتماعي فراگير و دربرگيرنده آحاد مختلف جامعه و مخاطبان رسانه ملي، ارائه خدمات جذاب صوت و تصوير فراگير بر اين بستر با اهتمام به توليد گسترده محتواي كيفي و جذاب متناسب با فضاي مجازي و نيز بسته‌بندي مناسب توليدات متنوع شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني براي ارائه در اين قالب، همكاري صميمانه با توليدكنندگان محتوا در بخش‌هاي عمومي و مردمي جامعه به‌منظور تامين محتواي مورد نياز براي رسانه‌هاي نوين سازمان، رصد تحولات و ارائه خدمات لازم به‌منظور سامان‌دهي افكار عمومي بر بسترهاي مربوط در فضاي مجازي، تلاش براي افزايش سواد سايبري و اطلاع رساني و آگاهي بخشي آحاد مردم، خانواده‌ها و جوانان براي استفاده مطلوب از مواهب فضاي مجازي و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي اين حوزه، اخذ بازخورد دقيق و مستمر از كاربران درباره كارايي و اثربخشي خدمات رسانه ملي در عرصه فضاي مجازي و گسترش اين خدمات به كاربران محيط منطقه‌اي و بين‌المللي با تاكيد بر كاربران كشورهاي اسلامي، از جمله ماموريت‌ها و وظايف شما در اين معاونت است.

علي عسكري - رئيس سازمان

سونامی بیکاری؛ فرصت یا تهدید

براساس آخرین آمارهای رسمی کشور، کمتر از دو سوم جمعیت در سن کار کشور فعالیت اقتصادی داشته و مابقی تنها مصرف کننده هستند. نسبت اشتغال فعلی کشور که به زبان ساده می گوید چند درصد جمعیت واقع در سن کار، شاغل هستند، نشان می دهد که تنها ۳۳.۲ درصد کل جمعیت در سن کار کشور، فعالیت اقتصادی داشته و مابقی از طریق آنها روزگار می‌گذرانند.

کارشناسان معتقدند در کشورهای پیشرفته و مناطقی از جهان که در مسیر توسعه قرار داشته و یا امروز توسعه یافته شناخته می شوند، میزان فعالیت اقتصادی کل جمعیت و نسبت اشتغال به مراتب بالاتر از ایران است اما سئوالی که در این بین وجود دارد، این است که اگر به یکباره میلیون‌ها نفر از جمعیت کشور به دلایلی مانند تصمیم به بهبود اوضاع اقتصادی و یا رفع نیازهای مقطعی مالی تصمیم به کار بگیرند، آیا اقتصاد ایران توان جذب و به کارگیری آنها را دارد و یا خیر؟

ادامه نوشته

چالش های پیش نویس لایحه قانون انتشار رسانه

چندی است که موضوع «لایحه قانون انتشار رسانه ها» از سوی وزارت ارشاد به دولت جهت طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. لایحه ای که با طی مراحل خود جایگزین قانون مطبوعات فعلی شود. این لایحه شمول روزنامه ها، نشریات الکترونیک برخط و غیر برخط را داراست و تنها رادیو و تلویزیون سنتی را مستثنی کرده است. مروری بر مفاد طرح مزبور و بررسی پیشینه موضوع تاسیس رادیو و تلویزیون خصوصی در ایران و بعدها ظهور رسانه های دیجیتال و توسعه رسانه های اجتماعی بر بستر وب چالش های اساسی را پیش روی قانونگزاران و مجریان دولتی فراهم آورده است. در ادامه یادداشتی مبنی بر توجه دادن به چالش های این طرح پرداخته شده است.

موضوع  تاسیس رسانه های دیجیتال و شبکه های خصوصی تلویزیون  در کشور به مذاکرات مجلس هشتم می رسد. از آنجا که سازمان صدا و سیما موضوع انتشار را حق و  انحصار خود می دانست، و از سوی دیگر تندباد حوادث فناورانه آنچنان سرعت ویرانگری داشت که صدا و سیما و مجلس نشینان مدتی مبهوت این تحولات بودند. طرح مزبور در کمیسیون فرهنگی نیز  پیشرفتی نداشت.

ورود شبکه های اجتماعی که خود بنیان انواع رسانه های اجتماعی بر بستر وب را بنا نهاد. بزرگترین چالش محوری مدیریت رسانه های نوین به حساب می آید.

در طرح پیشنهادی «لایحه قانون انتشار رسانه»  نکته مغفول مفهوم «چند رسانه ای شدن رسانه» می باشد.

حدود دو دهه است که در کشور بهره گیری از بستر وب با هدف انتشار متن، عکس، صدا و تصویر گسترش پیدا کرده است. بر همین بستر و بسادگی میتوان رادیو را گوش کرد و در قاب کوچکتر تصاویر تلویزیون را مشاهده کرد. نکته در اینجاست که آیا انتشار صدا و تصویر بر بستر وب از قوانین مصوب کشوری تبعیت می کند؟

تبصره ذیل ماده 1 تکلیف رادیو و تلویزیون سنتی را مشخص کرده و آن را از شمول این طرح مستثنی کرده است.

