مرگِ دانشگاه در ایران

🖋محمد باقر تاج الدین

📍نفَس دانشگاه در ایران به شماره افتاده است و دیگر رمقی برای او نمانده است و اگر نیک بنگریم گویی مرگ دانشگاه فرا رسیده است. دانشگاهی که زمانی مولد، پویا، زنده و موتور محرکه جامعه بوده است و قرار بود از طریق تربیت و تولید انسان سوژه محور، متفکر و خلاق زمینه و بستر توسعه همه جانبه باشدا کنون اما بسان بیماری در حال احتضار شده است که گویی نفسش به شماره افتاده و آرام آرام به مرگ نزدیک می‌شود.

📍بیراه نیست اگر گفته شود که کسانی و نهادهایی در جامعه خواهان مرگ دانشگاه بوده و از این بابت هیچ نگرانی ای به دل راه نمی دهند، چون دانشگاه را پدیده ای غربی دانسته و حتی آن را موجود مزاحمی تلقی می کنند و اگر به زبان نیاورند اما در دل می گویند: چه بهتر که دانشگاه نباشد!

🔻الف) نشانه های مرگ دانشگاه

📍رکود و رخوت علمی و پژوهشی؛ دانشگاه ها در ایران کم و بیش دچار رکود و رخوت علمی شده اند به گونه ای که به جز تولید مقالات علمی نه چندان کارآمد و کاربردی و تعدادی کتاب نه چندان پر مغز خبری از تولید علم و نظریه و پژوهش به معنای واقعی کلمه آن گونه که در دانشگاه های معتبر دنیا معمول است، نیست.

📍ناتوانی دانشگاه در حل مسائل کلان کشور؛ دانشگاه در ایران به دلایل گوناگون مانند انفصال از بدنه دولت و سازمان های سیاستگذاری، برنامه ریزی، مدیریتی و اجرایی که البته در موارد زیادی این انفصال کاملا به عمد و با هدف بوده است، ناتوان از حل و فصل مسائل کلان کشور شده است.  

📍ناتوانی دانشگاه در ارتباط برقرار کردن با جامعه؛ دانشگاه توان لازم برای ارتباط گرفتن با جامعه را ندارد و به همین دلیل راه حل هایی که ارائه می دهد چندان مفید به فایده برای جامعه نبوده و نیست. زبانی که دانشگاه ها به کار گرفته اند زبانی تخصصی و فنی است و لذا قابل فهم و درک برای عامه مردم نبوده و از این منظر راه حل هایی هم که ارائه می دهند قابل به کارگیری از طرف مردم نیز نیست. این موضوع البته بیشتر در حوزه علوم انسانی جای تأمل و نقد فراوان دارد.

📍کاهش شدید انگیزه علم آموزی؛ تقریبا هیچ انگیزه ای برای دانش اندوختن و علم آموزی برای دانش آموزان و دانشجویان از یک سو و استادان و پژوهشگران از سوی دیگر باقی نمانده است و اگر اندک انگیزه ای هم وجود داشت کاملا به محاق رفته و دیگر خبری از آن نیست.

📍عدم تربیت انسان سوژه و خلاق؛ دانشگاه ها در ایران سوژه خلاق تربیت نمی کنند بلکه مدرک به دستانی را تربیت که نه بلکه تولید می کنند که فاقد هرگونه خلاقیت و نوآوری و انگیزه بوده و هیچ مهارتی برای زندگی کردن و شغل داشتن و آینده خود را ساختن ندارند. از این منظر می توان گفت که دانشگاه بدل به کارخانه تولید مدرک شده است.

🔻ب) دلایل مرگ دانشگاه

📍افزایش بی منطق و بی مبنای تعداد دانشگاه ها در کشور؛تأسیس و راه اندازی تعداد زیاد دانشگاه و موسسات آموزش عالی در جای جای این کشور حتی در مناطقی که بیشتر شبیه روستا هستند و نه شهر چه مبنا و منطقی را دنبال می کند؟ برای مثال در شهر متوسطی چون سمنان تعداد ۳۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در حال فعالیت است و اگر بخواهیم نسبت جمعیت این شهر(جمعیت شهر سمنان مطابق آخرین برآوردها حدود ۲۰۰ هزار نفر است) به دانشگاه را برآورد کنیم می توانیم بگوییم که به ازای هر ۶۵۰۰ نفر ۱ دانشگاه در این شهر وجود دارد و این با کدام منطق و استانداردهای علمی و دانشگاهی قابل مقایسه است؟

📍رواج مدرک گرایی بی حد و حصر؛ همان گونه که آوردم دانشگاه در ایران نه تنها سوژه خلاق تربیت نمی کند بلکه تبدیل به کارخانه تولید مدرک شده است و این گونه است که زمینه مرگ خودش را فراهم نموده است.

