مقایسه ارزش شرکت های ثبت شده در کشورها با برندهای غربی

ارزش اقتصادی برندها و شرکتهای بزرگ غربی نمایان گر وجود بستری مناسب برای رشد و نمو سرمایه های اقتصادی است.مجله اکونومیست با مقایسه مجموع ارزش شرکتهای ثبت شده در هر یک از کشورهای تایوان، اندونزی، مالزی، هند، روسیه، ترکیه، مصر، موراکو، آفریقای جنوبی، لهستان، مکزیک، کلمبیا، برزیل و شیلی، آن را با ارزش یکی از شرکتهای بزرگ غربی مقایسه نموده است. در شکل زیرشمای کلی از عدم موازنه قدرت اقتصادی آمریکا و اروپای غربی با مابقی دنیا به تصویر کشیده است. در این بررسی کل سهام ثبت شده شرکتهای هندی تقریبا معادل سهام شرکت Nestle (سوییسی) ارزیابی شده است و به همین ترتیب مصر معادل Burger King (آمریکایی‌)، اندونزی معادل Goldman Sachs (آمریکایی)، تایوان معادل Exxon Mobile (آمریکایی) ، مالزی معادل فیس بوک facebook (آمریکایی) ، روسیه معادل Procter & Gamble (آمریکایی) !!! ، ترکیه معدل Starbucks ( آمریکایی) ، آفریقای جنوبی معادل General Electric (آمریکایی) ، موراکو معادل Hasbro (آمریکایی) ، لهستان معادل Time Warner (آمریکایی) ، برزیل معادل گوگل Google (آمریکایی) ! ، کلمبیا معادل Merck (آمریکایی) ، مکزیک معادل IBM ( آمریکایی) و در آخر مجموع ارزش شرکتهای شیلی معادل ارزش شرکت آمریکایی Costco ارزیابی شده است.

طبق بررسی فوق می توان نتیجه گرفت که آمریکا و اروپای غربی محمل مناسبتری را برای رشد شرکتهای خصوصی فراهم نموده اند.

منبع: Stockmarket capitalisations compared

وب سنجی(1): محتوا پادشاه است...

طی سال های گذشته موضوع سرمایه گذاری و سرمایه سازی «داده» در محیط وب از اهمیت چندان برخوردار بوده و تعاملات ناشی از وب اجتماعی در ردیف «سرمایه های اجتماعی» سازمان ها و دولت ها مطرح بوده است.

ارزیابی اجمالی بر نوع فعالیت های بخش وب کشور به ویژه در بخش  دولتی گویای فاصله قابل توجه تا شرایط مطلوب را دارد. در این میان انجام مطالعات نظری حوزه «وب سنجی»، شناخت وضعیت موجود و آشنایی با تجارب عملی برخاسته از دست اندرکاران فضای مجازی یک ضرورت حتمی است. حجم تولید داده سازمان، میزان و چگونگی فعالیت وبگاه های سازمانی، کمیت و کیفیت عرضه خدمات اطلاع رسانی، معماری و استانداردهای ناوبری اطلاعات، چرخه مدیریت و نظارت ستادی و تبدیل این همه و بسیاری دیگر به « عملکرد مطلوب» در محیط وب و ارزیابی آن از جمله خواست ها و دغدغه های مدیران اجرایی و سیاست گذاران سازمانی است. در سلسله مطالب با عنوان وب سنجی برآنم تا ضمن تاکید بر مفهوم «اطلاعات»، مفاهیم مرتبط با محتوا در فضای مجازی، تکنیک های باروری «داده»، اطلاعات سودمندی در مورد مسائل پنهان وب، نحوه ناوبری و مدیریت محتوا ارائه گردد. نقطه نظرات خوانندگان محترم می تواند به غنای بحث بیفزاید. در ادامه بخوانید.

ادامه نوشته

راهبرد«از دنیا بپردازید، نه به دنیا بپردازید» در شبکه های اجتماعی

امروز دومین نشست تخصصی «اخلاق در شبکه های اجتماعی مجازی» توسط آقای دکتر عبدالمهدی مستکین معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد. موضوع فرهنگ و تعاملات فرهنگی در بستر فضای مجازی از دیگر مباحث این نشست بود.

غیر از هنر که تاج سر آفرینش است   دوران هیچ منزلتی پایدار نیست

 

فرهنگ های غنی همواره ماندگارند. کتاب قانون ابن سینا در سال 2012 میلادی یعنی پس از گذشت هزار و اندی سال ثبت جهانی می شود و تا این لحظه بالغ بر 200 حاشیه منتشر شده بر این اثر بوده است. کتاب مثنوی مولانا طی یک دهه گذشته همواره پُر فروش ترین کتاب سال آمریکا بوده است. حال چه شده است که این ذخایر ادب و هنر پارسی در زادگاه خود مورد کم توجهی قرار گرفته اند؟ چقدر با آموزه ها و عناصر فرهنگی و محتوایی آشنا هستیم؟ نوعا این آثار در سرزمین خود بیگانه اند! برنامه ریزی فرهنگی برای منطقه خاورمیانه و ویژه ایران از سوی مغربی ها سوی دیگر مساله است.

 

مطلب مرتبط: فیلتر دِل و شبکه های اجتماعی

ادامه نوشته

موفق‌ترین برندها در رسانه‌های اجتماعی در سال 2013

با پر رنگ شدن نقش رسانه‌های اجتماعی در زندگی روزمره و ورود آنها به جریان کسب و کارهای کوچک، صاحبان صنایع بزرگ نیز نحوه اطلاع‌رسانی و تبلیغات خود را متحول کردند و رسانه‌های اجتماعی را به عنوان رسانه‌هایی قدرتمند پذیرفتند .

