انقلاب اسلامی با شبکه‌های اجتماعی پیروز شد

اخیرا خرم آبادی دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی گفتگوی جالبی را صورت داده که حاوی نکات جالب توجه از سوی یک مقام دولتی می باشد. تجربه بهره گیری از امکانات فناوری در توسعه ارتباطات اجتماعی، محدودیت ها و ناکارآمدی برخوردهای سلبی و بسیاری دیگر از تجارب و حقایقی است که در این گفتگو بیان شده است.

ادامه نوشته

نکات مفیدی در باب رزومه نویسی

رزومه مشخصات و سوابق حرفه اي شماست. هدف رزومه اين است كه كارفرما با مطالعه آن (سوابق شغلي داوطلبان استخدام) متوجه شود آنها از چه مهارتهايي برخوردار هستند، چه تجربياتي دارند، چه نوع كارهايي را انجام داده اند و از نظر علمي و عملي در چه سطحي هستند. البته يك كارفرماي دقيق مي تواند اطلاعات بيشتري را در مورد رفتارهاي كاري شما درك كند. بنابراين رزومه مهمترين وسيلۀ كاريابي شماست و هر چه آن را بهتر و حرفه اي تر تهيه كنيد امكان دست يافتن به شغل دلخواهتان بيشتر ميشود.

رزومه چيست؟ رزومه مشخصات و سوابق حرفه اي شماست. هدف رزومه اين است كه كارفرما با مطالعه آن (سوابق شغلي داوطلبان استخدام) متوجه شود آنها از چه مهارتهايي برخوردار هستند، چه تجربياتي دارند، چه نوع كارهايي را انجام داده اند و از نظر علمي و عملي در چه سطحي هستند. البته يك كارفرماي دقيق مي تواند اطلاعات بيشتري را در مورد رفتارهاي كاري شما درك كند. بنابراين رزومه مهمترين وسيلۀ كاريابي شماست و هر چه آن را بهتر و حرفه اي تر تهيه كنيد امكان دست يافتن به شغل دلخواهتان بيشتر ميشود.

ادامه نوشته

در باب فیتیله‌ها و مجازات‌هایی که می‌کنیم

این مطلب به قلم جناب آقای امیر مهرانی راجع به برنامه‌ی فیتیله‌ها و اتفاق‌های اخیر است.

پیش‌نوشت (۱):خاطرم هست که معمولا جمعه صبح‌ها اگر بیکار بودم برنامه فیتیله‌ها رو می‌دیدم و خیلی هم این برنامه رو دوست داشتم. وقتی ویدئویی که باعث بروز حساسیت شد رو دیدم نمی‌دونستم چرا همچین موضوعی رو مطرح کردند و سناریوشون رو به این شکل پیش بردند. در نهایت این‌که نظر شخصی من هم اینه که نمی‌شه با هرچیزی شوخی کرد و گاهی شوخی به سمت توهین می‌ره و این اجرای فیتیله‌ها هم با توجه به حساسیت‌هایی که در کشور ما هست از این قاعده مستثنا نبوده و اتفاق خوشایندی نیست.

پیش‌نوشت (۲):مطالبی که در ادامه میاد رو ازش برداشت قومیتی نکنید لطفا. خانواده من هم آذری هست و به‌خوبی با حساسیت‌ها و احساسات آذری‌ها آشنا هستم.

(۱) بخشش لازم نیست٬ اعدامش کنید.

 

مطلب مرتبط: سیاست جدید رسانه ملی؛ برخورد با تخلفات یا کسب اعتماد عمومی؟

 

ادامه نوشته

عاشق کار خود شوید

خالق برند بهروز گفت: برای موفقیت در کارآفرینی باید عاشق یک کار شوید و به جامعه احترام بگذارید زیرا جامعه در انتظار اندیشه من و شما است.

به گزارش روابط عمومی مدرسه عالی کسب و کار ماهان، بهروز فروتن در سمینار کار آفرینی به سبک بهروز فروتن که شامگاه دوشنبه 18 آبان در محل این موسسه برگزار شد اظهار کرد: نفس یک کار آفرین این است که مسائل را خشک و جدی نگوید؛ من نمی گویم چه بگویید چراکه این توهین است بلکه من در این جلسه درباره اینکه در 60 سال فعالیت کاری چه کرده ام صحبت می کنم.

