درس مدیریتی: تحولی دیگر برای تعالی رسانه صدا و سیما

این روزها تغییرات در راس مدیریت سازمان صدا و سیما در مرکز توجه افکار عمومی و در صدر اخبار حوزه رسانه می باشد. در یک چرخش سریع «عبدالعلی علی‌عسکری» سکان رسانه ملی را در دست گرفت و «محمد سرافراز» پس از یک دوره 18 ماهه مدیریتی سازمان را ترک کرد.

اقدام به تغییرات ساختاری با هدف چابک سازی و مدیریت بهینه منابع و ساماندهی منابع درآمدی سازمان از مهمترین اهداف مورد توجه مدیریت اسبق به حساب می آید. گرچه به تمام و کمال نرسید. کمی دورتر نیز «عزت الله ضرغامی» سخن از «جراحی سازمانی» به میان آورده بود که به زعم ایشان این اقدام خود نیازمند داشتن «بودجه و منابع مالی» بود  و اهداف «تحول سازمانی» مشارالیه نیز در حد تدوین دو سند راهبردی «افق رسانه» باقی ماند.

در یک بررسی اجمالی در هر دوره میتوان جنبه هایی از «تحول در سازمان رسانه» را ملاحظه کرد.

مروری بر عملکرد در بخش «مدیریت سازمانی» گویای این حقیقت است که از هدف گذاری، برنامه ریزی و یافتن شیوه های جدید انجام کار برای کسب نتایج بهتر در «سازمان رسانه» غافل مانده ایم. روزمرگی، توسعه بی برنامه، تعارفات معمول و بسیاری دیگر موجب شده است که دچار نوعی «کسالت سازمانی» بشویم که روز به روز مُضمن تر نیز می شود.

بی گمان همه ما دوست داریم موفق شویم. چه در زندگی شخصی و چه در تجربه سازمانی و چه در عرصه ملی.

بنابراین در این مساله تفاوتی با دیگران نداریم و برخلاف آنچه به ما آموخته اند خواستن توانستن نیست. صرف فعل خواستن شما را به مقصود توانستن نخواهد برد. توانستن قواعدی دارد که باید آن را از علوم مختلف و به ويژه «مدیریت» آموخت.

مدیریت زیبا و بی رحم است. زیبایی و بی رحمی مدیریت به این است که قواعدی دارد، اگر رعایت کنید شما به موفقیت خواهید رسید و اگر نکنید هر چقدر هم که بخواهید و تلاش کنید، به نتیجه مطلوب نمی رسید.

یک مثال ساده!... دو نفر از کشتی در حال غرق شدن به دریا پریده اند. یکی شنا کردن بلد است و دیگری نه. هر دو به یک میزان خواهان رهایی از این وضعیت هستند. هر دو به یک میزان دست و پا می زنند. پس تا این جا در دو فاکتور مساوی هستند (خواستن و تلاش)، اما یکی رهایی می یابد و به موفقیت می رسد و دیگری می ماند و می میرد. تفاوت در چه بود؟ مهارت و رعایت قواعد شناگری.

در دنیای پیچیده و پر تغییر امروزی، نمی توان به این الگو که «بالایی ها فکر کنند و پائینی ها عمل کنند»، بسنده کرد. فکر و عمل باید در تمامی سطوح یکپارچه شود.

یکی از این قواعد کلیدی «مدیریت»، معماری درست و اتصال پنج عنصر زیر به یکدیگر است:

🔘 پیوند دادن استراتژی به شرایط محیطی و ويژگی های درونی سازمان.

🔘 اتصال برنامه های عملیاتی به استراتژی های سازمانی

🔘 پیوند دادن تخصیص منابع به برنامه های عملیاتی مبتنی بر استراتژی

🔘 اتصال ارزیابی و کنترل عملکرد به برنامه ها و تخصیص منابع

🔘 و در نهایت پیوند مشوق ها و تصمیم گیری ها به عملکرد.

اگر هر کدام از این پنج فرایند، سست و نادرست باشد، سازمان به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

بررسی دوباره زنجیره ارزش سازمانی، مدیریت محدودیت ها، گره زدن منافع مادی کارکنان به نوآوری، بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان، مهندسی مجدد روش ها و بسیاری مِتُدهای دیگر و صد البته  در کنار آن- درست صرف کردن « فعل خواستن» می تواند راهگشای دغدغه های امروز رسانه باشد.

 بدون تردید رئیس جدید صدا و سیما در معرض توجه است و در مقابل با چالش هایی از قبیل پاسخگویی به افکار عمومی و نهادهای نظارتی، بهره وری نیروی کار، کارایی و اثربخشی سازمانی روبرو است.

