کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی منتشر شد

نوشته جواد افتاده
با مقدمه‌ای از دکتر یونس شکرخواه
 از سوی انتشارات ثانیه منتشر شد.
 شبکه‌های اجتماعی آنلاین امروز مهد افکار عمومی و ارتباطات میان‌فردی است. افکار و ارتباطاتی که محققان را وسوسه می‌کند تا به دنبال تحلیل، پژوهش و بررسی آنها بروند. یکی از همین روش‌های پژوهش در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، تحلیل شبکه‌های اجتماعی است. تحلیل شبکه‌های اجتماعی روش علمی است که روابط بین افراد یا سازمان‌ها را در شبکه‌های یا رسانه‌های اجتماعی بررسی و تحلیل می‌کند.
شکرخواه در مقدمه این کتاب آورده است: این اثر یک مجموعه دو پایه از هستی شناسی و روش شناسی است که تحلیل شبکه‌های اجتماعی را به مثابه محصولی مشترک از همگرایی جامعه‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، مردم‌شناسی و ارتباطات اجتماعی در برابر علاقه‌مندان به مباحث شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد. این همگرایی همچنین به ریاضیات و مقولات مرتبط با مهندسی شبکه نیز عمیقا وام‌دار است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است، خواننده این اثر با مطالعه آن در سه مسیر مشخص با رویکردهای مفهومی تحلیل شبکه‌های اجتماعی، با ادبیات و نظریه‌های مربوط به تحلیل این شبکه‌ها و در نهایت با دو نرم افزار رایج در تحلیل این شبکه‌ها آشنا خواهد شد. وجه مهم دیگر کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی – که به لطف نگارنده برای نوشتن مقدمه‌ای بر آن، پیش از چاپ در اختیار من قرار گرفت – این است که عملا آمیزه‌ای از نظر و عمل است درعرصه شناسایی، اندازه‌گیری مولفه‌ها و کشف روابط و خصیصه‌های در هم تنیده شبکه‌های اجتماعی که در نهایت، تمایلات؛ موجودیت مشارکتی و الگوهای ارتباطی موجود در این شبکه‌ها را نیز به شیوه‌ای ساختمند و مبتنی بر متد به ترسیم می‌کشد.
گفتنی است، کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی، در پنج فصل تقسیم‌ شده است. فصل اول با عنوان «چیستی تحلیل شبکه‌های اجتماعی» درباره تاریخچه مفاهیم و کارکردهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی بحث می‌کند. فصل دوم در عنوان «مفاهیم و سنجه‌های شبکه‌‌های اجتماعی» خلاصه شده است و در آن سنجه‌ها یا همان فرمول‌های اجتماعی عمومی تحلیل شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شود.
فصل سوم در عنوان «نظریه‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی» به رشته تحریر در آمده است و در آن نظریه‌های شبکه، شش‌درجه جدایی، جهان کوچک و گراف مرور شده است. اما در فصل چهارم به «روش‌های نمونه‌گیری در تحلیل شبکه» پرداخت شده است تا محققان تکلیف خود را با نمونه و جامعه آماری تحلیل شبکه بدانند و در نهایت فصل پنجم «تحلیل شبکه‌های اجتماعی با نود‌اکس‌ال و گفی» به آموزش و معرفی این دو نرم‌افزار می‌پردازد.
این کتاب همزمان با بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات (۱۶ الی ۲۲ آبان‌ماه) منتشر شده و در غرفه انتشارات ثانیه (بخش مطبوعات فرهنگی، غرفه شماره ۲۷۸) به قیمت ۹ هزار تومان است

چرا آی کیو ایرانیان روبه نزول است؟

دکتر شهرام یزدانی

ملتی که نوابغ را در مدیریت خود ندارد، به هیچ جا نخواهد رسید

 اعلام میانگین ضریب هوشی 84 برای ایرانی‌ها، سبب تعجب بسیاری از نخبگان ایران گردید. عده‌ای با انکار این آمار درصدد اعتراض به آن برآمده‌اند، اما برای اینجانب، این آمار هیچ‌گونه جای تعجبی نداشت، زیرا این موضوع را در سال هفتاد و نه در سخنرانی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تحت عنوان نظریه "ترقیق هوشی" پیش بینی کرده بودم. در این مقاله به اختصار علل افت میانگین ضریب هوشی در کشور را بررسی خواهیم کرد و سپس به راهکارهای مقابله با این رخداد تلخ خواهیم پرداخت.

ضریب هوشی چیست و اهمیت آن در چیست؟

ضریب هوشی یک نسبت است که از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضربدر صد به دست می‌آید. اگر سن عقلی با سن تقویمی یکسان باشد، ضریب هوشی صد می‌شود ولی در بعضی مواقع در بعضی افراد سن عقلی بیشتر می‌شود که این فرد هوشی بیشتر از سایر افراد دارد.

 

ادامه نوشته

گزارش کوتاه شرکت در نمایشگاه پاناسونیک

شرکت کامتل نماینده رسمی فروش و خدمات سیستم های مخابراتی و ارتباطی پاناسونیک در ایران در مورخ 5/آبان/94 نمایشگاه  سامانه ویدئو کنفرانس (KX-VC1600) را در هتل سیمرغ تهران معرفی کرد. بر اساس گفته های نماینده ژاپنی شرکت پاناسونیک  با استفاده از کنترل کننده های مرکزی و بر اساس فرمت HDVC (HD Visual Communication) بر بستر آی.پی  (IP)امکان مدیریت نرم افزاری و از راه دور فضاهای کاری و همچنین برگزاری ویدئو کنفرانس را فراهم می سازد.

کارکردهای بیمارستانی، فضاهای آموزشی، کارخانجات صنعتی و تولیدی، محیط های اداری و شعبات وابسته از جمله موارد استفاده سیستم می باشد.

رویت فضاهای مختلف کاری(multiple sites)تا 16 سایت، امکان کنترل تصویر(زومینگ، پن و تیلت) بر روی نقاط را بدون محدودیت های زمانی و مکانی دارا می باشد.

