طرحِ «خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما»

محمدرضا  جلائی‌پور

«به موجب قانون اساسی کنونی رئیس سازمان صدا و سیما را رهبر ایران انتخاب می‌کند، اما طبق اصل ۱۷۵ قانون اساسی خط مشی، ترتیب اداره‌ی سازمان و نظارت بر آن را قانون معین می‌کند. اما متاسفانه بعد از اصلاح قانون اساسی تا امروز هنوز قانون جامعی برای نحوه‌ی اداره‌ی سازمان صدا و سیما به تصویب مجلس نرسیده است و کم‌توجهی و کم‌کاری اصلاح‌طلبان در مجلس‌های سی‌ساله‌ی اخیر در این زمینه شایسته‌ی نقد است.

اخیرا بعد از حدود سی سال تاخیر طرح پیشنهادی «خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما» در کمیسیون فرهنگی مجلس طرح شده است و می‌تواند در ماه‌های پیش رو در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود. متاسفانه طرح پیشنهادی کنونی ضعف‌ها و مشکلات قابل توجهی دارد که، علی‌رغم اهمیت موضوع، چندان موضوع گفتگوی عمومی و صاحب‌نظران و نقد اصلاح‌طلبان قرار نگرفته است.

ادامه نوشته

انتخاب نرم افزار مدیریت خدمات آموزش در سازمان

تجزیه و تحلیل  یافته ها برای انتخاب نرم افزار مدیریت خدمات آموزش  در سازمان

بررسی ها نشان میدهد که سازمان ها منشأ غالب مشکلات، نابسامانی­ها و بحران­های اجتماعی را در سیستم­ها و فرآیند آموزشی خود جستجو میکنند. بنابراین آنچه در نسخه ­های پیچیده صاحب­نظران توسعه مورد تأکید است و تجربه کشورهای توسعه ­یافته نیز آن را تأکید میکند؛ سرمایه­گذاری برای « انسان» و «آموزش» مناسب نیروی انسانی به عنوان یکی از مهمترین ابزار در مسیر توسعه خواهد بود.

موسس کمپانی پاناسونیک ژاپن در جائی گفته است: خداوندا تو را شاکرم که به کشورم معادن طلا و زغال سنگ و مس و چاه‌های عظیم نفت و گاز ندادی! اما در عوضش نعمتی به ملت ما ارزانی داشتی که پایانی ندارد و آن نیروی انسانی سختکوش و باوجدان و کار آزموده است.

آموزش در کشورهای در حال توسعه به جهت وابستگی و پیوستگی به مفاهیمی از قبیل کیفیت، بهره وری، کاهش هزینه های تولید، مشتری و رضایت وی، شبکه توزیع، فناوری، مدیریت بنگاه، سودآوری، کوچک سازی، عملیات کاری و بسیاری مفاهیم نوظهور دیگر از اهمیت بیش از پیش برخوردار گردیده است.

در این عرصه میتوان اذعان داشت که نقش مراکز آموزش در کشور به لحاظ لجستیک علمی و آموزشی که برای کوشندگان و صاحبان کسب و کار فراهم میآورد، نقشی بی بدیل و ستودنی است.

در سال 97 پروژه  مشاوره و کارشناسی «گزینش نرم افزار مدیریت خدمات آموزش» برای یکی از دستگاه های آموزشی کشور اجرا شد.

در این پروژه موقعیت مرکز به جهات نهادی، در تعامل با سایر ارائه دهندگان دوره های آموزشی تخصصی(رقبا) و همچنین در تقابل با مشتریان مطالعه و بررسی شد.

در ادامه گزارش روند بررسی این پروژه را بخوانید...

 

ادامه نوشته

نشست نقد و بررسی برنامه تلویزیونی «عصر جدید»

در نشست نقد و بررسی برنامه تلویزیونی «عصر جدید» در دانشگاه تهران چه گذشت؟

نشست تلویزیون به همت انجمن علمی-دانشجویی ارتباطات دانشگاه تهران در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، در دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

روابط مالی سازمان صداوسیما و دولت

دکتر مهدی منتظرقائم به‌عنوان اولین سخنران جلسه با اشاره به چیستی اقتصاد سیاسی در تلویزیون و روابط مالی سازمان صداوسیما و دولت و راه‌های درآمدزایی بیان کرد که ما می‌خواهیم با استفاده از ابزار قدرت و مسائل مالی به اهدافمان برسیم.

او اظهار کرد که اقتصاد سیاسی هدف نیست و به منابع درآمد محدود نمی‌شود. همچنین صداوسیما به‌طور کامل عمومی و دولتی نیست؛ تنها ادعای عمومی‌بودن را دارد و در واقع این‌طور نیست.

منتظرقائم در ادامه‌ی سخنان خود گفت: با رواج ویدئو و پخش برنامه‌های ماهواره از سال ۱۳۷۲، نظام نتیجه گرفت که باید رادیو و تلویزیون را برای مقابله با جهانی‌شدن محتوا متکثر کند؛ بدین معنا که محتوای خود را در قالب‌ها و کانال‌های مختلفی تولید و عرضه کند. در واقع تلویزیون خودش را به‌عنوان نهاد استراتژیک معرفی کرد و از این مسئله به‌عنوان یک راه درآمدزایی استفاده کرد. ایشان در این باره بیان داشتند که لازمه‌ی متکثر کردن رسانه، پرداختن به عمومی‌سازی است که در نهایت، اغلب به خصوصی‌سازی می‌رسد.

ادامه نوشته