اما تولد و فعالیت نسل تازه رسانه ها بر بستر وب به شایستگی مورد عنایت قرار نگرفته است!

 تولید محتوای آنلاین VODیا شاید به عبارت دقیق‌تر «ویدیو کلوپ‌های اینترنتی» که در قالب VOD تعریف می‌شوند و رسانه تلویزیون اینترنتی را به وجود آورده است، مورد توجه طرح نیست. این قالب به سرعت در  دنیا و ایران در حال گسترش است.

ایضا گرایش قاطبه روزنامه نگاران حرفه‌ای با کاهش فعالیت‌شان در فضای نوشتاری، به تولید برنامه‌های ویدیویی و شنیداری(پادکست) بوده است.

تلویزیون‌ اینترنتی یا IPTV  و موضوع رگولاتوری و تنظیم مقررات محتوای دیجیتال و وابستگی این شبکه ها به شبکه ارسال که از چالش های چند ساله اخیر بوده است، مورد بررسی طرح نبوده است.

حال آنکه یکی از انواع سرویس های این سامانه میتواند نوع روزنامه های الکترونیک نیز باشد.

و سوال اساسی وضعیت نشر محتوای دیجیتالی از نوع صدا و تصویر به صورت زنده در فضای وب چگونه است؟    مواردی از این دست چالش های پیش روی لایحه مورد اشاره است، که نیازمند بررسی و مداقه کارشناسی بیشتر  است.

خانه دوست همان جاست...

شب به موقع رسید

سپیده به موقع زد

خروس به موقع خواند

من بی‎موقع خوابیدم

«عباس کیارستمی، نقاش و شاعر سینمای ایران هم رفت. به یقین آثار ساده و درخشان او تا جهان باقیست، ماندگار خواهد بود. یادش گرامی باد.»

 

 

ادامه نوشته

نقش روابط عمومی در رشد استارت آپ

 روابط عمومی می‌تواند مانند یک طناب بلند و محکم برای یک استارت آپ باشد؛ طنابی که کل استارت آپ را از چاه تلاش کردن‌های بی انتها برای جذب مشتری بالا می‌کشد و نجات می‌دهد.

اگر استارت آپ دارید، مهم‌ترین کاری که شما در هر فعالیت روابط عمومی می‌کنید، جذب اعتماد مخاطب است. اما چطور می‌توانیم این اعتماد را جذب کنیم، آن هم بدون اینکه اسم و رسم و تاریخچه‌ای طولانی داشته باشیم؟

در ادامه این مطلب برخی از راهکارها و نقش حوزه روابط عمومی آمده است که برای استارت آپ های جوان میتواند کارساز باشد.

ادامه نوشته

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(14): ویدیو کلوپ‌های اینترنتی

تلویزیون‌های اینترنتی یا شاید به عبارت دقیق‌تر «ویدیو کلوپ‌های اینترنتی» که در قالب VOD تعریف می‌شوند، به سرعت در حال توسعه هستند و با مدل‌های مختلف شاهد شکل‌گیری و ظهور نسل تازه رسانه‌ها در کشورمان هستیم که به دنبال ایجاد بستری ویدیویی برای مخاطبانی هستند که از خواندن خسته‌اند اما مشتاق تماشا هستند و برای تماشا کردن، تشنه آثار تصویری باکیفیت اند. اخیرا موضوع ممانعت از برگزاری کنسرت های موسیقی در برخی شهرستان های کشور نیز به این پدیده دامن زد تا جایی که برخی از هنرمندان این عرصه آمادگی خود را برای اجرای زنده موسیقی بر بستر وب اعلام کردند.

حقیقت آن است که تولید محتوای آنلاین VOD با هر مدلی اعم از نتفلیکس یا یوتیوب در ایران توسعه یابد، رقیب تازه‌ای و چالش جدی برای تلویزیون شکل گرفته و به همین دلیل، حواشی تازه نیز دور از انتظار نیست.

 

مطلب مرتبط: چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(13): تلویزیون‌ اینترنتی یا IPTV

ادامه نوشته

استارت آپ ها توسعه را هموار می‌کنند

هولین «ژائو»دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات نیز با تأکید بر شعار امسال روز ارتباطات، معتقد است استارت آپ‌ها ثابت کرده‌اند که می‌توانند در دنیای متصل به اینترنت، راه پیشرفت و توسعه را بویژه در کشورهای درحال توسعه تسهیل کنند همان طور که با کمک این گروه ها، در چندسال گذشته میلیاردها نفر به دنیای فناوری وارد شده‌اند و می‌توانیم همچنان این راه را ادامه دهیم. وی ادامه داد: امروزه کارآفرینان حوزه ‌آی‌سی‌تی و استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در این حوزه یعنی SMEها می توانند نقشی پررنگ در حصول اطمینان از رشد اقتصادی پایدار در جهان ایفا کنند.کارآفرینان با توسعه راهکارهای ابتکاری حوزه‌آی‌تی، بر اقتصاد ملی و منطقه‌ای تأثیر درازمدت دارند چرا که ‌آی‌سی‌تی منبع مهمی برای ایجاد شغل‌های جدید بویژه برای جوانان محسوب می‌شود و می‌تواند در توسعه و پیشرفت کشورها بسیار اثرگذار باشد.فعالیت‌های اتحادیه جهانی مخابرات به سمت بالفعل کردن پتانسیل آی‌سی‌تی برای مبتکران جوان و کارآفرینان، SMEهای ابتکاری،استارتاپ‌ها و قطب‌های فناوری بوده است و شعار امسال روز ارتباطات نیز در راستای همین فعالیت‌ها در نظر گرفته شده است چراکه آی سی تی یکی از پرسودترین و موفق ترین بخش هاست و در ارتباطات، انقلابی به پا کرده است.

