چرا سازمانهاي عريض و طويل كارايي ندارند؟

مورچه کوچکی بود که هر روز صبح زود سرکار حاضر می شد و بلافاصله کار خود را شروع می کرد. مورچه خیلی کار می کرد و تولید زیادی داشت و از کارش راضی بود.
سلطان جنگل (شیر) از فعالیت مورچه که بدون رئیس کار می کرد، متعجب بود. شیر فکر می کرد اگر مورچه می تواند بدون نظارت این همه تولید داشته باشد، به طور مسلم اگر رئیسی داشته باشد، تولید بیشتری خواهد داشت. بنابراین شیر یک سوسک را که تجربه ریاست داشت و به نوشتن گزارشات خوب مشهور بود، به عنوان رئیس مورچه استخدام کرد.
سوسک در اولین اقدام خود برای کنترل مورچه ساعت ورود و خروج نصب کرد. سوسک همچنین به همکاری نیاز داشت که گزارشات او را بنویسد و تایپ کند. سوسک بدین منظور و همچنین برای بایگانی و پاسخگویی به تلفن ها یک کارمند استخدام کرد،
شیر از گزارش های سوسک راضی بود و از او خواست که از نمودار برای تجزیه و تحلیل نرخ و روند رشد تولیدی که توسط مورچه صورت می گیرد، استفاده کند. تا شیر بتواند این نمودار ها را در گزارش به مجمع مدیران جنگل به کار برد.
سوسک برای انجام امور یک کامپیوتر و پرینتر لیزری خریداری کرد.سوسک برای اداره واحد تکنولوژی اطلاعات یک زنبور نیز استخدام کرد.
مورچه که زمانی بسیار فعال بود و در محیط کارش احساس آرامش می کرد، کاغذ بازی های اداری و جلسات متعددی که وقت او را می گرفت دوست نداشت.
شیر به این نتیجه رسید که فردی را به عنوان مدیر داخلی واحدی که مورچه در آن کار می کرد، بکار گمارد.این پست به ملخ داده شد. اولین کار ملخ خریداری یک فرش و صندلی برای کارش بود.
ملخ همچنین به کامپیوتر و کارمند نیاز داشت که آنها را از اداره قبلی خودش آورد تا به او در تهیه و کنترل بودجه و بهینه سازی برنامه ها محیطی که مورچه در آن کار می کرد، حال به مکانی فاقد شور و نشاط تبدیل شده بود. دیگر هیچ کس نمی خندید و همه غمگین و نگران بودند
با مطالعه گزارش های رسیده شیر متوجه شد که تولیدات مورچه کمتر از قبل شده است.
بنابراین شیر یک جغد با پرستیژ را به عنوان مشاور عالی استخدام کرد و به او ماموریت داد تا امور را بررسی کرده، مشکلات را مشخص و راه حل ارائه نماید. جغد سه ماه وقت صرف کرد و گزارشی در چند جلد تهیه نمود و در آخر نتیجه گرفت که مشکلات پیش آمده ناشی از وجود تعداد زیاد کارمند است و باید تعدیل نیرو صورت گیرد. پس بنابر این شیر دستور داد که مورچه را اخراج كنند زیرا مورچه دیگر انگیزه ای برای کار نداشت.

اجرای طرح ملی اینترنت اشیاء در ایران!

شاید این روزها بارها با واژه اینترنت اشیا برخورد کرده باشید و این سؤال برایتان پیش آمده باشد که اینترنت اشیا به چه معنا است در این خصوص مجری طرح ملی اینترنت اشیاء می‌گوید: در مجامع بین‌المللی بعد از انقلاب صنعتی فرانسه و انقلاب صنعتی سال 2000 که فراگیری اینترنت در سطح بین‌الملل بود، اینترنت اشیاء را انقلاب سوم صنعتی می‌نامند. در عصر فناوری مسیر کنونی دنیا به سمتی حرکت می‌کند که تمام اشیاء در اکوسیستمی قرار می‌گیرند که بتوانند با تمامی افراد تعامل داشته باشند و این همان اینترنت اشیاء است و زمانی که محتوای دیجیتال به آن نیز اضافه می‌شود اینترنت همه چیز (Internet of Everything - IoE) را به وجود می‌آورد.

