یادداشت های کنفرانس بین المللی شهروند الکترونیک و تلفن همراه
یادداشت های سمینار بین المللی شهروند الکترونیک و تلفن همراه – 26 و 27 دی ماه 1390
(یادداشت های سعید رضائیان)
Better City /Better Life with Mobile ICT
1- شعار سمینار « شهر بهتر، زندگی بهتر با فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه» بود.
2- بطور کلی محورهای سخنرانی ها و مقالات حول مقولات بازی های رایانه ای، موبایلی و اجتماعی ، سرویس های تحت موبایل، حمل و نقل، مدیریت همراه، سلامت همراه و دولت همراه (M-Government)بود.
3- روندها: موبایل جایگرین کارت های هوشمند و کارت های اعتباری می شود.
4- خدمات سامانه های GPS/ RFID/Tracker به کمک موبایل می آید.
· اهمیت صنعت موبایل و روندهای آینده(پروفسور حسامی – دبیر علمی کنفرانس)
- آمارها نشان می دهد که در دنیای غرب 75% مردم خانه را بدون موبایل شان ترک نمی کنند.
- 50% مردم اعتراف کرده اند که با تلفن همراه شان می خوابند.
- تا سال 2013 میلادی تلفن های هوشمند از تعداد PC ها بیشتر خواهد بود.
- تا 5 سال آینده میلادی تعداد تلفن های همراه 2 برابر می شود.
- Mobile Video روند استفاده از ویدئوی موبایل بسیار بالاست و بتدریج جایگزین ویدئوی اینترنتی می شود و در آینده بیشتر تصاویر موبایلی است که جایگزین می شود.
- موضوع پول مجازی :(در پرسش و پاسخ مطرح شد) اینکه سرویس دهنده های فضای مجازی در بخش Market به کمک سیستم های حسابداری پیشرفته قادر باشند، خرید و فروش های اعتباری ایجاد کنند. به این معنا که در شرایط بحران اقتصادی که پول کاغذی کم می شود، از طریق سیستم های اعتباری و تراکنش های بین سیستمی اوراق بهادار مجازی بوجود بیاید و در عین حال داد و ستد هم در جریان باشد و به این وسیله بخشی از بحران اقتصادی کنترل شود.
· بخش بازی ها(آقای مینایی از بنیاد ملی بازی های رایانه ای)
اهمیت رسانه بازی: بازی ها بعنوان ابزار فرهنگی مطرح هستند، بازی ها می توانند به علت داشتن القای پیام مخفی بسیار با اهمیت هستند. بازی های جدید مثل SECOND LIFE در واقع ترکیبی از دنیای واقعی و مجازی هستند.
- GAME IS MEDIUM & GAME IS BIZ
- مشکلات بازی ها در ایران مطرح شد. تحریم CORE و ENGINE بازی های تحت کنسول مشکل داریم.
- آینده رسانه بازی در فضای شبکه اجتماعی SOCIAL GAMES ادامه پیدا می کند. بازی های اجتماعی آینده این بخش است.
-
· بخش سرویس تحت موبایل و طرح های آینده(آقای صمدی از بخش بازاریابی ایرانسل)
- ضریب نفوذ تلفن همراه درایران(72%) به نسبت جمعیت با بسیاری از کشورهای در حال توسعه برابری می کند و وضعیت خوبی وجود دارد. ضریب نفوذ تلفن ثابت در ایران(35%)
- ضریب نفوذ تلفن همراه از اینترنت بسیار بالاتر است به علت: در دسترس بودن در همه جا/ در همه اوقات و سهولت استفاده.
- امکان شخصی سازی قابلیت های موبایل متناسب با سلیقه و خواست مشتری وجود دارد.
- در بسیاری از کشورها سیستم خدمات بانکی الکترونیک و سیستم تلفن همراه شان یکی است.
- استراتژی ایرانسل اینکه با بانک ها برای ارائه خدمات بانکی شریک شوند.
- طرح های آینده: حوزه بهداشت و درمان(وقتی شخصی از طریق موبایل زنگ می زند به مرکز اورژانس، سیستم خود شخص را به نزدیکترین آمبولانس allocate کند. سلامت همراه در آینده نقش کلیدی بازی می کند.