سایت mashable.com هفته گذشته گزارشی از موفق‌ترین برندها در رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد که بر این اساس موفق‌ترین برند سال در این رسانه‌ها، سامسونگ موبایل شناخته شد. سامسونگ برند موفق سال ۲۰۱۳ در رسانه‌های اجتماعی است که در فیس‌بوک، یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی جزو ده برند اول بوده است. اگر چه سامسونگ در شبکه‌های اجتماعی خاص محبوب‌ترین برند تجاری نبوده اما توانسته نزدیک به ۱۶ میلیون دنبال کننده در دوازده ماه گذشته جذب نام تجاری خود کند.

ادامه نوشته

بایدها و نبایدها برای حضور موفق در شبکه‌های اجتماعی

حضور موفق در شبکه‌های اجتماعی همیشه آسان نیست. اما نکات ریز و درشت ساده‌ای هست که با رعایت آن‌ها می‌توان کاربر موفق و کاربلدی محسوب شد. بعضی از این نکات را که دویچه وله به نقل از مجله "تایم" انتخاب کرده است، مرور می‌کنیم.

نشریه‌ی معتبر "تایم"، ۶ نشانه را دسته‌بندی و معرفی کرده است و می‌گوید اگر دست‌کم یکی از این نشانه‌ها درباره‌ی شما صدق می‌کند، شما هنوز به زیروبم شبکه‌های اجتماعی وارد نیستید و کاربر واردی به حساب نمی‌آیید. این نشانه ها را در ادامه مطلب بخوانید.

 

مطلب مرتبط: پدیده شبکه های اجتماعی مجازی: چالش ها و فرصت ها

ادامه نوشته

پر شمارترین واژگان جستجو شده در سال 2013

روزگاری بیل گیتز(Bill Gates) گفت که در اینترنت معدن طلا وجود دارد. این مطلب بیان نُمادینی از مفهوم سرمایه سازی در محیط وب است. محتوای وب، محتوای متنی، تصویری یا شنیداری است که بخشی از تجربه کاربران در وب‌سایت ها به شمار می‌رود. محتوای وب شامل متن، تصویر، صوت، ویدئو و انیمیشن است.

در معماری اطلاعات برای شبکه جهانی وب، روسنفلد(Lou Rosenfeld) و موریلی( (Peter Morille می‌نویسند: ما محتوا را به طور گسترده، «مواد وب‌سایت شما» تعریف می‌کنیم که می‌تواند شامل اسناد، داده‌ها، اپلیکیشن‌ها، سرویس‌های الکترونیکی، تصاویر، فایل‌های صوتی و تصویری، صفحات شخصی در وب، پیام‌های ایمیل آرشیو شده و ... باشد. به تازگی شرکت گوگل آمار و ارقامی از پرشمار ترین واژگان جستجو شده در سال گذشته میلادی ارائه داده است که  خواندنی است. در ادامه بخوانید.

ادامه نوشته

خداحافظی با فیس‌بوک

آژانس امنیت اروپا در گزارشی ضمن بیان استفاده از مزایای اینترنت و شبکه های اجتماعی، جنبه های منفی این فن آوری را مورد تاکید قرار داده و آورده است نقض حریم شخصی و سوء استفاده از اطلاعات شخصی افراد در شبکه های اجتماعی منجر به آسیب‌های روانی و خدشه دار شدن وجهه افراد می‌شود. در مطلب دیگری خبرگزاری دولتی آلمان به نقل از هافینگتون‌پست هشت دلیل را برای ترک کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک طی سال های آینده ارائه کرده است.

 

مطلب مرتبط: نقض حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی

ادامه نوشته

راه های پیشنهادی برای جایگزینی فیلترینگ

به جای فیلترینگ و ایجاد محدودیت، باید به سمت آموزش و بهره برداری صحیح از این شبکه ها گام برداریم. به جای ایجاد روندی که جوانان و دانش آموزان و دانشجویان ما به سمت یادگرفتن چگونگی دور زدن این محدودیت ها بروند، باید در دانشگاه ها، آموزشگاه ها وکلاس های درس، چگونگی استفاده درست از این شبکه ها، آموزش داده بشوند و نقاط قوت و ضعف این شبکه ها را یاد بدهند.

خبرگزاری ایرنا گفتگویی را با محمد جواد حق شناس و  امیر دبیری مهر که هر دو نفر از صاحبنظران و فعالان در امور رسانه ای هستند انجام داده و موضوع گفت و گو بررسی وضعیت فیلترینگ شبکه های اجتماعی و ارایه راه های جایگزین آن پرداختند. این گفتگو را ادامه بخوانید.

ادامه نوشته

شبکه‌های اجتماعی موبایلی

مایکل سیلر/ مترجم: امیر تهرانی

 در روز سوم مارس سال 2010، فروشنده دوره‌گردی به اسم عبد‌الاسلام ترمیش در شهر موناستیر کشور تونس خود را به آتش کشید. او آن‌قدر توسط مقامات حکومتی مورد آزار و اذیت قرار گرفت که جانش به لبش رسید. او اولین نفری نبود که اعتراض خود را به این شکل فجیع نشان می‌داد. مانند بسیاری از خودسوزی‌های دیگر، تعداد کمی از مردم از این اتفاق مطلع شدند.