در این هنگامه چنانچه مدیریت با تکیه بر روش ها و موفقیت های گذشته، نیازها و حقایق جدید امروزی را تحلیل کند، بی شک دچار نوعی «نزدیک بینی استراتژیک» شده است. در حالی که محیط جدید و تغییر شرایط روش های متفاوتی را می طلبد.

امید آنکه تغییرات مدیریتی «تحولی برای تعالی رسانه» را به همراه داشته باشد.انشاالله.

دستيابي به شعار پيشرفت و مقاومت در رسانه ملي

این روزها تغییرات در راس کادر مدیریتی سازمان صدا و سیما در صدر اخبار حوزه رسانه می باشد. روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان یک «پايان تلخ» صدا و سيما - مشروح گزارش مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان پرداخته است که حاوی نکات ارزشمندی است.

آمدن «اين» رييس يا رفتن «آن» رييس؛ كداميك تالار هزار و صد نفري مركز همايش‌ها را مملو از جمعيت مي‌كند؟ ساكن ساختمان شيشه‌اي، رداي رياست از تن در مي‌آورد؛ آن هم جلوي چشماني كه مدت‌ها ممنوع‌التصويري را به دوش كشيدند و دم بر نياوردند؛ جلوي چشماني كه سال‌ها تجربه مديريت را بر قابي نوشتند و بر ديوار خانه‌نشيني آويختند و جلوي چشماني كه راز دل را بر زبان‌ها راندند؛ رازي به نام «عدم رضايت».

 مطلب مرتبط:معاونت سیاسی؛ شاه کلید تبدیل صدا و سیما به "رسانه ملی"

ادامه نوشته

راه اندازی کارخانه تولید اطلاعات

اگر میزان تحولات بیرونی سازمان شما بیش از میزان رشد درونی سازمان باشد، در این صورت سقوط سازمان حتمی است. (جک ولش)

فعالیت های قابل عرضه:

*** تولید محتوا برای کسب و کار شما

*** نگهداری و مدیریت محتوای تلگرام شما

*** نگهداری و مدیریت محتوای سایت شما

*** بالا بردن رتبه و بازدید سایت شما

*** بررسی فرایندهای کسب و کار شما و تعیین مبادی تولید اطلاعات

*** طراحی بانک های اطلاعاتی و سامانه های مرتبط

*** ویرایش و آماده سازی و انتشار اطلاعات

saeed45_rezaeian@

www.saeedrezaeian.ir

09123935377

رسانه و چالش های فناورانه

اگر میزان تحولات بیرونی سازمان شما بیش از میزان رشد درونی سازمان باشد، در این صورت سقوط سازمان حتمی است. (جک ولش)

 

مطلب مرتبط: رهبر انقلاب چه مأموریت‌هایی به رئیس جدید صدا و سیما محول کرد؟

 

متدلوژی جمع سپاری؛ راهکار حل مسئله جمعی

جمع‌سپاری یا انبوه‌سپاری (Crowdsourcing & Crowdfunding)  یکی از مهمترین روندهایی است که بصورت اساسی روشی که بنگاه های کسب وکار، دولت ها  و سازمان های بشر دوستانه  به بازار اینترنت و موبایل نگاه می کنند را تغییر می دهد. جمع سپاری نشان داده است که با استفاده از وب 2( وب تعاملی) ابزاری بالقوه برای حل مساله برای دولت و بخشهای غیر انتفاعی است. بطور خلاصه جمع سپاری یعنی تولید ایده از توده ها و گروه ها و تصمیم گیری و چگونگی سرمایه گذاری بر روی آن ایده است. در حال حاضر تعداد زیادی از کاربردهای جمع سپاری در مقوله های کسب و کار و اجتماعی بکار گرفته شده است. بسیاری از گروه ها و کمپین ها بر بستر فضای مجازی و فراخوان عمومی در اینترنت از این دست رویدادهای اجتماعی به حساب می آید. تمرکز جمع سپاری بر مشارکت دادن جمعیت در فعالیتهایی چون حل مسئله، تولید و توسعه مفاهیمی چون مشارکت در ایده سازی، نوآوری، تولید و فرایندهای ارائه خدمات است که بر کیفیت محصول، وفاداری و خشنودی مشتری اثری مستقیم دارد.

کنفرانس بین المللی جمع سپاری تهران

این همایش با حضور فعالان، سرمایه گذاران، کارآفرینان، شرکت های سرمایه گذاری و متخصصین موضوعات مرتبط در 31 اردیبهشت ماه در سالن همایش بین المللی کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.

هدف این همایش یک روزه، ایجاد فرصت پیدایش ایده های نوآورانه جدید در میان شرکت کنندگان درباره نقش کاتالیزوری مانند اینترنت برای فعالیت و نوآوری اجتماعی می باشد. همچنین دیگر اهداف این همایش آشنا و درگیر کردن کارآفرینان و ارزش آفرینان ایرانی با این مهم و معرفی و متصل کردن آنها با فعالان و متخصصان جمع سپاری از سراسر دنیا می باشد.

