وب سنجی(1): محتوا پادشاه است...
محتوای وب و شاخص كيفيت اطلاعات (Information Quality)
محتوا پادشاه است! (Content is king) روزگاری بیل گیتز(Bill Gates) گفت که در اینترنت معدن طلا وجود دارد. این مطلب بیان نُمادینی از مفهوم سرمایهسازی در محیط وب است. محتوای وب، محتوای متنی، تصویری یا شنیداری است که بخشی از تجربه کاربران در وبسایتها به شمار میرود. محتوای وب شامل متن، تصویر، صوت، ویدئو و انیمیشن است.
در معماری اطلاعات برای شبکه جهانی وب، روسنفلد(Lou Rosenfeld) و موریلی( (Peter Morille مینویسند: ما محتوا را به طور گسترده، «مواد وبسایت شما» تعریف میکنیم که میتواند شامل اسناد، دادهها، اپلیکیشنها، سرویسهای الکترونیکی، تصاویر، فایلهای صوتی و تصویری، صفحات شخصی در وب، پیامهای ایمیل آرشیو شده و ... باشد. البته ما مواد آینده را هم مانند مواد فعلی در نظر میگیریم.
این جمله را میتوان اینگونه تفسیر کرد که بدون محتوای جذاب و مطلوب، هر نوع سرمایهگذاری و تلاش دیگر به احتمال زیاد به دلیل فقدان محتوای جذاب با ناکامی روبرو شود. محتوا میتواند هر کار خلاقانه، مانند متن، گرافیک، تصویر یا ویدئو باشد. هنگام سازماندهی یا ایجاد یک وبسایت، توجه به عبارت «محتوا پادشاه است!» یک الگوی رفتاری رایج محسوب میشود. یعنی تمرکز اصلی بر روی محتوا قرار میگیرد. محتوای متنی برای جایگاه موتور جستجو بسیار مهم است. بدون محتوای اصلی متن، بیشتر موتورهای جستجو نمیتوانند واژگان مورد جستجو را به محتوای یک سایت ربط بدهند.
v شاخص كيفيت اطلاعات
يكي از اهداف اصلي ايجاد وب سايتها، گسترش فضايي براي به اشتراكگذاري اطلاعات بوده است. با وجود ميليونها وب سايت در فضاي اينترنت فقط درصد اندكي از آنها به اهداف از پيش تعريف شده خود دست يافتهاند. دلايل متعددي را ميتوان براي موفقيت يا ناکامی در فضاي اينترنت شناسايي کرد. محتواي وب سايت يكي از اصليترين شاخصها برای جذب و نگهداري كاربران محسوب ميشود. در اين راستا پس از معرفي شاخص كيفيت اطلاعات (Information Quality)، به بررسي عوامل كليدي شاخص خواهيم پرداخت.
كيفيت اطلاعات وب سايتها [1]را ميتوان از سه جنبه ذيل مورد بررسي قرار داد :
1- کیفیت ذاتی اطلاعات (Contextual Information Quality): دقت بالاي اطلاعات، قابليت اعتماد به دادهها و به روز بودن آن سه فاكتور اصلي كيفيت ذاتي اطلاعات محسوب ميشوند.
علاوه بر موارد فوق، برخی منابع از مولفه هایی همچون کامل بودن اطلاعات، روشن و واضح بودن، داشتن منشاء و منبع اطلاعات و دسترس پذیری آسان به اطلاعات را نیز اشاره داشته اند.

2- کیفیت ضمنی اطلاعات (Representational Information Quality): اين فاكتور به ارتباط اطلاعات موجود در وب سايت با اهداف راهبردی آن ميپردازد. به عنوان مثال بسياري از وب سايتها با استفاده از كلمات كليدي (Tag) غير مرتبط، سعي در جذب كاربران از طريق موتورهاي جستوجوگر دارند. گرچه اين امر موجب افزايش تعداد بازديدكنندگان ميشود اما بسياري از كاربران آدرس وب سايت را در ليست سياه خود به عنوان وب سايتي غير قابل اعتماد ذخيره خواهند كرد. با توجه به اينكه بسياري از كاربران به محض ورود به وب سايت و مشاهده اطلاعات غير مرتبط به سرعت از آن خارج خواهند شد، اصطلاح آمار غير واقعي براي آن به كار برده ميشود.
3- كیفیت اطلاعات قابل دسترسی (Accessibility Information Quality) : اين معيار بيان ميدارد كه كاربر بايد بتواند آنچه را كه در جستوجوي آن است به سادگي بيابد. به عنوان مثال اگر وب سايت شما در زمينه فروش خودرو فعال است، كاربر بايد به سادگي بتواند امكانات فني و رفاهي خودرو، شرايط فروش، شرايط گارانتي و ديگر اطلاعات مورد نياز را مشاهده کند.
v اهمیت محتوای وب سایت
محتوای وب مهمترین دلیلی است که بازدیدکنندگان به وب سایت شما مراجعه می کنند. آنها هیچگاه فقط به دلیل زیبایی سایت شما بازدید کننده سایت شما نخواهند بود. در واقع محتوا مهمترین عنصر یک وب سایت موفق خواهد بود، گرچه خیلی از طراحان وب سایت به راحتی از کنار این نکته می گذرند. نوع نگاشت محتوای سایت برای موتورهای جستجو بسیار حائز اهمیت است. موتورهای جستجو به کلمات، جمله بندی و بسیاری موارد دیگر از محتوا اهمیت ویژه ای می دهند.
بازدیدکنندگان تنها به دلیل محتوا از وب سایت شما بازدید می کنند و اگر شما اصول طراحی از نظر ظاهر، معماری و محتوای تعاملی آنها را رعایت نکرده باشید، به راحتی وب سایت شما را ترک می کنند.
عموما دو نوع محتوای «متنی» و محتوای «چند رسانهای» در وب سایتها وجود دارد:
· محتوای متنی
نوشتن محتوای متنی بسیار ساده و موثر است. به راحتی می توان با این نوع محتوا اطلاعات اولیه مورد نیاز مشتریان و مخاطبان را مرتفع نمود. محتوای متنی به راحتی قابل فهم هستند و می توانند در کنار تصاویر و فیلم و سایر انواع محتوا از آنها استفاده نمود. محتوای متنی می بایست به صورت اصل (original) نوشته شوند و
در صورتی که از وب سایت های دیگر کپی شوند از طرف موتورهای جستجو استقبال نمی شوند. همچنین محتوای متنی را به راحتی می توان به زبانهای دیگر نیز ترجمه نمود.
· محتوای چند رسانه ای
نوع دیگری از محتوا، محتوای چند رسانه ای است. این نوع محتوا شامل عکس، فیلم، آهنگ و تصاویر متحرک است. در استفاده از این نوع محتوا می بایست ابتدا همه آنها را جهت بالا بردن سرعت نمایش در وب سایت بهینه کنیم.
تصویر اینفوگرافی زیر حجم اطلاعات تولیدی در ساختارهای پر تنوع فضای مجازی شامل موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، سرویس های پست الکترونیک و غیره را فقط در مدت زمان 60 ثانیه نشان میدهد.

بی گمان تاکنون رشد نمایی فعالیت در بستر اینترنت جهانی به آمار و ارقام مزبور افزوده است.
این مطلب ادامه دارد...