فیس‌بوکی شدن سیاست؛ سیاست فیس‌بوکی شده

دکتر هادی خانیکی در حوزه مباحث علوم ارتباطات چهره نام آشنایی ست. این روزها هم حضور چهره های سیاسی و اجرایی کشور در شبکه اجتماعی فیس بوک بحث برانگیز شده است. باب گفتگوی بین مردم و مسئولین به شکل دوستانه فراهم شده است. نقطه نظرات مردمی، مشورت دهی و گزارش دهی به مردم از طریق رسانه آنلاین جذاب است.  به قول رئیس جمهور مردم از این طریق بر عملکرد دولت نظارت می کنند. تعامل مردم با مردم نیز دیدنی است و این خود زمینه سازی رشد و توسعه جامعه را فراهم میآورد. دکتر خانیکی مطلب خواندنی را با عنوان « فیس‌بوکی شدن سیاست؛ سیاست فیس‌بوکی شده » را به رشته تحریر در آورده اند که حاوی نکات ارزنده ای است، بخوانید:

 1) این روزها به سبب حضور چشمگیر و موثر سیاست‌مداران و دولتمردان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک و بیشتر و بهتر دیده و شنیده شدن حرف و پیام آنان، این سبک از سیاست‌ورزی و ارتباطات برجسته شده است. نابه‌جا نیست اگر امروز از پیدایش حوزه جدیدی در ارتباطات سیاسی در ایران تحت عنوان «فیس‌بوکی شدن سیاست» سخن به میان آوریم. فیس‌بوکی شدن سیاست یا فراتر از آن فیس‌بوکی شدن فرهنگ، زمینه و افق جدیدی است، مثل رسانه‌ای شدن فرهنگ و سیاست» یا به طور خاص «شبکه‌ای شدن فرهنگ و سیاست». این یعنی ضرورت فهم و بازتعریف دو مقوله فرهنگ و سیاست در چارچوب انگاره جدیدی که متأثر از تحولات ارتباطی در ساحت‌های زندگی فردی و اجتماعی است.

 

ادامه نوشته

نظر روحانی درباره فیس‌بوک و فیلترینگ اینترنت در ایران

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی امریکا  در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت ایران فیلتر اینترنت را متوقف خواهد کرد، گفت: «دولت به دنبال اجرای حقوق شهروندی است و به زودی منشوری به عنوان منشور شهروندی منشتر می‌شود. ما می‌خواهیم مردم در چارچوب زندگی خصوصی آزاد باشد. در دنیایی امروز دسترسی به آطلاعات، حق گفت و گو وحق تبادل اندیشه حق ملت ایران است.»

به گزارش رسانه‌های اجتماعی، وی درباره فیلترینگ اینترنت افزود:  البته همه دولت‌ها دنبال نوعی نظارت بر شبکه اطلاعاتی جهانی هستند. برای ما مسائل اخلاقی و هویت ملی بسیار مهم است بنابراین در این زمینه حساسیت به خرج می دهیم. اما دلمان می‌خواهد، مردمان از همه یافته‌های بشری، علم  و اندیشه‌های گوناگون مطلع باشند. بنابراین یکی از برنامه‌های دولت توسعه زیرساخت‌های دیجیتالی است.

خبرنگار این شبکه  پرسید، «آیا این یعنی اینکه مردم ایران به توییتر و فیسبوک دسترسی خواهند داشت؟» روحانی در پاسخ داد: «دیدگاه دولت این است که مردم باید به تمام اطلاعات جهان دسترسی داشته باشند. نظارت ما در این مورد باید بر حفظ هویت ملی و اخلاقیات ما مبتنی باشد.»

روحانی درباره نقش فناوری و شبکه‌های اجتماعی در دیپلماسی اظهار داشت:  شبکه های اجتماعی بسیار مهم است. در دوران انتخابات، ما ستاد قوی نداشتم. همه طرفداران ما مخصوصا جوان‌ها از این شبکه ها استفاده می کردند الان هم دارند از این شبکه‌ها استفاده می کنند. حتی از طریق این شبکه ها به روی دولت نظارت می‌کنند. من از نظارت جوانان خوشحال هستم. البته من خودم به شخصه برنامه خاصی ندارم. اما طرفداران من برنامه‌های متنوعی دارند.

گفتنی است، این اولین بار است که رئیس جمهور ایران برای اولین بار درباره فیس‌بوک اظهار نظر رسمی می‌کند و این در حالی است که صفحاتی به اسم دکتر حسن روحانی در شبکه‌های اجتماعی از زمان انتخابات تاکنون بشدت فعال هستند و کاربران زیادی را جذب خود کرده است.

این گفتمان دولت تدبیر و امید، امیدها را برای رفع فیلتر رسانه‌های اجتماعی در ایران افزایش داده است. به طوریکه بسیاری از وزرای وی در این رسانه‌ها به طور رسمی و جدی فعالیت می‌کنند.

