زيباترين متن سال

زيباترين متن سال به انتخاب اساتيد دانشكده ادبيات دانشگاه تهران

گاهى خودت را مثل یک کتاب ورق بزن،

 انتهای بعضی فکرهایت «نقطه» بگذار که بدانی باید همانجا تمامشان کنی.

بین بعضی حرفهايت «کاما» بگذار که بدانی باید با کمی تامل ادایشان کنی .

پس از بعضی رفتارهایت هم«علامت تعجب» و آخر برخی عادت هایت نیز علامت «سوال» بگذار .

تا فرصت ویرایش هست... خودت را هر چند شب یک بار ورق بزن...

ادامه نوشته

30 ویژگی کره جنوبی از نظر سریع القلم

محمود سریع القلم استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران 30 ویژگی کشور کره جنوبی را به رشته تحریر درآورده است. نکات جالب توجهی در رویکردها و سبک حکومتداری در این کشور ملاحظه میشود.

۱-با ۵۱ میلیون جمعیت، اقتصاد دوازدهم جهان و ۱/۱ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی؛

۲-شهروندان ۲۲۰۰ ساعت در سال کار می‌کنند؛

۳-بالای ۳۰٫۰۰۰ دلار درآمد سرانه (۶۰ دلار در سال ۱۹۶۰)؛

۴-حمایت پایدار و همه جانبه هیأت حاکمه از تولیدکنندگان و شرکت‌های خصوصی؛

۵-بی کاری ۳/۲ درصد و تورم ۱/۳ درصد؛

ادامه نوشته

چشم اندازی جدید برای ارائه خدمات

با گذر زمان پیشرفت‌های جدید دنیای دیجیتال به تهدیدی برای چشم‌انداز رشد و مدل‌های کسب‌ و کار سنتی ارائه‌دهندگان خدمات تبدیل می‌شود. زمان‌نوآوری فرارسیده است!
تعداد بی‌شماری از مدیران شرکت‌های خدماتی کسب‌وکار خود را در معرض خطر می‌بینند. مقصر اصلی این پدیده عاملان موج جدیدی از پیشرفت‌های دیجیتالی است که به واسطه ایجاد تغییرات در تکنولوژی و رفتار مصرف‌کننده با جمع‌آوری داده‌های مختلف به‌منظور ایجاد تغییرات خلاقانه و کاربرپسند به سودآوری دست پیدا کرده‌اند. در واقع دامنه انواع تغییراتی که در عرصه تکنولوژی و در دو دهه گذشته روی داده است، با سرعتی باورنکردنی در حال افزایش است و به چند قدمی شما رسیده است.

ادامه نوشته

خلاقیت؛ جور دیگر دیدن است

«زمانی که شما شروع به نوآوری می کنید، باید خودتان را آماده کنید که همه شما را دیوانه خطاب کنند.»

لری الیسون(Larry Ellison) بنیانگذار کمپانی اُراکل

نگاه کردن متفاوت به مساله و رسیدن به یک راه حل جدید، همان چیزی است که عموماً از آن به “خلاقیت ” تعبیر می شود. اما خلاقیت مفهومی نیست که بتوان آن را در یک جمله و حتی در یک کتاب مفصل توضیح داد. در رابطه با ماهیت و تعریف خلاقیت، هنوز بین محققان و روانشناسان توافقی به عمل نیامده است. شاید ابهام در این موضوع به این علت باشد که خلاقیت، مفهومی انتزاعی است. اما نگران نباشید! این ابهام به معنی پیچیدگی خود جریان خلاقیت نیست. خلاقیت را می توانید به راحتی در زندگی روزانه حس کنید.

تعریف های متفاوتی از خلاقیت وجود دارد که بعضی از آنها عجیب و حتی خنده دار به نظر می رسند. برای شروع، تعدادی از این تعاریف را با هم مرور می کنیم:

 – خلاقیت یعنی دیدن به نوعی متفاوت

– خلاقیت یعنی رهایی از عادت های ذهنی

– خلاقیت یعنی نگاه به چیزهای پیش پا افتاده و دیدن چیز های فوق العاده و غیر عادی در آنها

– خلاقیت یعنی وصل کردن دو شاخه به پریز خورشید!

– خلاقیت یعنی توانایی دیدن روابط خاص بین اشیاء، انسان ها، فرایندها و… که دیگران از دیدن آنها غافلند.