ادامه نوشته

سواد رسانه‌ای برای همه

عصر جدید، عصری است که در آن به سمت مخاطب فعال، انتخابگر می رویم و برای آنکه انسان بتواند در یک جامعه رسانه ای شده، عملکرد و ارتباطات اجتماعی سالم و مطلوبی با رسانه ها داشته باشد، باید بتواند اشکال مختلف رسانه ها را از یکدیگر تشخیص دهد و بداند در ارتباط با رسانه ها سئوال های اساسی و مفاهیم اصولی را چگونه طرح کند تا به مخاطبین بی سواد، بی هویت، منفعل، ناتوان، مصرف کننده صرف و فاقد جسارت تبدیل نشود. بهترین راه آگاه سازی بالا بردن سطح سواد رسانه ای است زیرا سواد رسانه ای به ما گوشزد می کند تا از اندیشه های سطحی و محدود نگر فاصله گرفته و به سمت اندیشه های عمیق و گسترده تر حرکت کنیم.

زهره جوادیه، کارشناس ارشد تحقیق در علوم ارتباطات اجتماعی این موضوع را تحت مقاله ای با عنوان «سواد رسانه‌ای برای همه» بررسی کرده که در ادامه می خوانید.[لینک]

 

مطلب مرتبط: سواد رسانه ای؛ لازمه ورود به جامعه اطلاعاتی و هزاره دانایی

همسایگی در جهان چند فرهنگی

دکتر هادی خانیکی

 پیش فرض بحث ما "تغییرات در ایران" است، اما می خواهیم نقش "ارتباطات" را در شکل دادن و سامان دادن این تغییرات بدانیم و تاکیدمان بر رهیافتهای علمی قابل لمس و تجربه است که در برنامه های توسعه و بحث های علمی هم گنجانده شده است.

در مقدمه بحث هم به بیان اهمیت "عصر اطلاعات و ظهور جامعه شبکه ای" می پردازم و پیشنهاد می کنم که دوستان در این زمینه کتاب سه جلدی "عصر اطلاعات" کاستلز را مطالعه کنند. او روی 5 مولفه تاکید می کند: اول؛ انقلاب فناوری اطلاعات و دگرگونی فرهنگ بر پایه پردازش، انتقال و کابرد اطلاعات و دانش است، دوم؛ اهمیت یافتن اطلاعات به عنوان عامل تغییر (در قیاس با انرژی در انقلاب صنعتی). سوم؛ شتابندگی تاریخ. چهارم؛ زمان، مکان و فضا. پنجم؛ همسایگی در جهان چند فرهنگی.

ادامه نوشته

نبرد رسانه ای(22)- شناخت جهان، پیش نیاز هر گونه تصمیمی در دنیای امروز است.

جعفر محمدی در عصر ایران نوشت : رادیو نیز هنگام ورود به کشور ، به عنوان پدیده ای کاملاً امنیتی شناخته می شد و تنها افراد خاصی که دارای صلاحیت های تأیید شده بودند می توانستند با کسب پروانه بهره برداری از نظمیه ، یک دستگاه رادیو در خانه خود داشته باشند. در این پروانه ، مشخصات رادیو و نیز آدرس خانه ای که رایو در آن بود قید می شد و دارنده موظف بود در صورت تغییر نشانی، مراتب را سریعاً به نظمیه اطلاع دهد.

وقتی خانه ها در ایران به گاز لوله کشی مجهز شدند و افرادی بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند، گاز کشور را با این استدلال که خیلی ها به خاطرش جان دادند،قطع نکردند بلکه برنامه های آموزشی و فرهنگی گسترده ای را تدارک دیدند که هنوز هم ادامه دارد. مواجهه با پدیده های جدید جهان ، همواره در ایران "ماجرا داشته است".

 

مطلب مرتبط: نبرد رسانه ای(21)- جنگ قدرت در فضای اینترنت

ادامه نوشته

آیا گوگل و مایکروسافت صاحب آینده بشری خواهند بود؟

شاید این تفکر که فیس بوک و گوگل چگونه در حال تسخیر دنیا هستند برای برخی رنجش آور باشد. آری این ها ذاتا تنها وب سایت هستند، اما وقتی همین وب سایت­ها شروع به خریدن آینده ما میکنند، یعنی خریدن کابل­های اینترنتی که مردم را در سراسر جهان به هم متصل و مرتبط میکنند، یک چراغ خطر در ذهن هر کسی روشن میشود.

باور بکنید یا نه، این اتفاقی است که در حال رخ دادن است. اکنون شرکتهای بزرگ فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نظیر مایکروسافت، گوگل، فیس بوک و آمازون به تدریج در حال خریدن بخشهای مهمی از زیرساختهای اینترنت هستند که این امر منجر به خشم بزرگترین شرکتهای مخابراتی – که سابقا این کابلها را تحت کنترل خود داشتند - شده است.

 

مطلب مرتبط: اقتصاد دنیا در دستان صاحبان رسانه ها و فعالان فضای مجازی

ادامه نوشته

کمپین مبارزه با بی‌فرهنگی مجازی

قرعه‌کشی جام جهانی برای کشورمان، حاشیه‌ها و مشکلاتی را پدید آورد که هیچ کس ‌پیش‌بینی چنین اتفاقاتی را هم نمی‌کرد؛ حرکت‌هایی که برخی از ایرانی‌ها در حمله به صفحات فیس بوکی لیونل مسی و مجری برنامه قرعه‌کشی انجام دادند و باعث بروز برخی بداخلاقی ها در فضای مجازی شدند.

در این سو، اما برخی با تحلیل‌های عجیب ادعا کردند این حملات نه فردی بلکه سازماندهی شده و سایبری بوده، برخی هم ادعا داشتند که این کار کاملاً‌ موجی و شبیه رخدادهای درون ورزشگاهی بوده که از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود و به یکباره صدهزار نفر، رکیک‌ترین الفاظ را فریاد می‌زنند.