شما در بیرون از منزل بسر می‌برید ولی در منزل اتوی شما روشن مانده است، بعد از مدتی با برنامه‌ای که روی چیپ‌های اتو و خانه هوشمند شما تعریف شده است، اتو از حضور نداشتن شما در خانه آگاه شده و خود هوشمندانه خاموش می‌شود. بنابراین اینترنت اشیاء یعنی تمام اشیاء، با تمامی انسان‌ها و در همه مکان‌ها، در حالت ایده‌آل، متصل می‌شوند و سرویس‌ها و خدماتی را ارائه می‌دهند تا کیفیت زندگی بشر در بالاترین سطح خود قرار بگیرد.

saeed45_rezaeian@

مطلب مرتبط:  اینترنت اشیاء

                 اینترنت اشیاء و مخاطرات آن

ادامه نوشته

اجرای برجام، فصلی نو در اقتصاد ایران

امروز؛

ايران انفجار اتمى اش رابا موفقيت انجام داد بدون آنکه بمبى بسازد!

امروز روز پایان نیست، روز آغاز است....

امروز روز تاریخی برای مردمان این سرزمین است...

ملت بزرگ ایران عزتمندانه مقاومت، مذاکره و توافق کرد

توافق هسته ای حاصل شد...

تحریم ها برداشته شد...

طرح كسب و كار (Business Plan)

تعريف: طرح كسب و كار سندي مكتوب است كه جزئيات كسب و كار پيشنهادي را مشخص ميكند. اين سند بايد ضمن تشريح موقعيت كنوني ، نيازها ، انتظارات و نتايج پيش بيني شده را شرح دهد و كليه جوانب آن را ارزيابي كند.

طرح هم براي صاحب آن و هم براي حمايت كنندگان مالي آن، به دلايل زير لازم است:

1- مهم آن است كه مالك درباره هدف خود از كسب و كار و منابعي كه براي آن نياز دارد به دقت فكر كند. اين موضوع در برآورد ميزان سرمايه مورد نياز، به وي كمك خواهد كرد.

2- بعيد به نظر ميرسد كه مالك كسب و كار، براي راه اندازي آن سرمايه كافي داشته باشد. حمايت كنندگان مالي-بانكها يا سرمايه گذاران ريسكي-بايد متقاعد شوند كه سرمايه گذاري در كسب و كار جديد، منطقي و درست است.

3- فرض بر اين است كه اگر كسب و كار ايده خوبي نداشته باشد، هم براي صاحب آن و هم براي حمايت كنندگان مالي آن، بايد اين موضوع را در مرحله برنامه ريزي و قبل از هدر رفتن مقدار زيادي از زمان و هزينه، شناسايي كنند.

ادامه نوشته

پنج نکته برای نام‌گذاری یک کسب و کار تازه(استارت‌آپ‌)

همانطور که برای فرزندانتان نام نیک می گذارید، یکی از موارد مورد توجه در راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها، انتخاب نام مناسب برای آن‌ها است. چه نامی را برای کسب‌وکار خود انتخاب می‌کنید؟ این یک تصمیم بسیار مهم است. شما نمی‌توانید بدون داشتن نامی برای شرکت، وب‌سایت آن را راه‌اندازی کنید. ترکیب فعالیت‌های بازاریابی، تنظیم قراردادها و بسیاری از کارهای دیگر بدون داشتن نام بسیار دشوار و غیرممکن است. چالشی که در اینجا با آن مواجه می‌شوید انتخاب نامی است که به یادماندنی و نشان‌دهندهٔ برند شما باشد. پنج نکته زیر را هنگام انتخاب نام برای استارت‌آپ خود در نظر بگیرید:

۱- آن را بنویسید، بخوانید و با صدای بلند فریاد بزنید.

