چرا برندهای ایرانی ماندگار نیستند؟

مهندس کلاهی عضو اتاق ایران

مایلم این پرسش چنین مطرح شود که چرا ما در ایران شرکت‌های ماندگار نداریم؟ یا چرا شرکت‌های ایرانی حتی در مقیاس منطقه‌ای (و نه بین‌المللی) رشد نمی‌کنند؟

به عنوان مثال پارس الکتریک همزمان با سامسونگ فعالیت خود را شروع کرد و زمانی از این شرکت جلوتر بود (شرکت پارس الکتریک پیش از سامسونگ تلویزیون رنگی تولید می‌کرد)  ولی امروز سامسونگ ابرقدرت الکترونیک و بزرگ‌ترین تولیدکننده تلویزیون در جهان بوده و موفق شده است نام‌هایی بزرگ مانند سونی، شارپ و توشیبا را به زانو درآورد حال آن که جا دارد بپرسیم جایگاه پارس الکتریک اکنون کجاست؟

یا چگونه هیوندای رتبه چهارم تولید خودرو در جهان را از آن خود کرده اما ایران خودرو بدون پرداخت حقوق گمرکی 100 درصدی نیز قادر به رقابت در بازار ایران نیز نیست؟

شرکت‌ها راکارآفرینان ایجاد می‌ کنند و معمولا در فاز نخست تکامل خود، حول محور بنیان‌گذاران رشد کرده و به دلیل رابطه تنگاتنگ مدیریت، پرسنل و مشتریان، در مقابل شرایط بازار بسیار حساس و چابک بوده و سریع واکنش نشان می‌دهند.

این نوع سازمان‌ها کوچک اند و تبادل اطلاعات و تصمیم‌گیری در قالب ساختاری غیر رسمی انجام می‌شود. ضمنا به علت ارتباط نزدیک و تنگاتنگ مالکان، مدیریت و پرسنل، انگیزه‌ها بسیار بالا بوده و عملکرد سره و ناسره سریع از هم تشخیص و تمیز داده می‌شود.

در چنین شرایطی، سازمان به سرعت رشد می‌کند اما همراه با رشد و تداوم موفقیت، مقیاس ها به اندازه ای بزرگ می شوند که ساختارهای غیر رسمی دیگر پاسخ‌گو نیست و سازمان می‌بایست فرآیندهای خود را تغییر دهد تا پرسنل و مدیران هماهنگ با اهداف کلان سازمان عمل کنند.

 این مرحله همانند هر تغییر عمده‌ای، باعث ایجاد بحران می‌شود و سازمان‌هایی ماندگار خواهند بود که بتوانند این بحران‌ها را مدیریت کرده و به رشد خود ادامه دهند.

  می توان گفت تقریبا تمامی سازمان‌های ایرانی در این مرحله شکست خورده و در نتیجه به مراحل بعدی بلوغ سازمانی دست نمی‌یابند حال آنکه برندهای ماندگار و قوی توسط سازمان‌هایی به وجود می‌آید که در مرحله 4 و 5 تکامل سازمانی قرار دارند.

علت این عدم تکامل در ایران را می‌توان در مصادره شرکت‌های بزرگ پس از پیروزی انقلاب، سیاست‌های اقتصادی دهه 60 و سپس رشد  لجام گسیخته و سیطره صنایع مادر مبتنی بر مواد اولیه بر اقتصاد کشور جستجو کرد.

رشد بالای اقتصادی ایران در دهه 40 و 50 خورشیدی باعث ظهور شرکت‌های بزرگ و توانمندی شد. کفش ملی به سراسر اروپا صادرات داشت و ایرانیان با علاقه و افتخار از محصول‌های آن استفاده می‌کردند؛ گروه مینو برندی مطرح در سطح منطقه بود و مرحوم خسروشاهی خود سهام‌دار شرکتی مانند نستله بود و چه بسا در صورت ادامه مسیر، این شرکت را می‌خرید.

کفش بلا، استارلایت، پارس الکتریک، ارج و آزمایش همگی برندهایی مطرح، موفق و توانمند بودند. صنعت‌گران مطرح آن زمان مانند مرحوم ایروانی، لاجوردی، برخوردار و ... به این نتیجه رسیده بودند که برای تداوم رشد شرکت‌های خود، به سامانه و مدیریت حرفه‌ای نیاز دارند؛ نیازی که برای تامین آن از طریق استخدام مدیران خارجی، به‌کارگیری مشاوران بین‌المللی و حتی دعوت از دانشگاه هاروارد برای ایجاد نخستین شعبه آسیایی خود در ایران (ICMS) تلاش می‌کردند.