📍کمّی گرایی به جای کیفی گرایی؛ نگاهی به تمامی سایت های دانشگاهی اعم از دولتی و آزاد نشان از این موضوع دارد که آن چه مهم است کمیت است و نه کیفیت به گونه ای که این دانشگاه ها همواره در حال ارائه آمار زیربنای دانشگاه، آزمایشگاه، کتابخانه، سالن ورزش، تعداد دانشجو، تعداد فارغ التحصیلان و...هستند اما هیچ خبری از کیفیت و نحوه تدریس، تولید دانش، تربیت انسان سوژه و متفکر نیست. برای مقایسه لطفا سری هم به سایت های دانشگاه ها در دنیا بزنید تا تفاوت را بهتر دریابید.  

📍عدم تناسب خروجی های دانشگاه با نیازهای واقعی جامعه به لحاظ کمّی و کیفی؛ خروجی های دانشگاه با واقعیت های موجود جامعه چه به لحاظ اشتغال و چه به لحاظ نیازمندی های گوناگون جامعه اعم از اقتصادی، فرهنگی، فنی و.... به لحاظ کمی و کیفی هیچ گونه تناسبی ندارد. طبق آخرین آمارهای مراکز آماری کشور حدود ۴۲ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که در برخی رشته ها مانند علوم محیط زیست و کشاورزی و حتی فنی و مهندسی وضعیت بسیار تأسف بار است.

راه اندازی کارخانه تولید اطلاعات

اگر میزان تحولات بیرونی سازمان شما بیش از میزان رشد درونی سازمان باشد، در این صورت سقوط سازمان حتمی است. (جک ولش)

فعالیت های قابل عرضه:

*** تولید محتوا برای کسب و کار شما

*** نگهداری و مدیریت محتوای تلگرام  و اینستاگرام شما

*** نگهداری و مدیریت محتوای سایت شما

*** بالا بردن رتبه و بازدید سایت شما

*** بررسی فرایندهای کسب و کار شما و تعیین مبادی تولید اطلاعات

*** طراحی بانک های اطلاعاتی و سامانه های مرتبط

*** ویرایش و آماده سازی و انتشار اطلاعات

saeed45_rezaeian@

www.saeedrezaeian.ir

 مهندس سعید رضائیان09123935377

آینده پژوهی جهان از زبان مدیر عامل شرکت بنز

«دیتر زیچه»  مدیر عامل شرکت خودروسازی بنز در سخنرانی اخیری که داشت اعلام کرد ۸۰ درصد رفت و آمدهای شهری در آینده حذف خواهد شد.

شهرها آلودگی صوتی کمتری خواهند داشت. برق با کمک روشهای نوین تولید ارزان خواهد شد. مشکل آب حل خواهد شد چون عمدتا به مصرف خوردن خواهد رسید. تا ۸۰ درصد از رفت و آمدهای شهری حذف خواهند شد و سیستمهای اطلاعاتی جای آنها را خواهند گرفت، بنا براین آلودگی هوا نداریم، تصادف به حداقل خواهد رسید و وقت بیشتری برای تفریح خواهیم داشت.

کشاورزی بدون خاک و مبتنی بر اطلاعات با بهره وری ۹۹ درصدی در مصرف آب، جای کشاورزی سنتی را خواهد گرفت. در پنج تا ده سال آینده نرم افزار و اطلاعات همه صنایع را خواهد بلعید.

در سال ۲۰۲۰ برنامه های کاربردی دیگری قادر خواهند بود از طریق آنالیز حالت‌های صورت بگویند که کلام گفته شده دروغ یا راست است! تصور کنید چه اتفاقی برای سیاستمداران خواهد افتاد!

ادامه نوشته

منابع مفید در رابطه با بازاریابی محتوا

محتوا عضو جدانشدنی تمام استراتژی‌های بازاریابی است. خواندن تجربیات بازاریابان موفق کلید اصلی رشد مهارت‌های تولید محتوای جدید و تأثیرگذار برای افزایش تعداد مشتری‌ها است.

بازاریابی محتوا چیزی فراتر از برگزاری کمپین‌های موفق و تلاش برای رشد کسب‌وکار است. بازاریابی محتوا یعنی پیدا کردن راه‌های جدید و خلاقانه برای جذب مشتری از طریق محتوای جذاب. یک بازاریاب محتوا نمی‌تواند با انجام کارهای تکراری و تقلید از سایر برندها کمپین موفقیت‌آمیزی طراحی کند. یاد گرفتن استراتژی‌های جدید و امتحان کردن ایده‌های نو به یک بازاریاب محتوا کمک می‌کند همیشه در کارش موفق باشد.

بهترین راه برای یاد گرفتن استراتژی‌های جدید و رسیدن به این هدف، استفاده از نصیحت بازاریابان و کارآفرینان مطرح دنیا است. از آنجایی که شرکت کردن در کارگاه‌ها یا کلاس‌های آموزشی هزینه‌بر است، خواندن جدیدترین کتاب‌ها می‌تواند در این رابطه دیدگاه خوبی به فرد بدهد. در ادامه‌ی این مقاله‌ به معرفی کتاب‌های برتر در زمینه‌ی بازاریابی محتوا می‌پردازیم. خواندن این کتاب‌ها به بهبود استراتژی بازاریابی و افزایش میزان فروش کمک می‌کند.

ادامه نوشته