زمانی که در مورد اسم فکر می‌کنید، قبل از اینکه تصمیم نهایی خود را بگیرید آن را امتحان کنید. نام مدنظر خود را به‌صورت یک URL بنویسید. این نام را با صدای بلند بخوانید. به حروف اول کلمات دقت کنید. نام مدنظر را در فرهنگ‌نامه شهری جستجو کنید. سؤالات زیر را در مورد نام از خود بپرسید:

آیا ممکن است فردی چیزی در این نام بیابد که به‌طور ناخواسته خنده‌دار یا توهین‌آمیز باشد؟آیا ممکن است باعث اشتباه گرفتن این نام با یک نام تجاری دیگر شود؟آیا نام مدنظر شما برای حفظ کردن و یادآوری طولانی نیست؟آیا این نام ممکن است تصور نامطلوبی در ذهن مشتریان ایجاد کند؟

تا قبل از اطمینان از رعایت موارد بالا، پولی و زمانی را برای انتخاب نام استارت‌آپ صرف نکنید.

۲- مطمئن شوید که دامنه مدنظر شما در دسترس است.

هیچ‌چیزی تأسف‌بارتر از این نیست که در یک نامی سرمایه‌گذاری کنید که دامنه اینترنتی همنام آن قبلاً توسط دیگری ثبت شده است، یا این که یک کسب‌وکار دیگری با همان نام در حال تجارت باشد. حتماً مدنظر داشته باشید که از سرویس‌هایی مانند Popcentric استفاده کنید تا بررسی کنید که آیا نام مدنظر شما در دسترس هست یا خیر و یا اینکه تعدادی نام پیشنهادی از این سرویس‌ها دریافت کنید. بدین ترتیب می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هیچ مناقشه و تعارضی در نام‌گذاری به وجود نخواهد آمد.

۳- از صحبت‌های به‌اصطلاح عامیانه پرهیز کنید.

از نام‌هایی استفاده کنید که به‌صورت مستقیم و به یک روش درست تلفظ می‌شوند. مثلاً هنگامی‌که کاربران می‌خواهند در مورد نام شما در اینترنت جستجو کنند سردرگم نشوند که باید از "4"، "for" یا "four" استفاده کنند. اگر نام شما با "er" پایان می‌پذیرد دقت کنید که "e" را فراموش نکنید. در کل از اصطلاحات عامیانه خودداری کنید وگرنه ممکن است نام کسب‌وکار شما پس از گذشت چند سال منسوخ شود.

۴- در گوگل جستجو کنید.

سعی کنید که نام کسب‌وکار خود را در گوگل جستجو کنید. درواقع به دنبال تأیید این باشید که هیچ کسب‌وکار یا نهادی آنلاین دیگری چنین نامی ندارد. اگر چنین باشد، افراد هنگام جست‌وجوی کسب‌وکار شما در اینترنت دچار مشکل خواهند شد.

۵- نام‌گذاری را تنهایی انجام ندهید.

اگر برایتان مقدور است، کار اسم‌گذاری را حداقل با یک نفر دیگر به ‌صورت اشتراکی انجام دهید. شما می‌توانید به‌واسطه تکنیک بارش فکری از پتانسیل افراد استفاده کنید و گزینه‌های مختلف برای نام استارت‌آپ خود را بررسی کنید و بهترین بازخوردها را در همین شرایط از افراد بگیرید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که شخص موردنظر برای همکاری در انتخاب اسم باید فهم مشترکی با شما در چشم‌اندازتان داشته و در انتقال پیغام برندتان به مخاطب آشنایی داشته باشد.

بازاریابی اینترنتی و روش های آن

بازاریابی اینترنتی یکی از راهکارهای بازارسازی و بازاریابی و تبلیغات به حساب می آید و در صورت استفاده درست و صحیح آن میتوانید فروش  محصول یا خدمات خود را به صورت بی نظیری از طریق اینترنت ارائه و فروش را بالا ببرید.