در این حدفاصل اما کارهای جالبی ‌جز حمله به صفحات فیس‌بوک انجام ‌و صفحاتی پیرامون عذرخواهی از این اشخاص در فیس بوک گشوده شده که در نوع خود ‌جالب‌ است؛ هرچند منجر به دامن زدن به این ماجرا می‌شود. با این حال، از این اتفاق مهم‌تر و اساسی‌تر ‌راه‌اندازی صفحه‌ای در این زمینه با نام «کمپین مبارزه با بی‌فرهنگی مجازی» است که در نوع خود اقدام جالب توجه است.

 

ادامه نوشته

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(8): تاسیس شبکه های خصوصی تلویزیون در کشور

موضوع  تاسیس شبکه های خصوصی تلویزیون  در کشور به مذاکرات مجلس هشتم می رسد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی،طرح اداره صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در ۶ فصل و۴۰ ماده تنظیم شده و یک فوریت آن در جلسه علنی مورخ ۲۶/۷/۱۳۹۰ در مجلس هشتم به‌تصویب رسید، لکن در مجلس هشتم به‌صورت معوق باقی ماند و درحال حاضر در اجرای ماده (۱۴۰) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخواست رسیدگی به آن ارائه شده است.

در هفته جاری «سیدرمضان شجاعی کیاسری» نماینده مردم ساری و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح جامع اداره صداوسیما پس از تصویب کمیسیون فرهنگی به هیات رییسه مجلس تقدیم شده است، گفت: در این طرح شبکه های خصوصی می توانند با مجوز صداوسیما تاسیس شوند. نامبرده روز دوشنبه در گفت وگو باخبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به اتمام بررسی طرح جامع اداره صدا وسیما در کمیسیون فرهنگی مجلس و ارسال آن به هیات رییسه برای طرح در صحن علنی، گفت: پیشنهاد شده که شبکه های خصوصی با مجوز صدا وسیما تاسیس شود، اما تولید برنامه ها و پخش آن تحت نظارت صدا وسیما باشد.

وی با تاکید براینکه ممیزی و اجازه پخش تولیدات شبکه های خصوصی در اختیار صداوسیما خواهد بود، اظهار داشت: برای بررسی محتوای برنامه ها، صداوسیما وجهی دریافت نمی کند، اما اگر بخواهد برنامه های تولیدی شرکت ها و یا شبکه های خصوصی را پخش کند، در قبال آن هزینه پخشی را دریافت می کند. نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید و پخش برنامه شبکه های خصوصی باید با مجوز و تایید سازمان صدا وسیما باشد، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد به هیچ عنوان مخالف قانون اساسی نیست، زیرا برنامه های تولیدی صدا وسیما نباید مغایر با مبانی فرهنگی، اعتقادی و ملی کشور باشد. وی با تاکید براینکه نمی توان با فناوری مقابله کرد، درباره قانون جامع رسانه ها گفت: مثلا 25سال پیش گفتیم ویدیو ممنوع است، اما همه دیدیم که چه اتفاقی برای این قانون افتاد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشرفت فناوری به شکلی است که نمی توان با فیلترکردن فیس بوک و اینترنت محدودیت ایجاد کرد، اظهار داشت: می توان با هزینه ناچیز و یا به صورت رایگان فیلترشکن بر روی رایانه نصب کرد و فیلتر را دور زد. وی درباره طرح استفاده از ماهواره نیز خاطر نشان کرد: درباره ماهواره نیز پیشنهاد شده که اجازه استفاده مراکز آموزشی، علمی و تحقیقاتی از برنامه های مفید داده شود.

مطالب مرتبط:

دغدغه های امروز، چالش های مدیریتی و ضرورت مدیریت نوآوری در سازمان رسانه

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(5): انحصار راديو و تلويزيون، مهم‌ترين ناهنجاري رسانه‌اي كشور است

چالش های رادیو و تلویزیون اینترنتی در کشور(4)

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(7):رسانه مهر به ایرانیان خوش آمد گویی می کند

طی یک دهه گذشته در کشور موضوع تلویزیون کابلی (ipTV) و تلویزیون دیجیتال همواره مطرح بوده است. دو سه  ساله گذشته نیز در سازمان صدا و سیما تجربه تلویزیون بر بستر IP در دو پلاتفرم مختلف تجربه شده است. در بخش خصوصی کشور نیز طی سال های گذشته به شکل محدود تجربه تلویزیون کابلی اجرا شده است. امروز در خبرها آمده بود که تلویزیونی تعاملی آی پی مدیا در شش استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، یزد و قزوین راه اندازی می شود و 140 هزار پورت در خدمت خانوار ایرانی قرار می گیرد.  شرکت توسعه سامانه بهنگام غدیر نماینده بخش خصوصی ارائه دهنده رسانه تعاملی  ip media  معرفی شده است. آنالیز هزینه ها نیز به قرار زیر است: برای این منظور فقط به یک خط تلفن ثابت، مودم ADSL و یک دستگاه مبدل دیجیتال حدود 250 تا 300 هزار تومان نیاز است و هزینه آبونمانی که روی قبض تلفن دریافت می‌شود ماهانه در حدود 15 هزار تومان خواهد بود. در تلویزیون آی پی مدیا سرعت متوسط دسترسی چهارمگابیت بر ثانیه خواهد بود و این درحالی است که برای محتوای SD سرعت تعریف شده 2 مگابیت، برای محتوای HD سرعت تعریف شده سه مگابیت و برای محتوای full HD تا 5 مگابیت بر ثانیه سرعت دسترسی در نظر گرفته شده است. هزینه ماهیانه حداقل 25 تا 30 هزار تومان نیز آبونمان اشتراک خط ADSL است. فارغ از ابهامات تکنیکی بسیار که نزد مجامع علمی کشور مطرح است با این همه بایستی دید تجربه اجرای تلویزیون تعاملی آی پی مدیا در کشور چگونه جلو خواهد رفت و فرصت های بی شمار حضور بخش خصوصی کشور در بخش توسعه زیر ساخت و تولید محتوا چگونه پیش بینی و طراحی شده است؟

