امروزه بازی‌ها نه فقط ابزاری برای سرگرمی و تفریح، بلکه یکی از بزرگترین و پرسودترین صنايع در عصر فناوری ارتباطات و اطلاعات هستند.

در سالهای اخیر صنعت جهانی بازی،  فراز و نشیب فراوانی را تجربه کرده است. ورزش های الکترونیکی(e-sport)، تفریحات و سرگرمی های الکترونیکی(e-game)، هنرهای دیجیتال(e-arts)  و امثالهم از جمله عناوینی است که در مباحث مربوط به بازیهای رایانه ای ملاحظه می شود. بازی‌های رایانه‌ای، عرصه‌ایست پرمخاطب، جذاب و تأثیرگذار، با پیچیدگی‌های خاص خود، که امروزه به‌عنوان یکی از رسانه‌های برتر، در خدمت نشر فرهنگ و هنر صاحبان فکر و اندیشه جهانی است. امروزه بازی رايانه‌ای فقط يک تفريح بی‌خطر نيست، بلكه سخن از رسانه‌ای برای بيان و مقاصد اهداف تاريخي، فرهنگي، اجتماعي و حتي عقيدتي و سياسي در ميان است.

در يك جمع بندي مهمترين نقاط قوت و فرصت هاي صنعت نرم افزار بازي  در كشور را ميتوان چنين برشمرد: 

  • نيروي جوان، خلاق، تحصيلكرده و متخصص ايراني داخل كشور
  • هزينه هاي نسبتا پایین نیروی انسانی در ایران
  • علاقه مند بودن و حمایت نهادهای ذیربط از صادرات نرم افزار
  • استقبال کشورهای فارسی زبان و آسياي ميانه و همسایه از نرم افزارهای ایرانی و سرگرمی های الکترونیکی
  • وضعيت ژئوپلتیک ایران و امکان عرضه نرم افزارهای چند زبانه عربی و فارسی
  • نزدیکی رسم الخط فارسی به عربی و بهره گیری حداکثری از آن در تولید نرم افزارهای الکترونیکی
  • علاقه مندی مردمان کشورهای همسایه به ناریخ و تمدن ایران زمین و استفاده از این مزیت در تولیدنرم افزار بازی و سرگرمی الکترونیک 
  • بهره برداري از بازي ها بعنوان يك ابزار فرهنگ ساز مي تواند،  مروج مفاهيم انسان ساز و متعالي فرهنگ اسلامي و تقويت كننده هويت ايراني و اسلامي كشورمان باشد
  • صنعت بازي رايانه اي مي تواند درآمد زايي، اشتغال زايي و رشد اقتصادي را توامان بوجود آورد

گزيده مطلب فوق خلاصه اي از مقاله اي با عنوان بازي هاي رايانه اي در خدمت چشم اندازهاي فرهنگي و سياسي است که اخیرا به قلم اینجانب  در ماهنامه علمی و ترویجی افق رسانه سازمان صدا وسیما شماره 78 منتشر شده است. برداشت های اینجانب از پروژه تحقیقاتی پارک توسعه صادرات بازی های رایانه ای که در گذشته بررسی تفصیلی شده بود و سرمایه گذاری در این زمینه را تشویق می کرد.