– خلاقیت یعنی عمیق تر کندن!

– خلاقیت، صحبت کردن و گوش دادن به یک گربه است!

ادامه نوشته

سخنان آموزنده پانزده کارآفرین بزرگ

1. استیو جابز (Steve Jobs) بنیانگذار Apple:

"معیاری برای تعیین کیفیت باشید. اغلب افراد عادت ندارند عالی باشند ولی شما می توانید بهترین باشید."

 2. ریچارد برانسون (Richard Branson) بنیانگذار Virgin Group:

"بزرگترین علاقه مندی من در زندگی این بوده است که برای خودم هدف های دست نیافتنی قرار دهم و سپس تمام سعی خودم را برای رسیدن به این اهداف به کار بندم."

 3. جان دی راکفلر (John D. Rockefeller) بنیانگذار Standard Oil:

"پیدا کردن یک دوست در یک تجارت خیلی بهتر از پایه گذاری یک تجارت بر اساس یک رابطه دوستانه است."

 4. توماس ادیسون (Thomas Edison) مخترع لامپ:

"من هیچ وقت شکست نخوردم من فقط 10 هزار راه پیدا کردم که به هدف نمی رسید."

 5. ری کراک (Ray Kroc) رئیس افسانه ای مک دونالد:

"شانس با تلاش ارتباط مستقیم دارد. هر چه قدر بیشتر تلاش کنید خوش شانس تر خواهید بود. "

 6. دونالد ترامپ (Donald Trump) رئیس سازمان ترامپ:

"گاهی اوقات شما با شکست در یک نبرد، راهی برای پیروزی در جنگ پیدا می کنید. "

 7. بیل گیتس (Bill Gates) بنیانگذار Microsoft:

"موفقیت یک معلم فریبکار است . او به افراد باهوش تلقین می کند که شما هیچگاه اشتباه نمی کنید."

 8. والت دیزنی (Walt Disney) بنیانگذار کمپانی والت دیزنی:

"یکی از بهترین انواع تفریحات انجام دادن کارهای غیر ممکن است."

 9. سام والتون (Sam Walton) بنیانگذار وال مارت:

"داشتن بالاترین سطح انتظار، کلید موفقیت در هر چیزیست."

 10. جف بزوس (Jeff Bezos) موسس سایت آمازون:

"برند شما آن چیزی است که مردم در مورد شما می گویند، زمانی که شما در اطاق نیستید."

 11. لری الیسون (Larry Ellison) بنیانگذار کمپانی اُراکل:

"زمانی که شما شروع به نو آوری می کنید، باید خودتان را آماده کنید که همه شما را دیوانه خطاب کنند."

 12. هنری فورد (Henry Ford) بنیانگذار کمپانی فورد:

"چه شما فکر کنید که می توانید کاری را انجام دهید و چه فکر کنید که نمیتوانید آن کار را انجام دهید، در هر دو حالت درست فکر می کنید."

 13. کارلوس اسلیم (Carlos Slim) صاحب کمپانی Telecoms:

"زمانی که شما برای تفکرات و اعتقادات دیگران زندگی می کنید، در حقیقت شما مرده اید."

 14. ماری کی اش (Mary Kay Ash) بنیانگذار کمپانی آرایشی بهداشتی ماری کی:

"الزاما افراد با استعداد با انبوهی از ایده های ناب بهترین ها نیستند. بهترین ها کسانی هستند که حتی اگر فقط یک ایده دارند رسیدن به آن را دنبال می کنند."

 15. لری پیج (Larry Page) بنیانگذار گوگل:

"زندگی دو شانس به شما داده است: یکی اینکه تغییراتی بزرگ در دنیا به وجود آورید و دیگری اینکه تغییراتی کوچک در کسانی که دوستشان دارید. هر دو اینها شانس های فوق العاده ای هستند و فراموش نکنید که فرصت شما بسیار کوتاه است و خیلی زودتر از آن چیزی که تصور کنید به پایان خواهد رسید


 

دقیقا تلویزیون بر چه چیز غلبه کرد؟

«برت: به‌نظر تو، «نگاه» از چه زمانی فرو پاشید و از دست رفت؟
ادگار: بعد از اینکه تلویزیون مهار همه‌ چیز را در دست گرفت.
برت: دقیقا تلویزیون بر چه چیز غلبه کرد؟
ادگار: بر زندگی. تلویزیون باعث شد که زندگی ما به برنامه تحت‌ کنترل تبدیل شود».