ادامه نوشته

نوآوری مدل کسب ‌و کار به سبک سريال شهرزاد

سید کامران باقری

20 خرداد 1395 در صفحه نخست روزنامه شرق

سريال شهرزاد بی‌شک پديده‌ای نو در صنعت محصولات فرهنگی ايران به شمار می‌رود. آفريده‌ای فاخر که داستانی عاشقانه را در قالبی تاريخی و مزين به نقش و نگار ايرانی به مردم پيشکش کرد و بر دل خيلی‌ها نشست. اما بهانه نگارش اين متن، نه روايت دلنشين شهرزاد و بازی‌های هنرمندانه بازيگرانِ آن، که موفقيت اقتصادیِ آن بر پايه نوآوری در مدلِ کسب‌وکار است. باور دارم که مديران ايرانی در تمامی صنايع می‌توانند با نگاه به اين عملکرد نوآورانه، با ظرفيت‌های بزرگ اما پنهان نوآوری در مدل کسب‌ و کار در بازار ايران بيشتر آشنا شوند.

ادامه نوشته

استارت آپ کارت خرید

این روزها سرگرم همکاری و ارائه خدمات مشورتی به بنگاهی هستم که بنا دارد برای مشتریانش ارزش خلق کند. ایده «کارت تخفیف» بنا دارد برای مشتریانش ارزش خلق کند. به بیان بهتر میخواهد با «نگرش کاهش قیمت برای مصرف کننده» ارزش هایی همچون «رفاه بیشتر»، «زندگی بهتر» و امثالهم را فراهم آورد. شرکت در ردیف بنگاه های تازه کار و نوپا(استارت‌آپ) است. ایده تجاری، پیش بینی های مالی و پایلوت مدل مالی (Financial Biz Plan ) و اقتصادی و نحوه سرمایه گذاری و بازگشت سود و درآمد به خوبی طراحی شده، لاکن در اجرای مدل عملیاتی کسب و کار(مدل درون سازمانی) اقدامی درخور به عمل نیامده است. سوالات بسیار و بی جوابی در حوزه مشتری وجود دارد. پرسش های بسیار در حوزه ارتباطات و تبلیغات کار داریم. هر چه بیشتر جلو می رویم با سر فصل های ناشناخته هزینه ای جدیدتری روبرو می شویم. بحث های حاشیه ای هم در جلسات کارشناسی-بطور طبیعی بخشی از توان و انرژی گروه  را مصروف میدارد. در یک ارزیابی اولیه برای تسریع در ساماندهی فعالیت ها مدل « استارت‌آپ » را به عنوان «راهنمای مسیر» پیشنهاد دادم. مدل استارت آپ برای برنامه ریزی کوتاه مدت توصیه شده است و این مدل بایستی بتواند اهداف و  برنامه ریزی کوتاه مدت ما را تبیین کند. (حداکثر 6 تا 8 ماه آینده) در حقیقت استارت آپ ها مبتنی بر فناوری(tech start up) هستند. به عنوان مثال یک کسب و کار آنلاین با سهولت بیشتری می تواند به یک بازار بزرگ دسترسی پیدا کند. انجمن کسب و کار آمریکا استارت آپ به بدین گونه تعریف می کند: اصطلاح استارت آپ معمولا با کسب وکاری تعریف می شود که مبتنی بر فناوری است و پتانسیل رشد بالایی دارد.

چند دلیل برای این پیشنهاد را در ادامه بخوانید.

1-      استارت‌آپ سازمان موقتي است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار دائمی و قابل توسعه بوجود می آید. در این تعریف بایستی به کلمات (سازمان)، (موقتی)، (دائمی) یا تکرار پذیر و (قابل توسعه) دقت شود. در واقع دراین مدل در کمترین زمان ممکن با طراحی منطقی از روابط کار در بین افراد فعالیت شرکت را«شروع»  و  «تکرار» می کنیم(Alpha Test) و در آینده با افزایش منابع مالی و درآمدی، نیروی انسانی و … فعالیت شرکت را توسعه داده و روش های ایجاد، ارائه و کسب ارزش برای «مشتری»  را بهتر، سریعتر و بیشتر میکنیم و به یک سازمان دائمی دست پیدا می کنیم.

ادامه نوشته