هماهنگی و سازگاری بسیار مناسب با سیستم های عامل اندروید، ویندوز و iOS  امکان بهره برداری از سامانه HDVC و تجهیزات دوربین، فون را بر روی تلویزیون هوشمند، تبلت، موبایل و رایانه بصورت Full HD فراهم می سازد. ادعای کارکرد ابزار مزبور تحت کلود(Cloud Service) و تصحیح هوشمند تصویر ناشی از نوسانات نامطلوب  ارتباطی توسط این سامانه در قیاس با محصولات مشابه سایر رقبا از نکات بارز بود. به اظهار مهندس محمودی مدیر عامل شرکت کامتل- با توجه به پهنای باند اینترنت در ایران می بایستی این ویژگی بررسی شود.

هوش فرهنگی؛ نشانه ی یک مدیر متفاوت

با توجه به مهاجرت هایی که در سطح کشور پدید آمده و علت اصلی آن به دست آوردن شغل می باشد، این مقوله منجر به اختلاط فرهنگی شده است.در این میان سرپرستان و مدیران باید نسبت به این موضوع مهم دارای توانمندی درک و تحلیل باشند تا این اختلاف فرهنگی منجر به اختلافات عمیق در محل کار و کاهش راندمان سازمان نگردد. در همین جا لازم است از سرکار خانم فاطمه فرجی به دلیل تحقیق و نگارش متن ذیل تقدیر و تشکر بنمایم.

ويژگيهاي فرهنگ (CULTURE) را براساس حروف تشکيل دهنده آن به صورت زير تعريف کرده اند:

C : فرهنگ فراگير است. هر شخص، سازمان، سرزمين و کشوري يک فرهنگ دارد.

U: شناخت عقايد، ارزشها و ادراکات فرهنگ ديگران براي موفقيت الزامي است.

L : يادگيري ميراثهاي فرهنگي گوناگون، الهام بخش و توانمندکننده است.

T : کارهاي تيمي در سطح جهاني بدون توجه به فرهنگ اعضا غير ممکن است.

U : برنامه ريزي فرهنگي از طريق شناخت عقايد يکديگر آسانتر مي شود.

R : تفاهم و سازگاري با شناخت فرهنگ خود و پذيرش نقطه نظرات و سبک و روش ديگران شروع مي شود.

E : به منظور رشد و نوآوري، استفاده از تنوع فرهنگي لازم است.

ادامه نوشته

یخچال بعنوان اثاثیه در مبلمان شهری

نخستین یخچال ویترینی کشور به اسباب و اثاثیه مبلمان شهری پیوست. به گزارش آژانس عکس تهران، نخستین یخچال ویترینی کشور، ظهر روز پنجشنبه 23 مهرماه 1394 و همزمان با اولین روز از ماه محرم در میدان شوش نصب شد.این یخچال که با همت گروه مردمی پایان کارتن خوابی نصب شد با نگاه رفع گرسنگی از جامعه صورت گرفت. زین پس مردم شهر میتوانند نذر ها و خیرات خود را برای سیر کردن گرسنگان در این یخچال قرار دهند. گفتنی است در نصب این یخچال عوامل اجرایی سامانه 137 ناحیه 4منطقه 12شهرداری تهران و مدیر اجتماعی فرهنگی این ناحیه همکاری داشتند. این اقدام نوآورانه را بایستی تشویق و مورد حمایت قرار داد.

 

اگر آب جریان نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

آخرین یادداشت دکتر محمود سریع‌القلم حاکی نکات قابل توجهی در حوزه های اطلاعات، اعتماد عمومی و امنیت ملی است که برای عصر ایران نگاشته و نگاهی جدید به مفهوم امنیت ملی در عصر جدید را مطرح کرده است: ایشان معتقدند درجوامعی که مردم به هم اعتماد دارند، به هم نیز اطلاعات می دهند و شبکه درست می کنند و در نتیجه رشد می کنند.

  در سال 2012، فیس بوک یک میلیارد دلار اینستاگرام را با 13 کارمند خریداری کرد و سال گذشته نیز 22 میلیارد دلار برای خریداری واتس آپ، هزینه نمود. در طول فقط ده سال، ارزش شرکت‌های نرم افزار "سی لی کان ولی" از یک میلیارد دلار به سه تریلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

در حالی که در سال 2000 تنها 400 میلیون نفر به اینترنت وصل بودند، تا آخر سال 2015، حدود 2.3 میلیارد نفر به اینترنت دسترسی خواهند داشت.

ادامه نوشته

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(13): تلویزیون‌ اینترنتی یا IPTV

حدود 70 درصد برنامه‌های تلویزیون اینترنتی را صدا و سیما تهیه ‌می‌کند و تامین30 درصد را نیز اپراتورها به عهده دارند. تلویزیون‌ اینترنتی یا IPTV تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود و علاقه‌مندان تماشای انواع برنامه‌های تلویزیونی می‌توانند هر زمان با اتصال به اینترنت، برنامه‌های مورد نظرشان را تماشا کنند.

عباس عسگری ساری، رئیس مرکز رسانه‌های نوین سازمان صدا و سیما، ضمن اشاره به مقدمات راه‌اندازی تلویزیون IPTV گفته است: در حال حاضر شرکت‌های طرف قرارداد انتخاب شده‌اند و این شرکت‌ها در حال راه‌اندازی آزمایشی این فناوری هستند تا بهره‌برداری نهایی بدون مساله انجام شود. چنانچه مشکلی ایجاد نشود، تا پایان امسال این سرویس در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. در فاز اول شهرهای بزرگ و بعد از آن به سرعت در شهرهای دیگر دسترسی به تلویزیون اینترنتی فراهم می‌شود.

مطلب مرتبط: مخالفت وزیر ارتباطات با صدور مجوز تلویزیون اینترنتی توسط صدا و سیما

ادامه نوشته

تقصیر از اکبر عبدی نیست؛ تقصیر از همه ماست

اخیرا در یک برنامه زنده تلویزیونی که مصادف با خبر کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان در منا شده بود، مصاحبه ای با اکبر عبدی پخش شد که ضمن بیان خاطره ای از سفر حج اش، جماعت عرب را هم مورد لطف و مرحمت خود قرار داد! حجت‌الاسلام والمسلمین زائری که اظهارنظرهای چند وقت اخیرش درباره برخی موضوعات نظیر حجاب، موافقان و مخالفان زیادی پیدا کرده بود، حالا درباره خاطره جنجالی اکبر عبدی در یک برنامه زنده تلویزیونی، یادداشتی منتشر کرده است.