ادامه نوشته

انقلاب صنعتی چهارم و نشانه های ظهور

انقلاب صنعتی چهارم اصطلاحی است که این روزها از سوی اندیشمندان به شکلی جدی مورد استفاده قرار میگیرد. دنیای امروز در آستانه یک انقلاب جدید در حوزه فناوری قرار گرفته است؛ انقلابی که شیوه زندگی، کار کردن و نحوه ارتباط ما با یکدیگر را اساسا تغییر خواهد داد. این تغییر به لحاظ مقیاس، گستردگی و پیچیدگی اش به هیچ یک از اتفاقاتی که بشر تا امروز شاهد آن بوده، شباهت ندارد. هنوز هیچ کس نمی داند این انقلاب جدید چگونه در حال ظهور است اما یک مسئله مسلم است: واکنش به آن باید واکنشی یکپارچه و جامع باشد که تمام گروه های ذینفع در جامعه جهانی را از بخش های خصوصی و دولتی گرفته تا جوامع مدنی و گروه های دانشگاهی در بر بگیرد.

نخستین انقلاب صنعتی از قدرت آب و بخار برای مکانیزه کردن تولیدات صنعتی استفاده می کرد. دومین انقلاب مربوط به بهره گیری از قدرت برق در تولیدات صنعتی در سطح بسیار گسترده می شد و انقلاب سوم نیز از فناوری اطلاعات و الکترونیک برای مکانیزه کردن تولیدات در مقیاس کلان استفاده می کرد و حالا انقلاب صنعتی چهار بر پایه انقلاب سوم بنا شده است؛ انقلابی دیجیتال که از اواسط قرن گذشته در حال وقوع بود. مشخصه اصلی آن، تلفیق فناوری هایی است که حد فاصل میان حوزه های فیزیک، دیجیتال و زیست شناسی را کم رنگ تر از گذشته می کند.

سه دلیل عمده وجود دارد که ثابت می کند تغییراتی که در دنیای امروز شاهد آن هستیم، صرفا ادامه انقلاب صنعتی سوم نیست و خود، آغاز یک انقلاب چهارم به حساب می آید: سرعت، مقیاس گستردگی و اثرگذاری. سرعت پیشرفت های علمی در دنیای امروز بی سابقه است. علاوه براین، چنین پیشرفتی تمام صنایع در هر کشوری را نیز متحول کرده است. همچنین، وسعت و عمق این تغییرات از دگرگونی کامل نظام های حاکمیتی، مدیریتی و تولید حکایت دارد.

تأثیر بر مشاغل

اثرگذاری بر دولت ها

اثرگذاری بر مردم

در ادامه، ۱۳ نشانه ظهور و ورود به انقلاب صنعتی چهارم را بررسی می کنیم.

ادامه نوشته

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(13): راه‌اندازی تلویزیون خصوصی در ایران

راه‌اندازی تلویزیون خصوصی به صورت مجزا مغایر با قانون اساسی است اما در عین حال می‌توان با حفظ بدنه صدا و سیما، این سازمان در نقش ناظر و متولی، زمینه فعالیت شبکه‌های خصوصی را در بدنه این سازمان فراهم نماید و در واقع شبکه‌هایی با ساختار خصوصی راه اندازی شود که محتوایشان در یک سیگنال مشخص پس از نظارت و تایید ناظران پخش صداوسیما و از طریق تکنیسین‌های فنی و تجهیزات فنی صداوسیما پخش شود.

 

ادامه نوشته

نقش شبکه های اجتماعی در تحقيقات بازار

تزریق تحقیقات بازار از طریق شبکه های اجتماعی تعریف جدیدی برای چگونگی رسیدن به بینش مشتریان است. محققان شبکه های اجتماعی نیز اظهار می کنند که ۶۸% از شرکت های B2B از اطلاعات جمع آوری شده از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. در حالیکه ۵۹% از شرکت های B2C از آن برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کنند.

در زیر ۵ راهی که شبکه های اجتماعی تحقیقات بازار را تغییر داده است آورده می شود:
۱-  چک کردن نبض زمان واقعی
شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری سریع فکر و نظر را امکان پذیر می کنند. گرایش ها و تمایل مشتریان، شروعی مناسب برای برنامه ریزی به وسیله شبکه های اجتماعی است. اين موضوع به شما همچنین توانایی دیدن نوسانات تمایلات مشتریان را در کمترین زمان خواهند داد. باید از فیسبوک  و توییتر تشکر کرد که شما را قادر ساخته تا در یک دقیقه بفهمید آیا آگهی شما در یک زمینه موفقیت آمیز بوده یا به شکست منجر شده است.

۲-  از امتحان کردن راه های جدید نترسید
در بازاریابی سنتی مصرف کنندگان در نقش شنوندگان قرار داده می شوند که یک راه ارتباطی است که ما را به یاد سخنرانی والدین درباره مشق شب بچه های خود می اندازد.اما شبکه های اجتماعی خطوط ارتباطی هستند. بازاریابان اکنون از طريق شبکه های اجتماعی به بحث با بازار هدف خود می پردازند و می آموزند که آنها واقعا چه چیزی می خواهند ( بجای گفتن اینکه ما فکر میکنیم شما چه می خواهید).