 

مطالب مرتبط:

 جزئیات ثبت نام و استفاده از تلویزیون تعاملی اعلام شد

 فاز نخست تلویزیون تعاملی آغاز به کار کرد

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(6):دستاورد تلویزیون دیجیتال و چالش های محتوا

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور(3): IPTV در کشور تجاری نشده است

دیپلماسی وب محور؛ شکل جدیدی از دیپلماسی

مركز پژوهش‌هاي مجلس در گزارشي با عنوان «دیپلماسی دیجیتالی دولت یازدهم و ضرورت غیرامنیتی‌سازی پرونده هسته‌ای» به ضرورت به‌كارگيري از رسانه‌هاي جديد مانند اينترنت در تصويرسازي مثبت از ايران پرداخته و حضور وزير امور خارجه ايران در شبكه‌هاي مجازي را موثر دانسته است.

در اين گزارش، جايگاه ديپلماسي رسانه در سياست خارجي جمهوري اسلامي بررسي شده و با توجه به وضعيت امنيتي‌سازي برنامه هسته‌اي ايران، بر نقش اينترنت و تصوير‌سازي‌هاي برخاسته از اين فضاي جديد تاكيد شده است. خلاصه اي از اين گزارش در ادامه مطلب نقل شده است.

 

مطالب مرتبط: شبکه های اجتماعی در خدمت حکمرانی شایسته

                 پیام ایران: راهی به جلو وجود دارد

                 بایدها و نبایدها آزادی شبکه های اجتماعی

ادامه نوشته

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(6):دستاورد تلویزیون دیجیتال و چالش های محتوا

طی یک دهه گذشته در کشور موضوع تلویزیون کابلی (ipTV) و تلویزیون دیجیتال همواره مطرح بوده است. كشور ايران سال 2015 را به عنوان آخرين مهلت براي تبديل پخش راديو و تلويزيوني از آنالوگ به ديجيتال قائل شده است. این امکان وجود دارد که در این سرویس دهی رادیویی و تلویزیونی- خدمات بهمراه داده های اضافی و خدمات ویژه ارائه شود.آزاده خواجه نصیری در ایران  برخی مشکلات توسعه تلویزیون دیجیتال و چالش محتوا را مورد توجه قرار داده است. این مطلب در ادامه آمده است.

 

مطلب مرتبط: چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(4): رسانه ایرانی، رسانه‌ای فراگیر و چندصدایی است.

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(5): انحصار راديو و تلويزيون، مهم‌ترين ناهنجاري رسانه‌اي كشور است 

مدیریت کابل مسی با کیست؟ 

ادامه نوشته

پیام ایران: راهی به جلو وجود دارد

ظریف در فیس‌بوک بیشتر تعامل می‌کند. فارسی حرف می‌زند و مخاطب فارسی زبان داخل و خارج کشور را هدف قرار داده است. ظریف در فیس‌بوک به مردم گزارش می‌دهد، به واقع مردم را ولی نعمت خود می‌داند و به آنها پاسخگو است. جوری که معصومه ابتکار نیز به پیروی از وی در حال ارائه گزارش به مردم است.

 

حاشیه فیس‌بوک ظریف بیشتر از متن است، اما این به آن معنی نیست که ظریف به حاشیه رفته است بلکه به این معنی است که سعی می‌کند کاریکاتورهای انتقادی خودش را نیز در صفحه به اشتراک بگذارد. از حاشیه جلسات و دیدارها عکس منتشر کند و درک کرده است که در شبکه‌های اجتماعی حاشیه از متن مهم‌تر است و علاقه‌ بیشتری به آن دارند.

ادامه نوشته

سواد رسانه ای؛ لازمه ورود به جامعه اطلاعاتی و هزاره دانایی

چندی پیش در مطلبی با عنوان  پدیده شبکه های اجتماعی مجازی: چالش ها و فرصت ها  به این نکته ظریف پرداخته شد که راهبرد و چشم انداز بیست ساله کشور عزیزمان دستیابی به جامعه دانایی محور تعیین شده و برنامه ریزی هدفمند جهت پرورش فکری و فرهنگی «کاربر تحلیل گرا» از لوازمات ورود آگاهانه به عرصه مجازی و انتشار ارزش ها و  اندیشه هاست.

امروز یادداشت خواندنی به قلم دکتر حمید صبری متخصص علم ارتباطات و روابط عمومی در سایت کاوشگران روابط عمومی را مطالعه کردم. مولف در خصوص سواد روابط عمومی ها سخن گفته است و اینکه  چشم انداز مطلوب کشورهای پیشرفته سواد شهروندان بوده است و مفهوم چند سوادی را مورد توجه قرار داده است و معتقد است که کشور ما امروز برای رسیدن به افق 1404 نیازمند این است که آحاد مردم برای تداوم رشد خود به سواد و آگاهی های بالا برسند. در ادامه این مطلب آمده است.