در یادداشت زائری که در روزنامه خراسان منتشر شده، آمده است: چند روز است که فایل ویدئویی یک برنامه ترکیبی تلویزیون در عید غدیر با حضور اکبر عبدی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می گردد و همه دُرفشانی و ادب هنرمند محبوب و مشهور را با حیرت و تعجب تماشا و تکرار می کنند.

ادامه نوشته

ﺭﺍﻩ ﺣﻞ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺟﻠﻮﯼ ﭼﺸﻢ ﻧﯿﺴﺖ...

دوستی میگفت: هنگاﻡ ﺑﺎﺯﺩﯾﺪ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺍﻧﯽ، ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻥﭘﺰﺷﮏ ﭘﺮﺳﯿﺪﻡ: ﺷﻤﺎ ﭼﻄﻮﺭ ﻣﯽﻓﻬﻤﯿﺪ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﺑﺴﺘﺮﯼ ﺷﺪﻥ ﺩﺭ  ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ﯾﺎ ﻧﻪ؟  ﺭﻭﺍﻥﭘﺰﺷﮏ ﮔﻔﺖ: ﻣﺎ ﻭﺍﻥ ﺣﻤﺎﻡ ﺭﺍ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺁﺏ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﭼﺎﯾﺨﻮﺭﯼ، ﯾﮏ ﻓﻨﺠﺎﻥ ﻭ ﯾﮏ ﺳﻄﻞ ﺟﻠﻮﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ  ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﻭﺍﻥ ﺭﺍ ﺧﺎﻟﯽ ﮐﻨﺪ .

ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻢ: ﺁﻫﺎﻥ ! ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ . ﺁﺩﻡ ﻋﺎﺩﯼ ﺑﺎﯾﺪ ﺳﻄﻞ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ ﭼﻮﻥ  ﺑﺰﺭﮒﺗﺮ ﺍﺳﺖ !

ﺭﻭﺍﻥﭘﺰﺷﮏ ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ! ﺁﺩﻡ ﻋﺎﺩﯼ ﺩﺭﭘﻮﺵ ﺯﯾﺮ ﺁﺏ ﻭﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﯽﺩﺍﺭﺩ .

ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺷﻮﺧﯽ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺖ ﺣﺎﻻ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺗﺨﺖﺗﺎﻥ ﮐﻨﺎﺭ ﭘﻨﺠﺮﻩ ﺑﺎﺷﺪ؟!

ﻧﺘﯿﺠﻪ:

۱ - ﺭﺍﻩ ﺣﻞ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺩﺭ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎﯼ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩﯼ ﻧﯿﺴﺖ.

۲ - ﺩﺭ ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻞ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮﯼ، ﻫﺪﻓﻤﺎﻥ ﯾﺎﺩﻣﺎﻥ ﻧﺮﻭﺩ.

ﺩﺭﺣﮑﺎﯾﺖ ﻓﻮﻕ، ﻫﺪﻑ ﺧﺎﻟﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﺏ ﻭﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﺑﺰﺍﺭ  ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩﯼ.

 ٣ - ﺭﺍﻩ ﺣﻞ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺟﻠﻮﯼ ﭼﺸﻢ ﻧﯿﺴﺖ ...ﻣﻐﺰ ﻣﺎ ﯾﮏ ﺩﯾﻨﺎﻡ ﻫﺰﺍﺭ ﻭﻟﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺍﮐﺜﺮﻣﺎﻥ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﯾﮏ

 ﻭﻟﺖ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﯿﻢ!

 *وﯾﻠﯿﺎﻡ ﺟﯿﻤﺰ*

تجربه مدیریتی نجار پیر

 نجار پیری درمانده و خسته بود و می خواست بازنشسته شود... او به کارفرمایش گفت که می خواهد ساختن خانه را رها کند و از زندگی بی دغدغه در کنار همسر و خانواده اش لذت ببرد...کار فرما از این که دید کارگر خو بَش می خواهد کار را ترک کند، ناراحت شد... او از نجار پیر خواست که به عنوان آخرین کار، تنها یک خانه ی دیگر بسازد... نجار پیر قبول کرد، اما کاملا مشخص بود که دلش به این کار راضی نیست... می خواست هرچه زودتر به جمع فقیر اما مهربان خانواده اش بپیوندد.

او برای ساختن این خانه، از مصالح بسیار نا مرغوبی استفاده کرد و با بی حوصلگی، به ساختن خانه ادامه داد...

وقتی کار به پایان رسید، کارفرما برای وارسی خانه آمد... او کلید خانه را به نجار داد و گفت: این خانه متعلق به توست... این هدیه ای است از طرف من برای تو...

نجار یکه خورد... مایه تاسف بود..! اگر می دانست که خانه ای برای خودش می سازد... حتما کارش را به گونه ای دیگر انجام می داد ؛ اما افسوس ...!

 

زيباترين متن سال

زيباترين متن سال به انتخاب اساتيد دانشكده ادبيات دانشگاه تهران

گاهى خودت را مثل یک کتاب ورق بزن،

 انتهای بعضی فکرهایت «نقطه» بگذار که بدانی باید همانجا تمامشان کنی.

بین بعضی حرفهايت «کاما» بگذار که بدانی باید با کمی تامل ادایشان کنی .

پس از بعضی رفتارهایت هم«علامت تعجب» و آخر برخی عادت هایت نیز علامت «سوال» بگذار .

تا فرصت ویرایش هست... خودت را هر چند شب یک بار ورق بزن...

ادامه نوشته

30 ویژگی کره جنوبی از نظر سریع القلم

محمود سریع القلم استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران 30 ویژگی کشور کره جنوبی را به رشته تحریر درآورده است. نکات جالب توجهی در رویکردها و سبک حکومتداری در این کشور ملاحظه میشود.