وی ادامه داد: نزدیک به 40 شغل عوض کردم تا به یک کار مسلط شدم؛ مهم این است که عاشق یک کار شوید.

موسس صنایع غذایی بهروز یادآور شد: اگر به یک کشور غربی بروید از دوران کودکی بر اساس ویژگی کودکان مشخص می شود که هریک در آینده در چه حرفه ای مشغول به کار خواهند شد اما در کشور ما این شرایط بر اساس خرد اجتماعی تعیین می شود.

ادامه نوشته

چشم ها را باید شست...

اگر نحوه دید خود به جهان را تغییر دهید، جهانی که میبینید را تغییر خواهید داد.

این جمله بخشی از سخنان «ساتیا نادلا» مدیر عامل مایکروسافت در مراسم Future Decoded در لندن است.  نادلا اخیرا دستگاه HoloLens را رونمایی کرد که در واقع دستگاه واقعیت افزوده ای است که در سال 2016 رسما رونمایی میشود. نادلا در مورد ماهیت این ابزار در یک جمله گفت: اگر نحوه دید خود به جهان را تغییر دهید، جهانی که میبینید را تغییر خواهید داد.

بدون هیچ شکی میتوان حدس زد که HoloLens یکی از ابزارهای اصلی و محوری کسب و کار مایکروسافت در آینده نزدیک خواهد بود.

مدیریت از نگاه ۴۰ شخص مشهور جهان

1- بجوئید تا بیابید و بدانید با زحمت و تلاش چیزی را از دست نمیدهید (اسوپ، افسانه‌نویس یونانی)

۲- برنامه‌های توسعه مدیریتی ما در محل کار صورت می‌گیرد نه در کلاس‌های مختلف آموزشی. (ژوزف شرسن)

۳- ترجیح می‌دهم که ملتم به سیاست‌های اقتصادی من بخندند تا اینکه از ولخرجیهایم گریان شوند. (پادشاه سوئد)

۴- برای آنکه مدیر شوید باید از پایین شروع کنید هیچ استثناءی هم وجود ندارد. (هنری بلاک)

۵- با هشت ساعت کار صادقانه در روز می‌توانید به ریاست برسید و روزی ۱۲ ساعت کار کنید. (رابرت فراست)

۶- برای بهبود ارتباطات کامپیوتری باید کمر بوروکراسی ایجاد شده را شکست. (مایکل آلبرشت)

۷- یک مدیر نالایق اغلب به نصیحت و مشاوره آخرین کسی که با او صحبت می‌نماید گوش می‌کند. (وارن بنیس)

۸- مدیر باید جرأت آن را داشته باشد که گاهی طبق نیاز برخلاف رأی متخصصان عمل کند. (جیمز کالاگان)

۹- هیچ چیز برای کارمندان ارزشمندتر از سهیم کردن آنها در چرخه تصمیم‌گیری نیست. (جودیت باردویک)

۱۰- مدیریت مشارکتی این است که افراد مناسب را در زمان مناسب در چرخه تصمیم‌گیری وارد کنیم. (واین بارلو)

۱۱- با احتیاط بیندیشید اما با قاطعیت عمل کنید. (چارلز کالب کلتن)

۱۲- دیگران را عفو کنید. (بابیلیوس سایروس)

۱۳- سرپرست باید قبل از هرگونه اقدام انضباطی، تذکرات و اخطارهای لازم را بدهد. (موریس تراتر)

۱۴- تجربه را نمی‌توان خلق کرد باید آن را تجربه کرد. (آلبرت کامو)

۱۵- تجربه فرزند اندیشه است و اندیشه فرزند عمل. (بنجامین دیزرائیلی)

۱۶- رمز موفقیت، ثبات در پیگیری هدف است. (بنجامین دیرائیلی)

۱۷- اهداف بایستی مشخص، واقعگرایانه و قابل سنجش باشند. (ویلیام دایر)

۱۸- هدف بزرگ زندگی، دانش نیست، عمل است. (توماس هنری هاکسلی)

۱۹- تجربه خوب است اما به شرطی که برای آن بهای گزاف نپردازیم. (باربر، کتاب هزار ضرب‌المثل)