معرفی جمع سپاری – موارد استفاده از جمع سپاری

 

تجلیل از بزرگمرد عرصه فناوری اطلاعات ایران

دکتر علی­ اکبر جلالی در سال 1333 در شهرستان شاهرود دیده به جهان گشود. گرچه علاقمندی ایشان به روستای شاهکوه، زادگاه پدری­شان مثال­زدنیست ولی به دلیل شغل پدر هرگز در آن­ مکان زندگی نکرده­ است. دوران کودکی، نوجوانی و تحصیلات ابتدایی تا متوسطه­ی در شهرستان شاهرود سپری شد تا اینکه در سال 1354 پس از اخذِ مدرکِ دیپلم متوسطه برای ادامه­ی تحصیل در رشته­ی مهندسی برق به تهران عزیمت نموده اند.

ادامه نوشته

ویژگی یک مدیر رسانه اجتماعی

امروز با گسترش روز افزون رسانه‌های اجتماعی بحث مدیریت آنها مطرح است. اگر شما یک بلاگ، شبکه اجتماعی یا به زبان ساده‌تر، یک رسانه اجتماعی داشته باشید به عنوان مدیر چه ویژگی های باید در شما باشد؟ یا شاید شما سازمان هستید می خواهید یک مدیر رسانه اجتماعی استخدام کنید او چه ویژگی های باید داشته باشد؟ مطمئا در ایران هنوز «مدیر رسانه اجتماعی» عنوان شغلی نیست اما «بهترین راه برای پیش بینی آینده، ساختن آن است».

۱- اشتیاق به رسانه های اجتماعی: در رسانه های اجتماعی شما بیشتر نیاز به یک هدایت کننده دارید تا یک مدیر! کسی که درک درستی از عملکرد و روابط رسانه های اجتماعی مختلف دارد و روزگار در آنها سپری کرده باشد. او باید بتواند با استفاده از رسانه های اجتماعی زندگی شخصی و حرفه ای خود را هدایت کند.

۲- مهارت های دستوری و املایی: در نوشتار همیشه اشتباه وجود دارد. ممکن است بیشتر مواقع تایپی باشد و برخی مواقع دستوری! اما از کسی که مدیریت یک جامع آنلاین را برعهده دارد این انتظار است که بیشترین مهارت ها را در قواعد دستوری و املایی داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که خشک و رسمی بنویسد بلکه باید زنده و جذاب قلم را به کار گیرد.

۳- توانایی رهبری: این توانایی شاید اکتسابی باشد اما استعداد نیز هست. مدیر رسانه اجتماعی باید بتواند برای اجتماع به شیوایی صحبت کند. این توانایی بیشتر در زمان بحران های احتمالی به کار می آید.

۴- اعتماد به نفس: اعتماد به نفس واقعی نه کاذب و نه بیش از اندازه! همیشه این نگاه وجود دارد که ما وقتی تعدادی مخاطب داریم ناخوداگاه اعتماد به نفسمان افزایش پیدا می کند باید آن را کنترل و مدیریت کرد. مدیر باید دکمه پست را فشار دهد و از عواقب آن واهمه نداشته باشد.

۵- دیسپلین (نظم) و تشکیلات: نوشتن یک پست برای وبلاگ در برنامه زمانبندی مشخص به سختی انجام می شود. مدیر با محتوای بکر، جالب و جذاب سعی در هدایت جامعه را داشته باشد. یک مدیر رسانه اجتماعی موثر از برنامه زمانبندی برای نوشتن سرمقاله و ابزارهای کنترلی برای اینکه مطمئن شود یک پست یا توئیت منتشر شده استفاده می کند. پاسخ به نظرات، درخواست‌ها و انتقادات اصولا کمی طول می کشد این کار باید برنامه خاص خود را داشته باشد.

۶- منش: یک مدیر رسانه اجتماعی از قوانین و مقررات هر رسانه اجتماعی به درستی آگاه است و طبق آن رفتار می کند. به نظرات صفحه و پست های بلاگ با وقار و زیبایی پاسخ می دهد.

۷- یک سطح رهبری: انتظار این است که در اولین فرصت به نظرات و درخواست ها رسیدگی شود اما وقتی تعداد کاربران بالا باشد پاسخگویی به آنها در کمترین زمان مشکل است. باید مجموعه از انتظارات را لیست کرده و مانند یک بانک اطلاعاتی داشته باشید و هر وقت شد از آن استفاده کنید.

