عصر جدید، عصری است که در آن به سمت مخاطب فعال، انتخابگر می رویم و برای آنکه انسان بتواند در یک جامعه رسانه ای شده، عملکرد و ارتباطات اجتماعی سالم و مطلوبی با رسانه ها داشته باشد، باید بتواند اشکال مختلف رسانه ها را از یکدیگر تشخیص دهد و بداند در ارتباط با رسانه ها سئوال های اساسی و مفاهیم اصولی را چگونه طرح کند تا به مخاطبین بی سواد، بی هویت، منفعل، ناتوان، مصرف کننده صرف و فاقد جسارت تبدیل نشود. بهترین راه آگاه سازی بالا بردن سطح سواد رسانه ای است زیرا سواد رسانه ای به ما گوشزد می کند تا از اندیشه های سطحی و محدود نگر فاصله گرفته و به سمت اندیشه های عمیق و گسترده تر حرکت کنیم.

زهره جوادیه، کارشناس ارشد تحقیق در علوم ارتباطات اجتماعی این موضوع را تحت مقاله ای با عنوان «سواد رسانه‌ای برای همه» بررسی کرده که در ادامه می خوانید.[لینک]

 

مطلب مرتبط: سواد رسانه ای؛ لازمه ورود به جامعه اطلاعاتی و هزاره دانایی