فیلم در ستایش عشق ژان لوک گدار

سه ایده بیل گیتس برای داشتن جهانی بهتر

گاهی حتی شخصیت های بزرگی که اساسا ایمان و اعتقاد شدیدی به پیشرفت انسان به واسطه سیر تحول تاریخ فکر و اندیشه و انقلابات علمی دارند، با مسائلی مواجه میشوند که به شدت آنها را در مورد آینده بشری نگران میسازد. مسائلی که شاید همه ما نیز با آنها برخورد داریم اما چندان اهمیتی به آنها نمیدهیم. اکنون بیل گیتس سه ایده اساسی برای یکی از بدترین سناریوهای ممکن برای بشر را پیشنهاد میدهد.

 نشریه بیزینس اسنسایدر در مطلبی، پیام بیل گیتس در وبلاگ خود را منتشر کرده است که نکات جالب توجهی را از دغدغه یک شخصیت بزرگ در مورد آینده بشری در بر دارد.

ایجاد انگیزه برای ابداع و اختراع

 ایجاد بازار انرژی که دقیقا بازتاب واقعیت ها باشد

 کمک به کشورهای فقیر برای مواجهه با آب و هوایی گرم تر

جزئیات این ایده را در ادامه مطلب بخوانید.

 

ادامه نوشته

نکاتی برای حضور بهتر در شبکه های اجتماعی

به نقل از سایت www.makeuseof.com ، در اینجا شما میتوانید با انجام دادن رو شهای ساده، تجربه خوبی را از حضور در شبکه های اجتماعی کسب و از به سرقت رفتن اطلاعات شخصی تان جلوگیری کنید.

به صورت ناشناس ثبت نام کنید

از رمز عبورهای مطمئن استفاده کنید

تنظیمات حریم خصوصی خودتان را ارتقاء دهید

از شناسه های مکان یابی استفاده نکنید

اطلاعات شخصی تان را به اشتراک نگذارید

ارسال کردن، دوباره ارسال کردن، لایک کردن

از عکس ها و مطالب شخصی محافظت کنید

مراقب کلیک کردن هایتان باشید

ادامه نوشته

کدام استراتژی مدیریتی منجر به مرگ بهره‌وری کارکنان می شود؟

مدیران مؤثر تیم‌های کاری‌شان را به ‌منظور رسیدن به موفقیت مرتب می‌کنند. آن‌ها باید از کارهایی که منجر به مرگ بهره‌وری کارکنان شود خودداری کنند. انواع و اقسام شیوه‌های مدیریت وجود دارد. از مدیران نامرتب و فراموش‌کار گرفته تا مدیران کمال‌گرا!

در ادامه به ۵ شیوهٔ غلط مدیریتی اشاره می‌کنیم که قابلیت‌های کارمندان را نشانه می‌گیرد و نیز جایگزین‌هایی برای آن‌ها ارائه می‌کنیم.

ادامه نوشته

داستان و حکایت تهمت ناروا

در کنار کوه بزرگ و بلند

خارج از ده زن نجیبی بود

خانه ای بود آن طرف دیگر

صاحب او زن عجیبی بود

در کنار کوهی دو همسایه زندگی میکردند.یکی از آنها با خدا و پاک و دیگری بد کاره روزی کوه ریزش کرد و هر دو همسایه به کام مرگ رفتند.شب کد خدای روستا درخواب دید زن بد کاره در بهشت است باغی بسیار زیبا و رودی خروشان و چندین کنیز خدمتش میکنند.آن زن با خدا و پاک هم در آتش شوزان جهنم میسوزد با عذاب سخت ضجه میزند و ناله کنان فریاد میکشد.ناگهان کد خدا از خواب برمیخیزد با چهره ای بهت زده به خواب خود فکر میکند و با خدا چنین میگوید ای خدا وعده های جهنم تو پوچ است تو آن زن پاک و با خدا را که ذکر قرآن شبانه روز بر لبش بود را به آتش جهنم انداختی.و آن زن بد کاره را در بهشت برین گماشتی گویی تمام گناهان او از خاطرت رفته است.