۱-با ۵۱ میلیون جمعیت، اقتصاد دوازدهم جهان و ۱/۱ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی؛

۲-شهروندان ۲۲۰۰ ساعت در سال کار می‌کنند؛

۳-بالای ۳۰٫۰۰۰ دلار درآمد سرانه (۶۰ دلار در سال ۱۹۶۰)؛

۴-حمایت پایدار و همه جانبه هیأت حاکمه از تولیدکنندگان و شرکت‌های خصوصی؛

۵-بی کاری ۳/۲ درصد و تورم ۱/۳ درصد؛

ادامه نوشته

چشم اندازی جدید برای ارائه خدمات

با گذر زمان پیشرفت‌های جدید دنیای دیجیتال به تهدیدی برای چشم‌انداز رشد و مدل‌های کسب‌ و کار سنتی ارائه‌دهندگان خدمات تبدیل می‌شود. زمان‌نوآوری فرارسیده است!
تعداد بی‌شماری از مدیران شرکت‌های خدماتی کسب‌وکار خود را در معرض خطر می‌بینند. مقصر اصلی این پدیده عاملان موج جدیدی از پیشرفت‌های دیجیتالی است که به واسطه ایجاد تغییرات در تکنولوژی و رفتار مصرف‌کننده با جمع‌آوری داده‌های مختلف به‌منظور ایجاد تغییرات خلاقانه و کاربرپسند به سودآوری دست پیدا کرده‌اند. در واقع دامنه انواع تغییراتی که در عرصه تکنولوژی و در دو دهه گذشته روی داده است، با سرعتی باورنکردنی در حال افزایش است و به چند قدمی شما رسیده است.

ادامه نوشته

خلاقیت؛ جور دیگر دیدن است

«زمانی که شما شروع به نوآوری می کنید، باید خودتان را آماده کنید که همه شما را دیوانه خطاب کنند.»

لری الیسون(Larry Ellison) بنیانگذار کمپانی اُراکل

نگاه کردن متفاوت به مساله و رسیدن به یک راه حل جدید، همان چیزی است که عموماً از آن به “خلاقیت ” تعبیر می شود. اما خلاقیت مفهومی نیست که بتوان آن را در یک جمله و حتی در یک کتاب مفصل توضیح داد. در رابطه با ماهیت و تعریف خلاقیت، هنوز بین محققان و روانشناسان توافقی به عمل نیامده است. شاید ابهام در این موضوع به این علت باشد که خلاقیت، مفهومی انتزاعی است. اما نگران نباشید! این ابهام به معنی پیچیدگی خود جریان خلاقیت نیست. خلاقیت را می توانید به راحتی در زندگی روزانه حس کنید.

تعریف های متفاوتی از خلاقیت وجود دارد که بعضی از آنها عجیب و حتی خنده دار به نظر می رسند. برای شروع، تعدادی از این تعاریف را با هم مرور می کنیم:

 – خلاقیت یعنی دیدن به نوعی متفاوت

– خلاقیت یعنی رهایی از عادت های ذهنی

– خلاقیت یعنی نگاه به چیزهای پیش پا افتاده و دیدن چیز های فوق العاده و غیر عادی در آنها

– خلاقیت یعنی وصل کردن دو شاخه به پریز خورشید!

– خلاقیت یعنی توانایی دیدن روابط خاص بین اشیاء، انسان ها، فرایندها و… که دیگران از دیدن آنها غافلند.

– خلاقیت یعنی عمیق تر کندن!

– خلاقیت، صحبت کردن و گوش دادن به یک گربه است!

ادامه نوشته

سخنان آموزنده پانزده کارآفرین بزرگ

1. استیو جابز (Steve Jobs) بنیانگذار Apple:

"معیاری برای تعیین کیفیت باشید. اغلب افراد عادت ندارند عالی باشند ولی شما می توانید بهترین باشید."

 2. ریچارد برانسون (Richard Branson) بنیانگذار Virgin Group:

"بزرگترین علاقه مندی من در زندگی این بوده است که برای خودم هدف های دست نیافتنی قرار دهم و سپس تمام سعی خودم را برای رسیدن به این اهداف به کار بندم."

 3. جان دی راکفلر (John D. Rockefeller) بنیانگذار Standard Oil:

"پیدا کردن یک دوست در یک تجارت خیلی بهتر از پایه گذاری یک تجارت بر اساس یک رابطه دوستانه است."

 4. توماس ادیسون (Thomas Edison) مخترع لامپ:

"من هیچ وقت شکست نخوردم من فقط 10 هزار راه پیدا کردم که به هدف نمی رسید."

 5. ری کراک (Ray Kroc) رئیس افسانه ای مک دونالد:

"شانس با تلاش ارتباط مستقیم دارد. هر چه قدر بیشتر تلاش کنید خوش شانس تر خواهید بود. "

 6. دونالد ترامپ (Donald Trump) رئیس سازمان ترامپ:

"گاهی اوقات شما با شکست در یک نبرد، راهی برای پیروزی در جنگ پیدا می کنید. "

 7. بیل گیتس (Bill Gates) بنیانگذار Microsoft:

"موفقیت یک معلم فریبکار است . او به افراد باهوش تلقین می کند که شما هیچگاه اشتباه نمی کنید."

 8. والت دیزنی (Walt Disney) بنیانگذار کمپانی والت دیزنی:

"یکی از بهترین انواع تفریحات انجام دادن کارهای غیر ممکن است."

 9. سام والتون (Sam Walton) بنیانگذار وال مارت:

"داشتن بالاترین سطح انتظار، کلید موفقیت در هر چیزیست."

 10. جف بزوس (Jeff Bezos) موسس سایت آمازون:

"برند شما آن چیزی است که مردم در مورد شما می گویند، زمانی که شما در اطاق نیستید."

 11. لری الیسون (Larry Ellison) بنیانگذار کمپانی اُراکل:

"زمانی که شما شروع به نو آوری می کنید، باید خودتان را آماده کنید که همه شما را دیوانه خطاب کنند."