۸- پوست کلفت بودن: اصولا دهن کاربران در رسانه های اجتماعی چاک و بست ندارد و برخی اوقات هرچه به ذهنشان برسد منتشر می کنند. مخصوصا اگر در جامعه فیزیکی به نیازهای آنها پاسخ داده نشود به قولی جامعه بسته باشد. به نوعی مدیر باید نقد پذیر باشد حال نقد منصفانه یا غیر منصفانه! البته باید حواسش به گزارش های مردمی برای مسدود سازی نیز باشد.

۹- پاسخگویی: شما نسبت به هرچه درباره شما توئیت می شود مسوول هستید. باید در کمترین زمان ممکن درخواست را به بخش مربوطه ارجاع و بعد اعلام کنید. اگر اشتباه کردید باید غرور را کنار بگذارید و به آن اعتراف کنید. دنیا دار مکافات است.

۱۰- کنجکاوری مداوم برای فهم بیشتر: فناوری و ابزارهای آنلاین مدام در حال تغییر هستند و محیط و کاربران نیز به نوبه خود تغییر می کنند. مدیر رسانه اجتماعی تنها وظیفه حفظ وضع موجود را ندارد بلکه باید مدام بخواند، فراگیرد و خود را توسعه دهد. زگهواره تا گور دانش بجوی مدیر!

منبع:سایت رسانه اجتماعی

روز معلم گرامی باد

دو تا شلوار توی خشکشویی
شبی کردند باهم گفت وگویی

یکی از آن دو خیلی شیکتر بود
کمی از آن یکی باریکتر بود

دوتا جیب بزرگ از پشت و رو داشت
همیشه لنگه اش خط اتو داشت

شکیل و خوشگل و ابریشمی بود
از آن اجناس شیک دیلمی بود

خلاصه جنس مرغوبی خفن داشت
کمربندی ز چرم کرگدن داشت

ادامه نوشته

هنر و سینما؛ ابزاری برای شناخت بین ‌فرهنگی

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور؛ مورخ یکشنبه 5 اردیبهشت در همایش اکران فیلم خارجی در ایران سخنرانی کرد.

موضوعات متعدد و قابل تامل در بخش مدیریت فرهنگی کشور محور اصلی بیانات مشارالیه بوده است. متن سخنان حسام‌الدین آشنا به شرح زیر است: چیزی که در مقطع کنونی شدیداً به آن نیاز داریم. نه فقط از آن رو که مسایل حل‌ناشده‌ی زیادی فراروی تصمیم‌گیران و دولتمردان قرار گرفته است، بلکه به این دلیل که مجال و فرصت آزمون و خطا و شکست نیز به پایان رسیده است.

ادامه نوشته

آنچه ظرف یک دقیقه در اینترنت رخ می‌دهد

زمان و مکان؛ دو مفهومی که در دنیای اطلاعات و ارتباطات به شدت تغییر کرده و از معنای گذشته خود فاصله گرفته‌اند. در این میان، شاید مفهوم زمان، بیش از هر چیز دیگر، دستخوش تغییر و تحول معنایی شده و این موضوع را می‌توان به خوبی از اینفوگرافی که مؤسسه مشاوره‌ای Excelacom به دست داده است درک کرد.

 اینترنت زمان خاص خودش را دارد و مفوم زمان در اینترنت متفاوت با مفهوم عام آن نزد همه ماست. طی یک دقیقه در مفهوم عام آن شاید نتوان کار زیادی انجام داد، ولی در اینترنت ظرف همین شصت ثانیه، اتفاقاتی رخ می‌دهد که تصور آن در خیال بسیاری از ما نمی‌گنجد.

از همین روی است که اینفوگرافی ارائه شده از سوی مؤسسه مشاوره‌ای Excelacom در نوع خود جالب توجه است. اینفوگرافی که نشان می‌دهد، بزرگ‌ترین برندهای امروز دنیای تکنولوژی طی ۶۰ ثانیه در اینترنت چه چیزی به دست می‌آورند.

ادامه نوشته

راز محبوبیت «تلگرام» در ایران چیست؟

آمار سایت بین‌المللی alexa که میزان مراجعه ایرانیان به دو  آدرس telegram.org و telegram.me را به ترتیب  3/45 و 5/80  درصد نشان می‌دهد و همچنین با اتکا به آمارهای اعلام شده از سوی مدیرعامل سرویس تلگرام که به تازگی (فوریه 2016) اعلام کرده این شبکه پیام‌رسان 100 میلیون کاربر فعال دارد و با انجام چند فرمول ریاضی، به این نتیجه رسیده است که تعداد کاربران ایرانی این شبکه نزدیک به 45 میلیون نفر است. آماری که چندان درست به نظر نمی‌رسد، چرا که 45 و 80 درصد نمایش داده شده از سوی سایت معروف alexa میزان ترافیک و در واقع استفاده کاربران ایرانی  از این پیام رسان را نشان می‌دهد.

ادامه نوشته