تحقيقات نشان مي‌دهد كه مردم توجه كمتري به نوشته‌ها و متون دارند و اين توجه كمتر و كمتر مي‌شود و تمايل براي صرف زمان بيش‌تر بر جنبه‌هاي بصري وجود دارد. استفاده از گرافیک‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد. شايد به همين دليل باشد كه امروزه گرافیك‌هاي اطلاع رسان همه جا مشاهده می‌شوند، از نشریات گرفته تا علائم راهنمایی و رانندگی.

اینفوگراف چیست؟

واژه اينفوگراف (Info graphic) خلاصه شده‌اي از Information Graphic  به معنای معنابخشی به اطلاعات است. امروزه اينفوگراف ها را زياد در اطراف خود مشاهده مي‌كنيم، كتاب‌هاي كودكان، اخبار، نقشه‌ها و ارائه اطلاعات علمي، همه به نوعي از اينفوگراف به عنوان يك ابزار كارا استفاده مي‌كنند. ابزاري كه دو هدف عمده را پوشش مي‌دهد:

  • كمك به نمايش سريع، واضح و زيباي ايده‌هاي پيچيده
  • نشر اطلاعات و داده‌ها به صورت بصري و سهل‌الوصول

 قواعد ساخت اینفوگراف :

  • سازمان‌دهی ( چه میزان جزئیات نیاز است و کجاها باید تاکید بیش‌تر نمود؟)
  • نمایان سازی ( دیگران باید به سادگی بتوانند اینفوگراف را ببینند و از آن استفاده کنند)
  • زمینه و بافت ( آیا بینندگانتان تحمل دیدن اینفوگراف شما را دارند؟)
  • ساده سازی ( متون و رنگ‌ها نباید بر کلیت کار غالب باشند)
  • تعادل ( اطلاعات خیلی زیادی ارائه نکنید در عوض وضوح را بالا ببرید)
  • رابطه علت و معمولی ( نمایش علت ومعلول‌ها در رابطه‌ها نشان داده شوند )
  • نمایش تضادها و مقایسه‌ها
  • چند بعدی بودن ( این هدف اصلی اینفوگراف است)
  • یکپارچگی (انسجام در طرح موضوعات)

منابعی برای یافتن اینفوگراف

با جستجو در منابع داخلي و خارجي علاوه بر يافتن اينفوگراف هاي متنوع و فراوان مي‌توان به سايت‌هاي اينترنتي مرجع اينفوگراف نيز دسترسي پيدا كرد.

در زير چند نمونه از سایت‌های فعال خارجي در زمينه‌ي توليد و نمايش اينفوگراف‌ ذكر شده است:

در داخل كشور، علاوه بر برخي خبرگزاری‌ها كه از اينفوگراف استفاده مي‌‌كنند هنوز سايت‌هاي زيادي در اين زمينه فعال نشده‌اند. تنها موارد سايت تخصصي اينفوگراف كه در داخل فعال است؛