 12. هنری فورد (Henry Ford) بنیانگذار کمپانی فورد:

"چه شما فکر کنید که می توانید کاری را انجام دهید و چه فکر کنید که نمیتوانید آن کار را انجام دهید، در هر دو حالت درست فکر می کنید."

 13. کارلوس اسلیم (Carlos Slim) صاحب کمپانی Telecoms:

"زمانی که شما برای تفکرات و اعتقادات دیگران زندگی می کنید، در حقیقت شما مرده اید."

 14. ماری کی اش (Mary Kay Ash) بنیانگذار کمپانی آرایشی بهداشتی ماری کی:

"الزاما افراد با استعداد با انبوهی از ایده های ناب بهترین ها نیستند. بهترین ها کسانی هستند که حتی اگر فقط یک ایده دارند رسیدن به آن را دنبال می کنند."

 15. لری پیج (Larry Page) بنیانگذار گوگل:

"زندگی دو شانس به شما داده است: یکی اینکه تغییراتی بزرگ در دنیا به وجود آورید و دیگری اینکه تغییراتی کوچک در کسانی که دوستشان دارید. هر دو اینها شانس های فوق العاده ای هستند و فراموش نکنید که فرصت شما بسیار کوتاه است و خیلی زودتر از آن چیزی که تصور کنید به پایان خواهد رسید


 

دقیقا تلویزیون بر چه چیز غلبه کرد؟

«برت: به‌نظر تو، «نگاه» از چه زمانی فرو پاشید و از دست رفت؟
ادگار: بعد از اینکه تلویزیون مهار همه‌ چیز را در دست گرفت.
برت: دقیقا تلویزیون بر چه چیز غلبه کرد؟
ادگار: بر زندگی. تلویزیون باعث شد که زندگی ما به برنامه تحت‌ کنترل تبدیل شود».


فیلم در ستایش عشق ژان لوک گدار

سه ایده بیل گیتس برای داشتن جهانی بهتر

گاهی حتی شخصیت های بزرگی که اساسا ایمان و اعتقاد شدیدی به پیشرفت انسان به واسطه سیر تحول تاریخ فکر و اندیشه و انقلابات علمی دارند، با مسائلی مواجه میشوند که به شدت آنها را در مورد آینده بشری نگران میسازد. مسائلی که شاید همه ما نیز با آنها برخورد داریم اما چندان اهمیتی به آنها نمیدهیم. اکنون بیل گیتس سه ایده اساسی برای یکی از بدترین سناریوهای ممکن برای بشر را پیشنهاد میدهد.

 نشریه بیزینس اسنسایدر در مطلبی، پیام بیل گیتس در وبلاگ خود را منتشر کرده است که نکات جالب توجهی را از دغدغه یک شخصیت بزرگ در مورد آینده بشری در بر دارد.

ایجاد انگیزه برای ابداع و اختراع

 ایجاد بازار انرژی که دقیقا بازتاب واقعیت ها باشد

 کمک به کشورهای فقیر برای مواجهه با آب و هوایی گرم تر

جزئیات این ایده را در ادامه مطلب بخوانید.

 

ادامه نوشته

نکاتی برای حضور بهتر در شبکه های اجتماعی

به نقل از سایت www.makeuseof.com ، در اینجا شما میتوانید با انجام دادن رو شهای ساده، تجربه خوبی را از حضور در شبکه های اجتماعی کسب و از به سرقت رفتن اطلاعات شخصی تان جلوگیری کنید.

به صورت ناشناس ثبت نام کنید

از رمز عبورهای مطمئن استفاده کنید

تنظیمات حریم خصوصی خودتان را ارتقاء دهید

از شناسه های مکان یابی استفاده نکنید

اطلاعات شخصی تان را به اشتراک نگذارید

ارسال کردن، دوباره ارسال کردن، لایک کردن

از عکس ها و مطالب شخصی محافظت کنید

مراقب کلیک کردن هایتان باشید

ادامه نوشته

کدام استراتژی مدیریتی منجر به مرگ بهره‌وری کارکنان می شود؟

مدیران مؤثر تیم‌های کاری‌شان را به ‌منظور رسیدن به موفقیت مرتب می‌کنند. آن‌ها باید از کارهایی که منجر به مرگ بهره‌وری کارکنان شود خودداری کنند. انواع و اقسام شیوه‌های مدیریت وجود دارد. از مدیران نامرتب و فراموش‌کار گرفته تا مدیران کمال‌گرا!

در ادامه به ۵ شیوهٔ غلط مدیریتی اشاره می‌کنیم که قابلیت‌های کارمندان را نشانه می‌گیرد و نیز جایگزین‌هایی برای آن‌ها ارائه می‌کنیم.

ادامه نوشته

داستان و حکایت تهمت ناروا

در کنار کوه بزرگ و بلند

خارج از ده زن نجیبی بود

خانه ای بود آن طرف دیگر

صاحب او زن عجیبی بود

در کنار کوهی دو همسایه زندگی میکردند.یکی از آنها با خدا و پاک و دیگری بد کاره روزی کوه ریزش کرد و هر دو همسایه به کام مرگ رفتند.شب کد خدای روستا درخواب دید زن بد کاره در بهشت است باغی بسیار زیبا و رودی خروشان و چندین کنیز خدمتش میکنند.آن زن با خدا و پاک هم در آتش شوزان جهنم میسوزد با عذاب سخت ضجه میزند و ناله کنان فریاد میکشد.ناگهان کد خدا از خواب برمیخیزد با چهره ای بهت زده به خواب خود فکر میکند و با خدا چنین میگوید ای خدا وعده های جهنم تو پوچ است تو آن زن پاک و با خدا را که ذکر قرآن شبانه روز بر لبش بود را به آتش جهنم انداختی.و آن زن بد کاره را در بهشت برین گماشتی گویی تمام گناهان او از خاطرت رفته است.