 1 - بازاریابی اینترنتی با موتورهای جستجو

یکی از ابزارهای بازاریابی اینترنتی موتور های جستجو می باشند. بازاریابی اینترنتی با موتورهای جستجو به دو صورت رایگان و پولی انجام می شود. در روش رایگان با بهینه سازی صحیح و اصولی وب سایت و استفاده از تکنیکهای سئو، وب سایت شما در نتایج جستجو بالاتری نسبت به سایر وب سایتها قرار می گیرد و بازدیدکنندگان بیشتری را به وب سایت شما هدایت می کند و فروش وب سایت را افزایش دهند. در روش پولی موتورهای جستجوی معروف مانند گوگل در راستای ارتقای بازاریابی اینترنتی علاوه بر روش فوق این امکان را به کاربران می دهند که با پرداخت هزینه برای یک کلمه کلیدی خاص در بالای نتایج جستجو ظاهر شوند.

2- بازاریابی اینترنتی با شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

ابزار دیگر بازاریابی اینترنتی استفاده از شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک می باشد. این روش نیز به دو صورت رایگان و پولی انجام می شود. در روش رایگان فعالیتهای منظم شما در شبکه های اجتماعی کاربران را با برند شما و محصولاتی که ارائه می دهید آشنا می کند. روش پولی نیز در ازای پرداخت هزینه، تبلیغ شما در صفحات مختلف این شبکه ها ظاهر می شود. بازاریابی اینترنتی در شبکه های اجتماعی نسبت به بازاریابی با موتورهای جستجو از شانس کمتری برای جذب ترافیک و خریدار برخوردار می باشد اما می توان از آنها به بهترین شکل ممکن برای معرفی برند و محصولات خود استفاده کرد.

3- ایمیل مارکتینگ(Email Marketing)

یکی دیگر از ابزار مهم و کاربردی بازاریابی اینترنتی، ایمیل مارکتینگ است. این روش به بیان ساده شامل ارسال ایمیلهای گروهی به تعداد زیادی از کاربران و تشویق آنها به بازدید از وب سایت و خرید می باشد.در استفاده از این روش باید دقت کرد. بازاریابی اینترنتی از طریق ایمیل مارکتینگ ارکانی دارد که باید رعایت کرد. مهم ترین آنها احترام به مشتری است. قرار دادن لینک لغو عضویت در ایمیل های ارسالی بسیار مهم است.

4- بازاریابی اینترنتی با محتوای مناسب (Content Marketing)

بازاریابی محتوایی در واقع مهمترین بخش بازاریابی اینترنتی می باشد. موتورهای جستجو بدنبال محتوای با کیفیت هستند و به واسطه محتوایی که در وب سایت خود منتشر می کنید بازدیدکنندگان فراوانی از طریق موتورهای جستجو وارد وب سایت شما می شوند. درصورتیکه این بازدیدکنندگان محتوای شما را بپسندند آن را در وب سایت های دیگر و پروفایلهای شبکه های اجتماعی خود منتشر می کنند و محبوبیت شما افزایش می یابد.

5- ویدئو مارکتینگ (Video Marketing)

آموزش تصویری که به مراتب جذاب تر و تاثیر گذارتر از آموزش نوشتاری است نوع دیگری از بازاریابی اینترنتی است. با افزایش سرعت اینترنت و وجود شبکه های اجتماعی ویدیویی مثل یو تیوب، اکثر کاربران در اینترنت به دنبال ویدیو های آموزشی و کاربردی مورد نیاز خود می گردند. در صورتیکه از محصولات و خدماتی که در شرکت خود ارائه می دهید ویدیوهای جذابی تهیه کنید و آنها را در اینترنت منتشر کنید، بازدیدکنندگان بسیار زیادی با شما و خدماتی که ارائه می دهید آشنا خواهند شد.

6- تبلیغات پولی (Paid advertising)

قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در وب سایتهایی که بازدیدکنندگان فراوانی دارند یکی دیگر از انواع بازاریابی اینترنتی به شمار می آید.. این نوع تبلیغات شامل پرداخت هزینه ماهانه برای درج بنر در بخش های مختلف وب سایتهای پربازدید می باشد.