ادامه نوشته

دغدغه های امروز، چالش های مدیریتی و مدیریت جدید صدا و سیما

اگر میزان تحولات بیرونی سازمان شما بیش از میزان رشد درونی سازمان باشد، در این صورت سقوط سازمان حتمی است. (جک ولش)

این روزها تغییر و تحولات در کادر مدیریتی صدا و سیما در صدر اخبار حوزه رسانه می باشد. دو دوره مدیریت پنج ساله سید عزت الله ضرغامی بر بزرگترین دستگاه رسانه ای کشور به پایان رسیده است. در کتاب «راوی صادق» که از سوی سازمان منتشر شده است، مهمترین نتایج و عملکرد این دوره 10 ساله(1383-1393) دستیابی به بصیرت در اجتهاد رسانه ای، و به بیان دقیق تر مدیریت و رفع تزاحم در برداشت و تحلیل میان ارزش ها تعبیر شده است. نهضت تولید فیلم های تلویزیونی از دیگر اقدامات برای افزایش رقابتی رسانه بیان شده است. تولید 1400 فیلم تلویزیونی که بعضا از آثار ماندگار این عرصه
بحساب می آیند. تولید انیمیشن در حوزه تولیدات پویا نمایی نیز در همین راستا ارزیابی می شوند. گذز از آنالوگ به دیجیتال که نیازمند برنامه ریزی در سه حوزه تولید، انتشار و دریافت سیگنال می باشد، از برجسته ترین فعالیت های فنی در رسانه بیان شده است. توسعه شبکه های استانی سازمان که از آن به سازمان دوم یاد شده است، از نتایج این دوره می باشد. در کتاب موصوف به 222 محور از اقدامات مهم و تحول ساز در طول دهه گذشته اشاره شده، که به مهمترین آن ها اشاره شد. 

بیاد داشته باشیم  در گزارش پژوهش «آینده پژوهی ایران ۱۳۹۳» که به توصیف و تحلیل مسائل اصلی ایران در سال ۱۳۹۳ پرداخته است، سقوط وجهه ملی صدا و سیما و کاهش سرمایه اجتماعی از دغدغه ها و یکی از مهمترین مسائل کلان کشور بیان شده بود. هم اینک تحولی دیگر در راه است. محمد سرافراز با کوله باری از حداقل دو دهه تجربه در سازمان رسانه، سکان مدیریت صدا و سیما را بر عهده گرفته است. در سخنرانی کوتاه و موجز مشارالیه در مراسم معارفه خود به مهمترین نکات مدیریتی و عوارض سازمانی اشاره داشت.

او گفت مولفه های قدرت در دنیا تغییر کرده و امروز قدرت ارتباطات و پردازش و فناوری اطلاعات حرف اول را می زند. اصلاح روش و گردش کارها، ساختار و چابک سازی سازمانی، عدم تصدی گری، بهره گیری از نخبگان علوم ارتباطات و رسانه؛ موضوع مهم «غنی سازی سرمایه انسانی سازمان» و بهره گیری از فرصت های رسانه های نوین و تعاملی فرازهای کوتاه و در عین حال مهم سخنرانی ایشان بود.

پدیده شناسی و شناخت رسانه مورد تاکید قرار گرفت و در عین حال اظهار داشت: اگر این اتفاق نیفتد ما در رسانه ملی و دیگر رسانه ها در انفعال خواهیم بود.

این مقدمه را آوردم تا به این نکته اشاره کنم: تا آگاهی و نقد و تحلیل جدی در وضعیت موجود وجود نداشته باشد، حرکت رو به جلویی انجام نمی شود. نبود و یا کمبود منابع مالی سازمان یکی از دغدغه های امروزی است. مهم در برنامه داشتن و عزمِ حرکت داشتن است. البته که باید رقابت کرد. رقابت در همه چیز. در روش ها و شیوه تولیداتِ مان. در کیفیت محصولاتِ مان. تا رقابتی نباشد پیشرفتی هم حاصل نمی شود. رشدی هم وجود ندارد. پیشرفت هم تنها کار دولت و رئیس یک سازمان و تشکیلات ستادی یک سازمان نیست. «پیشرفت با میدان دادن به افکار نو پدید می آید».   