ادامه نوشته

دغدغه های امروز، چالش های مدیریتی و مدیریت جدید صدا و سیما

اگر میزان تحولات بیرونی سازمان شما بیش از میزان رشد درونی سازمان باشد، در این صورت سقوط سازمان حتمی است. (جک ولش)

این روزها تغییر و تحولات در کادر مدیریتی صدا و سیما در صدر اخبار حوزه رسانه می باشد. دو دوره مدیریت پنج ساله سید عزت الله ضرغامی بر بزرگترین دستگاه رسانه ای کشور به پایان رسیده است. در کتاب «راوی صادق» که از سوی سازمان منتشر شده است، مهمترین نتایج و عملکرد این دوره 10 ساله(1383-1393) دستیابی به بصیرت در اجتهاد رسانه ای، و به بیان دقیق تر مدیریت و رفع تزاحم در برداشت و تحلیل میان ارزش ها تعبیر شده است. نهضت تولید فیلم های تلویزیونی از دیگر اقدامات برای افزایش رقابتی رسانه بیان شده است. تولید 1400 فیلم تلویزیونی که بعضا از آثار ماندگار این عرصه
بحساب می آیند. تولید انیمیشن در حوزه تولیدات پویا نمایی نیز در همین راستا ارزیابی می شوند. گذز از آنالوگ به دیجیتال که نیازمند برنامه ریزی در سه حوزه تولید، انتشار و دریافت سیگنال می باشد، از برجسته ترین فعالیت های فنی در رسانه بیان شده است. توسعه شبکه های استانی سازمان که از آن به سازمان دوم یاد شده است، از نتایج این دوره می باشد. در کتاب موصوف به 222 محور از اقدامات مهم و تحول ساز در طول دهه گذشته اشاره شده، که به مهمترین آن ها اشاره شد. 

بیاد داشته باشیم  در گزارش پژوهش «آینده پژوهی ایران ۱۳۹۳» که به توصیف و تحلیل مسائل اصلی ایران در سال ۱۳۹۳ پرداخته است، سقوط وجهه ملی صدا و سیما و کاهش سرمایه اجتماعی از دغدغه ها و یکی از مهمترین مسائل کلان کشور بیان شده بود. هم اینک تحولی دیگر در راه است. محمد سرافراز با کوله باری از حداقل دو دهه تجربه در سازمان رسانه، سکان مدیریت صدا و سیما را بر عهده گرفته است. در سخنرانی کوتاه و موجز مشارالیه در مراسم معارفه خود به مهمترین نکات مدیریتی و عوارض سازمانی اشاره داشت.

او گفت مولفه های قدرت در دنیا تغییر کرده و امروز قدرت ارتباطات و پردازش و فناوری اطلاعات حرف اول را می زند. اصلاح روش و گردش کارها، ساختار و چابک سازی سازمانی، عدم تصدی گری، بهره گیری از نخبگان علوم ارتباطات و رسانه؛ موضوع مهم «غنی سازی سرمایه انسانی سازمان» و بهره گیری از فرصت های رسانه های نوین و تعاملی فرازهای کوتاه و در عین حال مهم سخنرانی ایشان بود.

پدیده شناسی و شناخت رسانه مورد تاکید قرار گرفت و در عین حال اظهار داشت: اگر این اتفاق نیفتد ما در رسانه ملی و دیگر رسانه ها در انفعال خواهیم بود.

این مقدمه را آوردم تا به این نکته اشاره کنم: تا آگاهی و نقد و تحلیل جدی در وضعیت موجود وجود نداشته باشد، حرکت رو به جلویی انجام نمی شود. نبود و یا کمبود منابع مالی سازمان یکی از دغدغه های امروزی است. مهم در برنامه داشتن و عزمِ حرکت داشتن است. البته که باید رقابت کرد. رقابت در همه چیز. در روش ها و شیوه تولیداتِ مان. در کیفیت محصولاتِ مان. تا رقابتی نباشد پیشرفتی هم حاصل نمی شود. رشدی هم وجود ندارد. پیشرفت هم تنها کار دولت و رئیس یک سازمان و تشکیلات ستادی یک سازمان نیست. «پیشرفت با میدان دادن به افکار نو پدید می آید».   

در شرايط محيطي نامطمئن، پويا و رقابتي، سازمان ها براي بقا و كسب موفقيت هاي بزرگِ خود بايد طالب «انديشه هاي نو» باشند و در اين راستا به افرادي كه رهيافت هاي بديع و خلاق براي مسائل سازماني ارائه مي كنند توجه خاصي مبذول دارند. اگر كمي دقت شود به اين نكته پي خواهيم برد كه ما از لحاظ انديشه ، حتي انديشه هاي خوب و مفيد در سازمان كمبودي نداريم بلكه چيزي كه كمبود آن احساس مي شود تمايل و اشتياق قاطبه مديران به قبول انديشه هاي نو است. در واقع مديران بايد به جاي توليدات و طواف کردن بر گِرد روش هاي کهنه خود، طالب انديشه هاي جديد باشند. جز آن مي
توان گفت مديريت سازمان ها با عدم قبول ريسك طرح هاي نو و اقدامات تازه درحقيقت با ريسك بزرگتري كه همانا «غافلگيري درمقابل اتفاقات جديد» است مواجه خواهند شد.در نظر داشته باشیم این قانون بقاست که می گوید: قویترین گونه ها برای زنده ماندن، آنی نیست که باهوش ترین است، بلکه آنی است که بیشترین واکنش را در مقابل تغییر نشان می دهد.

با گسترش رسانه های مکتوب، مجازی و ماهواره ای، در شرایط حاضر یکه بودن رسانه  صدا و سیما محدود شده است و رقابت برای جذب مخاطب بیشتر در بین این رسانه ها  بالا گرفته است. ناگفته نماند، راه اصلی مبارزه نرم بیگانگان با ما نیز از طریق همین رسانه های رقیب است، پس بی شک باید به این رقابت به چشم یک «مسئله راهبردی» نگریست.