۲۰- از خشم انسان‌های صبور برحذر باشید. (جان درایدن)

۱- کلمات و جملات خوب، پرارزش و کم‌ هزینه‌‌اند. (جورج هربرت)

۲۲- خطا را محکوم کن نه خطاکار را. (ویلیام شکسپیر)

۲۳- جمع‌آوری اطلاعات به عنوان اساس کار مدیریت است برای همین است که اکثر وقت روزانه‌ام را صرف آن می‌کنم. (اندرو گراو)

۲۴- تجربه نامی است که شخص برای اشتباهاتش انتخاب می‌کند. (اسکاروایلد)

۲۵- یک راه کاملاً مؤثر برای کسب اطلاعات که توسط اکثر مدیران نادیده گرفته می‌شود بازدید از قسمت‌ها و مشاهده مستقیم وقایع است. (اندرو گراو)

۲۶- بوروکراسی نه تنها مانعی بر سر راه دموکراسی نیست بلکه مکمل اجتناب‌ناپذیر آن نیز هست. (ژوزف شومپیتر)

۲۷- اگر شرایط افراد ساعی و سختکوش بهتر از شرایط افراد کامل و تنبل نباشد،
بنابراین دلیلی برای سختکوشی وجود نخواهد داشت. (جرمی بنتام ۱۸۳۸)

۲۸- به عنوان یک نظریه کلی، جبران خدمت براساس حقوق ثابت و بدون تغییر در هیچ گروه و طبقه‌ای باعث ایجاد حداکثر علاقه نمی‌شود. (جان استوارت میل ۱۸۴۸)

۲۹- شخصی مدیر را اینگونه توصیف می‌کند: مدیر کسی است که با مراجعان ملاقات می‌کند تا بقیه کارکنان به کارشان برسند. (هنری مینتزبرگ)

۳۰- مشکلات مدیریت همیشه به مشکلات مردم تبدیل می‌شود. (سرپیتر دراکر)

۳۱- بسیاری از بهترین مشاغل در حقیقت وجود ندارند مگر اینکه فرد مناسبی را برای آنها استخدام کنیم. (جیمز چالنجر)

۳۲- مادامی که انسان در سر راه خود بایستد به نظر می‌رسد همه چیز سد راه اوست. (رالف والدو امرسون)

۳۳- اگر فکر می‌کنید که رئیستان ابله است به خاطر داشته باشید که اگر باهوش‌تر بود، بیکار می‌شدید. (آلبرت گرانت)

۳۴- اگر انتظار پیشرفت و بهسازی کارکنان را دارید بایستی به آنها مسئولیت بدهید، باید به آنها بگوئید که اهدافشان چیست و باید به آنها اجازه دهید که کارشان را بکنند. (دیوید رادمن ۱۲۸۴)

۳۵- شما مجبور نیستید که رئیستان را دوست داشته باشید و او را تحسین کنید. همچنین نباید از وی متنفر باشید، در هر حال باید او را به گونه‌ای اداره کنید که بتواند منبعی برای موفقیت شخصی شما و موفقیت سازمان باشد. (پیتر دراکر)

۳۶- هیچ چیز محال نیست و هر کاری راهی دارد، اگر به اندازه شایسته، اراده داشته باشیم، به قدر کافی وسایل پیدا می‌کنیم. (لاروشفو کولد)

۳۷- از مخالفت نهراسید، فقط وقتی بادبادک می‌تواند بالا رود که با باد مخالف مواجه شود. (چرچیل)

۳۸- موفقیت از آن کسانی نیست که هر گز دچار ناکامی نمی‌شوند، بلکه متعلق به آنهایی است که هرگز از تجدید مبارزه، بیم و هراس ندارند. (هانری کپ)

۳۹- رهبری یکی از چیزهایی است که نمی‌توان آن را به
کسی محول کرد یا باید آن را اجرا کنید و یا از آن کناره‌گیری کنید. (رابرت گوی زویتا)

۴۰- انسان آنقدر ترقی می‌کند تا به جایی می‌رسد که دیگر کارآیی خود را از دست می‌دهد. (پیتر دراکر)

کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی منتشر شد

نوشته جواد افتاده
با مقدمه‌ای از دکتر یونس شکرخواه
 از سوی انتشارات ثانیه منتشر شد.
 شبکه‌های اجتماعی آنلاین امروز مهد افکار عمومی و ارتباطات میان‌فردی است. افکار و ارتباطاتی که محققان را وسوسه می‌کند تا به دنبال تحلیل، پژوهش و بررسی آنها بروند. یکی از همین روش‌های پژوهش در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، تحلیل شبکه‌های اجتماعی است. تحلیل شبکه‌های اجتماعی روش علمی است که روابط بین افراد یا سازمان‌ها را در شبکه‌های یا رسانه‌های اجتماعی بررسی و تحلیل می‌کند.
شکرخواه در مقدمه این کتاب آورده است: این اثر یک مجموعه دو پایه از هستی شناسی و روش شناسی است که تحلیل شبکه‌های اجتماعی را به مثابه محصولی مشترک از همگرایی جامعه‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، مردم‌شناسی و ارتباطات اجتماعی در برابر علاقه‌مندان به مباحث شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد. این همگرایی همچنین به ریاضیات و مقولات مرتبط با مهندسی شبکه نیز عمیقا وام‌دار است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است، خواننده این اثر با مطالعه آن در سه مسیر مشخص با رویکردهای مفهومی تحلیل شبکه‌های اجتماعی، با ادبیات و نظریه‌های مربوط به تحلیل این شبکه‌ها و در نهایت با دو نرم افزار رایج در تحلیل این شبکه‌ها آشنا خواهد شد. وجه مهم دیگر کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی – که به لطف نگارنده برای نوشتن مقدمه‌ای بر آن، پیش از چاپ در اختیار من قرار گرفت – این است که عملا آمیزه‌ای از نظر و عمل است درعرصه شناسایی، اندازه‌گیری مولفه‌ها و کشف روابط و خصیصه‌های در هم تنیده شبکه‌های اجتماعی که در نهایت، تمایلات؛ موجودیت مشارکتی و الگوهای ارتباطی موجود در این شبکه‌ها را نیز به شیوه‌ای ساختمند و مبتنی بر متد به ترسیم می‌کشد.
گفتنی است، کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی، در پنج فصل تقسیم‌ شده است. فصل اول با عنوان «چیستی تحلیل شبکه‌های اجتماعی» درباره تاریخچه مفاهیم و کارکردهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی بحث می‌کند. فصل دوم در عنوان «مفاهیم و سنجه‌های شبکه‌‌های اجتماعی» خلاصه شده است و در آن سنجه‌ها یا همان فرمول‌های اجتماعی عمومی تحلیل شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شود.
فصل سوم در عنوان «نظریه‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی» به رشته تحریر در آمده است و در آن نظریه‌های شبکه، شش‌درجه جدایی، جهان کوچک و گراف مرور شده است. اما در فصل چهارم به «روش‌های نمونه‌گیری در تحلیل شبکه» پرداخت شده است تا محققان تکلیف خود را با نمونه و جامعه آماری تحلیل شبکه بدانند و در نهایت فصل پنجم «تحلیل شبکه‌های اجتماعی با نود‌اکس‌ال و گفی» به آموزش و معرفی این دو نرم‌افزار می‌پردازد.
این کتاب همزمان با بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات (۱۶ الی ۲۲ آبان‌ماه) منتشر شده و در غرفه انتشارات ثانیه (بخش مطبوعات فرهنگی، غرفه شماره ۲۷۸) به قیمت ۹ هزار تومان است

چرا آی کیو ایرانیان روبه نزول است؟

دکتر شهرام یزدانی

ملتی که نوابغ را در مدیریت خود ندارد، به هیچ جا نخواهد رسید

 اعلام میانگین ضریب هوشی 84 برای ایرانی‌ها، سبب تعجب بسیاری از نخبگان ایران گردید. عده‌ای با انکار این آمار درصدد اعتراض به آن برآمده‌اند، اما برای اینجانب، این آمار هیچ‌گونه جای تعجبی نداشت، زیرا این موضوع را در سال هفتاد و نه در سخنرانی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تحت عنوان نظریه "ترقیق هوشی" پیش بینی کرده بودم. در این مقاله به اختصار علل افت میانگین ضریب هوشی در کشور را بررسی خواهیم کرد و سپس به راهکارهای مقابله با این رخداد تلخ خواهیم پرداخت.