۳-  بررسی بی پایان آغاز می شود
شبکه های اجتماعی خود یک بازاریاب با توانایی بررسی مخاطب هستند. ۵۰% کاربران شبکه های اجتماعی اظهار می کنند که خود درباره محصول می نویسند تا از دیگران در برابر تجربیات بدی که داشتند محافظت کنند. و نزدیک به یک چهارم آنها تجربیات منفی خود را برای مجازات شرکت ها به اشتراک می گذارند. یک محقق با گوش دادن و پیگیری کردن شبکه های اجتماعی می تواند به بررسی چیزهایی که مردم درباره آن موضوع یا محصول می گویند بپردازد.نکته قابل توجه اینکه تا زمانیکه مصرف کنندگان در حال صحبت هستند شما باید در داده ها شنا کنید.

۴-  تقسیم بندی های متعدد
برای محققان بازاریابی تقسیم بندی های اجتماعی به منظورامتحان تاکتیک های متعدد و جمع آوری محتوای مشتری-تولید مهم است. یک محقق بازاریاب توانایی اصلاح بخش های مشتری و گسترش دانش در بخش های خاص را دارد.

۵- هرچی پس انداز کنی به همان اندازه خرج میکنی
شبکه های اجتماعی فرصت هایی را برای پس انداز پول خلق می کنند. گروه های تمرکز، مصاحبه های عمیق، قوم نگاری و .. زمانبر و گرانقیمت هستند. با استفاده از یک رویکرد متمرکز با ابزارهای اندازه گیری مناسب، شبکه های اجتماعی  یک گزینه قابل دوام برای انجام تحقیقات بازار در هزینه های کمترخواهند بود و این همان چیزی است که CMO شما را، کمی کمتر از طول زمان بودجه بندی شده ذخیره می کند.

شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی در فعالیت های روزمره ی ما دارند، زندگی اجتماعی و حرفه ای ما را ساده می کنند و هم اکنون راه خود را به تحقیقات بازار پیدا کرده اند.
منبع : ترجمه شده از سایت

چالش های رادیو و تلویزیون (15): حضور رسانه ملی در فضای مجازی

به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، دكتر علي عسكري طي حكمي مهندس رضا قديمي را به سمت معاون فضاي مجازي سازمان صدا و سيما منصوب كرد.

مطالعه درباره تحولات فضاي مجازي و بين‌المللي، برنامه ريزي جامع در خصوص حضور موثر در "فضاي مجازي ملي" و طراحي براي آرايش جامع رسانه‌اي سازمان صدا و سيما در عرصه اينترنت جهاني، همكاري با ساير شبكه‌ها در جهت اثرگذاري و بهره‌برداري از فضاي مجازي به منظور افزايش ضريب نفوذ آن‌ها، ايجاد ساختارهاي مناسب در ساير بخش‍‌هاي سازماني به‌ويژه در مراكز استان‌ها، بهره‌گيري از منابع آرشيوي سازمان، اهتمام به راه‌اندازي خدمات جذاب و پرمخاطب تلويزيون تعاملي، راه‌اندازي شبكه اجتماعي فراگير و دربرگيرنده آحاد مختلف جامعه و مخاطبان رسانه ملي، ارائه خدمات جذاب صوت و تصوير فراگير بر اين بستر با اهتمام به توليد گسترده محتواي كيفي و جذاب متناسب با فضاي مجازي و نيز بسته‌بندي مناسب توليدات متنوع شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني براي ارائه در اين قالب، همكاري صميمانه با توليدكنندگان محتوا در بخش‌هاي عمومي و مردمي جامعه به‌منظور تامين محتواي مورد نياز براي رسانه‌هاي نوين سازمان، رصد تحولات و ارائه خدمات لازم به‌منظور سامان‌دهي افكار عمومي بر بسترهاي مربوط در فضاي مجازي، تلاش براي افزايش سواد سايبري و اطلاع رساني و آگاهي بخشي آحاد مردم، خانواده‌ها و جوانان براي استفاده مطلوب از مواهب فضاي مجازي و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي اين حوزه، اخذ بازخورد دقيق و مستمر از كاربران درباره كارايي و اثربخشي خدمات رسانه ملي در عرصه فضاي مجازي و گسترش اين خدمات به كاربران محيط منطقه‌اي و بين‌المللي با تاكيد بر كاربران كشورهاي اسلامي، از جمله ماموريت‌ها و وظايف شما در اين معاونت است.

علي عسكري - رئيس سازمان