           چون ز هستی ش نباشد اثری      چون به هستی رسد از وی دگری

           ذات نایافته از هستی بخش           چون تواند که بود هستی بخش

«جور دیگر دیدن»، ورود به موضوعات از منظر دیگر، یکی از مهمترین مسائل امروزی سازمان است. در شرايط كنوني سازمانهاي موفق و نوآور به كارآمد بودن اصول مديريت "برنامه ريزي ، سازماندهي ، كنترل و مانند آنها" به ديده شك و ترديد مينگرند و معتقدند كه براي خلاقيت، پیشرو بودن و شكست قواعدبازي رقابت به كاركناني خلاق و كارآفرين نياز دارند كه بدانند در هر زمان از كدام پنجره ذهن خود به مسائل نگاه كنند و قادر باشند مسائل را براي هر لحظه از زاويه جديد بنگرند.

ریاست اسبق سازمان «بودجه و منابع مالی» را یکی از مهمترین عوامل برای انجام جراحی مشکلات سازمانی برشمردند.

حقیقت ماجرا این است که با معادله ای چند مجهولی سر و کار داریم و نباید با فرافکنی، همه مشکلات زیست بوم رسانه ای را به گردن بودجه و اعتبارات و غیره بیندازیم. در حال حاضر به شدت نیازمند پیوند بین نوآوری، فناوری و البته تجربه هستیم. به یاد داشته باشیم که در این سه گانه همواره کفه ترازو بایستی به نفع نوآوری در سازمان بگردد.

بپذیریم از هدف گذاری، برنامه ریزی و یافتن شیو های جدید انجام کار برای کسب نتایج بهتر غافل مانده ایم. روزمرگی، توسعه بی برنامه، تعارفات معمول و بسیاری دیگر موجب شده است که دچار نوعی «کسالت سازمانی» بشویم که روز به روز مُضمن تر نیز می شود. مدیریت محدودیت ها، گره زدن منافع مادی کارکنان به نوآوری، بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان، مهندسی مجدد روش ها، بررسی دوباره زنجیره ارزش سازمانی و بسیاری مِتُدهای دیگر و صد البته  در کنار درست صرف کردن « فعل خواستن» می تواند راهگشای دغدغه های امروز رسانه باشد. همواره اصلاحات و به طبع آن پیشرفت ها
در هنگامه «محدودیت ها و مدیریت صحیح آن» متولد شده است. بی گمان رسانه نقش بسزایی در افزايش قدرت ملي کشور دارد. قطع و یقین آينده را اگر ما نسازيم ديگران براي ما خواهند ساخت. پس بهتر آنكه از معماران آينده باشيم تا از مدافعان زوال. اگر بخواهیم می توانیم!

(باز نشر پست سال 93)

شهر هوشمند

یکی از الزامات توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح ملی تبیین اهداف بزرگ تر با دامنه وسیع تر، جهت تأمین نیازهای رفاهی و اقتصادی جامعه، محیط زیست و کمک به مدیریت بحران ها و کمبودها است. تمرکز بر حل چالش های جدّی کشور و یا آنچه در آینده نزدیک به یک بحران جدی تبدیل می شوند از محورهایی است که در تبیین اهداف میان مدت و بلند مدت در استفاده از فناور ی های نوین مورد توجه سیاستگذاران و دست اندرکاران قرار میگیرند. براساس مشاهدات تخصصی، تعریف اهداف مستتر در موضوع شهر هوشمند از جمله گام هایی است که به ضرورت های مورد اشاره در بالا به خوبی پاسخ داده و بستر تمامی تلاش ها را برای دستیابی به اهداف کلان در میان مدت و بلند مدت و سرمایه گذاری ها فراهم میکند.

ادامه نوشته

اثر مار کبری و تصمیمات مدیریتی در سازمان

یکی از نکاتی که در تفکر سیستمی به صورت جدی مورد تاکید قرار می گیرد، افزایش افق تحلیل است. از آنجا که این بحث بسیار مهم و گاه بسیار پیچیده است، اجازه بدهید آن را از یک مثال ساده آغاز کنیم. اثری که می خواهم به آن اشاره کنم اثر کبری یا Effect Cobra نام دارد. سال ها پیش وقتی هند مستعمره انگلیسی ها بود، تعداد مارهای کبری در سطح شهر دهلی زیاد شده بود و این یک خطر جدی محسوب می شد.

دولت احساس کرد به تنهایی نمی تواند از عهده مدیریت این وضعیت بر بیاید. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که شهروندان به مشارکت دعوت شوند. برای هر مار مرده ای که تحویل می شد، جایزه ای نقدی در نظر گرفته شد. این استراتژی ابتدا بسیار موفقیت آمیز بود و مارهای مرده زیادی تحویل شد. به نظر می آمد که در طول زمان باید تعداد مارهای مرده کم و کمتر بشود. اما با  کمال تعجب دیده شد که تعداد  مارهای مرده تحویلی هر روز در حال افزایش است!

ادامه نوشته

ترس از ناشناخته ها!

مطلبی را در وبگاه دکتر محمود معظمی خواندم. بسیار تکان دهنده و وصف حال کارمند جماعت، خاصه! مطلب همیشگی تحول از درون. ترس از ناشناخته ها! دوست داشتم در آرشیو داشته باشم و از نکات آن بیشتر استفاده کنم. شما هم اگر در زمره دلواپسان فردایتان هستید، بخوانید که به یکبار خواندنش می ارزد.

بازآمدم چون عیدِ نو، تا قُفلِ زندان بشکنم!  

وین چرخِ مردم‌خوار را، چنگال و دندان بشکنم!

اکثر مردم زندگی را زیر سایۀ ترس می‌گذرانند. عمری به چیزی به نام زندگی می‌چسبند که در واقع زندگی نیست و تنها سایه‌ای موهوم از زندگیِ حقیقی است. اندوخته‌هایی اندک فراهم می‌کنند و تحصیلاتی و مهارت‌هایی، و با ترس به آنها می‌چسبند و از ترسِ این‌که مبادا همین‌ها را هم از دست بدهند، مدام در هول و اضطراب به سر می‌برند. همچون موشی که در چرخی دوّار می‌گردد و با دویدنِ خود موجب چرخشِ آن چرخ می‌شود، می‌چرخند و می‌دوند و به هیچ‌جا نمی‌رسند و از ترسِ افتادن، حتی لحظه‌ای نمی‌ایستند که شرایط را بسنجند شاید که راهِ بهتری هم برای زندگی وجود داشته باشد. می‌ترسند که از دست بدهند. کاش از دست بدهند تا ببینند آن‌چه به آن چسبیده بودند خیالی بیش نبوده است. کاش بیفتند تا دریابند چرخی که در آن سگ‌دو می‌زدند تنها آنها را به اسارت گرفته بود. اما «ترس»، با چنگال‌های بلند و ترسناک‌اش، آنها را در چنبرۀ خود گرفته است.