ادامه نوشته

شبکه های اجتماعی در خدمت حکمرانی شایسته

 شهروند خبرنگار. هر شهروند یک رسانه. اینها مفاهیمی است که به مدد فناوری های نوین ارتباطی طی چند ساله گذشته ظهور نموده است. بی شک تاثیر گذاری که فعالیت در شبکه های اجتماعی بر جای می گذارد قابل مقایسه با یک بلاگ و یا حتی یک سایت نمی باشد. ناگفته نماند که هریک از ساختارهای فضای مجازی کارکردهای خودشان را دارند و هریک در جای خود قابل تحلیل و بررسی می باشد، لاکن آنچه مورد توجه ما می باشد؛ حضور توده هاست که این حضور در شاهراه های اطلاعاتی شبکه های اجتماعی متراکم تر می باشد. در دنیای امروز شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی نقش غیرقابل‌انکاری در گردش آزاد اطلاعات و انتشار اخبار دارند. باید اذعان داشت نقش شبکه‌های اجتماعی در مبحث آگاهی‌رسانی از رسانه‌های مکتوب، رادیو و تلویزیونی و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی از سایت‌های خبری نیز پر رنگ‌تر باشد؛ چرا که در این فضا افراد حقیقی و عادی نیز نقش یک خبرنگار را ایفا می‌کنند و خبر را به دور از هیچ محدودیت و سیاستی پشت پرده‌ای از منظر شخصی خود به اشتراک می‌گذارند. در ضمن این نوع اطلاع‌رسانی باعث می‌شود که مخاطبان خبر هم، بی‌پرده نظر خود را به‌صورت موافق یا مخالف با سایر افراد در میان بگذارند که این موضوع هم می‌تواند به نوعی باعث تولید اطلاعات شود.

محسن تولایی در مقاله ای موضوع نقش رسانه‌های اجتماعی در مذاکرات هسته‌ای را بررسی کرده که لینک آن آمده است. مقاله مزبور در نوع خود جالب توجه است. اینکه مسئولین و شخصیت های حقوقی بی واسطه جامعه را در جریان تحولات و رویدادهای حوزه تحت مدیریت خود می گذارند در نوع خود یک تحول به سمت حکمرانی شایسته به حساب می آید.

موانع توسعه دولت الکترونیک در ایران

دوست عزیز حمید ضیایی‌پروردر همشهری مورخ یکشنبه 26 آبانماه مطلبی را به رشته تحریر در آورده است. مقایسه وضعیت کشورمان با کشور همسایه ترکیه در حوزه فناوری اطلاعات محور اصلی مولف می باشد. واقعیت های ملموس و تاسف باری که تا به امروز موجب عدم تحقق نظام یکپارچه اطلاعات و ارائه خدمات دولت الکترونیک شده است، به ویژه طی چند ساله گذشته مورد توجه قرار گرفته و راه برون رفت را در عدم انحصار گری دولت در عرصه های اجرایی و تجاری دانسته است. یادداشت ایشان از زاویه ای دیگر به موضوع موانع توسعه نظام جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) در کشور توجه دارد، که آسیب شناسی آن میتواند در اصلاح فرآیند برنامه ریزی فاوا مورد استفاده قرار گیرد.

 

مطالب مرتبط: فاصله ایران و ترکیه در حوزه فناوری اطلاعات

                 مدیریت کابل مسی با کیست؟

ادامه نوشته

مدیریت کابل مسی با کیست؟

در حالی که دنیای پیشرفته موضوع انتقال دیتا را بر بستر خطوط برق تجربه می کند.( PLT:Power Line Telecommunication) در کشور طی چند ساله گذشته موضوع مدیریت کابل مسی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) همراه با چالش بوده است. و نکته تاسف بارتر اینکه مدام مشکلات تکرار می شوند، بدون اینکه کمترین تلاشی در جهت بازنگری اساسی در انگاره ها و مفاهیم داشته باشیم. واقعیت این است که همگرایی    (Convergence) در فناوری ها موجب بروز پدیده های جدید می شوند که نخست بایستی «درک» شوند.  

با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) طي دهة 1990، تكنولوژي كامپيوتر و رسانه در یکدیگر ادغام شده و کارکردهای نوینی را عرضه داشته اند. Multimedia و شبكة كامپيوتري در آموزش از راه دور مورد استفاده قرار گرفته و با آمدن ماهواره ها تحول جدیدی در نظامات اجتماعی بوجود آمده است كه به توسعه سريعتر آموزش از راه دور منجر گرديده است.

طی یک دهه گذشته در کشور موضوع تلویزیون کابلی و یا تعاملی مطرح شد(ipTV)، فلسفه اولیه طراحان این تلویزیون ارائه سرویس های رادیویی و تلویزیونی بهمراه داده های اضافی و خدمات ویژه بود. این در حالی است که تلویزیون موصوف به مرحله اجرای پایلوت واقعی نرسیده – تجربه ipTV  در کشور بیات شده و دوره عمر نسلی آن به پایان رسیده و کارکردهای جدید آن طرح می شود.

از سوی دیگر به علت ساختار حکومتی و تصمیم گیری در کشور ما ایجاد نوآوری با هدف توسعه به سادگی محقق نمی شود. امروزه  رسانه رادیو و تلویزیون شخصی سازی می شود. رادیو کارکرد ابزاری پیدا کرده است. تلویزیون وسیله شده است. هر دوی اینها به همراه منابع بسیاری دیگر در جیب پیراهن شما جا گرفته و با شما همراه(Mobile) می شوند. در حال حاضر رادیو و تلویزیون موبابل وجود دارد. تماس تصویری وجود دارد. اپلیکیشن های (app) بسیار بر روی این رسانه در حال سرویس دهی هستند.