فرق بین شاخ  گاو و پستان گاو

ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی و یا جراح مالزی

او که از خانواده ای 11 نفره چشم بدنیا گشود و با موز فروختن شروع به خواندن درس کرد و در سالهایی که مالزی در اشغال انگلیس بود در رشته پزشکی در کشور همسایه ادامه تحصیل داد و در رشته جراحی پزشکی در ارتش انگلیس مشغول بکار شد  و پس از خروج انگلیس از مالزی مشغول طبابت شد. او نیمی از درآمدش را خرج افراد فقیر می کرد.

 در سال 1964 به عنوان نماینده مجلس وارد مجلس شد پس از 17 سال مدارج دولتی را گذراند تا به کسوت نخست وزیری مالزی درآمد. در دوران او مالزی با درآمد سرانه کمتر از 100 دلار! را به 1600 دلار و سرمایه گذاری 3 میلیارد دلار را به 98میلیارد دلار و میزان صادرات را به رقم قابل توجه 200 میلیارد دلار رساند. او را بعنوان جراح اقتصادی و سیاسی مالزی میدانند.

 و اینچنین بود که یک موز فروش با عشق به میهن و با علم و مهارت توانست کشورش را از یک موش به ببر تبدیل کند و در سال 2003 بدون اینکه بخواهد حکومت وراثتی (یعنی انتقال قدرت از طریق ژِن) بوجود آورد از قدرت کناره گیری کرد و توانست مالزی را پس از چین، ژاپن و کره به عنوان چهارمین قدرت اقتصادی آسیا معرفی کند.

  سالها پیش ماهاتیر محمد به ایران آمده بود و در یک گفتگوی زنده در صدا و سیمای ج. ا. ایران شرکت کرد.  مجری از او پرسید آمریکا دشمن مشترک همه مسلمانان است. چرا شما مثل ایران با آمریکا مبارزه نمی کنید؟ ماهاتیر محمد در پاسخ گفت: بله! درست می فرمایید! آمریکا مانند یک گاو شیرده ​​خشمگین است. منتها ما درمالزی پستانهای او را چسبیده ایم  و شما در ایران شاخ او را! 

چقدر در نگاه ها ​تفاوت وجود دارد!؟ رفتار خردمندانه همیشه عامل پیشرفت ملت ها و کشورهاست.​

شبکه های اجتماعی پیشتاز در ایران

تلگرام، واتس آپ و اینستاگرام  سه شبکه پیشتاز در ایران       

خبرگزاری ایسنا نتیجه نظرسنجی آذرماه در باره میزان استفاده مردم ایران از شبکه های اجتماعی را منتشر کرد. بموجب این نظرسنجی که مراکز استان‌ها، شهرهای درجه دو و روستاها را شامل می شود 53 درصد مردم ایران حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند.

 این در صد اینگونه تقسیم می شود: 56 درصد شهروندان مراکز استان‌ها، 56 درصد شهروندان شهرهای درجه دو و 42 درصد مردم روستاها.  55 درصد مردان و 51 درصد زنان . در تهران نزدیک به 82 درصد جوانان 18 تا 29 ساله حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند. این میزان برای افراد 30 تا 49 ساله تهرانی برابر با 65 درصد و برای افراد بالای 50 سال تهرانی برابر با 33 درصد است.

شبکه اجتماعی تلگرام به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در بین مردم ایران تبدیل شده است؛ به این ترتیب که 37.5 درصد مردم بالای 18 سال کشور اعلام کرده‌اند عضو تلگرام هستند. اگر جمعیت افراد 18 سال به بالای کشور را طبق سرشماری سال 1390 برابر با حدود 54 میلیون نفر در نظر بگیریم می‌توان گفت حدود 20 میلیون شهروند ایرانی که بالای 18 سال دارند عضو تلگرام هستند.  از بین کسانی که حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند 71 درصدشان عضو تلگرام هستند.