ادامه نوشته

اینترنت اشیاء (Internet of Things)

اینترنت اشیاء (Internet of Things) (یا IOT به اختصار) به طور کلی اشاره دارد به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده اند و می توان توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت آنها را کنترل و مدیریت کرد.

طبق تعاریف ارائه شده در ویکی پدیا عبارت اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند. اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می کند ولی با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می شوند.

ادامه نوشته

امروز روز پایان نیست، روز آغاز است

امروز روز پایان نیست، روز آغاز است....

امروز روز تاریخی برای مردمان این سرزمین است...

توافق هسته ای حاصل شد...

پیش به سوی آینده ای روشن برای فرزندان این سرزمین.

آینده ای متفاوت

توافق هسته‌ای پیروزی بزرگ تعقل سیاسی و اعتدال و میانه‌روی است

 امروز؛

ايران انفجار اتمى اش رابا موفقيت انجام داد بدون آنکه بمبى بسازد!

ادامه نوشته

دل که تنگ است کجا باید رفت؟

به در و دشت و دَمن؟

یا به باغ و گل و گلزار و چمن؟

 یا به یک خلوت و تنهایی امن

دل که تنگ است کجا باید رفت؟

 پیرفرزانه ی من بانگ برآورد

که این حرف نکوست،

دل که تنگ است برو خانه دوست...

ادامه نوشته

علوم شناختی و رسانه

علوم شناختی(Cognitive Science) سعی بر شناخت جهان دارند. سرمایه انسان توانایی شناخت است. با علوم شناختی میتوان به عظمت عالم و انسان پی برد. این عملیات از طریق مغز و ذهن آدمی اتفاق می افتد. فلسفه ذهن شاخه‌ای از فلسفه است که به مطالعه ماهیت ذهن(Mind)، فعالیتهای ذهن، خصوصیات ذهن، هشیاری و رابطه آنها با بدن مادی می‌پردازد. روان‌شناسی شناختی به بررسی فرایندهای درونی ذهن(مکانیسم های نورونی یا همان سیم کشی ها و مدارات داخل مغز که حدود صد بیلیون سلول در مغز انسان است) از قبیل حل مسئله، حافظه، ادراک، شناخت، زبان و تصمیم گیری در موجودات زنده می‌پردازد. موضوعاتی ازاین قبیل که انسان و سایر موجودات چگونه و با چه ساختاری به درک، تشخیص و حل مسئله می‌پردازد و این که ذهن چگونه اطلاعات دریافتی از حواس (مانند بینایی یا شنوایی) را درک می‌کند و یا اینکه حافظه انسان چگونه عمل می‌کند و چه ساختاری دارد؛ از عمده مسائل قابل توجه دانشمندان این رشته می‌باشد که با استفاده از روش تحقیق علمی و بررسی موارد قابل مشاهده دنبال می‌شود و از این طریق فرایندها و پدیده‌های ذهنی مانند باور، خواست و انگیزش مورد مطالعه قرار می‌گیرد. گام بعدی شبیه سازی اعمال مغز در محصولات سایر رشته های مهندسی مثل روباتیک و غیره است. بطوریکه انسان بتواند فکر کند و ماشین بتواند عمل کند.

چندی پیش دکتر سید کمال خرازی، دبیر ستاد راهبردی توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سخنرانی با عنوان علوم شناختی و رسانه به ابعاد موضوع علوم شناختی و نوخاستگی پرداخت.

 

ادامه نوشته

من هر روز از هر جهت بهتر و بهتر می شوم

کاشف« تلقین به خود» دانشمندی فرانسوی به نام امیل کوئه است. او قدرت تلقین را کشف کرد. 

داستان کشف تلقین: یک روز پسر 13 ساله او دیر از خواب بیدار می شود و بدین جهت مورد سرزنش و برخورد شدید پدر قرار می گیرد. عصر آن روز وقتی پسر کوئه از مدرسه به خانه بر می گردد؛ امیل متوجه می شود که هنوز اثر صحبت های صبح در چهره پسر مشخص است. مدتی بعد مجدد این ماجرا تکرار شد تا اینکه جرقه ای در ذهن کوئه پدید آمد.

 او از خود این سئوال را پرسید که چرا اثر تنبیه یا تشویق از صبح تا عصر همان روز باقی می ماند. پس از تحقیق و آزمایش بسیار در این خصوص به این نتیجه رسید که انسان ها 10 الی 15 دقیقه بعد از خواب و به همین مقدار قبل از خواب رفتن در شرایطی قرار میگیرند که هر نوع فکر حرف و تصویری را که در رویا یا واقعیت با ان مواجه شوند در طول روز عینا برای خود شبیه سازی می کنند.

ادامه نوشته

راه اندازی مرکز تبادل کتاب در تهران

یکی از مشکلات زندگی دانشجویی و بطور کلی زندگی در سیستم آپارتمان نشینی معاصر، همین نگه داشتن کتاب هایی است که سال ها با آن ها زندگی کرده ای! و به سادگی هم نمی خواهی که این دوست شیرین زبان از بین برود! و در عین حال جای مناسبی هم برای حفظ و نگهداشت آن وجود ندارد. در خبرها آمده بود که در تهران مرکز تبادل کتاب راه اندازی شده است و افراد میتوانند کتاب های خود را طبق دستورالعمل این مرکز در اختیار و طبق ضوابط به فروش برسد.

این نخستین‌بار است که مرکزی برای مبادله کتاب در ایران با این وسعت راه‌اندازی می‌شود و به افراد این امکان را می‌دهد که کتاب‌های خودشان را با کتاب‌های دیگران تعویض کنند.

ادامه نوشته