- / خرید بلیط و غیره
- در بخش حول و نقل با همکاری مرکز کنترل ترافیک: طراحی سیستم هایی که بتوانند کوتاهترین مسیر را پیدا کنند.(خدمات مبتنی بر موقعیت)
- در بخش امنیت: تعبیه کردن این امکان که پدر و مادر ها بتوانند از موقعیت فرزندانشان مطلع شوند. افراد خانه بتوانند در نبود خودشان در خانه از امنیت خانه شان مطلع شوند. طراحی سامانه منطقه ای : بطوری که بلافاصله بتوانند به موبایل های یک منطقه خاص یک پیغام خاص را ارسال دارند.(هشدار سریع در مواقع بحران)
- در بخش مدیریت انرژی: اینکه روی موبایل مان بتوانیم میزان مصرف برق و آب مصرفی مان را مطلع شویم.امکان قرائت کنتور توسط مصرف کننده و آگاهی از میزان مصرف انرژی.
- موزه ها و اماکن عمومی: بتوانند بلافاصله با واقع شدن شخص در آن مکان و محدوده پیام های راهنما و اطلاع رسانی بدهند.
-
· بخش امنیت(آقای مهندس فقیه از مرکز تحقیقات پلیس)
- اشاره به اینکه ICT در فرآیند حکومت گری موجب پاسخگو کردن حکومت در برابر مردم می شود.
- اشاره به اینکه ICT و شبکه ارتباطات موجب کاهش فرصت های فساد می شود.
- زیر ساخت های فنی در ایجاد آسایش و اطمینان به کاربران و جلوگیری از نفوذ و سرقت اطلاعات بسیار مهم است.
· مشکلات توسعه GPS و RFID(آقای مهندس کلامی از سندیکای شناسایی مکان یابی)
- چرا این فناوری ها توسعه پیدا نکرده اند؟؟ مشکلات فرهنگی/ زیر ساختی و عدم توانمندی های شرکت ها (چرا که نوعا این شرکت ها در ردیف شرکت های کوچک و متوسط هستند و توانایی محدود دارند)
· مهندسی فرهنگی و همراهی با تحولات جهانی(آقای دکتر بیات / مدیر عامل فابا)
یک دید انتقادی نسبت به روندها داشتند و اینکه چرا ما در عصر اطلاعات نتوانستیم شکاف دیجیتالی خودمان را پر کنیم؟ چرا عموما در بُعد کاربرد با کندی پذیرش تکنولوژی های نوین روبرو هستیم؟ چرا ما مصرف کننده تکنولوژی هستیم و رفتارهایمان زاینده صنایع نوین نیست! چرا علی رغم اینکه در هزاره سوم ما روی هوش ایرانی حساب باز کردیم، باز هم وضعیت مان از عصر صنعتی بدتر شده است!؟
پاسخ ایشان: یک دلیل اصلی دارد. زیرا قطعا زیر ساخت های فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی مغفول بوده است. موضوعات فرهنگی موضوعات بسیار ساده ای است که پیامبران الهی هم برای ابلاغ آن آمده اند. حق در مقام گفتار بسیار ساده است، اما در مقام کردار و عمل بسیار سخت است. مهندسی فرهنگی یک راهبرد استراتژیک است که نداریم. و مدیریت فرهنگی برای مدیران فرهنگی ما یک دغدغه کوتاه مدت است که به اندازه دوره کوتاه مدیریت شان دوام دارد.
چه باید کرد؟ به رسمیت شناختن موضوع پذیرش تکنولوژی و گسترش آن به عنوان یک موضوع اجتماعی و نه یک موضوع فناورانه. ما بایستی به این تکنولوژی های نوین در حوزه اجتماعی و فرهنگی، فرصت آزادی عمل بدهیم، حال آنکه بیشترین فشار و محدودیت بر این دو حوزه متوجه است.
· بیان تجربه شرکت طراحان کنترل شرق(سامانه جامع مدیریت الکترونیکی ناوگان اتوبوسرانی)
راه اندازی سامانه بلیط الکترونیک
سیستم AVL : ارسال موقعیت مکانی اتوبوس ها به مرکز.
سیستم Tracker : امکان کنترل ناوگان حمل و نقلی بر روی نقشه الکترونیک و رصد اینکه در مناطق مختلف به چه میزان فروش بلیط بوده است، راننده وسیله سیار چه کسی بوده است، وسیله سیار در موقعیت توقف(خرابی) می باشد و یا خیر. این سامانه به کمک اطلاعاتی که بدست می دهد، امکان « خوشه بندی» را فراهم می کند بطوری که بتوان برنامه ریزی موضوعی بهتری را ارائه داد.
علاقه مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر از این کنفرانس به سایت www.icecc.net مراجعه کنند.