نقش و تأثیر شبکه تلگرام در موضوعی مانند انتخابات
شبکه های اجتماعی دقیقاً و بلکه بیشتر از دیگر رسانه ها بخشی از زندگی روزمرهی ما شدهاند. عوامل پیروزی هر یک از طرفین رقیب یعنی اعتدالیون؛ اصلاحطلبان یا اصولگرایان در انتخابات بستگی بسیار به نوع ارتباط با مردم و تاثیرگذاری بر آرای آنان را دارد. ابزارهای نوین ارتباطی اجازهی گفتوگوی کاندیداها با رأیدهندگان را فراهم میکنند (ملاقاتهای خانه به خانه، جلسات سخنرانی در خانهها و در جمع طرفداران و نظرسنجی از علاقه مندان). امکانی که در سایر رسانه های سنتی و حتی رادیو و تلویزیونی کشور وجود ندارد.
تجربه بهره برداری از ابزارهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی طی یک دهه گذشته در رویدادهای اجتماعی بیانگر این حقیقت است که در هر دوره رسانهها کارکردهای متفاوتی پیدا میکنند! در انتخابات سال ۸۴ سامانه «اس.ام.اس» نقش اصلی را بر عهده داشت و در انتخابات سال ۹۲ شبکه اجتماعی فیسبوک وضعیت را تغییر داد.
هم اکنون۲۲ میلیون نفر در کشور عضو تلگرام هستند که از این تعداد ۱۵ میلیون نفر فعال هستند یعنی حدود یک چهارم ایرانیها از برنامه پیامرسانی تلگرام استفاده میکنند و امکانات موجود در این برنامه به کاربران اجازه میدهد تا بدون محدودیت پیامها و محتوای مدنظر خود را برای تعداد بیشماری از مخاطبان ارسال کنند. «یک ابزار مشارکتی فوقالعاده!».
و بی گمان انتخابات این دوره در سال 94 تا حد زیادی تحت تأثیر شبکه اجتماعی «تلگرام» خواهد بود. استفاده هوشمندانه از فناوری شبکه اجتماعی و مشارکت سازنده و آگاهی بخش در اجتماعات مجازی میتواند در ساخت آینده ای بهتر موثر باشد.
مطلب مرتبط: چرا تلگرام پیشتاز است؟