ضریب هوشی چیست و اهمیت آن در چیست؟

ضریب هوشی یک نسبت است که از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضربدر صد به دست می‌آید. اگر سن عقلی با سن تقویمی یکسان باشد، ضریب هوشی صد می‌شود ولی در بعضی مواقع در بعضی افراد سن عقلی بیشتر می‌شود که این فرد هوشی بیشتر از سایر افراد دارد.

 

ادامه نوشته

گزارش کوتاه شرکت در نمایشگاه پاناسونیک

شرکت کامتل نماینده رسمی فروش و خدمات سیستم های مخابراتی و ارتباطی پاناسونیک در ایران در مورخ 5/آبان/94 نمایشگاه  سامانه ویدئو کنفرانس (KX-VC1600) را در هتل سیمرغ تهران معرفی کرد. بر اساس گفته های نماینده ژاپنی شرکت پاناسونیک  با استفاده از کنترل کننده های مرکزی و بر اساس فرمت HDVC (HD Visual Communication) بر بستر آی.پی  (IP)امکان مدیریت نرم افزاری و از راه دور فضاهای کاری و همچنین برگزاری ویدئو کنفرانس را فراهم می سازد.

کارکردهای بیمارستانی، فضاهای آموزشی، کارخانجات صنعتی و تولیدی، محیط های اداری و شعبات وابسته از جمله موارد استفاده سیستم می باشد.

رویت فضاهای مختلف کاری(multiple sites)تا 16 سایت، امکان کنترل تصویر(زومینگ، پن و تیلت) بر روی نقاط را بدون محدودیت های زمانی و مکانی دارا می باشد.

هماهنگی و سازگاری بسیار مناسب با سیستم های عامل اندروید، ویندوز و iOS  امکان بهره برداری از سامانه HDVC و تجهیزات دوربین، فون را بر روی تلویزیون هوشمند، تبلت، موبایل و رایانه بصورت Full HD فراهم می سازد. ادعای کارکرد ابزار مزبور تحت کلود(Cloud Service) و تصحیح هوشمند تصویر ناشی از نوسانات نامطلوب  ارتباطی توسط این سامانه در قیاس با محصولات مشابه سایر رقبا از نکات بارز بود. به اظهار مهندس محمودی مدیر عامل شرکت کامتل- با توجه به پهنای باند اینترنت در ایران می بایستی این ویژگی بررسی شود.

هوش فرهنگی؛ نشانه ی یک مدیر متفاوت

با توجه به مهاجرت هایی که در سطح کشور پدید آمده و علت اصلی آن به دست آوردن شغل می باشد، این مقوله منجر به اختلاط فرهنگی شده است.در این میان سرپرستان و مدیران باید نسبت به این موضوع مهم دارای توانمندی درک و تحلیل باشند تا این اختلاف فرهنگی منجر به اختلافات عمیق در محل کار و کاهش راندمان سازمان نگردد. در همین جا لازم است از سرکار خانم فاطمه فرجی به دلیل تحقیق و نگارش متن ذیل تقدیر و تشکر بنمایم.

ويژگيهاي فرهنگ (CULTURE) را براساس حروف تشکيل دهنده آن به صورت زير تعريف کرده اند:

C : فرهنگ فراگير است. هر شخص، سازمان، سرزمين و کشوري يک فرهنگ دارد.

U: شناخت عقايد، ارزشها و ادراکات فرهنگ ديگران براي موفقيت الزامي است.

L : يادگيري ميراثهاي فرهنگي گوناگون، الهام بخش و توانمندکننده است.

T : کارهاي تيمي در سطح جهاني بدون توجه به فرهنگ اعضا غير ممکن است.

U : برنامه ريزي فرهنگي از طريق شناخت عقايد يکديگر آسانتر مي شود.

R : تفاهم و سازگاري با شناخت فرهنگ خود و پذيرش نقطه نظرات و سبک و روش ديگران شروع مي شود.

E : به منظور رشد و نوآوري، استفاده از تنوع فرهنگي لازم است.

ادامه نوشته