همايش رسانه و اقتصاد برگزار شد
امروز سومين همايش رسانه و اقتصاد با عنوان «تحول اقتصادي، نوآوري در رسانه ملي» با هدف ارتقاي عملكرد رسانه در تحقق اهداف اقتصادي كشور و آسيبشناسي برنامههاي اقتصادي رسانه با حضور دانشمندان و صاحبنظران رسانه و اقتصاد در تهران برگزار شد.
عوامل اقتصادي بر اساس اطلاعات تصميم مي گيرند و رسانه نقش فراهم آورنده اطلاعات را در اقتصاد بازي مي كند. جوزف استينگز مي گويد: در حال حاضر اين مساله عموما مورد تائيد است كه اطلاعات بهتر و بهنگام تر منجر به تخصيص بهتر و كاراتر منابع مي شود.
رسانه، جزء اساسي راهبرد موفق توسعه است. فراهم آوردن اطلاعات و فراگير كردن دانش و افزايش شفافيت از وظايف رسانه است. براي كاهش فقر، ما بايد دسترسي به اطلاعات را آزاد كنيم و كيفيت اطلاعات را بهبود بخشيم. مردم با اطلاعات بهتر توانايي انتخاب هاي بهتر را خواهند داشت. مشخص است كه رسانه بعنوان يك تامين كننده اطلاعات، مي تواند عملكرد اقتصادي را بهبود بخشد، اگر سه شرط را دارا باشد: مستقل باشد، اطلاعات صحيح و با كيفيت خوب ارائه كند و دسترسي گسترده اي به آن وجود داشته باشد. رسانه آزاد كالايي لوكس نيست، بلكه عامل اصلي توسعه متوازن است. رسانه ها مي توانند اثر كنترلي بر فعاليت دولت در حيطه سياست عمومي داشته باشند. آنها به مردم اجازه مي دهند كه نظرات مخالف دولت را بگويند و مي توانند بر شكل گيري اجماع عمومي كمك كنند تا تغييرات آسان تر صورت پذيرد.اين گونه رسانه ها به بهتر عمل كردن بازارها كمك مي كنند. به امید نقش آفرینی هرچه بهتر و فعالتر رسانه صدا و سیما در ایجاد شفافیت و شکوفایی اقتصادی کشور.
به مقاله ارسالی اینجانب به همایش مزبور تحت عنوان نقش رسانه در اصلاحات اقتصادی در بخش مقالات مراجعه کنید.