در فاصله دو نظر سنجی که امسال انجام شده، طی حدود 8 ماه کاربران تلگرام در شهر تهران دو برابر شده است. پس از تلگرام، شبکه اجتماعی واتس‌آپ در رده دوم استفاده مردم ایران قرار دارد. 26 درصد مردم بالای 18 سال کشور عضو واتس آپ هستند. اینستاگرام با 16.6 درصد، لاین با 16.5 درصد، وایبر با 12.7 درصد، فیسبوک با 10.6 درصد، تانگو با 4.7 درصد، گوگل پلاس با 2.8 درصد، توئیتر با 2.3 درصد و ویچت با 1.8 درصد در رده بعدی قرار گرفته‌اند. فقط 13 درصد مردم تهران گفته‌اند عضو وایبر هستند در حالی که نظرسنجی ایسنا در مرداد پارسال نشان داد 27.6 درصد مردم تهران عضو وایبر بوده‌اند. 

 

سوء تفاهم در ارتباطات اجتماعی

در کتاب ارتباط شناسی دکتر محسنیان راد داستان جالبی نوشته شده است. حتماً به خواندنش می ارزد:

« فرض کنید پسری در خانواده ای مسلمان با اعتقادات مذهبی بسیار استوار متولد شود. آنها در نقطه ای در یک شهر پرجمعیت زندگی می کنند و ساکن آپارتمانی کوچک هستند.

هزاران رویداد کوچک و بزرگ، زندگی پسرک را تشکیل می دهد. مثلا وقتی خیلی کوچک بود، یک روز بارانی با مادرش از خیابان عبور می کردند. پسرک در یک لحظه که مادرش مشغول صحبت خودش را به سگ کوچکی رساند. سگ به او نزدیک شد و بدنش کمی به لباس پسرک مالیده شد.

آن روز تمام لباس های او شسته و تطهیر شد. به او توضیح داده شد که سگ حیوان کثیف و نجس است. بعدها پسرک شاهد لولیدن سگ های ولگرد توی کوچه ها و آشغال های شهر بود.

ادامه نوشته

اقتصاد دیجیتالی و حکمرانی خوب

دکتر محمود سریع‌القلم، نظریه‌پرداز توسعه و یکی از معدود ایرانی‌هایی که 16 سال پیاپی در نشست های اجلاس جهانی اقتصاد در داووس 2015 شرکت کرده است، گزیده ای از گفتگوی ایشان در حوزه اقتصاد موبایلی و دیجیتالی و اهمیت موضوع حکمرانی در دنیای امروز آمده است.

در این جهان با گردش آزاد اطلاعات، تصمیم‌گیری‌های غلط خودش را راحت‌تر نشان می‌دهد، ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم هنوز 60 درصد مردم دنیا آنلاین نیستند ولی الان 2.5 میلیارد موبایل هوشمند در دنیا مصرف می‌شود که دو سال دیگر یعنی تا آخر سال 2016، این تعداد به 4.6 میلیارد موبایل هوشمند خواهد رسید و این اهمیت آی‌تی و خدمات را در سال‌های 2015 و 2016 نشان می‌دهد که حکمرانی خوب(Leadership) و بد خودش را خیلی سریع در گوشی‌های موبایل نشان می‌دهد. همه در معرض این فضا قرار می‌گیرند و حتی حکومت‌های بسته‌ای مانند کره شمالی یا بعضی از حکومت‌هایی که در منطقه خاورمیانه هستند هم با گردش آزاد اطلاعات و دنیای دیجیتال مواجه خواهند شد که نشان‌دهنده این است که لیدرشیپ خیلی حساس‌تر و دقیق‌تر شده و نیاز به مواد خام پیچیده دارد. لیدرشیپ در گذشته بیشتر مبتنی بر جنبه‌های روحیه‌ای رهبران بود اما امروز به شدت با بینش و مواد خام، مشورت و به خصوص اجماع‌سازی روبه‌رو می‌شود.

ادامه نوشته

آیا ایران کشور ثروتمندی است؟

در پاسخ به این سوال اول باید ثروت را تعریف کرد. تا 30 سال پیش نفت، معادن و مواد اولیه بعنوان ثروت محاسبه میشدند. امروز با تغییر تکنولوژی همه چیز فرق کرده است. زمانی عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت و دارنده ذخایر نفتی بود. در 5 سال گذشته و با انقلابی که در صنعت نفت رخ داده است ، کانادا بعنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفتی و آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت شده است. قیمت نفتی که زمان 120 دلار ارزش داشت به کمتر از 50 دلار کاهش یافته است. کاهش قیمت فولاد، مس و سایر فلزات نیز همین داستان را بازگو  میکند. پس دیگر داشتن منابع نفت و گاز بعنوان منابع ثروت یک کشور قابل محاسبه نیستند.