مطلب مرتبط: نبرد رسانه ای(19)- تلاش اسرائیلی ها برای اخراج وزرای ایرانی از فیس بوک

                 فرمانده ناجا: اشکالي نمي بينم در جاهايي هدفمند از فيس بوک استفاده کرد

                 بگذارید فرض کنیم که فیس‌بوک اصلا جاسوس نیست

 

فرهنگ کار در ایران

”متاسفانه زیاده گویی یکی از خصلت‌های ماست که وقت زیادی از ما را می‌گیرد. حداقل در طول چهار سال فعالیت، یکسالش را خواب هستیم، همچنین در سر کار، فیلم تماشا می‌کنیم، چایی می‌خوریم و هیچ فردی را نمی شناسیم که بگوید ما چیزی را بلد نیستیم. ما ایرانی‌ها درباره همه چیز نظر می دهیم از دعوای مایلی کهن و علی دایی تا مسائل دیگر.”

 این نقد یکی از وزرای کابینه حسن روحانی به ایرانیان است. علی ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی تاکید دارد که وضعیت کار در کشور “زیبنده” نیست. او می‌گوید که باید نگرشمان نسبت به اشتغال را اصلاح کنیم: “اولین مسئله این است که باید فرهنگ کار را درست کنیم و علاوه بر فرهنگ بهره وری باید اعتقاد به کار را افزایش داد.”

مشروح گفتگو خبرگزاری ایسنا با علی ربیعی 

مطلب مرتبط: نقدی بر سبک زندگی ایرانی

رنگ شناسی در Branding

به ترتیب از بالا:

خوشبینی-روشنی-گرما

 دوستانه-خوش رو-با اعتماد به نفس

 هیجان انگیز-جوان-شجاع

خلاق-رویایی-عاقل

 اعتماد-قابل اطمینان-قوی

 صلح-رشد-سلامتی

 توازن-طبیعی-آرامش

 

منبع :  Source : www.comrz.com

http://www.comrz.com/blogs/my-blog--stefan/the-science-of-brand-colours

مطلب مرتبط: برندینگ و کاربرد آن در ایران        

ادامه نوشته

نبرد رسانه ای(19)-  تلاش اسرائیلی ها برای اخراج وزرای ایرانی از فیس بوک

در حال حاضر یکی از فناوری هایی که به واسطه گسترش اینترنت مورد توجه قرار گرفته است، «رسانه های اجتماعی» می باشد. رسانه های اجتماعی ( نظیر فیس بوک، توییتر و یوتیوپ) در بردارنده محتوای ایجاد شده بر پایه همکاری و مشارکت مردم است که به عنوان کاربر این گونه سایت ها در فضای مجازی قرار گرفته و فعالیت اجتماعی، مشارکتی، اشتراکی و ارتباطی دارند. در حال حاضر در ایران این نوع رسانه ها با محدودیت دسترسی(فیلترینگ) مواجه هستند. 

  با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و فعالیت تعدادی از وزرای دولت در این فضا بحث ها بر سر «حضور و یا عدم حضور» این قبیل مسئولین بالا گرفته است.

بطور کلی هر از چند گاهی این مباحث که ریشه در جایگاه «حقیقی» و «حقوقی» فرد دارد، به اشکال مختلف طرح می شود. البته مقامات دولتی و نوعا کارکنان رسانه ها در کانون توجهات هستند. از خبرنگاران و مجریان تلویزیونی خواسته می شود که در رسانه های مجازی و سایت های خود مواضع خلاف سازمان متبوع خود ارائه ندهند و یا از فلان مسئول دولتی خواسته می شود که در صفحه خود رودرو با مردم سخن نراند.

نکته جالب توجه این بحث اینکه امروز خواندم مقامات اسرائیلی طی نامه ای به زاکربرگ مدیر فیسبوک و کالین استرچ مسئول حقوقی این رسانه خواستار اخراج مقامات ایرانی از فیس بوک شده اند.

در یک جمع بندی باید گفت زمان این حرف ها سپری شده است و بوی کهنگی می دهد. به قول صادق خرازی که در صفحه فیس بوک خود نوشته است:« متاسفانه عده ای درک دقیقی نسبت میان امنیت و تکنولوژی ندارند. بیش از سی سال است که با پدیده تکنولوزی در کشورمان امنیتی برخورد می شود. روزگاری ویدئو را بی ناموسی فرض می کردند. میلیارد ها دلار ارز از مملکت خارج شد ولی حضرات نمی خواستند بفهمند که تکنولوژی همه مرزها را در می نوردد. با ماهواره و موبایل هم همینگونه برخورد می شود.»