در شرايط محيطي نامطمئن، پويا و رقابتي، سازمان ها براي بقا و كسب موفقيت هاي بزرگِ خود بايد طالب «انديشه هاي نو» باشند و در اين راستا به افرادي كه رهيافت هاي بديع و خلاق براي مسائل سازماني ارائه مي كنند توجه خاصي مبذول دارند. اگر كمي دقت شود به اين نكته پي خواهيم برد كه ما از لحاظ انديشه ، حتي انديشه هاي خوب و مفيد در سازمان كمبودي نداريم بلكه چيزي كه كمبود آن احساس مي شود تمايل و اشتياق قاطبه مديران به قبول انديشه هاي نو است. در واقع مديران بايد به جاي توليدات و طواف کردن بر گِرد روش هاي کهنه خود، طالب انديشه هاي جديد باشند. جز آن مي
توان گفت مديريت سازمان ها با عدم قبول ريسك طرح هاي نو و اقدامات تازه درحقيقت با ريسك بزرگتري كه همانا «غافلگيري درمقابل اتفاقات جديد» است مواجه خواهند شد.در نظر داشته باشیم این قانون بقاست که می گوید: قویترین گونه ها برای زنده ماندن، آنی نیست که باهوش ترین است، بلکه آنی است که بیشترین واکنش را در مقابل تغییر نشان می دهد.

با گسترش رسانه های مکتوب، مجازی و ماهواره ای، در شرایط حاضر یکه بودن رسانه  صدا و سیما محدود شده است و رقابت برای جذب مخاطب بیشتر در بین این رسانه ها  بالا گرفته است. ناگفته نماند، راه اصلی مبارزه نرم بیگانگان با ما نیز از طریق همین رسانه های رقیب است، پس بی شک باید به این رقابت به چشم یک «مسئله راهبردی» نگریست.

           چون ز هستی ش نباشد اثری      چون به هستی رسد از وی دگری

           ذات نایافته از هستی بخش           چون تواند که بود هستی بخش

«جور دیگر دیدن»، ورود به موضوعات از منظر دیگر، یکی از مهمترین مسائل امروزی سازمان است. در شرايط كنوني سازمانهاي موفق و نوآور به كارآمد بودن اصول مديريت "برنامه ريزي ، سازماندهي ، كنترل و مانند آنها" به ديده شك و ترديد مينگرند و معتقدند كه براي خلاقيت، پیشرو بودن و شكست قواعدبازي رقابت به كاركناني خلاق و كارآفرين نياز دارند كه بدانند در هر زمان از كدام پنجره ذهن خود به مسائل نگاه كنند و قادر باشند مسائل را براي هر لحظه از زاويه جديد بنگرند.

ریاست اسبق سازمان «بودجه و منابع مالی» را یکی از مهمترین عوامل برای انجام جراحی مشکلات سازمانی برشمردند.

حقیقت ماجرا این است که با معادله ای چند مجهولی سر و کار داریم و نباید با فرافکنی، همه مشکلات زیست بوم رسانه ای را به گردن بودجه و اعتبارات و غیره بیندازیم. در حال حاضر به شدت نیازمند پیوند بین نوآوری، فناوری و البته تجربه هستیم. به یاد داشته باشیم که در این سه گانه همواره کفه ترازو بایستی به نفع نوآوری در سازمان بگردد.

بپذیریم از هدف گذاری، برنامه ریزی و یافتن شیو های جدید انجام کار برای کسب نتایج بهتر غافل مانده ایم. روزمرگی، توسعه بی برنامه، تعارفات معمول و بسیاری دیگر موجب شده است که دچار نوعی «کسالت سازمانی» بشویم که روز به روز مُضمن تر نیز می شود. مدیریت محدودیت ها، گره زدن منافع مادی کارکنان به نوآوری، بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان، مهندسی مجدد روش ها، بررسی دوباره زنجیره ارزش سازمانی و بسیاری مِتُدهای دیگر و صد البته  در کنار درست صرف کردن « فعل خواستن» می تواند راهگشای دغدغه های امروز رسانه باشد. همواره اصلاحات و به طبع آن پیشرفت ها
در هنگامه «محدودیت ها و مدیریت صحیح آن» متولد شده است. بی گمان رسانه نقش بسزایی در افزايش قدرت ملي کشور دارد. قطع و یقین آينده را اگر ما نسازيم ديگران براي ما خواهند ساخت. پس بهتر آنكه از معماران آينده باشيم تا از مدافعان زوال. اگر بخواهیم می توانیم!