در حوزه فاوا واقعیت دیگری فریاد می کند. بهره گيري از شبكة ارتباط تلفني كشور، محدود به کاربری انتقال صدا نمی باشد. در این امکان انتقال اطلاعات تصویری، اتصال به اینترنت از طریق خطوط مخابراتی و غیره به اجرا در می آید. قطعا" این فن آوری به مرور زمان بهبود یافته و توسعه پیدا خواهد کرد. از جمله وظايف اصلي شبکه فوق مي توان به آموزش از راه دور از طريق اينترنت- توسعة آموزش عمومی و فراهم سازي منابع آموزش مدرسه اي، بهبود آموزش در نواحي فقيرنشين، آموزش زنان خانه دار اشاره نمود.

با این اوصاف مدیریت کابل مسی با چه نهادی است؟

ادامه نوشته

چگونه گوگل را از پرونده های تجاری خود دور نگاه داریم؟

خوب بیاد دارم چند سال پیش گفتگویی که با دوست و همکار قدیمی ام حجت عباسی داشتم، ایشان از دیده شدن در صفحه نمایش گوگل می گفت و اینکه هر کسی بایستی با آثار و نوشته های خود در این عرصه دیده شود. فضا فضایی است که هم دیده می شوی و هم شنیده میشوی. امروز مطلبی را خواندم با این مضمون که چطور میتوان در موتورهای جستجو(گوگل) دیده نشد. به بیان بهتر چطور میتوان مطلبی را دفن کرد و یا با ترفندهایی از دیده پنهانش کرد.

این مقاله توسط مارک مارسیاس نوشته شده و مترجم آن عادل میرشاهی  می باشد. گزینه ای برای از بین بردن مواد تجاری و یا قانونی از گوگل و سایر آرشیو های موتورهای جستجو را نشان می دهد. در ادامه بخوانید...

ادامه نوشته

راه اندازی سرویس خدمات مشاوره آنلاین گوگل

حفظ و توسعه سهم بازار. بی شک رقابت در بازار رسانه امروزه بسیار جدی شده است. ایجاد ارزش افزوده به خدمات رسانه یک ضرورت است که کمپانی های پیشرو آن را درک کرده اند. در حال حاضر قریب به چهار میلیارد نفر از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند، معنای آن یعنی داشتن یک بازار بزرگ بالقوه.

این در حالی است که هنوز برخی از کشورها در توسعه زیر ساخت های دسترسی آزاد به فناوری های پیشرفته با تردید همراه هستند. گوگل برای کسب درآمدهای بیشتر خدمات پولی تازه‌ای را راه اندازی کرده که در قالب آن کاربران با متخصصان مختلف به طور زنده و ویدیویی گپ می‌زنند و به این ترتیب گوگل را تعاملی تر کرده است.

 خبرگزاری رویترز  اعلام کرده است که  این متخصصان در هر زمینه‌ای که کاربران بخواهند اظهار نظر خواهند کرد؛ از نحوه پختن بوقلمون گرفته تا ارائه مشاوره‌هایی در مورد ازدواج .

خدمات یاد شده که  Helpouts  نام گرفته روز گذشته راه اندازی شده است. گوگل برای این کار مجبور به همکاری با حدود هزار نفر مشاور  و صاحب نظر در زمینه مُد، پرورش اندام، رایانه و دیگر حوزه‌ها شده است. این افراد در هر بار چت ویدیویی به طور زنده و نفر و به نفر اطلاعات مورد نیاز را ارائه خواهند کرد.

 

مطلب مرتبط: Google offers live video chats on range of topics with new service

                اینترنت بالونی گوگل

                دنیا را با عینک گوگل ببینید

ادامه نوشته

فیلترینگ هم تاثیری در دسترسی به اطلاعات ندارد

دیروز اولین «نشست فعالان رسانه های دیجیتال»  برگزار شد. واقعیت امر این هست که هنوز چارچوب روشنی از تولیدات دیجیتال و مسائل مترتب بر این حوزه در کشور مشخص نیست. شاید با شکل گیری و اقدامات  تیم جدید در مرکز رسانه های دیجیتال و همچنین سیاست گذاری های شورایعالی فضای مجازی کشور قدری مسائل مربوط به فضای مجازی و تولیدات چند رسانه ای تنویر شود. مع الوصف حضور وزیر ارشاد در این مراسم و مصاحبه ای که با ایشان از وضعیت دسترسی به شبکه های اجتماعی در کشور شده است از اهمیت ویژه برخوردار است.
ایشان اظهار داشته اند که نمی توان با هیچ راهی مانع ارتباطات جهانی شد، ما چاره ای جز تولید محتوا نداریم. همانطور که در حوزه شبکه های تلویزیونی نتوانستیم با ایجاد پارازیت و ممانعت از نصب دیش مانع دسترسی به این شبکه ها شویم، نمی توانیم با فیلترینگ هم تاثیری در دسترسی به اطلاعات داشته باشیم.
مشروح این گفتگو را در ادامه مطلب بخوانید...
 
 
 
 
 
                
 
ادامه نوشته

نقش فناوری‌ها در توسعه و رفاه اجتماعی کشورها و ملت

اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت تدبیر و امید شامگاه به ریاست حجت ‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

دکتر روحانی در این جلسه با اشاره به حکم مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ برای تشکیل این شورا گفت: در این حکم به خوبی اهمیت این دانش برای دستیابی به توسعه و ایجاد دسترسی برای دانش‌پژوهان در راستای تولید علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان و حتی در جهت تسهیل در زندگی عامی مردم به خوبی تبیین شده است.

 

منبع

ادامه نوشته

نبرد رسانه ای(21)- جنگ قدرت در فضای اینترنت

تابناک مطلبی را با عنوان جنگ قدرت در فضای اینترنت منتشر کرده است. یاد کتاب جابجایی در قدرت مرحوم تافلر افتادم. در آنجا اشاره میشود که در هزاره سوم ارزش ها جابجا می شوند و این منابع اطلاعاتی و فناوری های مبتنی بر آن ها هستند که قدرت معاصر را شکل میدهد و به عبارتی «اطلاعات شاخص قدرت است».

