فضاي رسانه اي پيشرونده ، فرصت يا تهديد
پس از «بی بی سی فارسی»، شبکه TRT ترکیه نیز به بازار مخاطبان رسانههای تصویری در ایران چشم دوخته است.راه اندازی نسخهی فارسی شبکههای تلویزیونی، دیگر دارد به یک رسم یا یک مزیت رقابتی در میان شبکههای فعال خارجی تبدیل میشود. گویا پس از آخرین آنها که «بی بی سی فارسی» بوده است، حالا شبکه TRT ترکیه به بازار مخاطبان رسانه های تصویری در ایران چشم دوخته است.
تا چند سال گذشته، بیشتر، این شبکه های لس آنجلسی تفریحی و سیاسی بودند که با برنامه های ضعیف و سطحی پا به میدان می گذاشتند تا مخاطبان را با رقص و آواز ایرانی-لس آنجلسی و یا با بحث هایی ناسزاگونه مواجه کنند. اما در حال حاضر این شبکههای خارجی قدرتمندتر هستند و اصول اولیه برنامه سازی را می دانند و هر کدام در پی مخاطبانی تازه در جغرافیای فرهنگی و سیاسی ایران هستند.
آمدن بی بی سی فارسی با بودجۀ ۱۵ میلیون پوندی یا ۲۲ میلیون دلاری، فصل تازه ای در تاسیس رسانه های فارسی زبان بود. درباره انگیزهها یا علل این فعالیتها، تحلیلهای مختلفی وجود دارد اما آنچه که مسلم است این بار موج شبکههای فارسی در میان رسانههای خارجی بین المللی راه افتاده است.
جز بی بی سی فارسی که از لندن، هشت ساعت در روز برنامه پخش می کند، در حال حاضر، شبکه MBC PERSIA با مالکیت عربستان برای مخاطبان ایرانی فیلم سینمایی پخش می کند، VOA با مالکیت آمریکا خبر و برنامه های تفسیر و تحلیل سیاسی عرضه می کند و شبکه ی فارسی زبان «استار» نیز در راه است.
بنا به شنيده ها، شبکه تازه ترکیه که به زودی برای ایرانیان برنامه پخش خواهد کرد، زبان خود را فارسی-آذری اعلام کرده است. این شبکه، ظاهرا قرار بوده که در سال ۲۰۰۹ (سال کنونی) راه اندازی شود اما فعلا برخی از کارهای مقدماتی اش در حال انجام است و محتمل بتواند از سال ۲۰۱۰ برنامه های خود را با هشت ساعت پخش در روز آغاز کند.
به هر روی حضور شبکه های متعدد فارسی زبان بیش از همه می تواند یک فرصت برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تلقی شود تا به این بهانه دست به تحول در تکنیکهای برنامه سازی بزند. هم چنین مانند دیگر شبکه های فارسی زبان ماهواره ای به سمت سرمایه گذاری روی مخاطبان فارسی زبان افغان یا تاجیک نیز حرکت کند.