با نگاهی به آمار شرکتهای بزرگ، و برندهای مهم، مشاهده میشود که ارزش برند شرکتهای اطلاعات محور مانند اپل، گوگل، یاهو و یا آمازون از بسیاری از شرکتهای مهم و نام آشنا مانند تویوتا و جنرال موتورز (بعنوان بزرگترین تولید کنندگان خودرو در جهان) بیشتر است.

امروز اطلاعات و تکنولوژی ای که توسط یک کشور تولید میشود ، سرمایه و منابع آن کشور را تشکیل میدهد. این سرمایه نه در  درون کارخانه های بزرگ بلکه در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی تولید میشود. قلب اقتصاد آلمان صنایع خودروسازی، فولاد، مواد شیمیائی و داروسازی نیست. موسساتی تحقیقاتی مانند ماکس پلانگ است.

با این تعریف از ثروت آیا واقعا ایران کشوری ثروتمند است؟ جمعیت ایران 1 درصد جمعیت  جهان است (تقریبا)  آیا در ایران 1% از تکنولوژی جدید و اطلاعات نو تولید میشود؟

واقعا باید بر توهم ثروتمند بودن ایران چیره شد. این توهم که ناشی از انفجار اقتصادی سالهای 42 تا 57 است، هنوز در گوشه ذهن تک تک ما ایرانیان جا خوش کرده. مدیران و سیاستمداران ایرانی نیز در داشتن این توهم با مردم شریک هستند.

همه‌ی فیلمهای خوب دنیا پیام دارند

«همه‌ی فیلمهای خوب دنیا پیام دارند. اگر من از چارلی_چاپلین اسم بردم، به این دلیل است که چند اثر معروف او را آوردند و ما دیدیم. من قلباً به این مرد ارادت پیدا کردم. دیدم حقیقتاً کار عظیمی که این مرد کرده، مگر در قالبی به جز قالب هنر ممکن بود؟ با کدام زبانی می‌شود مضمونی را که در عصر_جدید یا دیکتاتور‌‌_بزرگ است، بیان کرد؟ او با این بیان، هم خودش فیلم ها را کارگردانی کرده، هم در آنها به ایفای نقش پرداخته و هم نویسنده‌ی فیلمنامه بوده است. واقعاً در اوج است. غرض این است که همه‌ی فیلمهای خوبِ دنیا، پیام و حرفی برای گفتن دارند.»  رهبری معظم انقلاب

فیلم عصر جدید (Modern Times)

چرا نمی توانیم سیستم درست کنیم؟

آنچه در ادامه می خوانید، تازه ترین یادداشت دکتر محمود سریع القلم است که در وبگاه عصر ایران قرار گرفته است. در این یادداشت، حلقه مفقوده توسعه یعنی سیستم سازی به طور مختصر و مفید، مورد بحث قرار گرفته است.

 چرا نمی توانیم سیستم درست کنیم؟

چون سیستم سازی اصولی دارد که باید آنها را در فرهنگ عمومی خودمان بوجود آوریم. اما سؤال مهم تر از اینکه چرا نمی توانیم سیستم درست کنیم، این است که چرا باید سیستم داشت؟

سیستم رانندگی، سیستم تصمیم گیری، سیستم ساختمان سازی، سیستم خط کشی خیابانها، سیستم مالیاتی، سیستم قیمت گذاری، سیستم شستشوی اتومبیل، سیستم راه رفتن در پیاده رو، سیستم تغذیه، سیستم گرفتن مدرک دکتری، سیستم مدیریت تلویزیون، سیستم دستیابی به یک تخصص، سیستم مدیریت یک رستوران، سیستم ارزیابی دوست و دشمن، سیستم داشتن روان سالم، سیستم حکمرانی.

ادامه نوشته