چند سال پیش نیز به همت دکتر علینقی مشایخی کتاب «The Dance of Change» از پیتر سنگه با نام رقص تغییر به بازار نشر عرضه شد، در آنجا نیز موضوع چگونگی و طراحی نقشه راه برای ایجاد تغییر و تحول و دستیابی به سازمان دانایی محور مورد اشاره قرار می گیرد. بی شک فناوری اطلاعات موجب شده است تا ساختارهای تمدنی جدیدی شکل گیرد و به عبارتی «تمدن اطلاعاتی» نوینی پدید آید.

جنگ قدرت در فضای اینترنت نوشته بروس اشنایر، مشاور امنیت سایبری است. مولف در همین باره اقدام به نوشتن یک طرح ساده از رابطه میان قدرت و تکنولوژی در چند دهه قبل و آینده نزدیک کرده است: اینجا.

در حال حاضر در مرحله ای هستیم که تمرکز قدرت فزاینده ای در دستان دولتها و شرکتهای بزرگ قرار دارد. وی این وضعیت را به آنچه مدل «فئودال» مینامد نسبت میدهد. رعایا در قبال دریافت راحتی و حمایت خود را در خدمت اربابان فئودال قرار میدهند. امروزه ما کنترل داده ها و اطلاعات شخصی مان را در اختیار گوگل و فیس بوک قرار میدهیم و آنها در عوض مسئله تکنولوژی و امنیت را برای ما سر و سامان میدهند.

ادامه نوشته

پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی

تصور ما از شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک و یا اینستاگرام، در حد ابزارهای تفریحی و سرگرمی است در حالی که شبکه های اجتماعی لزوما برای اشتراک گذاری عکس و فیلم نیست، اما می‌توان از این سایت ها استفاده‌های دیگری هم کرد، مثلا تعدادی از کاربران ایرانی با استفاده از آن وبلاگ می‌نویسند. اما من در اینجا می‌خواهم نمونه ای را معرفی کنم که توسط یک تجربه فردی موفق به ایجاد یک کسب و کار در خور توجه شده است. شیوه جالب آقای «اروین لَل» که تجربه کم کردن وزن خود را از طریق رژیم درمانی با دیگران در میان گذاشته است و از این راه برای خود مشاوره و بازاریابی فراهم ساخته است. در ادامه این مطلب را بخوانید...

ادامه نوشته

اسب خرد در مارپیچ فضای مجازی دولتی

دیروز در جلسه ای در جمع مدیران دولتی یک سازمان رسانه ای شرکت کرده بودم. به غایت دریافتم که مشکل نوع مدیران دولتی در مواجهه با پدیده های نوظهور فضای مجازی کژ فهمی و از سر بی اطلاعی است. و اکثریتی از این جماعت حتی حاضر به نوسازی اندیشه های کپک زده خود هم نیستند. به راستی این جماعت برای فرزندان جوان خود چه در چنته دارند و آنان را چگونه دستگیری می کنند.

نسل جدید، نسلی است که بیشتر از طراحان، تولیدکنندگان و سازمان‌های ما اطلاع دارد و نسلی هوشمند‌، تأثیرگذار و پرانتظار است. بنابراین ما چگونه می‌توانیم با استفاده از روش‌ها و ابزارهای گذشته با چنین مخاطبی رفتار کنیم. فروپاشی مرز زمان و مکان  و سرعت فناوری هایی که به مانند حرکت فانتوم می ماند و ما با ارابه شکسته خوش رکاب خودمان لنگان لنگان و سَرخوش گاهی به چپ و گاهی به راست می زنیم!  مشکل دولتی ها!!! اینکه بخاطر عینکی که به چشم زده اند واقعیت های فضای مجازی را نمی توانند ببینند و یا نمی خواهند ببینند. و در بهتی فرو رفته اند که وانمود نیز نمی کنند و کماکان با ابزارهای دیروز نگرش‌سنجی جامعه امروز را نیز انجام میدهند.

حال آنکه مقتضی است با تدبیر و برنامه ریزی به سمت هدایت و کاربست فناوری های فضای مجازی اقدام نمائیم و آن را باور داریم. یکی از مشکلات جامعه‌ی  دولتی ایران، بدفهمی و کج‌فهمی حتی در فهم واژه‌ها است. اگر ما به مفاهیم واژه‌ها توجه نکنیم، مدیریت اشتباه درپی آن شکل می‌گیرد و این اتفاقی است که ما در مدیریت‌های مختلف شاهد آن هستیم. اگر می‌خواهیم واقعا به سمت جلو حرکت کنیم، باید به ابزارهای نوین توجه کنیم .

رسانه‌های اجتماعی نوین‌ترین ابزار رسانه ای هستند که باید به‌عنوان یک ضرورت به آن‌ها توجه شود و نه به‌عنوان یک موضوع مُد روز. و در این بین قطعا نقش دولتی ها از باب زمینه سازی، تصمیم سازی و تدوین و تسهیل قوانین و مقررات درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بسیار مهم است.

آنکس که بداند و بداند که بداند         اسب خرد  از گنبد گردون بجهاند

آنکس که نداند و بداند که نداند    لنگان خرک خویش به مقصد برساند

آنکس که بداند و نداند که بداند        بیدار کنیدش که شبی خفته  نماند

آنکس که نداند و نداند که نداند           در جهل  مرکب ابدالدهر   بماند

 

مطلب مرتبط: کارآمدی فیلترینگ را باور کنیم یا فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی؟