(باز نشر پست سال 93)

شهر هوشمند

یکی از الزامات توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح ملی تبیین اهداف بزرگ تر با دامنه وسیع تر، جهت تأمین نیازهای رفاهی و اقتصادی جامعه، محیط زیست و کمک به مدیریت بحران ها و کمبودها است. تمرکز بر حل چالش های جدّی کشور و یا آنچه در آینده نزدیک به یک بحران جدی تبدیل می شوند از محورهایی است که در تبیین اهداف میان مدت و بلند مدت در استفاده از فناور ی های نوین مورد توجه سیاستگذاران و دست اندرکاران قرار میگیرند. براساس مشاهدات تخصصی، تعریف اهداف مستتر در موضوع شهر هوشمند از جمله گام هایی است که به ضرورت های مورد اشاره در بالا به خوبی پاسخ داده و بستر تمامی تلاش ها را برای دستیابی به اهداف کلان در میان مدت و بلند مدت و سرمایه گذاری ها فراهم میکند.

ادامه نوشته

اثر مار کبری و تصمیمات مدیریتی در سازمان

یکی از نکاتی که در تفکر سیستمی به صورت جدی مورد تاکید قرار می گیرد، افزایش افق تحلیل است. از آنجا که این بحث بسیار مهم و گاه بسیار پیچیده است، اجازه بدهید آن را از یک مثال ساده آغاز کنیم. اثری که می خواهم به آن اشاره کنم اثر کبری یا Effect Cobra نام دارد. سال ها پیش وقتی هند مستعمره انگلیسی ها بود، تعداد مارهای کبری در سطح شهر دهلی زیاد شده بود و این یک خطر جدی محسوب می شد.

دولت احساس کرد به تنهایی نمی تواند از عهده مدیریت این وضعیت بر بیاید. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که شهروندان به مشارکت دعوت شوند. برای هر مار مرده ای که تحویل می شد، جایزه ای نقدی در نظر گرفته شد. این استراتژی ابتدا بسیار موفقیت آمیز بود و مارهای مرده زیادی تحویل شد. به نظر می آمد که در طول زمان باید تعداد مارهای مرده کم و کمتر بشود. اما با  کمال تعجب دیده شد که تعداد  مارهای مرده تحویلی هر روز در حال افزایش است!

ادامه نوشته

ترس از ناشناخته ها!

مطلبی را در وبگاه دکتر محمود معظمی خواندم. بسیار تکان دهنده و وصف حال کارمند جماعت، خاصه! مطلب همیشگی تحول از درون. ترس از ناشناخته ها! دوست داشتم در آرشیو داشته باشم و از نکات آن بیشتر استفاده کنم. شما هم اگر در زمره دلواپسان فردایتان هستید، بخوانید که به یکبار خواندنش می ارزد.

بازآمدم چون عیدِ نو، تا قُفلِ زندان بشکنم!  

وین چرخِ مردم‌خوار را، چنگال و دندان بشکنم!

اکثر مردم زندگی را زیر سایۀ ترس می‌گذرانند. عمری به چیزی به نام زندگی می‌چسبند که در واقع زندگی نیست و تنها سایه‌ای موهوم از زندگیِ حقیقی است. اندوخته‌هایی اندک فراهم می‌کنند و تحصیلاتی و مهارت‌هایی، و با ترس به آنها می‌چسبند و از ترسِ این‌که مبادا همین‌ها را هم از دست بدهند، مدام در هول و اضطراب به سر می‌برند. همچون موشی که در چرخی دوّار می‌گردد و با دویدنِ خود موجب چرخشِ آن چرخ می‌شود، می‌چرخند و می‌دوند و به هیچ‌جا نمی‌رسند و از ترسِ افتادن، حتی لحظه‌ای نمی‌ایستند که شرایط را بسنجند شاید که راهِ بهتری هم برای زندگی وجود داشته باشد. می‌ترسند که از دست بدهند. کاش از دست بدهند تا ببینند آن‌چه به آن چسبیده بودند خیالی بیش نبوده است. کاش بیفتند تا دریابند چرخی که در آن سگ‌دو می‌زدند تنها آنها را به اسارت گرفته بود. اما «ترس»، با چنگال‌های بلند و ترسناک‌اش، آنها را در چنبرۀ خود گرفته است.

ادامه نوشته

اینترنت اشیاء (Internet of Things)

اینترنت اشیاء (Internet of Things) (یا IOT به اختصار) به طور کلی اشاره دارد به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده اند و می توان توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت آنها را کنترل و مدیریت کرد.

طبق تعاریف ارائه شده در ویکی پدیا عبارت اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند. اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می کند ولی با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می شوند.

ادامه نوشته