مطالب مرتبط: نقل قول صادق خرازی از روحانی درباره فیس بوک

                 تلاش اسرائیلی‌ها برای اخراج وزرای ایرانی از فیسبوک 

                نبرد رسانه ای(18)- گوشی های هوشمند و آزادی بیان در عصر دیجیتال 

 

فتوای حضرت آیت الله صافی درباره عضويت در شبكه‌هاي مجازي

امروز خبری در خصوص بهره گیری از بسترهای فضای مجازی همچون فیس بوک منتشر شده است که  میتواند دریچه ای جدید در نوع تعاملات اجتماعی به حساب آید. متن اظهار عقیده آیت الله صافی چنین است:

سووال:

محضر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دامت تأییداته

با عرض سلام و احترام، بفرمایید عضویت در شبكه‌های مجازی، مثل فیس بوك چه حكمی دارد؟

باتشكر و التماس دعا، جمعی از مؤمنین

پاسخ:

 بسم الله الرحمن الرحيم

 به طور كلي استفاده از فضاهاي مجازي براي جهات مشروع و صحيح كه موجب فساد عقيده و اخلاق نشود بلكه بتوان از آن در جهت تبليغ و ترويج معارف ديني استفاده كرد ‌مانعي ندارد بلكه مطلوب است، اما رفتن در سايت‌هايي كه باعث سست‌شدن عقيده و فساد اخلاق و يا ترويج باطل باشد، حرام است.

مؤمنين بايد در چنين فضاهايي كه افراد با اهداف متعددي فعاليت مي‌كنند و انديشه‌هاي گمراه‌كننده خود را تبليغ و ترويج مي‌نمايند، با همين وسائل و همين فضا، به شبهات آن‌ها پاسخ دهند و احكام اسلام و معارف اهل بيت عليهم‌ السلام را به همگان، ابلاغ نمايند و در اين خصوص از علماء ‌اعلام و اهل تخصص در كلام كمك بگيرند.

 10 صفر المظفر 1433

 لطف الله صافی

 خبر مرتبط: نظر آیت الله صافی گلپایگانی درباره استفاده از فضای مجازی

              فیس‌بوک امری مبارک برای دنیاست

              مردم مجازند از شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک استفاده کنند

اقتصاد دنیا در دستان صاحبان رسانه ها و فعالان فضای مجازی

تازه واردها گوی سبقت را می ربایند. اخیرا گزارشی از سوی مرکز اینتر برند در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است. اینتر برند معتبر ترین مرکز رنکینگ برندها و ارزیابی درآمدهای اقتصادی شرکت های بزرگ در دنیا محسوب می شود.

بنا به گزارش مزبور در حال حاضر  اقتصاد دنیا در دستان صاحبان رسانه ها و فعالان فضای مجازی قرار دارد.  

 

قسمت هایی که به رنگ سبز مشاهده می کنید شرکتهایی هستند که بعضی از آنها عمرشان به 10 سال هم نمی رسد آنهم در مقابل شرکت های بزرگ خودرو سازی، همچون تویوتا، بنز، فراری و یا شرکت های نفتی، مثل شل. فیس بوک را نگاه کنید که با رنگ قرمز کم رنگ مشخص شده که با 8 سال قدمت درآمدی بالغ بر 5 یا 6 برابر درآمد نفت ایران را دارد و بزودی او را در بین بیست برند برتر دنیا خواهید دید.

ادامه نوشته

توصیه هایی به رهبر فناوری اطلاعات کشور

امروز ایمیل جالبی را دریافت کردم که به قلم چیا چاره خواه مورخ۲۳ مرداد ۱۳۹۲  در سایت همفکری در خصوص اهمیت فناوری اطلاعات و مشکلات این حوزه در کشور است. نگارنده سوالات زیر را طرح کرده و توصیه هایی به وزیر و سکاندار فناوری اطلاعات در کشور داشته است. به لحاظ اهمیت مطلب سوالات مطروحه و لینک اصل مطلب درج شده است که می خوانید...

چرا فناوری اطلاعات مهم است؟

سرگذشت فناوری اطلاعات در کشور چگونه بوده است؟

تا چه میزان از توان پردازشی موجود استفاده می شود؟

تا چه میزان اطلاعات سازمانی شناسایی و دسته بندی شده اند؟

جایگاه فناوری اطلاعات در برنامه های صنعتی دولت کجاست؟

هشدارها : تجهیز سخت افزاری معادل پیشرفت نیست!

صنعت فناوری پیچیده تر از تصور است!

اصل مطلب: واکاوی گذشته و آینده یک برنامه ؛ نامه ای به رهبر فناوری اطلاعات دولت آینده

مطلب مرتبط:  آیا دوران طلایی فناوری اطلاعات برخواهد گشت؟

 

تنها کسی که با من درست رفتار می کند

دردناک است که در دام شغال افتد شیر

دردناک است که در دام شغال افتد شیر

 یا که محتاج فرومایه شود مرد کریم

 نشود مرغ چمن همنفس زاغ و زغن

“روح را صحبت ناجنس عذابیست الیم”

دولت همت سلطان قناعت خواهم

تا تمنا نکنم نعمت ارباب نعیم

 هم از الطاف همایون تو خواهم یارب

 در بلایای تو توفیق رضا و تسلیم

 نقص در معرفت ماست نگارا ور نه

 نیست بی مصلحتی حکم خداوند حکیم

 شهریارا به تو غم الفت دیرین دارد

 محترم دار به جان صحبت یاران قدیم

شهریار